Saa nähdä, mitä kehkeytyy tuolla. Ja valtio antaa sitten suunnittelutilat tälle porukalle.
Nyt puhuu anarkisti, joka aikoo jumiuttaa Helsingin joukkoliikenteen huomenna
Pääkaupunkiseudun anarkistit aikovat estää metroa korvaavan bussiliikenteen tiistaina. Tapasimme anarkistisen A-ryhmän edustajan ja selvitimme, mitä ryhmä oikein haluaa.
Teatterikorkeakoulun aulassa Helsingissä Sörnäisissä istuu oranssitukkainen hento nainen läppäri sylissä. Hän on
Suvi Auvinen, 30, teatteritaiteen maisteri ja anarkistisen A-ryhmän tiedottaja.
"Meillä kukaan ei ole johtaja. Kenelläkään ei oo toista enempää sanavalintaa", Auvinen sanoo rauhallisesti.
Anarkistinen A-ryhmä lähetti
maanantaiaamuna medialle tiedotteen, jossa se kertoi yrittävänsä estää Helsingin bussiliikenteen Julkisten ja hyvinvointialojen liitojen (JHL) työnseisauksen aikana tiistaina. A-ryhmän organisoimaan toimintaan oli ilmoittautunut maanantaihin klo 15 mennessä Facebookissa noin 70 ihmistä.
Työnseisaus on
vastalause Helsingin kaupunginvaltuuston kaavailemalla yhtiöittämiselle, joka kohdistuisi Helsingin kaupungin ruokkimisesta ja siivoamisesta vastaavaan Palmia-liikelaitokseen.
Työnseisauksen johdosta 2 700 raitiovaunulähtöä ja 500 metrolähtöä on jäämässä ajamatta sekä osa päiväkodeista sulkeutuu. Häiriöstä kärsii Helsingin seudun liikenteen HSL:n mukaan jopa 200000 matkustajaa.
Auvisen mukaan anarkistit haluavat estää vain yhden bussilinjan,
HSL:n linja 99:n ajamisen. Sitä käytetään metron korvaajana väleillä Hakaniemi-Mellunmäki, Rautatientori-Vuosaari ja Rautatientori-Herttoniemi.
Hän kieltäytyy kertomasta, miten bussiliikenne aiotaan käytännössä estää.
"Siellä tulee kuitenkin olemaan kymmenen partiota poliiseja odottamassa meitä."
Metronkuljettajat ovat JHL:n jäseniä, mutta bussinkuljettajat kuuluvat Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:hen. Bussinkuljettajien on siis mentävä töihin eivätkä anarkistit syytä heitä lakkorikkuruudesta.
Sen sijaan HSL:n puolelta metroa korvaavan bussilinjan organisoimista anarkistit pitävät "rikkuritoimintana".
"Jos lakossa ovat metron kuljettajat ja metro seisoo niin metron korvaaminen jollain muulla liikenteellä on rikkuritoimintaa joka me aiotaan estää", Auvinen kertoo.
"Lakko, josta ei oo mitään haittaa kenellekään, ei voi voittaa mitään."
Toim huom: Maanantaina alkuillasta metron korvaavan bussiliikenteen kohtalo oli osin auki.
AKT ilmoitti jutun julkaisemisen jälkeen, että sen kuljettajat eivät linjoja ajaisi. Korvaavaa liikennettä aiotaan kuitenkin ajaa esimesvoimin.
Tarkat tiedot lakon vaikutuksista löytyvät HS.fi:stä.
A-ryhmä on Suvi Auvisen mukaan "antiautoritaarinen" ryhmä, joka toimii Helsingin yliopiston tiloissa. Ryhmä kokoustaa järjestötiloissa Uudella ylioppilastalolla, järjestää luentoja, keikkoja ja julkaisee omaa, netissä luettavissa olevaa
Sytyke-lehteä.
Auvinen ei tiedä tarkalleen, milloin A-ryhmä on perustettu. Ryhmä aktivoitui pari vuotta sitten ja se haluaa olla helposti lähestyttävä ja avoin.
Eritoten se pyrkii purkamaan syvään juurtuneita käsityksiä anarkisteista "kiljua juovina teinipunkkareina, jotka heittelee polttopulloja ja rettelöi". Siksi ryhmäläiset, Auvinen mukaan lukien, esiintyvät omilla nimillään ja kasvoillaan.
"Mä oon itse akateemisesti koulutettu nainen, mulla on 3-vuotias lapsi ja käyn töissä. Poliittinen aatteeni vain sattuu olemaan anarkismi eikä esimerkiksi vihreät", Auvinen sanoo.
Hänen mukaansa anarkismi tarkoittaa sitä, että "kukaan muu ei päätä meidän asioita paitsi me itse". Anarkistinen toiminta on ulkoparlamentaarista, eli A-ryhmä ei esimerkiksi yritä lobata kansanedustajille omia päämääriään monien järjestöjen tavoin, koska lobbaamalla yritetään saada joku päättäämään asioista toisten puolesta.
Auvinen itse vastustaa edustuksellista demokratiaa.
"Mun mielestä se ei ole demokratiaa."
Hänen mukaansa yhteisistä asioista olisi mahdollisuus päättää konsensuksella eli keskustelemalla asioista niin kauan että saavutetaan yksi yhteinen mielipide.
"Ei juntata asioita läpi, ei enemmistön diktatuurille", Auvinen kiteyttää.
Auvisen mukaan anarkistinen liikehdintä on nousussa niin Suomessa kuin maailmalla. Hän puhuu "työväenluokasta" ja "aktioista". Sana juontaa englanninkielen toimintaa tarkoittavasta sanasta "action".
"Aktiossa on enemmän iskevyyttä."
Työväenluokka on taas vanhahtavan kuuloinen termi, joka on otettava uudelleen haltuun.
"Vaikka me oltaisiin tietotyöläisiä, on olemassa omistava luokka ja työväenluokka, joka tarkoittaa kaikkia meitä joiden täytyy tehdä töitä elääkseen."
A-ryhmä yrittää painostaa poliittisia päättäjiä lopettamaan kuntapalveluiden yksityistämisen. Palmian yhtiöittäminen vaikeuttaisi Auvisen mukaan entisestään työväenluokan asemaa maailmassa, jossa "köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu".
"Se, että me huomenna blokataan jotain yksittäistä bussilinjaa, on pisara meressä siihen nähden mitä tulee tapahtumaan jos Palmia yhtiöitetään", Auvinen sanoo.
"Siinä pyritään mahdollisimman suureen voittojen maksimointiin, minkä ei pitäisi olla pointtina, kun tehdään kuntalaisille yhteisiä palveluita. Kuka ruokkii meidän lapset päiväkodeissa, kuka siivoaa yhteiset tilat? Onko oikeasti meidän edun mukaista, että näiden ihmisten asemaa kuristetaan entisestään? Ei mun mielestä vaan meidän yhteinen asia on puuttua siihen ja sanoa, että ei tää käy.
Suvi Auvinen painaa itse kolmea eri työtä. Yhden päivän aikana hän saattaa tehdä niistä kaikkia: työskennellä opettajana Teatterikorkeakoulussa, varhaiskasvatuksen parissa sekä freelancer-toimittajana.
Sen päälle tulee vielä politiikka.
"Jos ihmiset tietäisivät, miten paljon anarkistit kokoustaa... Mulla on viikkoja, jolloin on neljä-viisikin kokousta. Ei jää vapaa-ajan vietto-ongelmia", Auvinen vitsailee.
Helsingin kaupunginhallitus on kokoustanut maanantaina klo 16 alkaen. Auvinen on toiveikas. Kaupunginhallitus voi vielä päättää, että Palmian yhtiöittämisestä luovutaan.
"Jos niin käy, lakkoa ei tule. Se tarkoittaa tietenkin, että mekään ei olla huomenna häiritsemässä."
Maanantaina viiteen mennessä HS:n saamien tietojen mukaan kaupunginhallitus on jättämässä Palmian yhtiöittämistä koskevan päätöksen pyödälle. Se tarkoittaa, että lakko toteutuu. Metron korvaava bussiliikenne peruuntunee myös suurelta osin, sillä kuljettajia edustava AKT ilmoitti tukevansa mielenilmausta.
http://nyt.fi/a1305876753473