Olen itse periaatteessa sen kannalla, että tieverkko yhtiöitetään VALTIONYRITYKSELLE, josta ei myydä piiruakaan yksityiselle sektorille, MUTTA tämä vain sillä ehdolla, että liikenteestä kerättävä verotaakka poistuu jos ei kokonaan, niin huomattavilta osin. Nykytilannehan on se, että liikenteestä peritään moninkerroin sen verran, mitä siihen kuluu tien ylläpitoon, hallintoon yms. Eli jos homma tehtäisiin rehdisti, kevenisi autoilijoiden verotaakka huomattavasti, mutta tätähän ei varmaan edes idealistisin sinisilmä pidä todennäköisenä.
Matalan korruption maista minulla on itselläni runsaasti positiivisia kokemuksia esim. moottoriteiden/vastaavien valtaväylien yhtiöittämisestä: Teiden kunto on erinomainen, ne pysyvät auki 365pv vuodessa aivan järkyttävissäkin olosuhteissa ja ennenkaikkea jokainen tienkäyttäjä, myös ulkomaalaiset maksavat käytöstä. Suomessa ulkomaisten tienkäyttäjien osuus on vielä suhteellisen pieni, mutta etenkin raskaan liikenteen osalta, ja Etelä-Suomessa esim. Baltian maista tulevien autoilijoiden osalta meillä on jo kohtalainen katras ns. siipeilijöitä. Ammattiliikenteeseen kaavaillut uudistukset toivotan lähes kokonaisuudessaan sellaisenaan tervetulleina!
Toinen vaihtoehto olisi täyttää Helsinki vittuuntuneilla autoilijoilla joku arkipäivä mielenilmauksen muodossa ja vaatia hallitusta käyttämään huomattavasti nykyistä suurempi osa autoilun verokertymästä liikenteeseen, niin teiden kunnossapitoon, kuin joukkoliikenteenkin edistämiseen. Tätä odotellessa...
Ruuhkamaksuja itsessään en kyllä kannata, kun tosiaan jo nykyisellään autoilusta kerätään huomattavasti enemmän veroja, kuin mitä kulut ovat.
Paikkatietoon perustuva maksujärjestelmä on mielestäni ehkä kaikkein järkevin, mutta systeemi pitää olla tarpeeksi tietoturvallinen ja lainsäädännöllä rajata tarkkaan kuka ja mihin tätä paikkatietoa saa käyttää, sekä toteuttaa se käytännössä niin, että valvontaa tarvitaan mahdollisimman vähän ja maksamatta ajaminen on käytännössä mahdotonta, muuten systeemi on epäreilu ja ajan mittaan luo huomattavaa tyytymättömyyttä käyttäjissä.