Haluat siis sanoa: "Ei ole speksattu. Koko juttu josta kirjoitin, on tyrmätty jo aikoja sitten. Tässä nyt vähän tällee hysterisoin ja heiluttelen käsiäni."
TBMan tuossa jo liittikin keskusteluun uusia ideoita ajoseurantajärjestelmistä. Näissä esilletuoduissa ideoissa ei ainakaan minun nähdäkseni ole juurikaan mahdollisuuksia kyyläämiseen.
Täällä joku ehdotti polttoaineveron ja postinumeron mukaan suoritettavaa verotusta. Tuokin olisi parempi tapa kerätä veroja kuin nykyjärjestelmä.
No, jos maanantaina vielä
ministeri Soiniin liitetyssä lehtijutussa mainitaan "Liikenneverkon yksityistämiseen Soini ei ota suoraan kantaa mutta kirjoittaa, että "perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä". Yksi keino sijoittajille kerätä tuottoja olisivat paikannukseen perustuvat tiemaksut." ei liene suurikaan ihme, että enemmän tai vähemmän reaaliaikainen valvonta tulee myös asiaa seuraavalle sivulliselle mieleen näin, vanhasta muistista - erityisesti kun asia on ponnahtanut pintaan parin eri liikenneministerin aikana.
Myös ITS-direktiivissä on speksattu satelliittipaikannus sekä RFID-tekniikka. Mobiilijärjestelmiä siinä ei mainita (joskaan en ole varma, onko ITS-direktiivi suoraan sovellettavissa tiemaksujen keräämiseen - Suomessahan tiemaksujen keräämistä kuitenkin puolustellaan älyliikenteen (t.s. ITS) osana).
Nuo OBD-porttisysteemit ovat tänään esille tulleita, itse tiedotustilaisuudessa Berner puhui uutisoinnin mukaan erilaisista mobiiliratkaisuista. Kiinteä (ajoittain luettava?) SIM-kortti ei vaikuta kovin "mobiiliratkaisulta".
Muuten, jos OBDII-porttiin laitetaan SIM-kortti tiemeksun veloitusta varten, voiko ulkomailla ajetuista kilometreistä velottaa Suomen km-maksun?
Polttoainevero + postinumero olisi ihan OK, mutta se ei mielestäni mitenkään edellytä nyt puheena olevaa tieverkon yhtiöittämistä. Minulta vain menee tämä yhtiöittämisen tarve hiukan ohi - eihän nykymallissakaan mikään estäisi rakentamasta tai kunnostamasta teitä velaksi, kuten yhtiömallin eduksi on muistaakseni tänään julkisuudessa mainittu. Ilmeisesti kyseessä on ensisijaisesti tarve siivota julkisen talouden velkaa piiloon pois valtion taseesta valtionyhtiön taseeseen valtionvelan EU-kriteerien täyttämiseksi (lue: kikka, joka ei puutu syihin vaan jika antaa hieman lisäaikaa jatkaa entisellä tiellä).
Muuten olen sitä mieltä, että nyt lausuntokierrokselle lähtevä liikennekaariesitys on ihan OK. Siinähän ei ole tästä yhtiöittämisestä/tiemaksuista vielä mitään puhetta.