Suomen sisäinen turvallisuus

Jos liikennesääntöjä alettaisiin sorvaamaan nyt tyhjästä ja puhtaalta pöydältä niin se jannu joka ehdottaisi etuajo-oikeutta vasemmalta takaa sokeasta kulmasta tulevalle heitettäisiin ulos huoneesta heti.
Ruotsin malli on mielestäni toimiva jossa vasen kaista päättyy ja kiihdytyskaista jatkuu.
Se vasemmalta takaa sokeasta kulmasta tuleva ajaa omaa kaistaansa. Se joka vaihtaa kaistaa, on väistämisvelvollinen ja kuolleita kulmia ei jää kun katsoo peilejä ja kääntää päätä. Tämä riippumatta siitä, loppuuko kaista vai vaihtaako kaistaa esim lähtiessään ohittamaan.
 
Myönnän että itse jarrutan autoa aina kun joku on menossa suojatien yli, ihan sama käveleekö, juokseeko vai ajaako jollain.
Suojatien sääntöjen himmeliä ei yksikään "oikeudet tiedostava" kulkija tiedä kuitenkaan, joten minun riski jonkun yliajamisessa poistuu sillä että menköön kaikki sitä suojatietä ensi . Ei kiinnosta olla oikeassa jos joku makaa sairaalassa.

.
 
Yksi rasittavimpia asioita on joidenkin tapa ajaa ohituskaistoilla. Esimerkki kesältä. Satasen rajoitus, edessä kahden auton ja kahden moottoripyörän kolonna, joka ei jätä mitään välejä. Normaalisti ajetaan alinopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa, aloitetaan ralli. Ja väleihinkään ei pääse.
Tämä on kyllä ärsyttävää; ei välttämättä ole kiusantekoa vaan voi johtua siitäkin, että nyt uskalletaan painaa kaasua, kun leveä baana.

Tähän liikennepelkoon liittyy myös vauhdin hidastaminen rekkaa moottoritiellä ohitettaessa: ensin ajetaan 120 lasissa kunnes saadaan rekka kiinni. Sitten kun ollaan rinnalla, nostetaan jalkaa kaasulta niin että oma nopeus on vain vähän isompi kuin ohitettavan rekan nopeus, ja sitten kun ollaan päästy ohi, painetaan taas lämä tiskiin.

Anoppi oli ensimmäistä kertaa mun kyydissä Helsingin keskustassa, ajettiin Manskua kohti keskustaa. Oikealla kaistalla bussi ja vasemmalla raitiovaunu, molemmat ajoivat hitaammin kuin minä. Anoppi puristi kauhukahvaa, kun minä sujahdin "kapeasta" raosta. Olisi katsonut kaistaviivoja, niin olisi nähnyt että siitä mahtuisi leveämmälläkin autolla helposti.

Ylipäätään tuo välien puute on meillä se, joka aiheuttaa ongelmia. Ja kun jätät sen yhden auton välin, niin siihen helposti tunkee pari autoa, kun muita välejä ei ole.
Tämä joo.

Moottoritiellä ohittamisessa on myös se, että ohitukset tehdään samalla tavalla kuin 2-kaistaisella tiellä, eli vasemmalle kaistalle mennään viime tingassa, ja paluu oikealle kaistalle mahdollisimman nopeasti. Tämä siitä huolimatta, että muuta liikennettä ei ole, eli ei olisi kiirettä ainakaan siinä kaistalle palaamisen kanssa, eikä varsinkaan rapakelillä tai pöllyävän lumen aikaan.

Eikä 2-kaistaisellakaan tiellä siihen eteen tarvitse survoa, ellei ohitus ole ollut liian täpärä. Ja liian täpärä ohitus on sellainen, että omalle kaistalle on palattava ennen kuin näkee ohitettavan auton keulan kokonaisuudessaan taustapeilistä.
 
Ohituskaistan pitäisi jatkua suoraan ja jos ajaa hitaammin, niin vaihtaa ohituskaistalta pois oikealle. Toimii yllättävän hyvin. Myös liittymissä voisi olla hiukan vastaava järjestely jossa liittymän ohi ajetaan ns. ohituskaistaa jo valmiiksi. Tuokin tuntuu pelaavan oikein kivasti. Mutta tietysti Suomen "erityisolosuhteissa" ei varmaan onnistu😄
 
Vanhat tb-asemat on tehty niin että ryssän hyökkäysvaunu mahtuu huoltohalliin. Ehkä ei Armata, mutta niinhän rysyt Ukrainassakin painaa vanhalla (osin modernisoidulla) kalustolla, minkä mittojen mukaan hallit on mitoitettu.
Jos ne lähtis koittaan niin sspetnazit olisi tb-asemilla ja jostain syystä Lukoil olisi käskenyt täyttää asemilla olevat säiliöt ihan piripintaan. Onnistuisiko tuo on toinen juttu, kun onhan pv näistä tietoinen ja valmiuden kohottamisen yhteydessä nuo voidaan ottaa omin voiminkin haltuun.
Mielestäni tilanteen kiristyessä kaikki ryssien käskyttämä toiminta Suomen rajojen sisäpuolella on sisäisen turvallisuuden uhka. Mukaan luettuna ryssien käskyttämä liiketoiminta.
Mistä yo tieto on peräisin?

Mitat Wikipedian mukaan, T-72 | Armata:
Pituus: 9.73 m tykki edessä / 6.67 m - 6.86 m pelkkä runko | 10.7 m
Leveys: 3.4 m - 3.59 m | 3.5 m
Korkeus: 2.24 m | 3.3 m

Korkeuden puolesta molemmat menevät mihin tahansa kevyen kaluston autonostureilla varustettuun halliin. Muut mitat mahtuvat lähes kaikkiin raskaan kaluston halleihin ja varsin moneen kevyen kaluston korjaamoon.

Mitäs sitten tapahtuu, kun neuvostoliittolaiset venäläiset pääsevät pysäköimään vaununsa Teboilin huoltohalleihin? Heittävätkö ylävitoset ja toteavat, että sodan tavoite eli Teboilille pysäköinti on saavutettu? Veikkaisin, että Teboilillakaan ei ole huoltoa edesauttavia siltanostureita ym kalustoa. Toisaalta nosturiajoneuvo tuskin mahtuu Teboilinkaan huoltohalliin. Paljon helpompi on tehdä huollot ulkona tai jossakin paljon isommassa hallissa.

Suurin osa Teboilin henkilöstöstä on suomalaisia ja yksittäisiä asemia hoitavat yrittäjät. Nämä eivät varmaankaan raportoi epäilyttävästä toiminnasta viranomaisille. Hysteriaa tuntuu olevan ilmassa näissä Venäjäasioissa. Esimerkkinä on tämä uutisointi:

Toimittaja kuvittelee, että nestekaasusäiliöllä on joku vaikutus Päijännetunneliin. Ainakin tuollaisella jutulla saa klikkauksia ja tietämättömimmät kansalaiset kauhistelevat asiaa.
 
Mistä yo tieto on peräisin?

Mitat Wikipedian mukaan, T-72 | Armata:
Pituus: 9.73 m tykki edessä / 6.67 m - 6.86 m pelkkä runko | 10.7 m
Leveys: 3.4 m - 3.59 m | 3.5 m
Korkeus: 2.24 m | 3.3 m

Korkeuden puolesta molemmat menevät mihin tahansa kevyen kaluston autonostureilla varustettuun halliin. Muut mitat mahtuvat lähes kaikkiin raskaan kaluston halleihin ja varsin moneen kevyen kaluston korjaamoon.
Entäs leveys?

Suomessa auton suurin sallittu leveys on 2,55 m ja lämpöeristettyjen konttien 2,6 m.

Ihan jokaiseen huoltohalliin ei panssarivaunulla ajeta kun on metrin leveämpiä.
 
Entäs leveys?

Suomessa auton suurin sallittu leveys on 2,55 m ja lämpöeristettyjen konttien 2,6 m.

Ihan jokaiseen huoltohalliin ei panssarivaunulla ajeta kun on metrin leveämpiä.
Ei varmasti kaikkiin pääse leveyden puolesta. Eräässä itselle tutussa raskaan kaluston käyttämässä paikassa oven leveys on 7 m ja viereisen varastohallin oven leveys on luokkaa 4 m. Toisaalta hyökkääjällä ei liene suurta pidäkettä suurentaa oviaukkoa mikäli sellainen koettaisiin tarpeelliseksi.

Tuossa:
Autoasi-TB-Turjanhovi.jpg

on Teboil Suomussalmen huoltohalli. Saattaa olla mittasuhteiden perusteella hiukan niukka leveys T-72:lle.

Itäsuomessa vaikuttavat henkilöt voisivat käydä mittaamassa paikallisten Teboil huoltoasemien ovien leveydet. Huoltotilalla varustetut Teboilit löytyvät tästä linkissä:

Kovin montaa ei näytä olevan itärajan lähellä. Ehkä Teboilit on syytä kuitenkin panostaa jo rauhan aikana. Sitten välittömästi rajapuomin kaatuessa tunkeutujan panssarivaunun alle räjäytetään kaikki Teboilit jolloin vihollisen sotasuunnitelma kilpistyy.:)
 
Se vasemmalta takaa sokeasta kulmasta tuleva ajaa omaa kaistaansa. Se joka vaihtaa kaistaa, on väistämisvelvollinen ja kuolleita kulmia ei jää kun katsoo peilejä ja kääntää päätä. Tämä riippumatta siitä, loppuuko kaista vai vaihtaako kaistaa esim lähtiessään ohittamaan.
Jep. En ala kiistelemään siitä mitä laki nykyään määrää.

Omassa autossa ja aika monessa muussakin päätä kääntäessä puolet näkökentästä peittää B-pilari. Peilistäkin näkee jotain, mutta aina vähemmän kuin tuulilasista. Kuolleen kulman varmistaminen kunnolla tarkoittaa käytännössä sitä ettei auton kuljettaja katso eteensä 2-3 sekuntiiin.
Jos tunteet eivät olisi pelissä mukana niin takaa tuleva olisi aina väistämisvelvollinen.
 
Myönnän että itse jarrutan autoa aina kun joku on menossa suojatien yli, ihan sama käveleekö, juokseeko vai ajaako jollain.
Suojatien sääntöjen himmeliä ei yksikään "oikeudet tiedostava" kulkija tiedä kuitenkaan, joten minun riski jonkun yliajamisessa poistuu sillä että menköön kaikki sitä suojatietä ensi . Ei kiinnosta olla oikeassa jos joku makaa sairaalassa.

Tuossa kaikkien suojatietä ylittävien väistämisessä on vaan se ongelma, että se totuttaa ihmiset väärään käytäntöön. Eli ajoneuvolla ajavat tottuvat siihen, että heitäkin pitää aina väistää jos he menevät suojatietä pitkin. Siitä taas seuraa vaaratilanteita koska suuri osa suojateistä on sellaisessa ympäristössä ettei niille saapuvaa ajoneuvoa välttämättä ehdi havaita ajoissa väistämistä varten.

Siitä säännöstä, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä seuraa myös ongelmia jos se ajoneuvo on pysähtynyt siihen aiheetta. Silloin toinen ajoneuvo voi tulla, tehdä sekunnin mittaisen pysähdyksen ja sitten jatkaa suojatien yli suojatietä pitkin ajavan nenän edestä.
 
Kyllähän kaikissa säännöissä on omat kompansa.

Itse koen vaaralliseksi pyöräilijät, jotka vetävät reikä päässä risteyksen yli ja kääntyvistä vähät välittäen. Kyllä, heillä on oikeus mennä ensin, enkä pelkää omasta puolestani vaan pyöräilijöiden.

Ehkä tuo on osa evoluutiota.
 
Yleisesti ottaen olisi hyvä, jos liikenteessä kaikkien toiminta olisi ennakoitavissa. Jalankulkija osoittaisi hyvissä ajoin että on menossa suojatielle, autoilija hidastaisi hyvissä ajoin näyttääkseen että on antamassa tietä jalankulkijalle, ei pysähdyttäisi juuri suojatien eteen vaan ennen sitä, käytetään vilkkua / suuntamerkkiä hyvissä ajoin, ryhmittäin oikein, jne. Ja luonnollisesti myös katsotaan ympärille ja varmistutaan, että oma toiminta onnistuu ilman vaaratilanteita.

Ennakointia luonnollisesti helpottaa, jos kaikki noudattavat samoja sääntöjä, mutta pitää myös varautua siihen että muut eivät noudata.
 
Tuossa kaikkien suojatietä ylittävien väistämisessä on vaan se ongelma, että se totuttaa ihmiset väärään käytäntöön. Eli ajoneuvolla ajavat tottuvat siihen, että heitäkin pitää aina väistää jos he menevät suojatietä pitkin. Siitä taas seuraa vaaratilanteita koska suuri osa suojateistä on sellaisessa ympäristössä ettei niille saapuvaa ajoneuvoa välttämättä ehdi havaita ajoissa väistämistä varten.
Tämä. Kaikilla pitäisi olla samat säännöt, eikä mitään oletuksia. Vasta oli "keskustelua" erään henkilön kanssa siitä että missä pyörällä ajetaan esimerkiksi tien laidassa. Tuo ruukaa ajaa esim pientareella vasemmalla. Jos ei voi noudattaa yhteisiä sääntöjä siinäkään, niin olisi parempi pysyä kotona. Tuo ei ehkä niinkään autoilijoita haittaa, mutta ainakin itseä tympäisee, kun joku tulee vastaan väärällä puolella ja ensinnäkään ei tiedä että kumpi väistää mihinkä ja monesti joutuu itse menemään pientareella ajoradalle. Jos edes on ajettavaa piennarta, jolloin tilanne on vielä huonompi.
 
Tämä. Kaikilla pitäisi olla samat säännöt, eikä mitään oletuksia. Vasta oli "keskustelua" erään henkilön kanssa siitä että missä pyörällä ajetaan esimerkiksi tien laidassa. Tuo ruukaa ajaa esim pientareella vasemmalla. Jos ei voi noudattaa yhteisiä sääntöjä siinäkään, niin olisi parempi pysyä kotona. Tuo ei ehkä niinkään autoilijoita haittaa, mutta ainakin itseä tympäisee, kun joku tulee vastaan väärällä puolella ja ensinnäkään ei tiedä että kumpi väistää mihinkä ja monesti joutuu itse menemään pientareella ajoradalle. Jos edes on ajettavaa piennarta, jolloin tilanne on vielä huonompi.

Pyöräilijät ovat eräänlaisia liikenteen väliinputoajia. Laki lähtee siitä, että pyöräilijöitä koskevat lähes samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Mutta toisaalta yleisenä kulttuurina on, että pyörällä liikutaan liikenteessä jalankulkijoiden säännöillä.

Monet pyöräilijät ajattelevat suojaavansa itseään sillä, että toimivat liikenteessä kuin jalankulkijat, mutta eivät ilmeisesti ajattele sitä, että jalankulkijoiden säännöt ja infrastruktuuri on tehty siitä lähtökohdasta, että liikkujan nopeus on noin 5 km/h. Puhumattakaan tosiaan sekaannuksesta mikä siitä aiheutuu, kun käyttäytymistä liikenteessä ei pysty ennustamaan.
 
Mun mielestä vanhat väistämissäännöt olivat paremmat, eli mentiin autojen säännöillä. Itse fillaroin teininä paljon, ja nimenomaan kaupungin keskustassa. En tosin asunut Helsingissä, vaan noin 50 000 asukkaan kaupungissa, joten liikenne oli vähemmän hektistä kuin Ytimessä.
 
Pyöräilijät ovat eräänlaisia liikenteen väliinputoajia. Laki lähtee siitä, että pyöräilijöitä koskevat lähes samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Mutta toisaalta yleisenä kulttuurina on, että pyörällä liikutaan liikenteessä jalankulkijoiden säännöillä.

Monet pyöräilijät ajattelevat suojaavansa itseään sillä, että toimivat liikenteessä kuin jalankulkijat, mutta eivät ilmeisesti ajattele sitä, että jalankulkijoiden säännöt ja infrastruktuuri on tehty siitä lähtökohdasta, että liikkujan nopeus on noin 5 km/h. Puhumattakaan tosiaan sekaannuksesta mikä siitä aiheutuu, kun käyttäytymistä liikenteessä ei pysty ennustamaan.
Tänään tuli ajeltua autolla ja edellä tiellä meni rullaluistelija ja hänen perässään pyöräilijä, kumpikaan ei osannut pysähtyä suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle. Itse toki pysähtyin ja tuli jopa kiitosheilahdus. Ei sentään kiitosheilausta... :p
 
Joissakin tilanteissa sitä pysähtyy ihan mielellään antamaan jalankulkijalle tietä...
 
Kyllähän kaikissa säännöissä on omat kompansa.

Itse koen vaaralliseksi pyöräilijät, jotka vetävät reikä päässä risteyksen yli ja kääntyvistä vähät välittäen. Kyllä, heillä on oikeus mennä ensin, enkä pelkää omasta puolestani vaan pyöräilijöiden.

Ehkä tuo on osa evoluutiota.
Ei ole aina oikeus mennä ensin...
 
Mun mielestä vanhat väistämissäännöt olivat paremmat, eli mentiin autojen säännöillä. Itse fillaroin teininä paljon, ja nimenomaan kaupungin keskustassa. En tosin asunut Helsingissä, vaan noin 50 000 asukkaan kaupungissa, joten liikenne oli vähemmän hektistä kuin Ytimessä.

Helsingissä on melko monessa paikassa sitä, että yksisuuntainen pyörätie laskeutuu ajoradan tasoon pyöräkaistaksi vähän ennen risteystä, jolloin normaali ajoneuvojen väistämissääntö pätee. Tosin monikohan tuotakaan sääntöjen yksityiskohtaa tietää...
 
Back
Top