Suomen sisäinen turvallisuus

Jo siivouskulut on satoja tuhansia.

Sen päälle pinnat kuntoon, sähkötyöt, ilmastoinnit, muu talotekniikka ja kaikki uusiksi isossa osassa hallia. Menee miljoonia. Jos betonirakenteet saaneet liikaa lämpöä niin hintalappu karkaa käsistä. Talo on pari vuotta vanha.

Kun siellä on kymmeniä autoja palanut kokonaan niin väkisin on lämpöä ollut todella paljon. Eikä kyse ole sähköautoista vaan ylipäätään autoista. Mikä tahansa autopalo on hyvin voimakas tapahtuma kun se tapahtuu suljetussa tilassa eikä lämpö ja savukaasut karkaa taivaalle.
Lämpökuorma heikentää, tässä vähän eri tapauksesta esimerkki: https://archivedproceedings.econference.io/wmsym/2012/papers/12476.pdf
 
Sähikäisille pitää perustaa omat parkkiruudut, siten että vieressä olevaan syttyvään materiaaliin on etäisuus 8 metriä.
Saattaa mansessa nyt muutamaa autoilijaa ottaa päähän kun pitää ruveta järjestelemään korvaavaa kulkuneuvoa tuon harmittavan palon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy taas muistuttaa siitä lentoturmatutkinta ohjelmasta.
Lentokone vaurioitui pahoin kun palosuojatussa rahtitilassa syttyi laatikko jossa oli 100kpl AA-kokoisia ladattavia litium pattereita.
Kun se testattiin uudelleen niin se syttyi nopeesti ja palon lämpötila oli yli 1100 celsiusta. Josta tuli uudet turvamääräykset. Ladattavia kennoa saa kuljettaa vain kontissa joka kestää 4 tunnin 1200 asteen paloa.

Joten voi vaan kuvitella millainen palo syttyy auton akkupaketista jossa on yli 1000 kpl monta kertaa isompaa kennoa kuin on ladattava AA patŧeri.
Varsinkin Suomessa kun teitä suolataan ihan hitosti ja se akkupaketti on auton alla. Niin on se todella huimassa paikassa. Ihme ettei noita paloja enempää syty.
 
Palon syttyneen auton vakuutusyhtiössä nousee hiki pinnalle parhaillaan ja Tesla (tieto) kuskien vakuutusmaksut alkaa räjähtää käsiin.
Kämmäsin viestin editoinnissa, mutta sanoin aiemmin ettei talon vahinkoja korvata palaneen auton vakuutuksesta vaan vahingot jäävät kiinteistön vakuutuksen vastuulle.

Sama auton kanssa eli jos naapuriruudussa auto palaa ja polttaa autosi niin omasta vakuutuksesta voit saada korvauksen. Jos sinulla ei ole vakuutusta niin se on voi voi.
 
Kämmäsin viestin editoinnissa, mutta sanoin aiemmin ettei talon vahinkoja korvata palaneen auton vakuutuksesta vaan vahingot jäävät kiinteistön vakuutuksen vastuulle.

Sama auton kanssa eli jos naapuriruudussa auto palaa ja polttaa autosi niin omasta vakuutuksesta voit saada korvauksen. Jos sinulla ei ole vakuutusta niin se on voi voi.
Juuri juttelin tuossa yhden pelastuspäällikön kanssa ja hän tuosta vahinkojen korvaamisesta puhui. Auton omistajan vakuutusyhtiöltä haetaan kaikkien muiden vakuutusyhtiöiden toimesta ne korvaukset mitä he ovat maksaneet. Hänen kommenttinsa pohjautui yhden vakuutusyhtiön vahinkokorvauspäätöspuolen johtajan toteamukseen.
 
Juuri juttelin tuossa yhden pelastuspäällikön kanssa ja hän tuosta vahinkojen korvaamisesta puhui. Auton omistajan vakuutusyhtiöltä haetaan kaikkien muiden vakuutusyhtiöiden toimesta ne korvaukset mitä he ovat maksaneet. Hänen kommenttinsa pohjautui yhden vakuutusyhtiön vahinkokorvauspäätöspuolen johtajan toteamukseen.
Olen tuosta eri mieltä, mutta varmaksi paha vannoa, koska myös vakuutusehdoilla on merkitystä.

Yleinen vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää syy-yhteyttä mutta myös tuottamusta.

Syy-yhteys ensimmäisen auton tulipaloon ja muihin vahinkoihin on varmasti selvä.

Tuottamus edellyttäisi jonkinlaista huolimattomuutta auton omistajalta. Sitä varmasti tutkitaan, mutta pelkkä auton käyttäminen ei sitä ole.
 
Olen tuosta eri mieltä, mutta varmaksi paha vannoa, koska myös vakuutusehdoilla on merkitystä.

Yleinen vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää syy-yhteyttä mutta myös tuottamusta.

Syy-yhteys ensimmäisen auton tulipaloon ja muihin vahinkoihin on varmasti selvä.

Tuottamus edellyttäisi jonkinlaista huolimattomuutta auton omistajalta. Sitä varmasti tutkitaan, mutta pelkkä auton käyttäminen ei sitä ole.
Siksi halli on kuulemma täynnä pelastuslaitoksen, poliisin ja eri vakuutusyhtiöiden porukkaa.
 
Siksi halli on kuulemma täynnä pelastuslaitoksen, poliisin ja eri vakuutusyhtiöiden porukkaa.
Myös rikoksen - tuhotyön - mahdollisuus pitää tutkia ja tosiaan vahingot on miljoonaluokkaa.

Lähitapiola kertoo tutkivan josko palaneen auton liikennevakuutus korvaisi koko jutun. Jotenkin olen luullut sen kattavan vain liikkuessa tapahtuvat vahingot, mutta taidan tässäkin olla väärässä.

Kannattaa klikata kuvat auki:

 
Tämä case tullaan varmasti tutkimaan läpikotaisin ja käräjöimään päälle. Eri vakuutusyhtiöt heittelevät mustaapekkaa toisilleen juristien välityksellä.
Kun case on tutkittu, se vaikuttaa varmasti vakuutusehtoihin ja sitä kautta autoilijoiden kustannuksiin.

Toisaalta tätä on odotettu useamman vuoden, joten saa nähdä millainen vaikutus tällä on pelastustoimen taktiikkaan.
 
Jossain oli maininta, ettei ns. palon sammutus-tankki ole mikään ratkaisu. (ahtaat tilat jne.)
Mutta antaa auton palaa loppuun ei sekään oikea tapa ole.
Olen kuullut tekniikasta, missä palavan auton alle on laitettu palon kestävä kuljetuslavetti, mikä sitten vedetään sammutustankkiin.
Tämä siis siksi kun tilat ovat ahtaat ja tankkia ei voi viedä talliin tms.
 
Parkkihallien mataliin tiloihin ei helposti mitään nostovehkeita saa ilman tulipaloa saatikka alkavan rajun tulipalon ja kuumuuden vallitessa:


Taitaa upotus olla tällä hetkellä ainoa lääke tuohon vaivaan.
 
Myös rikoksen - tuhotyön - mahdollisuus pitää tutkia ja tosiaan vahingot on miljoonaluokkaa.

Lähitapiola kertoo tutkivan josko palaneen auton liikennevakuutus korvaisi koko jutun. Jotenkin olen luullut sen kattavan vain liikkuessa tapahtuvat vahingot, mutta taidan tässäkin olla väärässä.

Kannattaa klikata kuvat auki:

Onkohan talon sprinklerijärjestelmä toiminut oikein? Mikähän niissä mahtaa olla mitoitusperiaate? Olisi ainakin toivottavaa, että sprinklerit estäisivät viereisten autojen syttymisen vaikka litium-paloa ei saataisikaan sammuksiin.
 
Jossain oli maininta, ettei ns. palon sammutus-tankki ole mikään ratkaisu. (ahtaat tilat jne.)
Mutta antaa auton palaa loppuun ei sekään oikea tapa ole.
Olen kuullut tekniikasta, missä palavan auton alle on laitettu palon kestävä kuljetuslavetti, mikä sitten vedetään sammutustankkiin.
Tämä siis siksi kun tilat ovat ahtaat ja tankkia ei voi viedä talliin tms.
Ilmiselvä vastaus on repiä palava auto nahkoineen ulos hallista ja sen jälkeen nostaa sammutustankkiin.
Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.
 
Onkohan talon sprinklerijärjestelmä toiminut oikein? Mikähän niissä mahtaa olla mitoitusperiaate? Olisi ainakin toivottavaa, että sprinklerit estäisivät viereisten autojen syttymisen vaikka litium-paloa ei saataisikaan sammuksiin.
En ole asiantuntija, mutta näkemissäni videoissa akkupalo purskauttaa liekkiä ja kipinöitä sivusuunnassa. Ylhäältä tuleva vesi lähinnä kastelee autojen kattoja. Parkkihallissa pitäisi siis olla parkkiruutu jaon mukaiset vesiseinät, jotka työntäisivät riittävällä paineella ja virtauksella vesisumuseinän kahden auton väliin. Riittävä paine ja virtaus saattaa kuitenkin tarkoittaa täysin eri kokoluokan laitteistoja kuin normaalit spriklerjärjestelmien osalta.
 
Back
Top