Suomen sisäinen turvallisuus

Vain Suomessa voi selvitä joukkomurhasta. Täällä katos juttu kaatuu hiuksenhienolla tarkkuudella.
Mut toisaalta ihan hyvä lopputuos että kundeja ei tuomittu joten heille on siis vapaa matkustus alkuperämaahansa koska kenellään ei ole mitään heitä vastaan. Eli ovat turvassa kotimaassaan.
Nyt vaan kenkää perssiiseen ja homma ok.

Ei se noin mene. Tämän oikeusprosessin takia heitä todennäköisesti uhkaa Irakissa pidätys ja (kuoleman)tuomio samoista rikoksista, joista heidät Suomessa vapautettiin. En usko, että Suomi karkottaa ketään maahan, jossa heitä uhkaa kuolemantuomio. Tämä on tod näk peruste turvapaikalle Suomessa. Eli tänne jäävät lopun iäkseen. Rahat tuhlataan vuodessa ja sitten tuilla jatketaan.
 
Ei se noin mene. Tämän oikeusprosessin takia heitä todennäköisesti uhkaa Irakissa pidätys ja (kuoleman)tuomio samoista rikoksista, joista heidät Suomessa vapautettiin. En usko, että Suomi karkottaa ketään maahan, jossa heitä uhkaa kuolemantuomio. Tämä on tod näk peruste turvapaikalle Suomessa. Eli tänne jäävät lopun iäkseen. Rahat tuhlataan vuodessa ja sitten tuilla jatketaan.

Pahoin pelkään että noin tässä tulee käymään. Sitten kun rahat on loppu, alkaa suomalaisten heitä kohtaan osoittama razzismi kyrsiä ja ahdistaa. Kotouttaminen tuskin voi siis epäonnistua.

Mutta palatakseni vielä tuohon oikeuskäsittelyyn, niin vertaisin prosessia Anneli Auerin keissiin. Samaan kaatui, eli todisteita pidettiin riittämättöminä, vaikka ehkä oikeuden maallikkojäsenten maalaisjärjen vastaisesti tuomittiin.
 
Pahoin pelkään että noin tässä tulee käymään. Sitten kun rahat on loppu, alkaa suomalaisten heitä kohtaan osoittama razzismi kyrsiä ja ahdistaa. Kotouttaminen tuskin voi siis epäonnistua.

Mutta palatakseni vielä tuohon oikeuskäsittelyyn, niin vertaisin prosessia Anneli Auerin keissiin. Samaan kaatui, eli todisteita pidettiin riittämättöminä, vaikka ehkä oikeuden maallikkojäsenten maalaisjärjen vastaisesti tuomittiin.

Siitä oikeusvaltion periaatteesta on tietysti hyvä pitää kiinni ettei ilman asianmukaisia todisteita tuomita. Ei edes muslimeja. Ei vaikka nämä ns. tiedettäisiin syyllisiksi. Tilanne on toki sikäli älytön että ilmatiiviiden todisteiden löytäminen tuollaisesta vuosien takaisesta sotarikoksesta on käytännössä mahdoton tehtävä.
 
Todennäköisesti nämä veljekset ovat myös kuuminta hottia tietynlaisen hoivavietin omaavien suomalaisnaikkosten keskuudessa. Eikös siitä ole ihan tutkimusnäyttöäkin, että tämä "vaaran viehätys" vetoaa naisiin, joilla on parisuhdemarkkinoilla taipumus tällaiseen hormoni- ja aivotoimintaan. Taannoin esimerkiksi tanskalainen poliisimurhaaja Steen Christensen sai vankilaan kasoittain kirjeitä kiimaisilta naisilta.
Viime vuoden hammaslääkäri päivystyksessä vieressämme istunut yksi noin 50-60 v nainen, lihavahko, vaalennetu tukka, kova meikki, vieressä oli häntä reilusti puolet ellei peräti vähän yli 20 vuotias arabin näköinen nuorukainen. Nainen puhui jollekin puhelimitse miten on hyvä että "lapsi saa hampulit kuntoon", puhui selvästi sitä miehestä kun katsoi häntä ja rapusti hänen poskea samalla. Mies ilmeisesti omaksunut "lapsen" roolin myös erittäin hyvin, äänen sävy oli ilmeisen lapsenomainen. Hän kyseli aika ok englantia yksinkertaisia asioita tältä naiselta: mitä on tämä ja tämä, kun selasi lehtista. Näky oli irvokas.

Nainen käytti toisenkin kerran hänestä nimitystä "lapsi".
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se TomTom joka linkkasi jokin aika sitten "Oululaismiehen", uskovan sellaisen vävypojan menehtyneen kunnian kentillä?
Mitenkäs radikaali näkemyksiltään tämä " Oululaismies" on ja jakaako edelleen rakkauden viestiä Oulussa?

Onko sama tapaus?
Taz changed after divorce

After separation from his Latvian wife, Taz met Dr Abdul Mannan, imam of a mosque in Oulu, Finland. He became influenced by Mannan’s radical religious views. Until then, he maintained contact with his family. Later he married Mannan’s daughter.
http://www.dhakatribune.com/banglad...arty-loving-taz-became-abu-ismail-al-bengali/

2002
Oma moskeija jäi haaveeksi

Oulu Oulussa on helppoa olla muslimi, sanoo imaami, tohtori Abdul Mannan perjantain yhteisen rukoushetken jälkeen moskeijassa Kajaaninkadulla. Oulun islamilaisten moskeija on vaatimaton kerrostalohuoneisto, jonka suurimpaan huoneeseen on levitelty mattoja rukoushetkiä varten. Nurkassa on puinen koroke imaamia varten.

Rukoushetkeen osallistui tällä kertaa vajaa neljäkymmentä miestä. "Joskus väkeä on enemmänkin", kertoo sihteeri Abdi Abdillaahi.
Imaami Abdul Mannanin mukaan oman uskonnon harjoittaminen on helppoa siksi, että suomalaiset suhtautuvat asioihin niin rauhallisesti. Islamin mukaan eläminen taas tarkoittaa säännöllistä rukoilemista, Koraanin eettisten ja moraalisten sääntöjen noudattamista. Siihen suomalainen yhteiskunta ei aseta esteitä.

Islamilaisessakin yhdyskunnassa on sekä aktiivisia uskon harjoittajia että tapaislamilaisia. Ehkä rukoushetkiäkin enemmän yhdyskuntaa yhdistävät häät, hautajaiset ja lasten syntymään kuuluvat juhlat.

Yhdyskuntaa johtava Abdul Mannan on bangladeshilainen, Oulun yliopistossa väitöskirjaa tekevä ja yliopistossa opettava geologi, viiden lapsen isä. Hän tuli Ouluun opiskelemaan vuonna 1992, ja kuuluu vuonna 1993 perustetun yhdyskunnan perustajajäseniin. Mannan on myös Suomen islamilaisten seurakuntien liiton puheenjohtaja.

Teini-ikäiset
huolen aiheena


Kajaaninkadun moskeijassa perjantai on päivä, jolloin miehet kokoontuvat yhteiseen keskipäivän rukoushetkeen. Lauantaina on ohjelmaa teini-ikäisille, sunnuntaina naisille ja lapsille. Ohjelmaan kuuluu imaamin islamin opetusta ja yhteistä vapaamuotoista seurustelua.

"Teini-ikäisten kanssa on vaikeata. Moni vieraantuu islamilaisuudesta; pojat seurustelevat tyttöjen kanssa, käyvät ravintoloissa, muuttavat pois kotoa eivätkä huolehdi vanhemmistaan. Monet vanhemmat tuntevat menettäneensä lapsensa", imaami kuvailee perheiden ongelmia.

Islamilaisen kulttuurin säilyttämiseksi yhdyskunta samoin kuin Suomen islamilaisten seurakuntien liitto järjestää myös leirejä ja leirikouluja lapsille ja nuorille. Tänä kesänä valtakunnallinen leiri oli Kuopiossa, edellisenä vuonna Haukiputaalla Virpiniemessä.

Islam yhdistää, mutta kaiken kaikkiaan islamilainen yhdyskunta on varmasti Pohjois-Suomen monikulttuurisin yhteenliittymä. Imaami Abdul Mannan on bangladeshilainen, sihteeri Abdillaahi Abdi Somaliasta ja rahastonhoitaja Abdulrahman Ataruwa Ghanasta.


Öljymaiden
avustukset jäissä


Pari vuotta sitten Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta suunnitteli moskeijan rakentamista Heinäpäähän. Rakennuslupakin oli valmiina, mutta hankkeeseen ei saatukaan rahoitusta. Aikaisemmin rikkaista islamilaisista öljymaista sai helposti avustuksia moskeijoiden rakentamisiin.

Kansainvälisen tilanteen kiristyttyä öljyntuottajamaiden rikkaatkin valmistautuvat pahimman varalle, eikä rahaa hyväntekeväisyyteen heru kuten rauhallisempina aikoina.

Suunnitelmiin kuului moskeijan lisäksi myös oma islamilainen päiväkoti ja koulu.

"Olimme tietenkin pettyneitä, kun hanke ei toteutunutkaan. Mutta ei moskeija ole meidän tärkein tavoitteemme. Tärkeintä on jokapäiväinen uskonnon harjoittaminen", imaami sanoo hymyillen.

Nyt edetään pienin askelin. Suunnitelmissa on kuitenkin ostaa oma huoneisto. Toimintansa yhdyskunta rahoittaa jäsenmaksuista. Kiinteää jäsenmaksua ei ole, vaan jokainen maksaa mahdollisuuksiensa mukaan.

Moskeijahankkeen kariutumisen lisäksi kiristynyt kansainvälinen tilanne terroristijahteineen ei ole juuri heijastunut Oulussa asuvien muslimien elämään. Mutta imaami Abdul Mannan on kokenut kiristyneen ilmapiirin matkustaessaan.

"Joudun lentokentillä nykyään aina tehotarkastuksiin. Lontoon Heathrow'n lentokentällä minua kuulusteltiin kerran kaksi tuntia. Jopa suomalaista Visa-korttiani epäiltiin eikä tahdottu hyväksyä maksuvälineeksi, vain ulkonäköni takia", imaami kuvailee.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oma-moskeija-jai-haaveeksi/477579/

2011
Imaami ei luovu moskeijahaaveista Oulussa

Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta alkoi toimia 1990-luvun puolen välin tienoilla. Vuonna 1996 tällä, nykyään noin 1?000 hengen yhteisöllä, oli kädessään sekä suunnitelmat, että rakennuslupa moskeijaa varten. Rahat vain puuttuivat. Ja puuttuvat edelleen, vaikka keräys on jatkuvasti käynnissä. Yhdyskunnan presidentillä ja imaamilla Abdul Mannannilla on kuitenkin haave, jonka hän aikoo vielä toteuttaa.

"Monikulttuurinen keskus. Se ei olisi vain moskeija meille muslimeille vaan oma paikka kaikille Oulun ulkomaalaisille."

Mannan on laskenut, että heille muslimeille riittäisi tila, johon mahtuu 300 henkeä rukoilemaan. Hintaa sille kertyisi noin kolme miljoonaa euroa.

"Jos meillä olisi noin puolet summasta kasassa, niin voisimme hakea avustusta valtiolta tai EU:lta. En luovu toivosta. Uskon, että kymmenen vuoden sisään tämä rakennus Oulusta löytyy."

Nykyisin Oulun muslimit kokoontuvat keskustassa kerrostaloon rakennetussa huoneistossa, jota kylläkin kutsuvat moskeijaksi.

Suurin este oikean moskeijan rakentamiselle ovat Mannanin mukaan suomalaisten yhteistyöhaluttomuus sekä islamiin kohdistuvat ennakkoluulot.

"Kaikki olemme muka terroristeja ja fundamentalisteja. Minä olen moderni työssäkäyvä mies. Vaimoni on samoin työssä, kuten vanhimmat lapset. Suomessa elämme niin kuin täällä muutkin elävät", vuodesta 1992 Oulussa asunut Mannan painottaa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/imaami-ei-luovu-moskeijahaaveista-oulussa/426452/

Lähdekritiikkiä tähän mukaan..

Oulun moskeijan kansainvälinen nimi on Yusuf Al-naghi Mosque. Toimittajana minulla heräsi kiinnostus kuka on tuo mystinen Yusuf, joka on saanut oman nimikkomoskeijan kaukaisesta Oulusta. Löysin saudiarabialaisen Mohammed Yousuf Al-Naghi -nimisen (nimen kirjoitusasu vaihtelee hieman sivustosta riippuen) äveriään liikemiehen ja autokauppiaan, joka useilla amerikkalaisilla uutis- ja nettisivustoilla mainitaan yhtenä epäiltynä Irakin al-Qaidan toiminnan rahoittajana. Sama mies? Koska en saa palkkaa tästä, jätän tarkemman googlaamisen Supolle.
Joka tapauksessa imaami Abdul Mannan on epäilemättä aito ja oikea muslimi. Hänellä on pyhä tehtävä. Ainakaan hänen seurakuntansa ei kasvata Suomen tataarien kaltaisia uskonnollisesti velttoja ja länsimaistuneita tapamuslimeja. Nähtäväksi jää kuinka suuri rikkaus ja voimavara Oulun moskeija kotikaupungilleen tulee olemaan.
Allah Akbar!
http://turusenpyssy.blogspot.fi/2011/10/oululainen-imaami-loytaa-terrori.html?m=1

Lisäksi näkyy olevan islamin opettajana koulussa..

Edvard Duttonin juttua en ole kokonaisena löytänyt, tässä eräs lainaus
Friday Prayers at Oulu’s Mosque
Posted on March 26th, 2008 by Edward Dutton in
Life in Oulu
...
I was welcomed to the mosque – which meets at 1pm in a converted flat near the railway station – by Dr Abdul Mannan. He came to Oulu from Bangladesh to do a doctorate in geochemistry and is now the unpaid ‘Imam’ of Oulu’s mosque.
...
Abdul took the Koran literally, claiming that it was ‘science’ and doesn’t need to be updated for the modern world ‘because it’s already been updated.’ The Koran was unquestionably true and Abdul preached that if you follow the Allah, through ‘his Prophet Mohammed’ as set out in the Koran and the ‘Sunnah’ then you are a ‘true Muslim’ and you will go to Paradise on ‘Judgement Day.’ If you don’t, then you will go to Hell though this is all ultimately up to ‘Allah’ because only he can know who is a ‘true Muslim’ and who is not. This was the essence of his public sermon.
...
Abdul himself told me that the mosque was established in Oulu in 1992 – when he came here with his family – and in 2001 they purchased their current premises. The broader ‘Islamic Society of Northern Finland’ has about 500 registered members. They are from numerous different countries. The group is a part of the “Federation of Islamic Organizations in Finland” in which Abdul is leading figure.

‘God sent the Prophet to all mankind’ said Abdul. ‘Be cosmopolitan . . . but always keep true religion at the front.’ Abdul does some occasional work teaching Islam to Muslim children in the area. He claimed that he stayed in Finland after getting his PhD for family reasons and due to a desire to serve the Muslim community.

‘I offer my thanks to Mr Bush’

In his view, 9.11 was very positive for Islam. ‘I offer thanks to Mr Bush for his propaganda!’ laughed Abdul. ‘People have been more curious. You used to be able to get the Koran in the library! You can’t get it now because people are so interested!’

He emphasised that the Koran ‘is from God’ and therefore the only acceptable way (from God’s viewpoint) to run a country is in accordance with the laws of the Koran. ‘True Islam is the only way,’ he said.

This included propagating ‘True Islam’ and instituting ‘Sharia Law’ in ‘Muslim states’, something which Abdul defended. ‘The cutting off of hands for the thieves is in Sharia Law . . . Sharia is from God and I think God knows which is the right law for humans.’ He also informed me that Saudi Arabia – where strict Wahabist Islam including Sharia is practiced – has ‘a very low crime rate. This is because people are afraid of God and they are afraid of the law.’
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se TomTom joka linkkasi jokin aika sitten "Oululaismiehen", uskovan sellaisen vävypojan menehtyneen kunnian kentillä?
Mitenkäs radikaali näkemyksiltään tämä " Oululaismies" on ja jakaako edelleen rakkauden viestiä Oulussa?

Onko sama tapaus?

http://www.dhakatribune.com/banglad...arty-loving-taz-became-abu-ismail-al-bengali/

2002

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oma-moskeija-jai-haaveeksi/477579/

2011

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/imaami-ei-luovu-moskeijahaaveista-oulussa/426452/

Onko tässä kyseessä täydellinen oppikirjaesimerkki taqiyyasta?
http://yle.fi/uutiset/3-5637623
Oulussa islamia harjoitetaan suvaitsevaisuuden uskona
Oulussa sijaitseva Pohjois-Suomen Islamilainen Yhdyskunta kokoaa uskonharjoitukseen niin suomalaisia kuin maahanmuuttajamuslimeita. Yhdistyksen puheenjohtaja, tohtori Abdul Mannan haluaisi lähentää islamin suhdetta suomalaisuuteen. Oululainen muslimijohtaja kannattaa imaamien suomalaista koulutusta.
 
Enemmän kiinnostaa dhakatribunen jutun kohta
Taz met Dr Abdul Mannan, imam of a mosque in Oulu, Finland. He became influenced by Mannan’s radical religious views

eli onko tämä ensimmäinen Suomen maaperällä moskeijassa tapahtunut radikalisoituminen?

Siirtolaisinstituutin raportti Oulun moskeijan linjasta JO vuonna 2009

http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/files/pdf/webreport/webreport_058.pdf

Antakaa meille valta päättää imaamien koulutuksesta, niin vältytään radikalismilta...tähän eräs t-kirjaimella alkava sana..
Sivu 4, vuodelta 2010
http://www.rauhantervehdys.fi/liitteet/rauhantervehdys-00010072-6.pdf
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt äänestyskarjalle jo jaetaan ohjeita miten kannattaa toimia, kun terroristi iskee.

Näin lisäät selviytymismahdollisuuksiasi aseellisen iskun aikana – asiantuntijan viisi keinoa

http://yle.fi/uutiset/3-9630219

Kaikkein parasta olisi tietysti se, että maahan ei laskettaisi ihmisiä joiden takia tällaisia ohjeita yleensäkään edes tarvitaan.
Koska se nyt kuitenkin on jo myöhäistä, niin sanonpahan vaan että takaisin ampuminen on täysin aliarvostettu puolustautumisen muoto, ja kiitos viisaiden päättäjiemme, käytännössä mahdotonta normi kansalaiselle.

Sääli sinänsä, sillä tuossa tilanteessa se on ainoa konsti joka oikeasti tehoaa.
 
No niin, nyt äänestyskarjalle jo jaetaan ohjeita miten kannattaa toimia, kun terroristi iskee.



http://yle.fi/uutiset/3-9630219

Kaikkein parasta olisi tietysti se, että maahan ei laskettaisi ihmisiä joiden takia tällaisia ohjeita yleensäkään edes tarvitaan.
Koska se nyt kuitenkin on jo myöhäistä, niin sanonpahan vaan että takaisin ampuminen on täysin aliarvostettu puolustautumisen muoto, ja kiitos viisaiden päättäjiemme, käytännössä mahdotonta normi kansalaiselle.

Sääli sinänsä, sillä tuossa tilanteessa se on ainoa konsti joka oikeasti tehoaa.
DAr1mvPW0AA8eso.jpg
 
No niin, nyt äänestyskarjalle jo jaetaan ohjeita miten kannattaa toimia, kun terroristi iskee.



http://yle.fi/uutiset/3-9630219

Kaikkein parasta olisi tietysti se, että maahan ei laskettaisi ihmisiä joiden takia tällaisia ohjeita yleensäkään edes tarvitaan.
Koska se nyt kuitenkin on jo myöhäistä, niin sanonpahan vaan että takaisin ampuminen on täysin aliarvostettu puolustautumisen muoto, ja kiitos viisaiden päättäjiemme, käytännössä mahdotonta normi kansalaiselle.

Sääli sinänsä, sillä tuossa tilanteessa se on ainoa konsti joka oikeasti tehoaa.
Kokeilinpa ihan piruuttani vetämistä täysin laillisesta kuljetustavasta. Paras aika 6.6, harjoittelulla ja pienellä virityksellä pääsisi ainakin alle neljään.

En ole sitten kai normi kansalainen?
 
Kokeilinpa ihan piruuttani vetämistä täysin laillisesta kuljetustavasta. Paras aika 6.6, harjoittelulla ja pienellä virityksellä pääsisi ainakin alle neljään.

En ole sitten kai normi kansalainen?

Jos harjoittelet aseen vetämistä tuolla tavalla, et todellakaan ole normi kansalainen. Ja tarkoitan tätä siis positiivisessa mielessä :salut:

Tosin en ymmärrä mitä hyötyä siitä on esim. yleisötapahtumassa tai vaikkapa kahvilassa istuessa. Siellä kun ei ole laillista tapaa kantaa tai kuljettaa asetta. Niin hyvään tuuriin en usko, että tero kävisi kimppuusi kun olet matkalla vaikkapa ampumaradalle treeneihin. Mutta saahan sitä aina toivoa... :uzi:
 
Onnea vaan...

Joukkosurmasyytteistä vapautetut irakilaiset saanevat jäädä Suomeen – oleskelulupa on käytännössä ikuinen
Veljekset saavat todennäköisesti oleskeluluvan toissijaisen suojelun perusteella.

Keskiviikkona joukkosurmasyytteistä vapautetut irakilaiset saavat todennäköisesti jäädä Suomeen. Veljeksiä syytettiin 11 murhasta, jotka liittyivät vuonna 2014 tapahtuneeseen Camp Speicherin joukkosurmaan.

Rikoksesta on annettu Irakissa kymmeniä kuolemantuomiota. Viime elokuussa teloitettiin 36 tuomion saanutta.

Suomi ei voi palauttaa turvapaikkaa hakevaa sellaiseen maahan, jossa tätä uhkaa kuolemanrangaistus. Palauttamisen kieltävät sekä perustuslaki että Euroopan ihmisoikeussopimus.

Jotta irakilaiset voitaisiin palauttaa, pitäisi olla varmuus siitä, ettei heitä enää syytetä samasta rikoksesta. Moni maa on mukana kansainvälisissä sopimuksissa, jotka kieltävät syyttämästä uudelleen. Epäselvää on, onko Irak mukana näissä sopimuksissa ja jos on, noudattaako se niitä.

Ei peruste turvapaikalle

Toinen kysymys on, miten tavalliset irakilaiset veljeksiin suhtautuvat. Mahdollista on, että Suomen tuomioistuimen antamasta vapauttavasta tuomiosta huolimatta moni pitää heitä syyllisinä.

Koska tapaus on ollut runsaasti esillä julkisuudessa, myös heidän henkilöllisyytensä on laajasti tiedossa. Tämä voi aiheuttaa riskin heidän turvallisuudelleen. Tämän tyyppinen uhka ei kuitenkaan todennäköisesti ole riittävä peruste turvapaikalle. Myöskään kuolemanrangaistuksen uhka ei ole peruste turvapaikalle.

Oleskelulupa käytännössä ikuinen

Maahanmuuttoviraston mukaan turvapaikan voi saada, jos henkilöllä on perusteltu syy pelätä vainoa. Vainon syyn tulee olla alkuperä, uskonto, kansallisuus, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuuluminen tai poliittinen mielipide.

Mahdollista toki on, että vapautettujen veljesten alkuperäisen turvapaikkahakemuksen perusteissa jokin näistä syistä täyttyy. Jos ei täyty, heille todennäköisesti myönnetään oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Maahanmuuttoviraston mukaan tällainen lupa voidaan myöntää, jos kotimaassa uhkaa kuolemanrangaistus, teloitus, kidutus, muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu tai rangaistus.

Toissijaisen suojelun perusteella myönnetty oleskelulupa on luonteeltaan jatkuva. Se tarkoittaa, että neljän vuoden jälkeen lupa käytännössä muuttuu pysyväksi.

Viranomaisella ei ole resursseja tutkia neljän vuoden jälkeen uudestaan, onko henkilöllä vielä suojelun tarvetta. Tosiasiassa tällainen oleskelulupa on siis ikuinen.

Edes tuomittuja ei palautettaisi

Veljesten saama vapauttava tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Syyttäjällä on viikko aikaa harkita, valittaako se tuomiosta. Jos valittaa, on mahdollista, että ylemmät oikeusasteet päätyvät eri tulokseen kuin käräjäoikeus, joka antoi vapauttavan päätöksen.

Turvapaikkaa tai oleskelulupaa toissijaisen suojelun perusteella ei anneta, jos tulee tuomituksi edellä kuvatun kaltaisesta rikoksesta. Tällöinkään tuomittuja ei voitaisi palauttaa, jos olisi syytä epäillä heidän olevan kotimaassaan hengenvaarassa.

Juttua varten on haastateltu asianajaja Ville Puntoa. Hän on erikoistunut oleskelulupa- ja kansalaisuusasioihin.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/jo...leskelulupa-on-kaytannossa-ikuinen-200163107/
 
Jos harjoittelet aseen vetämistä tuolla tavalla, et todellakaan ole normi kansalainen. Ja tarkoitan tätä siis positiivisessa mielessä :salut:
No en yleensä.

Tosin en ymmärrä mitä hyötyä siitä on esim. yleisötapahtumassa tai vaikkapa kahvilassa istuessa. Siellä kun ei ole laillista tapaa kantaa tai kuljettaa asetta. Niin hyvään tuuriin en usko, että tero kävisi kimppuusi kun olet matkalla vaikkapa ampumaradalle treeneihin. Mutta saahan sitä aina toivoa... :uzi:
Ja sitten on muut ongelmat kuten handsfree pitäisi olla myös mukana.
Kahvilaan saa muuten tulla ase kuljetuksessa kahvilan omistajan luvalla.
 
Mä en ymmärrä miksei noita oleskelulupien perusteita tarkasteta esim. Kahden vuoden välein? Onhan perusteet ja tilanteet voineet muuttua. Eihän se nyt niin voi mennä, että tuollainen on ikuinen. Pakolaisuuden lähtökohta täytyisi aina olla se, että henkilö palaa kotiinsa kun tilanne sen sallii.
 
Muiden ideologioiden tuottama terrorismi synnyttää haastateltavien mukaan Suomessa ana-
lyyttistä julkista keskustelua, sen sijaan muslimien motiiveista, toimijoiden taustoista ja toi-
minnan logiikasta vaietaan.
Erityisen korostuneesti tämä jännite näyttäytyy aineistossa, joka
koskee itsemurhapommittajia. Monet kokevat, että ilmiötä koskeva keskustelu on tyystin
mahdotonta:
”Toinen tabu on nämä henkilöt, jotka tekevät itsemurhaiskuja, niin heitä ei saa ymmärtää
ollenkaan, heistä ei saa sanoa mitään positiivista, ei edes koittaa ymmärtää. Se on heti sil-
leen, että pitää täysin tuomita, ei saa puhuakaan asiasta. Sitä halutaan pitää pahana. Mutta
sitten taas jos on toinen henkilö (ei-muslimi) joka tekee jotain, niin siitä puhutaan, että oli
mielisairas ja että tyttöystävä jätti, se jäi kodittomaksi, sillä oli masennusta. Mutta tässä yh-
teydessä ei saa ymmärtää.”
http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=14202

Liittyen tähän keskusteluun..
https://mobile.twitter.com/JariTaponen/status/867659044785455104

http://politiikasta.fi/tag/uskonto-terrorismin-selittajana/

Jos on aikaa lukea, niin lukekaa Taposen linkkaama tutkimus, yllä oleva linkki on loppuraportti. Tutkijat ovat hyvin ymmärtäväistä joukkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä toimittajan tulee tietää terrorismin ja median symbioosista

Lontoon ja Manchesterin terrori-iskujen jälkeen julkisuudessa on alkanut viritä jälleen tervettä ja kriittistä keskustelua hankalasta asiasta, nimittäin median ja terrorismin kiusallisesta symbioosista.

Esimerkiksi brittitoimittaja Simon Jenkins sanoi BBC:n Newsnight-ohjelmassa Westminsterin iskun jälkeen, että media antaa terroristien rikoksille liian suuren painoarvon, mikä on pelaamista terroristien pussiin. ”Terrorismi on vain keino saada julkisuutta”, Jenkins lausui.

Manchesterin iskun jälkeen Sveitsin yleisradiokanava SRF-1 päätti, ettei se tee iskusta aamulla erikoislähetystä. Normaalia uutisointia, taustoitusta ja analyysia kyllä, mutta ei suoria erikoislähetyksiä tapahtumapaikalta. Perustelu oli se, ettei kanava halua tanssia terroristien pillin tahtiin ja osallistua pelon levittämiseen.

Terrorismin ja median symbioottinen suhde on hankala pala toimittajille. Asiassa ei sinänsä ole mitään uutta. Kansainväliset terroristijärjestöt ovat jo vähintään 1970-luvulta lähtien ymmärtäneet, että on tehokkaampaa marssia suoraan ihmisten olohuoneisiin kuin kyykkiä kalashnikovin kanssa pusikossa. Siviileihin kohdistuvissa terrori-iskuissa (toisin kuin esimerkiksi poliittisissa salamurhissa) varsinainen kohde onkin aina yleisö. Amerikkalainen terrorismiasiantuntija Brian Michael Jenkins muotoili asian vuonna 1974 näin:

”Terrorismi kohdistuu katselevaan yleisöön, ei varsinaisiin uhreihin. Terrorismi on teatteria.”


Terrorismin tutkijoiden parissa vallitseekin melko suuri yksimielisyys siitä, että äärijärjestöt tekevät iskuja saadakseen mediahuomiota. Kun huomio on kiinnitetty, terroristit pyrkivät injektoimaan viestinsä massojen tietoisuuteen. Esimerkiksi jihadistijärjestö Isisin viestit ovat tiivistettynä: olemme suuria ja pelottavia, olemme läsnä kaikkialla, olemme Jumalan asialla ja kyseessä on kaikkia muslimeja velvoittava jihad vääräuskoisia vastaan.

Kaikki lähihistorian menestyneet terroristijärjestöt ja aseelliset kapinaliikkeet ovat ymmärtäneet median tärkeyden. Maailmassa on myös jihadistiliikkeitä, joista emme ole koskaan kuulleetkaan, koska ne eivät ymmärrä mediapeliä. Isis ja al-Qaida ovat kehitelleet nykyaikaisista uskonnollisista terroristijärjestöistä pisimmälle sen, miten sosiaalinen media ja valtavirtamedia voidaan muokata aseiksi.

Kirjoitan tähän alle muutamia irtonaisia taustahuomiota siitä, mitä jokaisen toimittajan (ja mikä ettei myös median seuraajan) pitäisi tietää globaalien jihadistijärjestöjen mediastrategioista. Ranskalaiset viivat perustuvat lukuisiin kirjoihin ja asiantuntijahaastatteluihin. Kirjoitan aiheesta laajemmin ja tarkemmin pienessä tutkielmassani, joka valmistuu heinäkuussa.

Globaalit jihadistit ovat jo Afganistanin sodasta (1979-1989) alkaen pyrkineet kaikin keinoin toisaalta saamaan valtavirtamedian huomion, toisaalta rakentamaan oman ”riippumattoman” mediansa omille kohdeyleisöilleen.

Terroristijärjestö al-Qaidan huomattavin strategikko, Abu Musab al-Suri, oli 1990-luvulla ennen kaikkea mediamies. Hän jopa avusti valtavirtamedioita kuten CNN:ää ja brittiläistä Channel4-kanavaa saamaan Osama bin Ladenin haastateltavaksi Afganistanissa. Haastattelut nostivat al-Qaidan kansainväliseen kuuluisuuteen. Mutta koska länsimainen media ei toiminut juuri niin kuin al-Qaida olisi halunnut sen toimivan, al-Suri suuttui. Hän pitääkin teksteissään länsimaista mediaa ja erityisesti satelliittikanavia yhtenä oikeutettuna iskujen kohteena.

Al-Surin strategisissa teksteissä, jotka yhä leviävät jihadistien foorumeilla, on huomattavan paljon huomiota liittyen mediasotaan. Al-Suri neuvoo jihadisteja luomaan oman vastamedian, jonka tehtävänä on levittää uskontoa ja jihadistien ääri-ideologiaa, ja lietsoa muslimeja globaaliin jihadiin. Viestintä pitää kohdistaa massoille, ei jihadistien eliitille. Toisaalta al-Suri ymmärtää, että eri kohdeyleisöille pitää kohdistaa erilaisia viestejä. Esimerkiksi länsimaiselle yleisölle voidaan korostaa muslimeihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia, koska viesti vetoaa heihin ja auttaa voittamaan sydämiä.

Myös Isisin ”käsikirjaksi” kuvatussa manifestissa ”The Management of Savagery” on huomattavan paljon merkintöjä mediasotaan liittyen. Teoksessa neuvotaan jihadisteja perehtymään vihollisten mediatoimintoihin ja tekemään taktisesti iskuja tai sieppauksia mediahuomion saamiseksi.

Isis ehti luoda kymmeniä erilaisia omia mediakanavia, jotka tuottivat tauotta mediasisältöjä erilaisille kohderyhmille: ”Kalifaatin” asukkaille, arabimaissa asuville Isisin kannattajille, länsimaissa asuville Isisin kannattajille. Isisin videoimilla julmuuksilla kuten mestauksilla on kahtalainen tavoite: tavoitella kansainvälistä valtavirran mediajulkisuutta ja toisaalta kiihottaa radikalisoituneita mukaan jihadiin, toisin sanoen värvätä uusia jihadisteja. Isisin-vastainen liittouma on kohdistanut iskuja tarkoituksella Isisin mediatoimintoihin, mikä on käytännössä rampauttanut jihadistijärjestön propagandan.

Isis on glorifioinut ”mediajihadin”. Isisin omassa mediakäsikirjassa rinnastetaan mediaoperaatioissa toimiminen ja propagandan levittäminen aseelliseen jihadiin.

Isisin propagandistit pitävät valtavirtamediaa tehokkaana aseena, jonka kanssa järjestö uskoo voivansa pelata omaa peliään niin, että se pääsee terrori-iskujen saattelemana sanelemaan viestinsä miljoonayleisölle. Vaikka sosiaalinen media on jihadisteille tärkeä, ja vaikka jihadistit pitävät valtavirtamediaa lähtökohtaisesti ”valemediana”, valtavirran uutislähetyksiin pääsy saa heidät tuntemaan itsensä suuriksi.

(Kahdesta viimeisestä ranskalaisesta viivasta kiinnostuneille suosittelen Charlie Winterin artikkelia ”Media Jihad: The Islamic State’s Doctrine for Information Warfare”.)

Korostan, että yllä olevat huomiot koskevat ennen kaikkea Isisin (ja al-Qaidan) ylemmän tason strategista ajattelua. Esimerkiksi Saksassa ja Britanniassa viime kuukausina iskuja tehneillä ”yksinäisillä susilla” ei välttämättä ole ymmärrystä tämän tason ajattelusta.

Nämä terrorismiin houkutellut yksinäiset sudet ovat usein melko nuoria (esimerkiksi Saksassa viime kesänä iskujen tekijöiden joukossa oli 15-vuotias ja 17-vuotias), joilla on jokin psykologinen tai sosiaalinen ongelma, ongelmia perheessä tai koulussa sekä rutkasti vihaa ympäröivää yhteiskuntaa kohtaan. Salafi-jihadistit etsivät tietoisesti tällaisia yksilöitä musliminuorten joukosta, netissä ja kaduilla, ja tarjoavat heille simppeliä pakettiratkaisua kaikkiin ongelmiin: islamilaista ääri-ideologiaa. Terroristijärjestön koukkuun tarttuvia nuoria taas voi motivoida asia, joka liittyy niin ikään mediaan, nimittäin narsistinen toive päästä julkisuuteen. Itsemurhaiskuihin suostuvia tai painostettuja hivelee ajatus siitä, että heistä tulee post-mortem-julkkiksia. Siksi uutisvälineissä pitäisikin miettiä tarkkaan, kenen asialla liikutaan, kun mediassa julkaistaan itsemurhaiskijöiden kuvia ja nimiä. Post-mortem-julkkiksia hyödynnetään myöhemmin uusien itsemurhapommittajien värväyksessä.

***

Miten median ja journalistien pitäisi siis suhtautua terrori-iskuihin? Tässä joitakin alustavia ajatuksiani:

Journalistien pitää kertoa rehellisesti siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Uutissulkuja terrori-iskuihin liittyen ei voi avoimessa yhteiskunnassa tehdä. Täydellinen uutissulku voisi sitä paitsi johtaa vain entistä ”näyttävimpiin” iskuihin. Painotuksia kannattaa silti miettiä uudelleen.

Journalistien pitää olla tietoisia siitä, millä tavoin terrorismin ongelma kytkeytyy julkisuuteen ja mediaan ja millaisia mediastrategioita terroristijärjestöt noudattavat. Tähän ongelmavyyhtiin liittyy sekin seikka, että sama pelko, jota terroristit pyrkivät levittämään, on käyttökelpoinen kapistus myös monelle poliitikolle. Esimerkiksi Euroopan äärioikeisto elää symbioottisessa suhteessa jihadistien kanssa. Molemmat pyrkivät tietoisesti polarisoimaan muslimien ja valtaväestön välit. Isis on hyvin perillä Euroopan sisäisistä poliittisista kysymyksistä ja tekee kaikkensa sen eteen, että äärioikeisto ajaisi muslimit nurkkaan, jotta heidän olisi pakko valita puolensa.

Laatumedia ei päästä terroristien propagandaa sellaisenaan läpi, ei avusta terroristijärjestöjä (tai muita ääriliikkeitä) pelon lietsonnassa, ei vaikka pelko möisi. Laatumedia ymmärtää, että terroristit yrittävät tehdä mediasta aseen, ja että aseen piippu on kohdistettu yleisöä kohti. Hyvä journalismi poistaa aseesta luodit taustoittamalla ja analysoimalla ja tekemällä terroristien laajemmat suunnitelmat näkyviksi. Laatumedia ymmärtää, että terrorismi on vakava asia ja siihen liittyvistä turvallisuushuolista pitää puhua, mutta ei radikaalien ehdoilla.

Jihadistinen ideologia on uskonnollista ääriajattelua, mutta terrorismi versoo myös yhteisestä melskeisestä historiastamme ja nykyajan vastakkainasetteluista. Niinpä hyvä journalisti ymmärtää senkin, ettei terrorismi-ansan purkaminen ole pelkästään muslimien ongelma tai velvollisuus, vaan siihen pitää kaikkien osallistua, myös valtavirtamedian.
http://www.stipendiblogi.fi/mita-toimittajan-tulee-tietaa-terrorismin-ja-median-symbioosista.html
 
Back
Top