Suomen sisäinen turvallisuus

Ihan täydellisenä OT:na. Osaatko yhtään sanoa paljonko keskimäärin tulee partioautolle kilometrejä mittariin vuodessa pks:llä? Siis yksittäiselle autolle, ei partiolle tai poliisimiehelle.

Katsoin eilen jotain poliisiohjelmaa kotimaasta ja siinä vuoron päätteeksi mainitsivat että tuli 408km...siis yhdessä vuorossa...
 
Varmaan jokainen organisaatio arvioi itse omaa toimintaansa; ainakin jos haluaa kehittää sitä. Sen lisäksi esim poliisin toimintaa valvoo myös PoHa (joka toki on samaa firmaa), sen lisäksi eri laillisuusvalvontaviranomaiset.

Poliisi tosiaan Suomessa tutkii poliisirikokset; meillä ei ole montaa päällekkäistä lainvalvontaorganisaatiota kuiten esim Yhdysvalloissa. Esitutkintaviranomaisia on vain kourallinen, ja laki säätelee mitä kukin tutkii.

Olisiko mielestäsi hyvä, jos Suomessa olisi jenkkityyliin poliisirikoksia tutkiva Internal affairs -yksikkö, ja tutkinnanjohtajana toimisi joku poliisista irrallaan oleva taho?
Kyllä se olisi hyvä. Suomi on sen verran pieni maa, että en usko poliisi rikoksia tutkittavan kovinkaan tehokkaasti. Räikeimmät varmasti ja julkisuutta saaneet.
 
KRP:iin voisi tietysti perustaa jonkin "sisäisen tutkinnan osaston" joka toimisi oikeuskanslerinviraston alaisuudessa. Tuskin tarvittaisiin kovin monta lisävakanssia.
KRP on liian lähellä poliisia. Riskinä on, että tutkinta ei ole puolueeton. Täytyisi olla kokonaan oma poliisista koulua myöden irrallinen instanssi.
 
KRP on liian lähellä poliisia. Riskinä on, että tutkinta ei ole puolueeton. Täytyisi olla kokonaan oma poliisista koulua myöden irrallinen instanssi.
Samaa mieltä KRP:stä.
Täysin erillinen instanssi voi olla vaikea ja kallis.
Ehdotus noin 10 tutkijan plus kaksi (päällikkö ja varapäällikkö) hallintoihmistä oikeusministeriöön olisi todennäköisesti taloudellisessa mielessä toteuttamiskelpoinen ratkaisu. Tutkijan vakanssin vaatimuksena ei vain saa olla vain poliisin tutkinto.
 
Ihan täydellisenä OT:na. Osaatko yhtään sanoa paljonko keskimäärin tulee partioautolle kilometrejä mittariin vuodessa pks:llä? Siis yksittäiselle autolle, ei partiolle tai poliisimiehelle.
Vaikea sanoa; partioautojen vaihtoväli on joskus ollut 300 000 km tai 8 vuotta. Keskustan kenttäjohtoalueella ei ehdi tulla tuota km-määrää, mutta toisaalta autot ovat 200 000 km kaupunkiajon jälkeen ihan eri tavalla loppuun ajettuja kuin 300 000 km maantieajon jälkeen. Keskustassa autoon tulee 12 h vuoron aikana yleensä alle 100 km, Pasilassa vähän enemmän ja Idässä vielä enemmän. Itä- ja Länsi-Uusimaalla tulee taas vielä enemmän.
 
Ah, mukavaa kun Nääsvillekin saa kansainvälistä värinää...

Ole huoleti. Kyllä värinä leviää pikku hiljaa joka paikkaan kunhan "värisijöiden" määrä saadaan kansainvälisesti hyväksyttävälle tasolle.

Ja sitten ihan puhtaasti omana mielipiteenä: On se yksi perse, että ei voida ymmärtää niinkään yksinkertaista tosiasiaa, että täysin vieraasta kulttuurista tulevien köyhien armeijat eivät ihan oikeasti välttämättä ole pitkässä juoksussa hyvä asia.

Mutta mitäs näistä. Salkkarit pyörii töllössä, Facebook päivittyy ja orgaanista nyhtökauraa saa kaupasta.
 
:unsure:
Kokoomuksen Porin-varavaltuutettu soitti hätäkeskukseen ja uhkasi polttaa Huhtasaaren talon – syyte perättömästä vaarailmoituksesta

Kokoomuksen entinen Porin-varavaltuuttu Tero Niskanen ei saa syytettä Laura Huhtasaaren (ps.) uhkaamisesta, kertoo syyttäjä STT:lle.
Sen sijaan Niskasta vastaan on nostettu syyte perättömästä vaarailmoituksesta.

Niskanen soitti maaliskuussa aamuyöstä hätäkeskukseen ja kertoi, että hän kävelee viiden minuutin päästä Huhtasaaren talon eteen ja polttaa sen.
Syyttäjä kertoo päätöksessään jättävänsä syytteen laittomasta uhkauksesta nostamatta, koska ei ole todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi.
– Niskasen mukaan hänellä ei ole kuitenkaan ollut todellista aikomusta toteuttaa uhkausta, syyttäjä kirjoittaa.

Provosoitui perussuomalaisten vaalivideosta
Esitutkintatietojen mukaan Niskanen ei lähtenyt toteuttamaan uhkaustaan, vaan jäi ilmoittamallaan tavalla odottamaan viranomaisreaktiota. Asiaa selvittämään lähtenyt poliisipartio tapasi Niskasen tämän hätäkeskuspuhelussa ilmoittamasta paikasta, ilmenee syyttämättäjättämispäätöksestä.

Niskanen näytti poliisipartiolle perussuomalaisten kohua herättäneen vaalivideon ja kertoi provosoituneensa tästä.

Niskanen pyysi sittemmin tekoaan anteeksi ja erosi puolueesta.

Hän kertoi keväällä Satakunnan Kansalle, että oli maaliskuisena tiistaina ollut viettämässä iltaa porilaisravintolassa. Niskanen kertoi olleensa kovassa humalassa ja toimineensa impulsiivisesti.

Perättömästä vaarailmoituksesta tuomitaan esimerkiksi silloin, jos tekee tulipalosta tai muusta vastaavasta hädästä tai vaarasta perättömän ilmoituksen, joka on omiaan aiheuttamaan pelastus- tai turvallisuustoimen taikka pakokauhua. Rikoksesta voi saada sakkoa tai vankeutta enintään yhden vuoden.

Käräjäoikeus ottaa aikanaan kantaa syyllisyyteen.

 
Kävin tampereella kesäkuussa ensi kertaa 3 meen vuoteen ,oli kyllä järkytys minulle .olisi hauska tietää mitä mieltä syntyperäiset tamperelaiset on mieltä kaupungistaan vai ovatko muuttaneet lähikuntiin.
 
Mitäs järkyttävää Tampereella oli? Itse kävin viimeksi siellä n. 10 vuotta sitten, silloin ainakaan en huomannut mitään järkyttävää.
Onko kyse näistä hiekka- ja normaalineekereistä? Isoimpiin kaupunkeihinhan ne valuvat kun eivät viihdy Suomen maaseutukunnissa.
Kai ne Oulu, Turku, Tampere, Helsinki ovat menetetty maa suomalaiselle. Mutta vielä jää rutkasti elintilaa misä ei neekerin neekeriä näe. Tai jos näkeekin niin ei niitä montaa ole.
 
Mitäs järkyttävää Tampereella oli? Itse kävin viimeksi siellä n. 10 vuotta sitten, silloin ainakaan en huomannut mitään järkyttävää.
Onko kyse näistä hiekka- ja normaalineekereistä? Isoimpiin kaupunkeihinhan ne valuvat kun eivät viihdy Suomen maaseutukunnissa.
Kai ne Oulu, Turku, Tampere, Helsinki ovat menetetty maa suomalaiselle. Mutta vielä jää rutkasti elintilaa misä ei neekerin neekeriä näe. Tai jos näkeekin niin ei niitä montaa ole.
Kyllä se katukuva aika värikäs Tampereellakin on. Tamperelaisten mielipiteistä ei osaa sanoa kun ovat varmaan jo oppineet pitämään kielen keskellä suuta.
 
KRP on liian lähellä poliisia. Riskinä on, että tutkinta ei ole puolueeton. Täytyisi olla kokonaan oma poliisista koulua myöden irrallinen instanssi.
Vaikka tutkinnan tekisi täysin eri esitutkintaviranomainen (esim poliisi ja raja tutkisivat toistensa rikokset ristiin), niin silti "samoissa saunailloissa kuitenkin käytte". Ja toisaalta tulli ja käsittääkseni myös raja käyvät PolAMK:ssa tutkintaan liittyviä kursseja. Itse olen ollut kurssilla jolla 24 kurssilaisesta 3 tai 4 oli tullista.

En oikein pidä realistisena, että perustettaisiin joku internal affairs -puulaaki pelkästään virkamiesten (poliisin) rikosepäilyjä tutkimaan. Näin ei käsittääkseni ole edes Yhdysvalloissa, missä kuitenkin on valtava määrä erilaisia turvallisuusviranomaisia ja jokaisella on oma opinahjo.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tutkinnan tekisi täysin eri esitutkintaviranomainen (esim poliisi ja raja tutkisivat toistensa rikokset ristiin), niin silti "samoissa saunailloissa kuitenkin käytte". Ja toisaalta tulli ja käsittääkseni myös raja käyvät PolAMK:ssa tutkintaan liittyviä kursseja. Itse olen ollut kurssilla jolla 24 kurssilaisesta 3 tai 4 oli tullista.

En oikein pidä realistisena, että perustettaisiin joku internal affairs -puulaaki pelkästään virkamiesten (poliisin) rikosepäilyjä tutkimaan. Näin ei käsittääkseni ole edes Yhdysvalloissa, missä kuitenkin on valtava määrä erilaisia turvallisuusviranomaisia ja jokaisella on oma opinahjo.
Kyseessä olisi pieni porukka eli kustannukset tuskin silmille räjähtäisivät. Se mitä sillä saataisiin olisi kuitenkin kustannusta tärkeämpää eli tuotaisiin poliisi rikokset samalle viivalle tavisten rikoksien kanssa. Näin veronmaksaja voisi paremmin luottaa siihen, että poliisi on rikosoikeudellisesti samalla viivalla.
 
Kyseessä olisi pieni porukka eli kustannukset tuskin silmille räjähtäisivät. Se mitä sillä saataisiin olisi kuitenkin kustannusta tärkeämpää eli tuotaisiin poliisi rikokset samalle viivalle tavisten rikoksien kanssa. Näin veronmaksaja voisi paremmin luottaa siihen, että poliisi on rikosoikeudellisesti samalla viivalla.
Kuka niillä kursseilla opettaisi ja millä kompatanssilla?
Täydellinen pesäero poliisiin on vaikea toteuttaa näin pienessä maassa. Siksi Oikeusministeriön alaisuudessa toimivasta joukosta, jossa osa henkilöstöstä olisi taustaltaan "ei poliiseja", olisi vielä toteutavissa. Eivät kaikki poliisit ole kollegoita suojelevia rikoksen peittelijöitä.
Sitäpaitsi poliisin organisaation tunteminen helpottaa niiden "salaisuuksien" kaivamista.
 

Arabianrannan lapsisurmaaja todettiin syyntakeettomaksi – kokenut psykiatri muistuttaa, ettei syytetty jää ilman seuraamusta: "Saattaa olla rankempi kuin vankilatuomio"

1:03:47

JULKAISTU 34 MINUUTTIA SITTEN

Helsingin käräjäoikeudessa käsiteltiin tällä viikolla Arabianrannan lapsisurmaa, jossa 37-vuotiasta miestä syytetään 7-vuotiaan siskonpoikansa murhasta. Mies myöntää teon tappona. Oikeus antaa jutussa tuomionsa myöhemmin.
Oikeudenkäynnissä käsiteltiin miehelle tehtyä mielentilatutkimusta, jonka mukaan syytetty eno oli teon tehdessään syyntakeeton eli hän on tahdosta riippumattoman hoidon tarpeessa.
Oikeus päättää aikanaan, syyllistyikö mies murhaan vai tappoon, mutta syyntakeettomana häntä ei tuomita rangaistukseen, vaan todennäköisesti hänet määrätään psykiatriseen sairaalahoitoon.

 
Kyseessä olisi pieni porukka eli kustannukset tuskin silmille räjähtäisivät. Se mitä sillä saataisiin olisi kuitenkin kustannusta tärkeämpää eli tuotaisiin poliisi rikokset samalle viivalle tavisten rikoksien kanssa. Näin veronmaksaja voisi paremmin luottaa siihen, että poliisi on rikosoikeudellisesti samalla viivalla.
Kokonaan uuden organisaation polkaiseminen pystyyn ei tapahdu ihan tuosta vaan, lisäksi kaikki koulutusorganisaatiot ym siihen päälle. Eikä se kuitenkaan poista ongelmaa: jos haluaa uskoa että asiassa on vilunkipeliä niin "samoissa saunailloissa kuitenkin käytte" (todellinen kommentti jostain nettikeskustelusts).

Nykyinen systeemi on, että toisen laitoksen poliisirikostutkijat tutkivat ja tutkinnanjohtajana on syyttäjä. Jos haluaa että joku ei-poliisitaustainen tutkii pelkkiä poliisirikoksia, niin puhuttaisiin melko kokemattomasta porukasta. Lienee kuitenkin parempi että kokenut tutkija erikoistuu näihin ja kokenut syyttäjä toimii johtajana?
 
Back
Top