Valtio rahastaa infransa
RakentaminenPolitiikkaSijoittaminen
Liikennepalveluiden kokonaismarkkinat 2013
Valtio siirtää veronmaksajien varoilla rakennetut tiet uudelle yhtiölleen.
Maantiet, radat ja vesiväylät menevät erilliseen ja uuteen valtionyhtiöön. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi maanantaina, ettäValtion Liikenneverkkoyhtiö aloittaa toimintansa vuonna 2018.
Ministeriö laskee, että uuteen infran monopoliyhtiöön siirtyy kirjanpitoarvoltaan noin 20 miljardin euron valtion väyläomaisuus, jonka veronmaksajat ovat rahoittaneet aina moottoriteitä myöten.
”Valtio ei rahoita enää budjetistaan väylähankkeita uuden yhtiön käynnistymisen jälleen. Kysymys ei ehdottomasti ole väylien, kuten maanteiden tai ratojen yksityistämisestä”, Berner korosti.
Käytännössä valtio myy väylänsä aina ratoja ja moottoriteitä myöten uudelle yhtiölleen. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristolasanoo, että valtio luo uuden infra-yhtiön, joka pystyy ottamaan luottoa matalalla korolla ja suorittaman tarpeelliset poistot omaisuudestaan. Yhtiö saa siten saman korkoedun kuin valtio.
Maantiet vastaavat valtaosaa kirjanpitoarvoltaan 20 miljardin euron väyläomaisuudesta. Mutta mikään instanssi ei pysty määrittelemään esimerkiksi maantie-infran todellista tasearvoa.
”Joudumme siten tekemään tarkan selvitystyön väyläomaisuuden tasearvosta ja kauppahinnasta, joka siirtyy uuteen yhtiöön. Hintaa en ryhdy arvioimaan”, Ristola jatkaa ja korostaa samalla vielä hankkeen keskeneräisyyttä tasearvojen osalta.
”Moottoritiet ovat liikennemääriensä ansiosta kannattavimpia. Paikalliset tiet ja väylät tuottavat heikommin, mutta tiestö tekee kuitenkin suurimman osan koko infra-omaisuuden arvosta. Se asettaa omat vaateensa hinnan ja tasearvojen määritykseen.”
Ristola jatkaa, että myös radat kuuluvat moottoriteitä heikommin kannattaviin väyliin.
Berner totesi maanantain tiedotustilaisuudessaan, että Valtion Liikenneverkkoyhtiö käyttää liiketoiminnan ja rahoituksen esikuvana lentokentillä operoivaa valtion Finaviaa ja siirtoverkkoyhtiö Fingridiä.
Etenkin jälkimmäinen kuuluu monopoliyhtiönä myös velvoitteita muun muassa investoinneissa, jotka liittyvät esimerkiksi sähkön siirtoverkon toimivuuteen. Valtio ei ole vielä asettanut mitään pääoman tuoton eikä kannattavuuden tavoitteita uudelle väyläyhtiölleen. Berner korosti velvoitteita, jotka liittyvät esimerkiksi infran kunnossapitoon.
Autoilijat ja liikenne pulittavat veroina noin yhdeksän miljardia euroa valtiolle. Mutta koko veropotista menee vuosittain noin miljardi euroa teiden ja väylien rakentamiseen tai korjaamiseen. Maanteiden korjausvelkaa on jo kertynyt yli miljardin euron edestä.
Uuden väyläyhtiön pitäisi käynnistää jopa miljardin tai parin investoinnit lähinnä maanteihin jo vuonna 2018. Berner mainitsi yhtenä rahoituskeinona asiakasmaksut samaan tapaan kuin lentoyhtiöt maksavat Finavialle. Ministeriö ei tuonut esiin keinoa tai menetelmää, jonka kautta autoilijan pakkokolehti siirtyisi uudelle valtionyhtiölle.
Ristola sanoo, että aiemmin kovaa kohua nostaneen niin sanotun
Ollilan työryhmän satelliittivalvonta lentää enemmän tai vähemmän romukoppaan. ”Emme salli mitään vakoilu tai kyttäysmentaliteettia uudessa valtionyhtiössä.”
Uuden valtion valtionyhtiön perustamiselle tulee kiire. Ristola jatkaa vielä rahoituksesta sen verran, että väyläomaisuus avaa tietä luottojen saannille ja sitä kautta uusille investoinneille. ”Osakepääoman suuruus on vielä auki. Taloudelliset ratkaisut alkavat hahmottua uuden yhtiön osalta syksyllä.”
Pystyykö sitten valtionyhtiö rahoittamaan infra-hankkeita verrattuna vaihtoehtoon, jossa varat tulevat eduskunnasta ja valtion budjetista? Ristola korostaa, että tavoitteena on nostaa infra-investointien tasoa ja samalla ohjata hankkeita kannattavuus-periaatteella.
Uusi väyläyhtiö aiheuttaa murroksen noin 600 virkamiehen Liikennevirastossa, joka menettää infra-omaisuutensa uudelle valtionyhtiölle. Samalla kylmä viima käy myös Ely-keskuksissa, jotka ovat osallistuneet tiehankkeisiin paikallisesti.
”Infran hallinnossa käynnistyy suuri aalto, jossa osa virkamiehistä siirtyy uuden valtionyhtiön palvelukseen. Liikennevirasto joutunee jatkossa keskittymään lähinnä konsultointiin, eräs alan asiantuntija toteaa.
Maanrakentajien Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö asettaa uudelle valtionyhtiölle tavoitteen, jonka mukaan infran investointeihin pitää tulla pitkäjänteisyyttä nykyisen budjettipoukkoilun sijaan.