Suomen sisäinen turvallisuus

Kyllä tällä kylällä näyttäisi tepoilin suosio olevan alamaissa. Tolpassa jatkuvasti kilpailukykyinen hinta, mutta päivittäin ajan ohitse ja kyllä ABC, ST1 ja Neste näyttävät selvästi vilkkaammilta.
Nämä tietysti subjektiivisia irtohavaintoja, joten ei välttämättä tilastotieteellistä merkittävyyttä.
Käsittääkseni tuo vanha huoltoasema, missä on pienyrittäjä korjaamoaan pyörittämässä ja tb-hihnassa oleva kahvila-/polttoaineenmyyjä on tepoilin omistama kiinteistö, eikä ne niitä tieten myy, kun kuvittelevat sitten aikanaan ryssän raakalaisarmeijaa kalustoa tankkaavansa.
 
Onko Teboil oikea sisäisen turvallisuuden uhka ?

.
Vanhat tb-asemat on tehty niin että ryssän hyökkäysvaunu mahtuu huoltohalliin. Ehkä ei Armata, mutta niinhän rysyt Ukrainassakin painaa vanhalla (osin modernisoidulla) kalustolla, minkä mittojen mukaan hallit on mitoitettu.
Jos ne lähtis koittaan niin sspetnazit olisi tb-asemilla ja jostain syystä Lukoil olisi käskenyt täyttää asemilla olevat säiliöt ihan piripintaan. Onnistuisiko tuo on toinen juttu, kun onhan pv näistä tietoinen ja valmiuden kohottamisen yhteydessä nuo voidaan ottaa omin voiminkin haltuun.
Mielestäni tilanteen kiristyessä kaikki ryssien käskyttämä toiminta Suomen rajojen sisäpuolella on sisäisen turvallisuuden uhka. Mukaan luettuna ryssien käskyttämä liiketoiminta.
 
En tiedä miten asia vaikuttaa nyt siirtoa pelkäävien poliisien kohdalla, mutta itselläni ei olisi mitään halua mennä Pasilaan töihin.
Tietämättä missä kukakin asuu, mutta hiukan veikkaan, että enemmistö konstaapeleista asustaa Kehä III:n varrella, tai sen ulkopuolella, joten työmatka muuttuu kammottavaksi ruuhkien takia, puhumattakaan, ettei alueella ole juuri parkkipaikkoja.

Tällaiset muutokset aiheuttavat organisaatioista riippumatta aina muutosvastarintaa, joka on joskus perusteltua, joskus ei.
Nyt en ole ihan varma saavutettavan hyödyn osalta.
Joo, asiassa on toiminnalliset ja strategiset tekijät, mutta myös yksittäisen työhyvinvointiin vaikuttavia seikkoja.

En tiedä, onko sattumaa, mutta nyt tänä aikana kun Malmin kentän siirtoa on vahvemmin spekuloitu (eli jotakuinkin tämän vuoden aikana), niin merkittävä osa - jos en ihan väärin muista niin noin kolmannes - Malmin kenttäväestä on hakenut muualle.

Työmatka ja autopaikat ovat merkittävä tekijä monelle, ja vaikka Pasilastakin saa autopaikkoja, ne ovat maksullisia ja omaa hallipaikkaa voi joutua odottamaan yli puoli vuotta. Lisäksi on vaihto pienemmästä laitoksesta isoon; itse koin saman kun Pikku-Roba lakkautettiin. Vaikka Roba ei missään nimessä ollut pieni laitos, niin siellä oli kuitenkin paljon yhteisöllisempi henki kuin yhdistetyssä Pasilassa.
 
Muutama käppyrä Helsingin poliisin hälytystehtävien määristä ja muutoksista.

2023-2024 (koko vuosi)
1754652679865.webp

2024-2025 (tammi-kesäkuun tilastot)
1754652802854.webp

Huomiota kiinnittää järjestyksenvalvontatehtävien n. 100%:n lisääntyminen, johon ainakin osasyytä esitetään alimmissa linkeissä.
1754652919309.webp

Muutokset huumausaineiden takavarikoinneissa (per takavarikointikerrat) vuoteen 2024 verrattuna. Ehkä hyvä olisi ollut esille laittaa myös määrät laskennallisille käyttöannoksille. Per painoyksikkö A-PVP:stä ymmärtääkseni saadaan useampia käyttöannoksia verrattuna amfetamiiniin ja A-PVP halvempaa käyttäjille on.
1754653384470.webp

Hesarin jutusta:
"Suurin osa häiriöistä liittyy huumeiden käyttöön ja siihen liittyvään rikollisuuteen.

”Häiriöt ovat kasautuneet Kurvin alueelle, Itäkeskukseen ja Kontulaan, joissa on tehostettu valvontaa”, ylikomisario Hanna Kiiskinen sanoo tiedotteessa".


Ja tässä lyhyt juttu A-PVP:n vaikutuksista käyttäjiin:
"Vaikka alfa-pvp-annoksen vaikutusaika on lyhyt, erityisen vaaralliseksi aineen tekevät sen pitkäaikaiset vaikutukset. Lisäksi lyhyt vaikutusaika nostaa aineen käyttömäärää nopeasti.

Peukun käyttämisestä seuraa psykoottisia oireita, kuten pelkotiloja, sekavuutta, unihäiriöitä, aistiharhoja ja hallusinaatiota, Sundell luettelee. Lisäksi peukun päihdyttämät ihmiset voivat käyttäytyä aggressiivisesti".

 
Pläjäytetään vielä muutama käppyrä, joista voi ainakin karkeita arvioita tehdä takavarikoiduista määristä (näissä joku hihavakio oli poliisin haaviin jäävästä osasta, suhteessa markkinoilla olevaan) ja saatavista annoksista:

Päihdelinkki:
"Alfa-PVP:n käyttöannos vaihtelee ja se riippuu käyttötavasta. Joidenkin käyttäjäkokemusten mukaan havaittavia vaikutuksia saadaan suun kautta otettaessa 1–2 mg:n annoksella, ja voimakkaita vaikutuksia suun kautta otetulla 20–25 mg:n annoksilla. Poltettuna käyttöannos on käyttäjille suunnatun verkkosivuston mukaan 5–15 mg, ja vahva käyttöannos yli 15–25 mg".

Suonensisäisestä käytöstä yllä ei puhuta, mutta tuskin muista vastaavista huumeista eroaa, eli vaikutus per annoksen painoyksikkö on voimakkaampi. Kun 1000mg=1g, niin melkoisista määristä käyttöannoksia puhutaan -->

KRP:
1754655747111.webp
 
Huomiota kiinnittää järjestyksenvalvontatehtävien n. 100%:n lisääntyminen, johon ainakin osasyytä esitetään alimmissa linkeissä.
Käsittääkseni nämä järjestyksenvalvontatehtävät ovat partioiden ottamia oma-aloitteisia tehtäviä; eivät häken jakamia. Näihin nk jalkautumistehtäviin kiinnitetään aika ajoin huomiota, ikään kuin projektiluonteisesti, mutta usein on kyse vain tilastoinnista: partiot vain ottavat järjestyksenvalvontatehtävän nk. keikaksi, kun muuten tekisivät samaa mutta partion status olisi vapaa.

Tänä kesänä tosin järjestyksenvalvontaa on lisätty oikeastikin, ja tiettyjä ongelma-alueita on valvottu tehostetusti jopa ylitöinä. Tämä valvontahan ei tietenkään poista ongelmaa, vaan lähinnä siirtää sen hetkellisesti muualle.
 
Käsittääkseni nämä järjestyksenvalvontatehtävät ovat partioiden ottamia oma-aloitteisia tehtäviä; eivät häken jakamia. Näihin nk jalkautumistehtäviin kiinnitetään aika ajoin huomiota, ikään kuin projektiluonteisesti, mutta usein on kyse vain tilastoinnista: partiot vain ottavat järjestyksenvalvontatehtävän nk. keikaksi, kun muuten tekisivät samaa mutta partion status olisi vapaa.

Tänä kesänä tosin järjestyksenvalvontaa on lisätty oikeastikin, ja tiettyjä ongelma-alueita on valvottu tehostetusti jopa ylitöinä. Tämä valvontahan ei tietenkään poista ongelmaa, vaan lähinnä siirtää sen hetkellisesti muualle.
Näin olen myös ymmärtänyt ja tuota sitten ylempää myös voidaan ohjata. Julkisuuskin tässä taitaa jotakin roolia näytellä.

edit; saattoi siis hieman epäselvästi toisiinsa tuossa linkittyä hälytystehtävät --> jv-tehtävät
 
Onnea vaan kaikille jotka tätä ovat halunneet, nyt sitä sitten taas alkaa tulemaan lisää. Pikkuhiljaa vajotaan syvemmälle ja syvemmälle, koko eurooppa on "käytännössä" paskana.

Ollaan Ruotsin tiellä --> Rasisti ---> ym ym ym...
Ja nyt kun hommaa ei jiiriin ole saatu, vastuu epäonnistumisista on siirtynyt tuohon niukka-aivoisuuteen kriittisesti suhtautuvien harteille. Sillä tavalla tietysti näppärää logiikkaa, että tuossa ei voi (poliittisesti) hävitä. Ennen kuin tuho on riittävän laajaa.

-älä tuo sitä rikkakasvia pellolle, sato kärsii
-tuo rikkakasvin pellolle, sato kärsii, syyttää oikeaan toimintaan ohjannutta satovahingoista jne.
 
Vanhat tb-asemat on tehty niin että ryssän hyökkäysvaunu mahtuu huoltohalliin. Ehkä ei Armata, mutta niinhän rysyt Ukrainassakin painaa vanhalla (osin modernisoidulla) kalustolla, minkä mittojen mukaan hallit on mitoitettu.
Jos ne lähtis koittaan niin sspetnazit olisi tb-asemilla ja jostain syystä Lukoil olisi käskenyt täyttää asemilla olevat säiliöt ihan piripintaan. Onnistuisiko tuo on toinen juttu, kun onhan pv näistä tietoinen ja valmiuden kohottamisen yhteydessä nuo voidaan ottaa omin voiminkin haltuun.
Mielestäni tilanteen kiristyessä kaikki ryssien käskyttämä toiminta Suomen rajojen sisäpuolella on sisäisen turvallisuuden uhka. Mukaan luettuna ryssien käskyttämä liiketoiminta.
Jos en ihan väärin muista niin Jarin Rinteen mainossa Hävittäjäupseeri -kirjassa näistä itärajan Teboileista oli jotain kommenttia. Saattoi se toki olla joku muukin kirja. Pointti oli kuitenkin se, että jostian syystä aika pienissäkin kylissä olevilla Teboileilla oli myyntimääriin nähden huomattavan isot maanpäälliset polttoainesäiliöt. Toki nämä oli PV:n tiedossa ja valmiiksi maalitetut.

Teboilin boikotista en oikeen osaa sanoa mitään. Itse en siellä ole tankannut aiemminkaan.
Venäjän hyökkäyksen alkuaikoina Teboil antoi tämän tiedotteen: http://www.teboil-kauppiaat.fi/vaaraan-kohteeseen-osuva-boikotti/
 
Jos en ihan väärin muista niin Jarin Rinteen mainossa Hävittäjäupseeri -kirjassa näistä itärajan Teboileista oli jotain kommenttia. Saattoi se toki olla joku muukin kirja. Pointti oli kuitenkin se, että jostian syystä aika pienissäkin kylissä olevilla Teboileilla oli myyntimääriin nähden huomattavan isot maanpäälliset polttoainesäiliöt. Toki nämä oli PV:n tiedossa ja valmiiksi maalitetut.

Teboilin boikotista en oikeen osaa sanoa mitään. Itse en siellä ole tankannut aiemminkaan.
Venäjän hyökkäyksen alkuaikoina Teboil antoi tämän tiedotteen: http://www.teboil-kauppiaat.fi/vaaraan-kohteeseen-osuva-boikotti/
Ymmärtääkseni PVn ratkaisu oli vain että näistä tankataan sitten omaa kalustoa?
 
Täällä kun on rikollisuudesta puhuttu aika paljon, niin itse muuttaisin vankilatuomioita muunnellun amerikan mallin mukaan.
Ihan yleisesti uskon, että ei sinne vankilaan ihan vahingossa joudu.

Mutta tuohon malliin.
Ensimmäinen tuomio olisi kuin tähän asti (en jaksa muutella tuota, mutta varmasti viilausta olisi).
Seuraava tuomio 2x tuomittu aika ja se istutaan kokonaan.
Kolmas tuomio 3x tuomittu aika ja niin edelleen.

Luulisi, että tuollainen vähentäisi edes jossain määrin taparikollisuutta.
Eihän näihin varmasti mitään täydellistä mallia olisi, mutta itse käyttäisin tuota.
 
Tässä liittymiskeskustelussa omaisten puolelta paistaa tyypillinen suomalainen virkamiesasenne:

Kaikki sujuva ja joustava on kiellettävä.

Vittu, hallintoalamaisten on opittava olemaan!
 
Miksi olisit joustava vain moottoritiellä?

Eikö sitten muuallakin pitäisi joustavuuden vuoksi antaa tilaa kärkikolmion takaa tuleville?
En näe tilanteita vertailukelpoisina.

On itsestään selvää, että kaistaa vaihtava väistäjä tekee sen samoilla periaatteilla kuin muistakin syistä sen tekisi, varmistuu että ei häiritse tai vaaranna muita. Jos ei onnistu niin sitten jatketaan omalla.

Poliisin lausunto on mielestäni ristiriitainen. Sanoi, ettei pidä vaihtaa kaistaa, koska näin liittyvä oppii siihen, että voi tulla vaan. Pitää jarruttaa, että liittyvä pääsee eteen. No eikös se sitten opeta?

Tottakai vastuun pitää olla liittyvällä, mutta liikenteessä on muutenkin liikaa "mulla on oikeus ja pidä siitä kiinni" asennetta.

Poliisi voisi kiinnittää huomiota vaikka sellaisiin asioihin, jossa sääntöjen venyttämisellä on oikeaakin merkitystä. Kun vaikkapa moottoritien vasen kaista loppuu, syystä tai toisesta, niin osa autoilijoista ajaa vasenta kaistaa päätyyn asti, ja sitten vain kiilaa jonoon. Lopputulemana ruuhka-aikaan oikea kaista, jolla jatkuvana on oikeus jatkaa häiriöttä, seisoo ja vasen vetää ja kiilaa. Harva viitsii ajaa kylkeen, kun toinen pistää keulansa metrin rakoon seisovassa jonossa.

Ei näy poliisia viisastelemassa ei, vaikka tuo toistuu päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Helpompaa heristellä sormea mediassa asiasta, joka ei oikeasti ole ongelma.
 
Yksi rasittavimpia asioita on joidenkin tapa ajaa ohituskaistoilla. Esimerkki kesältä. Satasen rajoitus, edessä kahden auton ja kahden moottoripyörän kolonna, joka ei jätä mitään välejä. Normaalisti ajetaan alinopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa, aloitetaan ralli. Ja väleihinkään ei pääse.

Ylipäätään tuo välien puute on meillä se, joka aiheuttaa ongelmia. Ja kun jätät sen yhden auton välin, niin siihen helposti tunkee pari autoa, kun muita välejä ei ole.
 
Tässä liittymiskeskustelussa omaisten puolelta paistaa tyypillinen suomalainen virkamiesasenne:

Kaikki sujuva ja joustava on kiellettävä.

Vittu, hallintoalamaisten on opittava olemaan!
Jos liikennesääntöjä alettaisiin sorvaamaan nyt tyhjästä ja puhtaalta pöydältä niin se jannu joka ehdottaisi etuajo-oikeutta vasemmalta takaa sokeasta kulmasta tulevalle heitettäisiin ulos huoneesta heti.
Ruotsin malli on mielestäni toimiva jossa vasen kaista päättyy ja kiihdytyskaista jatkuu.
 
Tässä liittymiskeskustelussa omaisten puolelta paistaa tyypillinen suomalainen virkamiesasenne:

Kaikki sujuva ja joustava on kiellettävä.

Vittu, hallintoalamaisten on opittava olemaan!
Ennakoiva kaistanvaihto on ok; esim itse vaihdan hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle kun näen, että edessä muutaman sadan metrin päässä on rekka oikealla kaistalla ja minä ajan selvästi nopeammin. Tässä on sama juttu; kun on ennakoitavissa että liittymästä tulevan nopeus ei ole se 120 km/h heti kaistalle tullessa, niin minä voin vaihtaa vasemmalle kaistalle hyvissä ajoin - mikäli voin.

Mutta en koukkaa vasemmalle siinä vaiheessa, kun kiihdytyskaistaa ajava on minun rinnallani.
 
Back
Top