Suomen tieverkoston yksityistäminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161180.html
Liikenne- ja viestintäministeri (kesk) esittää taksiliikenteen lupa- ja määräsäännöstelystä luopumista sekä säännösten karsimisesta.
Valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.

Tervetuloa tiemaksut! :D

OSA veroista korvataan maksuilla, ei suinkaan kaikkea. :rolleyes:
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161207.html
Liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistamassa uudessa lakimuutoshankkeessa eli ns. liikennekaaressa mahdollistettaisiin nykyiset ja tulevat liikennepalvelut ja selkiytettäisiin eri toimijoiden asemaa ja velvollisuuksia.
Pienimuotoisen toiminnan rajana olisi maksimissaan 10 000 euron vuosittainen liikevaihto. Tulo olisi ansioverotuksen alaista.
Myös joukkoliikenteen yrittäjyyttä helpotettaisiin. Jatkossa riittäisi liikennelupa, joukkoliikenteen reittiliikenneluvasta ja kutsuliikenneluvasta luovuttaisiin.Tavaraliikenteessä luvanvaraisuuden raja nostettaisiin EU-minimitasolle eli 3,5 tonniin. Lisäksi enintään 40 km/h kulkevat traktorit voisivat jatkossa kuljettaa tavaraa ilman lupaa.
 
Yhtä hyvin voitaisiin yksityistää iso osa muistakin virkamieshommista. Yksityistetään seuraavaksi kaikenlaisia virastoja vaikka.

Ja samaan aikaan, oikeista kulueristä sanotaan ettei niillä ole merkitystä koska VALTIO SAA HELPOSTI JA HALVALLA LAINAA.

Kun ajattelee että tällaista ehdotetaan ja osin toteutetaankin korkean PISA-luokituksen maassa, niin tulee mieleen että näistä päättäviä alulle laitettaessa ei ole lirahtanut sekaan PISAa vaan pissaa. Anteeksi karkea kielenkäyttö.
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001161207.html
Liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistamassa uudessa lakimuutoshankkeessa eli ns. liikennekaaressa mahdollistettaisiin nykyiset ja tulevat liikennepalvelut ja selkiytettäisiin eri toimijoiden asemaa ja velvollisuuksia.
Pienimuotoisen toiminnan rajana olisi maksimissaan 10 000 euron vuosittainen liikevaihto. Tulo olisi ansioverotuksen alaista.
Myös joukkoliikenteen yrittäjyyttä helpotettaisiin. Jatkossa riittäisi liikennelupa, joukkoliikenteen reittiliikenneluvasta ja kutsuliikenneluvasta luovuttaisiin.Tavaraliikenteessä luvanvaraisuuden raja nostettaisiin EU-minimitasolle eli 3,5 tonniin. Lisäksi enintään 40 km/h kulkevat traktorit voisivat jatkossa kuljettaa tavaraa ilman lupaa.


Taitaa taksinkuljettajien "etnisyys" ja kieli vaihtua paljon eksoottisemmiksi kuin nykyään jo on....palvelujen käyttäjäille suositellaan kansanopiston ja spr:n järjestämia kultturi ja kielikursseja ...:rolleyes:
 

Taitaa taksinkuljettajien "etnisyys" ja kieli vaihtua paljon eksoottisemmiksi kuin nykyään jo on....palvelujen käyttäjäille suositellaan kansanopiston ja spr:n järjestämia kultturi ja kielikursseja ...:rolleyes:

Saapa nähdä, että muuttuuko naisasiakkailla maksamisen malli yhtään??? Kenties "Isokin kelpaa, vaikkei ole antaa noin isosta takaisin" tokaiseva kuljettaja on historiaa... :D
 
OSA veroista korvataan maksuilla, ei suinkaan kaikkea. :rolleyes:
Keksityin luvuin:

Saadaan keskimääräisen kansalaisen verotaakkaa alas jopa 200€ vuodessa!
Lisäksi peritään ihan vain väliaikaisesti tiemaksuja n. 400€ per nenä, koska investointitarve ja korjausvelka. Tosin näitä ei korvamerkitä mitenkään tiestön parantamiseen, mutta ei kai nyt niitä kerättäisi jos niitä ei siihen aiottaisi käyttää? Eihän? Eihän? Eihän? Eihän?

Edit: Ja minä olen vielä s-tanan patamusta porvari joka on ihan omasta tahdostaan samaa mieltä kuin yrittäjä-esimiehensä vaikka virallisesti liikuskellaan suhteellisen (hölmösti lasketun) köyhyysrajan liepeillä, kuten hiljattain opin. Onko Berner sekaisin, vai laskeeko hän hyötyvänsä tästä? On kuitenkin toiminut yrittäjänä, vai syntyikö vain kultalusikka suussa ja onnistui olemaan riitaantumatta muutaman kyvykkään alaisen kanssa? Stubbit ym varmaan kannattavat ainakin salaa tätä, ihan puhtaasti typeryyttään. En tiedä miksi pitäisi kutsua näitä Stubbeja, jotka esiintyvät "porvareina" ja repivät jostain JULKISTA rahaa jotta saavat leveän elintason rahoitetuksi ilman merkittäviä kyvykkyyksiä (pl. ehkä esiintymiskyky) mutta joiden päätökset eivät ole millään tavalla liike-elämää oikeasti palvelevia (pl. harmaa talous) vaan puhtaasti ja vain vahingollisia.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa lohdullinen asia on, että tämä on sentään saanut murskapalautteen. Ja ehkäpä oli paras että tuo Caruna-homma tapahtui ennen tätä mahdollista ehdotusta. Vaikka tuo kirpaisee kovasti tiettyjä savolaisia niin koko maan infraverkon valjastaminen joidenkin yksityisten rahantekoautomaatiksi on kuitenkin ihan eri luokkaa vaikutuksiltaan. Nyt oli edes tuo Caruna varoittavana esimerkkinä.

Ehkäpä Bernerkin nyt "huomaa" että ei hän ollut tuollaista ollenkaan ehdottomassa, kun se olikin näin ja näin eri tavalla.
 
Jos tämä pitää yhtään paikkaansa, niin täysin päätön ajatus. Aivan täysin päätön ajatus. Luulisi näiden sankarien lukevan vaikka "Yksityistäminen for dummies", jossa opetetaan että yksityistäminen kannattaa nimenomaan sellaisille aloille, joissa on mahdollista synnyttää kilpailua. Katsastaminen on kuitenkin loppujen lopuksi onnistunut esimerkki, vaikka toimivuuden esiintulossa olikin yllättävän kova viive niin lopulta hunajapurkki houkutteli mukavasti kilpailua ja palvelukin on parempaa kuin virkamieskatsastajien aikaan (sanovat). Digitat ja Carunat ovat sitten toista, asioita mitä mukamas yksityinen on valmis omistamaan vakaan tasaisen tuoton takia, lainsäädännön ohjaamana, mutta näiden myynnissä olisi mitään järkeä edes lyhytaikaisesti korkeintaan jos valtio on kassakriisissä ja vihollinen painaa rajojen yli ja tykinammuksia pitäis hankkia. Perusinfran yksityistäminen on, ei vain kuolleena syntynyt vaan jo siittovaiheessa räkäpäillä ammuttu ajatus. PAITSI...jos voi sanoa että "me tienataan tällä", eikä kuten muut eli "ne tienaa tällä".


tässä lisää mietittävää minkä kokoluokan jutusta tässä on kyse...


No niin nyt päästään sitten kunnolla rosvoamaan ensin väylät myydään pilkkahinnalla sijoittajille ja sen jälkeen aloitetaan rahastus samoin kuin sähköverkoissa kävi.

Missähän Jorma Ollila tulee kuvioihin mukaan valvontayhtiö taitaa olla jo perustettu vain rahastaminen uupuu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001012797.html

Aho, Ollila, Häkämies, Haavisto... IS esittelee hallituksen tärkeimmät neuvonantajat

Nyt selviää miksi Esko Aho valittiin Venäläis pankkiin väylien hallinta on varsin tärkeä strateginen omistus ja yksi ostaja on varmasti Venäläis yhtiö ja kun mies häärää ostajan ja myyjän neuvonantajana niin kauppa on varma ja Suomen valloitus voi alkaa, siinä näemme Eskon puumerkin.
 
Puuttuu enää pääministerin ulostulo siitä että vaikka mikä olisi niin tienkäyttäjän kustannusrasitus ei nouse. Eipä...

Autoilijoiden kustannusrasitteiden nostamiselle ainakin Helsingissä on kuitenkin hyvät perusteet. Tällä hetkellä Helsinki subventoi jokaista yksityisautoilijaa n. 2000 eurolla vuodessa. Suurin tukimuoto on ilmainen käyttöoikeus teiden maapohjaan, joka on Helsingissä arvokasta: http://www.sarela.fi/autoilun-verot-ja-kustannukset-helsingissa/
 
Alkaa mietityttää mikä koko valtion funktio enää tätä menoa näiden Bernerien mielestä on. Yksityiset keräävät maksuja ja tuottavat palvelut. Sisäisen turvallisuuden tuottavat Securitas ym joten poliiseja ei tarvitse. Academi (entinen Blackwater) voi tuottaa maanpuolustuksen, ellei Venäjä tarjoa heille parempaa diiliä. Tiemaksuilla saa maksaa siitä mitä ajelee. Lainsäädäntö on tietysti ongelma, mutta kai senkin joku tulee sitten hoitamaan meidän puolesta, jopa ihan ilman välittömiä kuluja.

Tämä nyt kärjistäen, mutta jos tällainen skeida-ajatus on päässyt edes tämmöiselle asteelle niin se on vakavan huolestuttava merkki.
 
Autoilijoiden kustannusrasitteiden nostamiselle ainakin Helsingissä on kuitenkin hyvät perusteet. Tällä hetkellä Helsinki subventoi jokaista yksityisautoilijaa n. 2000 eurolla vuodessa. Suurin tukimuoto on ilmainen käyttöoikeus teiden maapohjaan, joka on Helsingissä arvokasta: http://www.sarela.fi/autoilun-verot-ja-kustannukset-helsingissa/

Nyt puhutaan kansalaisille valehtelusta. Tai enhän minä voi tietää valehteliko Katainen taannoin Carunan hinnoittelun kehityksestä puhuessaan. Jos ei valehdellut niin sitten ei vaan ymmärtänyt. Tuo vaihtoehto panee suorastaan toivomaan että kyse olisi sentään ollut valehtelusta.

Joka tapauksessa: jos kerran on hyvät perusteet niin kiistämättömät faktat pöytään ja liikenneverkko Aruballa toimivan sijoitusyhtiön omistukseen. Kaikki voittavat ( me tienataan tällä ) ja vaalivoitto on varma. Ei o vaikeeta?

Onko muuten niin että ne Helsingin kaduilla liikkuvissa autoissa istuvat ihmiset eivät tuota kaupungille mitään muuta kuin kustannuksia? Vai ylittävätkö kustannukset kokonaisuutta tarkasteltaessa tulot 2000 eurolla? Vai onko tuo pelkkä puusilmätilasto elämästä irrotetun liikenneverkon kustannuksista?
 
Joidenkin foliohattuilua harrastavien mielestä onkin menossa kansallisvaltioiden alasajo ja tervetuloa euroopan federaalivaltio.

Pitäisi varmaan huolestua kun liian moni tosiolevana ilmaistu asia alkaa vetämään käsiä keittiökaappia kohti, tekemään taitoksia uuniperunan päällysmateriaalista (Matti Vanhasen lempiruoka :D)
 
Onko muuten niin että ne Helsingin kaduilla liikkuvissa autoissa istuvat ihmiset eivät tuota kaupungille mitään muuta kuin kustannuksia? Vai ylittävätkö kustannukset kokonaisuutta tarkasteltaessa tulot 2000 eurolla? Vai onko tuo pelkkä puusilmätilasto elämästä irrotetun liikenneverkon kustannuksista?

Hyvä infra on vetovoimatekijä mille hyvänsä paikalle, kiskoo sinne yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Tiestöstä hyötyvät myös muut kuin sillä yksityisautolla ajavat. Kyllä tämä haisee nimenomaan tuolle puusilmätilastolle elämästä irrotetun liikenneverkon kustannuksista.
 
Joidenkin foliohattuilua harrastavien mielestä onkin menossa kansallisvaltioiden alasajo ja tervetuloa euroopan federaalivaltio.

OT ...en enää hämmästy jos tämäkin osoittautuu todeksi...:rolleyes:

http://www.jewsnews.co.il/2016/04/17/paris-shocked-at-violent-brawl-among-muslim-immigrants/
PARIISI on järkyttynyt muslimipakolaisten järjestämissä väkivaltaisuuksissa pääkaupungin metroaseman lähellä, jossa he tuhosivat omaisuutta ja hyökkäsivät poliiseja vastaan, jotka olivat menettäneet otteensa kokonaan.
Näiden ns. pakolaisten vaatimukset kovenevat kaiken aikaa. Norjassa he vaativat puolta maasta itselleen perustaakseen oman ääri-islamilaisen valtionsa, Ruotsissa lienee sama tilanne. EU:n väitetään suunnittelevan Suomea maaksi, jossa muslimipakolaiset saavat perustaa oman valtionsa, jos huhu lienee totta.
 
Hyvä infra on vetovoimatekijä mille hyvänsä paikalle, kiskoo sinne yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Tiestöstä hyötyvät myös muut kuin sillä yksityisautolla ajavat. Kyllä tämä haisee nimenomaan tuolle puusilmätilastolle elämästä irrotetun liikenneverkon kustannuksista.

Ulkopaikkakuntalaiset ajavat Helsinkiin tuottaakseen työpaikallaan lisäarvoa Helsingin kaupungissa toimivalle ja sille veroja maksavalle yritykselle. Toisekseen yksityisautoilu on monestia ainoa tapa ehtiä kehyskunnista Helsinkiin ja takaisin esim. päiväkotien asettamassa aikataulussa. Ei näitä asioita voi työntää sivuun ja keskittyä laskemaan paljonko asfaltti kuluu kun ihan vaan huvikseen ajellaan. Asuntopolitiikka on ollut vuosikymmeniä perseellään eikä ihmisillä ole varaa asua Helsingissä. Sieltä päästä korjaavia toimenpiteitä kiitos ja sen jälkeen voidaan alkaa puhua huviajeluista.
 
Nyt täytyy pyörtää äskeinen jäykän kielteinen mielipiteeni. Selasin - hyvin nopeasti - LVM:n sivuilla tähän asiaan liittyvää liikennekaaren luonnosesitystä enkä löytänyt sieltä viitteitä esimerkiksi tiemaksuista. Toisaalta tuo pinnallinen selailu ei muutaman asiasanahaun avulla ei kyllä mitenkään selkeyttänyt minulle, miten homma voitaisiin rahoittaa tiedotustilaisuudessa mainituilla "asiakasmaksuilla". Kaikkineen tuo on 193 sivua, joten kovin tarkkaa analyysiä en luonnollisestikaan ehtinyt tekemään, mutta esimerkiksi lakien muutosesityksessä (joita on sivuina paljon vähemmän) ei tässä paketissa ollut tiemaksuja tai vastaavia. Perustelutekstin valtaosa liittyi liikennetietojen avaamiseen ja jakamiseen.

Varaan kuitenkin itselleni oikeuden muuttaa mielipidettäni uudelleen uusien tosiseikkojen tullessa ilmi, jos esimerkiksi tiemaksut/GPS-valvonta on piilotettu muualle kuin tähän liikennekaarisysteemiin.
 
Asuntopolitiikka on ollut vuosikymmeniä perseellään eikä ihmisillä ole varaa asua Helsingissä.

Jep. Legendaarinen "stadin alhainen veroprosentti" (nyt lienee jo etupäässä ympäryskuntien ilmiö, kun Hki alkaa olla aivan täyteen rakennettu) on aina rahoitettu sillä, että tihkutetaan tontteja vain sitä tahtia että ylihinnat pysyvät. Miten muuten voi Espoossa maksaa postimerkin kokoinen tontti keskellä suota (sallikaa kärjistys) 200 tonnia? Ja sitten tavisten sormi osoittaa "rakennusyhtiöiden katteisiin", vaikka asumisen kalleuden syynä on erityisesti piiloverotus tonttihintojen muodossa. Rakentaminenhan maksaa suhtkoht saman verran Keminmaalla ja Helsingissä.
 
Nyt puhutaan kansalaisille valehtelusta. Tai enhän minä voi tietää valehteliko Katainen taannoin Carunan hinnoittelun kehityksestä puhuessaan. Jos ei valehdellut niin sitten ei vaan ymmärtänyt. Tuo vaihtoehto panee suorastaan toivomaan että kyse olisi sentään ollut valehtelusta.

Carunan hinnankorotus johtui Energiaviraston laskentakaavan muutoksesta, eikä Kataisella ollut tekemistä korotuksen kanssa: http://www.libera.fi/blogi/carunasta-julkisista-ja-yksityisista-monopoleista/

Joka tapauksessa: jos kerran on hyvät perusteet niin kiistämättömät faktat pöytään ja liikenneverkko Aruballa toimivan sijoitusyhtiön omistukseen. Kaikki voittavat ( me tienataan tällä ) ja vaalivoitto on varma. Ei o vaikeeta?

Veronkiertoyhtiöiden kannattaa tarjota yksityistettävästä yhtiöstä enemmän kuin veroja Suomeen maksavan yhtiön, sillä yhtiö on veronkiertäjille arvokkaampi, joten kansalaiset saavat periaattessa tulevien verotuottojen nykyarvon korkeampana yksityistämishintana: http://asiatonlehdistokatsaus.blogspot.fi/2016/02/onko-valia-maksaako-caruna-veroa-vai-ei.html

Vai ylittävätkö kustannukset kokonaisuutta tarkasteltaessa tulot 2000 eurolla?

Tämä selviää klikkaamalla lisätietolinkkiä.
 
Back
Top