Suomen sisäinen turvallisuus

Kokoomus on ollut hallituksessa 27/35 vuotta, kun lasketaan 90-luvun isosta mullistuksesta, eli Kekkoslovakian jäämistön romahduksesta eteenpäin. On käsittämätön väittämä, että samaisella ajanjaksolla vasemmisto olisi silti käytännössä yksin hallinnut talouspolitiikkaa ja oikea laita ollut vain äänettömänä yhtiömiehenä sanomassa jeesjees.

Siis minun mielestäni. Itse voit uskoa mihin haluat.

Eikä AY-llike suinkaan TUPO-sisältöjä sanellut. Kyllä ne on koko porukalla sovittu ja kaikki saivat saaliista osansa. Ensin työmarkkinaporukat neuvottelivat keskenään ja lopuksi valtio voiteli osapuolet myötämielisiksi talousmyötäjäisillä.

Mut tämä tästä. Emme pääse asiassa eteenpäin, joten ollaan jatkossakin sujuvasti eri mieltä.
Joskus saattaisi olla hyödyllistä tarkastella eri hallituspohjien ratkaisuja jakopolitiikkaan etc. muustakin kuin vasen-oikea -akselista käsin. Tuo jakolinja eri puolueiden välillä kyllä on olemassa ja rajatuissa kysymyksissä hyvinkin selvästi erotettavasti, mutta ehkä pelkistäminen vasen-oikea jakoon ei aina kovin toimivaa ole. Varsinkin kun hallituspohjat neuvottelujen kautta meillä harvemmin kovin yksinuottisia ovat olleet.

Aivan viimeistään vuoden 2008 kriisiytymisen jälkeen Suomen talouden sanoessa prööt, ylihallituspohjaiset ratkaisut tiedossa olevien tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen olisivat olleet välttämättömiä. Näin ei tietenkään tapahtunut ja vastuu tuosta lepää laajasti koko poliittisen kentän heikko-fyysisillä harteilla.

Se on mukava huomata, että näinkin jakavissa asioissa keskustelu asialinjoilla pysyy. Eikä liiallinen samanmielisyys tervettä muutenkaan ole. Evoluutiota tässäkin tarvitaan.

edit; typo veks
 
Ihan pakko oli nyt kirjautua. Päätin jo kyllä aiemmin etten osallistu kuin lukemiseen...

Riku Aalto siis ajaa aina vaan omiensa puolta. Sehän on hänen tehtävänsäkin. MUTTA.
Onkos Riku näyttänyt esimerkkiä miten hyvinvoiva osa voisi ottaa esimerkkiä? Ihan vaan kun mielestäni hän kuuluu siihen hyvinvoiviin, eikö? Muuan Sauli näytti sitä esimerkkiä.
Nii.

Teollisuusliiton Aalto Ylellä: ”Olisiko aika ottaa yrittäjiltä, työnantajilta, yrityksiltä tai hyvin toimeentulevilta ihmisiltä seuraava miljardi?”​

 
Teollisuusliiton Aalto Ylellä: ”Olisiko aika ottaa yrittäjiltä, työnantajilta, yrityksiltä tai hyvin toimeentulevilta ihmisiltä seuraava miljardi?”
Tämä on korteissa jo. Nyt odotellaan vaan milloin se pakasta nousee. Ennakoitu Lindtmanin hallitus saattaa hyvinkin spräädätä velalla vaan, niinkuin tähänkin asti.

Yksi monesta syystä, miksi Suomeen ei investoida ja olemassaoleva rahakin pyrkii pakoon kun vielä pääsee.

On väsynytttä vedota IMFn geelitukkiin, mutta sitten kun luottoa ei ole ja laskut pitää maksaa, ei jollakulla valtiovarainhenkilöllä ole mahdollisuutta ottaa huomioon dynaamisia vaikutuksia tai muutakaan tulevaisuuden juttuja. Pankki sanoo "non" ja aikaa olis kuukausia.
 
Turvallisuudesta.....

A-Studiossa käsiteltiin alfa-pvp huumeen, eli peukun lisääntynyttä käyttöä. Poliisin kirjaamat takavarikot osoittavat että viimeisen kolmen vuoden aikana määrät ja käyttäjät ovat lisääntyneet radikaalisti. Peukku syrjäyttää amfetamiinin ja muita kalliimpia sekä vaisumpitehoisia aineita.
Peukku on aine joka sekoittaa käyttäjän ja korostaa henkilön negatiivisia ja agressiivisia piirteitä.

Onko yleisillä paikoilla enää turvallista kun joukossa liikkuu näitä keinotekoisia ADHD ohjuksia, jotka voivat kohdistaa agressionsa kehen tahansa sivulliseen? Hoitohenkilöt ja poliisikin on uudenlaisen riskitilanteen äärellä.

Mitä mieltä?

.
 
Turvallisuudesta.....

A-Studiossa käsiteltiin alfa-pvp huumeen, eli peukun lisääntynyttä käyttöä. Poliisin kirjaamat takavarikot osoittavat että viimeisen kolmen vuoden aikana määrät ja käyttäjät ovat lisääntyneet radikaalisti. Peukku syrjäyttää amfetamiinin ja muita kalliimpia sekä vaisumpitehoisia aineita.
Peukku on aine joka sekoittaa käyttäjän ja korostaa henkilön negatiivisia ja agressiivisia piirteitä.

Onko yleisillä paikoilla enää turvallista kun joukossa liikkuu näitä keinotekoisia ADHD ohjuksia, jotka voivat kohdistaa agressionsa kehen tahansa sivulliseen? Hoitohenkilöt ja poliisikin on uudenlaisen riskitilanteen äärellä.

Mitä mieltä?

.
Pahintahan on, että peukku on ns tehokasta ja halpaa, eli jos sitä on tarjolla, sitä ostetaan entistä enemmän.
Vaikka peukku varmasti lisää ennestää huumeiden käyttäjien arvaamattomuutta, parasta on vältellä heitä. Itse en kohtaa heitä juurikaan vapaalla, mutta en juuri käy Kontulassa, tai Piritorilla. Pidän sitä ainoana yksittäisen tehokkaana keinona suojautua ja "mä olen kova jätkä" jutut jätän niille joilla on halua painia noitten kanssa harrastusmielessä.

Niille joilla ei ammattinsa takia ole vaihtoehtoa, peukku aiheuttaa kieltämättä ongelmia. Oletan ongelmien pahenevan peukun yleistyessä entisestään. Valitettavasti mitään toteuttamiskelpoista keinoa ei ole näköpiirissä.
 
Itä-Helsingin pelätään ghettoutuvan, kun kaikki munat siirretään yhteen koriin. Poliisijohto ei jaa huolta, sillä koirille piti saada isommat kopit.

 
Joskus saattaisi olla hyödyllistä tarkastella eri hallituspohjien ratkaisuja jakopolitiikkaan etc. muustakin kuin vasen-oikea -akselista käsin. Tuo jakolinja eri puolueiden välillä kyllä on olemassa ja rajatuissa kysymyksissä hyvinkin selvästi erotettavasti, mutta ehkä pelkistäminen vasen-oikea jakoon ei aina kovin toimivaa ole. Varsinkin kun hallituspohjat neuvottelujen kautta meillä harvemmin kovin yksinuottisia ovat olleet.

Aivan viimeistään vuoden 2008 kriisiytymisen jälkeen Suomen talouden sanoessa prööt, ylihallituspohjaiset ratkaisut tiedossa olevien tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen olisivat olleet välttämättömiä. Näin ei tietenkään tapahtunut ja vastuu tuosta lepää laajasti koko poliittisen kentän heikko-fyysisillä harteilla.

Se on mukava huomata, että näinkin jakavissa asioissa keskustelu asialinjoilla pysyy. Eikä liiallinen samanmielisyys tervettä muutenkaan ole. Evoluutiota tässäkin tarvitaan.

edit; typo veks
Poliittinen järjestelmämme on yksi merkittävä ongelma. Se tuottaa parhaimmillaankin keskinkertaisten päättäjien prosessoimaa harmaata, hajutonta ja mautonta kompromissimössöä. Kahden puolueen maissa saadaan näyttävämpiä juonenkäänteitä. Lopputulos ei silti niissäkään ole mitenkään automaattisesti parempi.
 
Itä-Helsingin pelätään ghettoutuvan, kun kaikki munat siirretään yhteen koriin. Poliisijohto ei jaa huolta, sillä koirille piti saada isommat kopit.
Jopas on melkoinen kaplakka.

Maakunnissa on lakkautettu lähes kaikki poliisiasemat ja toiminnan vakuutetaan olevan vähintään yhtä hyvää. Poliisit ei kuulemma odota keikkaa asemalla samalla tavoin kuin palomiehet jne.
 
Helsinki on tietysti vähän omanlaisensa alue; välimatkat ovat lyhyitä mutta toisaalta väkimäärä on iso; Malmin poliisilaitoksen alueella asuu muistaakseni noin 250 000 ihmistä, ja esim Kontulassa tai Rastilassa väki on erilaista kuin vaikka Eirassa tai Kuusisaressa.

Toisaalta, asukasluku ei kerro kaikkea; Kluuvissa (rautatieaseman ympäristö) asuu kai noin 200 henkilöä, mutta keikkaa voipi olla vähän enemmän kuin väkimäärä kertoo.

Toki maalaisjärkikin kertoo, että aseman sijainti vaikuttaa poliisin näkyvyyteen, vaikka partiot eivät päivystäkään asemilla keikkaa odottamassa. Tästä on ihan empiiristä kokemusta noin kymmenen vuoden takaa, kun Helsingin keskustassa sijainnut poliisilaitos lakkautettiin ja toiminnot siirrettiin Pasilaan.

Eipä sillä; tästä Malmin lakkauttamisesta on puhuttu jo vuosia, ja yhtä kauan on puhuttu että siinä ei paljon järkeä ole. Nyt toki lopullinen päätös asiasta tehtiin vasta viikko-pari sitten; tähän asti on toppuuteltu että mitään ei ole vielä päätetty.

Poliisiasemien keskittäminen on melko lyhytnäköistä hommaa, ja esim Ruotsissa on todettu että ei se niin kamalan hyvä idea ollutkaan, ja on päädytty hajauttamaan toimipisteitä. Itsekin muistan, kun joka kaupungissa ja jopa pienemmissäkin taajamissa (silloin taidettiin puhua kauppaloista ja kirkonkylistä) oli oma poliisin palvelupiste tai jopa 24/7 avoinna oleva asema. Ehkä ihan sellaisiin 20 hengen laitoksiin ei kannata palata, mutta kyllä joka kaupungissa ainakin pitäisi olla oma poliisiasema, ja isoimmissa useampi. Toki jotkut toiminnot kannattaa keskittää, mutta kenttätoimintaa pitäisi olla vähän taajemmassa kuin yhdessä pisteessä per maakunta.
 
Mutta joo, olen monta kertaa puoliksi leikilläni sanonut, että kaikille tulisi taata samantasoiset poliisipalvelut. Koska poliisin määrän lisääminen syrjäseuduilla tulisi kalliiksi, ainoa ratkaisu on huonontaa poliisin saatavuutta isoissa kaupungeissa...
 
Itä-Helsingin pelätään ghettoutuvan, kun kaikki munat siirretään yhteen koriin. Poliisijohto ei jaa huolta, sillä koirille piti saada isommat kopit.

En tiedä miten asia vaikuttaa nyt siirtoa pelkäävien poliisien kohdalla, mutta itselläni ei olisi mitään halua mennä Pasilaan töihin.
Tietämättä missä kukakin asuu, mutta hiukan veikkaan, että enemmistö konstaapeleista asustaa Kehä III:n varrella, tai sen ulkopuolella, joten työmatka muuttuu kammottavaksi ruuhkien takia, puhumattakaan, ettei alueella ole juuri parkkipaikkoja.

Tällaiset muutokset aiheuttavat organisaatioista riippumatta aina muutosvastarintaa, joka on joskus perusteltua, joskus ei.
Nyt en ole ihan varma saavutettavan hyödyn osalta.
 
Poliisiasemien keskittäminen on melko lyhytnäköistä hommaa, ja esim Ruotsissa on todettu että ei se niin kamalan hyvä idea ollutkaan, ja on päädytty hajauttamaan toimipisteitä. Itsekin muistan, kun joka kaupungissa ja jopa pienemmissäkin taajamissa (silloin taidettiin puhua kauppaloista ja kirkonkylistä) oli oma poliisin palvelupiste tai jopa 24/7 avoinna oleva asema. Ehkä ihan sellaisiin 20 hengen laitoksiin ei kannata palata, mutta kyllä joka kaupungissa ainakin pitäisi olla oma poliisiasema, ja isoimmissa useampi. Toki jotkut toiminnot kannattaa keskittää, mutta kenttätoimintaa pitäisi olla vähän taajemmassa kuin yhdessä pisteessä per maakunta.

Menneissä ajoissa herättää huomiota sekin, että miten paljon poliiseja oli verrattuna nykypäivään. Nykyisinhän poliisien määrä Suomessa per asukas on Euroopan (jollei maailmankin) pienimpiä.

Toki tekninen kehitys on tehostanut työtä paljon. Ja työssä keskitytään myös osittain erilaisiin asioihin kuin mitä siihen aikaan, kun passipoliiseja päivysti kaduilla tai kun maaseudulla oli poliisin virkoja osalla sivukylistäkin.
 
Poliisiasemien keskittäminen on melko lyhytnäköistä hommaa, ja esim Ruotsissa on todettu että ei se niin kamalan hyvä idea ollutkaan, ja on päädytty hajauttamaan toimipisteitä. Itsekin muistan, kun joka kaupungissa ja jopa pienemmissäkin taajamissa (silloin taidettiin puhua kauppaloista ja kirkonkylistä) oli oma poliisin palvelupiste tai jopa 24/7 avoinna oleva asema. Ehkä ihan sellaisiin 20 hengen laitoksiin ei kannata palata, mutta kyllä joka kaupungissa ainakin pitäisi olla oma poliisiasema, ja isoimmissa useampi. Toki jotkut toiminnot kannattaa keskittää, mutta kenttätoimintaa pitäisi olla vähän taajemmassa kuin yhdessä pisteessä per maakunta.
Ja ennen vanhan nimismiesjärjestelmän lakkauttamista oli (sen vanhan kihlakuntajaon mukaisten) kihlakuntien poliisilaitosten alaisten nimismiesten toimipisteitä, joissa oli jopa vain muutama poliisi, vähäisimmillään kai kaksi (nimismies ja konstaapeli). Nimismiehiähän oli pitkään hyvinkin pienillä paikkakunnilla (mm. mökkipaikkakunnallani oli vielä silloinkin, kun siellä oli alle 4000 asukasta), ja heillä oli osaltaan käytännössä kaksoisrooli myös oikeusjärjestelmän alimpana portaana, mm. riitojen ratkomisessa ja eräänlaisena kihlakunnanoikeuden portinvartijana (ja usein olivat vielä tehneet virkaan vaaditun pakollisen auskultoinnin saman kihlakunnan kihlakunnantuomarina).

Tuon vanhan järjestelmän hyviä puolia oli suhteellisen nopea vasteaika, lupa-asioiden käsittelyn helppous ja matalan tason kontakti väestöön (etenkin maaseudulla nimismies väistämättä tunsi tai ainakin oli jollain tasolla kärryillä koko piirinsä asukkaista), mutta tehtävien toteuttaminen saattoi myös kärsiä nimismiesten oikuista (tässä oli etenkin liikennevalvonnan kohdalla ilmeisesti aikamoista hiertymää LP:n kanssa), ja lisäksi nimismiehen tehtävä oli paperilla hyvinkin vaativa, kun käytännössä kaikki henkirikoksia pienemmät rikosasiat kuuluivat nimismiehen vastuulle (myös mm. kaikki ase- ja ampumavälikohtaukset mukaanlukien niiden ratkaiseminen kentällä), henkirikoksissa saattoi sitten soittaa KRP:n hoitamaan.

Etenkin oikeustieteilijöiden keskuudessa on paljon nostalgiaa nimismiesjärjestelmää kohtaan, koska moni maaseudun nimismiespiiri oli varsin helppohoitoinen, ja virat varsin mukavan elämän mahdollistavia ja paikallista arvonantoa nauttivia. Lisäksi järjestelmän ansiosta oikeusistuinten kuorma oli vähäisempi (kun nimismiehet ratkoivat asioita).
 
Todella hyvä, että Teboilin tuloksessa näkyy boikotti, vaikka ilmeisesti joillakin pisteillä tankkaajia riittää.
 
Back
Top