Kaupunginvaltuutettu ja entinen vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaaravaroittaa
blogissaan, että ehdotetussa valtion liikenneinfran yhtiöittämisessä piru piilee yksityiskohdissa.
Soininvaara toteaa, että ministeri Anne Bernerin (kesk) esityksen yksityiskohtia ei vielä tiedetä, joten vielä ei voi sanoa, onko esitys huonoa.
"Berner on esiintymisellään tehnyt kyllä kaikkensa ruokkiaseen ennakkoluuloja esityksiään kohtaan. Esitys muuttuu sekä vaaralliseksi että järjettömäksi, jos joku keksii yksityistää infrayhtiöt tai osan siitä."
Soininvaara toteaa, että luonnollisen monopolin yksityistäminen on "perustyperää".
"Siihen on pakko lisätä jokin hallinnollinen monopolivoiton rajoitin, minkä jälkeen siinä ei ole yhtään markkinamekanismin hyvää puolta. Espoossa tätä ei ylipäätänsäkään taideta ymmärtää", hän sivaltaa.
Tieverkon osalta olennaista Soininvaaran mukaan on, mistä infrayhtiö saa tulonsa.
"Markkinalogiikan mukaan sen pitäisi saada ne joko tienkäyttömaksuina autoilijoilta tai käytön perusteella valtiolta. Jos jokainen tienpätkä vaatisi oman kannattavuutensa, tämä ohjaisi liikennerahat tehokkaasti tarpeen mukaan. Tämän varjopuolena on syrjäseutujen tieverkon rappeutuminen. Kehä ykkösen satatuhatta päivittäistä käyttäjää saavat kokoon sievoisen summan, mutta syrjäkylän muutamakymmentä päivittäisi käyttäjää eivät pystyis kustantamaan edes aurausta. Syrjäseuduilta kannattaisi muuttaa pois niin kauan kun tie vielä kantaa muuttoauton", Soininvaara epäilee.
Mutta jos taas investoinneista edelleen päättäisi "valtiovaranvaliokunnan siltarumpujaosto mielivaltaisten käytäntöjen perusteella", yhtiöittämisestä menee idea, koska se joutuu tekemään järjettömiä investointeja.