Suomen valtion käytännön toimet Venäjä -uhan kasvaessa

Juu, ei tarkoitus ole aiheuttaa paniikkia. :) Mutta uhkailu tosiaan aiheuttaa tuon "fight or flight"-reaktion useimmissa ihmisissä. Ja se ei tosiaankaan ole ehken Venäjän etu. :)

Ja vaikka "Kopteri-Kustaa" ei ole foorumilaisten mieleen, niin heppu kuitenkin allekirjoitti meikäläisestä kapiaisen ja myöhemmin sanoi "Täällä ne saavat turpaan".

Oli kuulemma aika kova UNIFIL:in touhuissakin...kun PLO:n heput olivat vallanneet YK:n aseman ja Nepalilaiset pyysivät saada ottaa sen takaisin ja kysyivät mitkä saavat olla tappiot..vastaus oli ollut "korkeintaan 100%" :D

Jep, ymmärrän että Viipurista kotoisin olevan Kustin tapa ilmaista asioita ei todellakaan miellytä kaikkia ja kyllä niitä sanomisia myös pahantahtoisesti väärintulkitaan, mutta kyllä sillä myös on ollut jotain ymmärrystä asioista mitä puhuu.

Olen kanssa lukenut tuosta UNIFIL-operaatiosta. Muistaakseni homma hoidettiin myös Hägglundin suosituksesta siten, että tehtiin hyökkäysaikeet hyvin selviksi, radiossa suureen ääneen käskettiin ottamaan taistelupuukot esille ym. Lopulta sitten tukikohta löytyi hylättynä, riepupäät olivat katsoneet parhaaksi olla taistelematta. Jos siis nyt samasta tapahtumasta puhumme.

Nämä mielenosoituksissa Venäjällä huutelevat ovat rääpäleitä ja pellejä, tyyppejä jotka ovat niin perin pohjin siviilejä että tuskin ovat nähneetkään mitään sotilaskoulutukseen viittaavaa muutamaa paraatia lukuunottamatta. Jos kyseessä olisi omasta vakaasta tahdostaan paikalla oleva sotilasjoukko, joka edustaisi kaltaisiensa valtavirtaa, niin voisi olla uhka hieman eri tasolla. Mutta nämä ovat näitä pöhlöjä joiden sotilaallinen ymmärrys kumpuaa siitä, että linkittävät jonnekin Youtubeen videoita missä Suhoit liikehtivät ilmailunäytösolosuhteissa paremmin kuin F-22:t ja päättelevät siitä että Venäjä on tosi, tosi kova supervalta, voimakkaampi kuin USA ja NATO yhteensä :rolleyes:

Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Huom, en ole huolissani lähitulevaisuudesta, mutta uskooko kukaan tällä saitilla, että hallituksemme ja poliitikkomme määräisivät Suomen aseelliseen vastarintaan jos Venäjä esittäisi sotilaallisesti liittoutumattomalle Suomelle vaatimuksia ja ryydittäisi niitä uhkauksella ydinaseen käytöstä (kuten Krimin kohdalla Putin antoi ymmärtää). Tämä on siis hypoteettinen kysymys, mutta perustuu vakaaseen käsitykseenin siitä, että meitä on harhautettu ja kansan mielipiteet puolustuksesta ja Natosta perustuvat syvään tietämättömyyteen ja vastauksiin, jotka annetaan ilman pohdintaa ja edeltävää analyysiä.

Kyllä minä uskon että aseelliseen vastarintaan ryhdyttäisiin. Ydinaseen käyttö on sen verran dramaattinen askel, että Venäjä vajoaisi sellaisen myötä sellaiseen katuojaan yksittäisen ihmisen näkökulmasta "ikiajoiksi" että saisivat heittää hyvästit keskiaikaa paremmalle elämänlaadulle. Tuo on sellainen kortti, mikä olisi vain yksinkertaisesti pakko katsoa. Jos ei joku Arhinmäki olisi päätöstä tekemässä, ehkäpä siltikin, Stadin Paavohan on katutappelija ja yleinen rähinöitsijä joten tuskin hän nyt hyvästä tappelusta perääntyisi :rolleyes:

Tuolla linjalla tietysti voisi mennä siihenkin, että Venäjä voisi julistaa kaikille ydinaseettomille ja liittoutumattomille naapureilleen, että "nukettaa" suuret kaupungit jos ette heti antaudu ehdoitta. En usko että monikaan tuohon suostuisi silti.

Edit: Siitä kyllä samaa mieltä, että ihmisten mielikuvat puolustuksesta ja NATOsta perustuvat ihan hupsuihin asioihin. "Parhaat" selitykset NATO-vastustukselle pyörivät jossain Monsanton ja TTIP-sopimuksen ympärillä, ja mukaan vielä mausteeksi vähän EU-asioita :D Toisaalta, sekin on mielestäni aivan huvittava näkemys että oma puolustus on jotenkin toissijainen asia eikä se kestä mitenkään. Ehkei se "NATO-selvitys" mitä nyt osapuilleen kaikki puolueet kannattavat, ole mitenkään huono asia? Vasemmistoliiton vastustus on lähinnä hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ymmärrän että Viipurista kotoisin olevan Kustin tapa ilmaista asioita ei todellakaan miellytä kaikkia ja kyllä niitä sanomisia myös pahantahtoisesti väärintulkitaan, mutta kyllä sillä myös on ollut jotain ymmärrystä asioista mitä puhuu.

Olen kanssa lukenut tuosta UNIFIL-operaatiosta. Muistaakseni homma hoidettiin myös Hägglundin suosituksesta siten, että tehtiin hyökkäysaikeet hyvin selviksi, radiossa suureen ääneen käskettiin ottamaan taistelupuukot esille ym. Lopulta sitten tukikohta löytyi hylättynä, riepupäät olivat katsoneet parhaaksi olla taistelematta. Jos siis nyt samasta tapahtumasta puhumme.

Edit:

Puhutaan juuri samasta asiasta. Siellä heitettiin että "gurkhat hiovat kukrejaan". Nepalilaiset kun ovat samaa sakkia kuin Brittiarmeijan gurkhat. Eli nepalilaisia. :D

Olivat kuulemma enemmän kuin halukkaita tappelukseen... :D
 
Nämä mielenosoituksissa Venäjällä huutelevat ovat rääpäleitä ja pellejä, tyyppejä jotka ovat niin perin pohjin siviilejä että tuskin ovat nähneetkään mitään sotilaskoulutukseen viittaavaa muutamaa paraatia lukuunottamatta.

Nuo huutelijat ovat niitä, joiden ei tarvitse toteuttaa noita putlerille esitettyjä pyyntöjä.
 
kohta alkaa hyssyttely. Bingo sille joka huomaa ensimmäisenä. Hyssyttelystä vastaavat suuret ikäluokat jotka kärsivällisesti selittävät meille miksi tämä ei ole vakavaa.

Kangaspuro? Toisaalta olen itsekin sitä mieltä ettei tämä huutelu ole kovin vaarallista. Mutta onhan se helvetin törkeää. Mutta mitä muuta tuollaiselta sakilta odottaisikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa tämä on aivan LOISTAVAA. Oletteko miettineet mitä tämä tekee näin vaalien alla niille tahoille, jotka esittävät että puolustuksen osalta ei pidä tehdä mitään, koska riittää että emme ole Venäjälle uhka? Parhaassa tapauksessa riittää torppaamaan punamullan joka olisi mielestäni huonoin ulkopoliittinen vaihtoehto. Ja näissäkin puolueissa korostuu se jengi joka suhtautuu maanpuolustukseen vakavasti "kääriäistelyn" sijaan. Ehkä. Tai sitten porukka pelkää Neuvostoliiton miljoonapäisiä panssariarmeijoita niin paljon että äänestää juuri näitä tahoja? :-o

Edit: Periaatteessa Kivinen on kyllä suurimmaksi osaksi mielestäni aivan oikeassa, mutta nämä ns. löysät puheet ravistanevat silti pahimpia "erityissuhde"-miehiä hereille. Juuri oikealla hetkellä, vaalien alla! Hassua.
 
Itse asiassa tämä on aivan LOISTAVAA. Oletteko miettineet mitä tämä tekee näin vaalien alla niille tahoille, jotka esittävät että puolustuksen osalta ei pidä tehdä mitään, koska riittää että emme ole Venäjälle uhka? Parhaassa tapauksessa riittää torppaamaan punamullan joka olisi mielestäni huonoin ulkopoliittinen vaihtoehto. Ja näissäkin puolueissa korostuu se jengi joka suhtautuu maanpuolustukseen vakavasti "kääriäistelyn" sijaan. Ehkä. Tai sitten porukka pelkää Neuvostoliiton miljoonapäisiä panssariarmeijoita niin paljon että äänestää juuri näitä tahoja? :-o

Edit: Periaatteessa Kivinen on kyllä suurimmaksi osaksi mielestäni aivan oikeassa, mutta nämä ns. löysät puheet ravistanevat silti pahimpia "erityissuhde"-miehiä hereille. Juuri oikealla hetkellä, vaalien alla! Hassua.

Olen kyllä kyynikko tuon(kin) asian suhteen. Maanpuolustus ei ole kynnyskysymys virheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuudutettuun tuulipukukansaan, vaan äänet menevät sille, joka lupaa parhaat herkut arkipäiväiseen elämään.
 
Olen kyllä kyynikko tuon(kin) asian suhteen. Maanpuolustus ei ole kynnyskysymys virheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuudutettuun tuulipukukansaan, vaan äänet menevät sille, joka lupaa parhaat herkut arkipäiväiseen elämään.

Älä nyt masenna inhorealismilla! :D Anna minä nautin tästä luulosta vaalituloksen masentavuuteen saakka (Ministereinä Väykkä, Lehtomäki, Kääriäinen...kill me!)
 
Maanpuolustus ei ole kynnyskysymys virheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuudutettuun tuulipukukansaan, vaan äänet menevät sille, joka lupaa parhaat herkut arkipäiväiseen elämään.

Olen kyllä tästä asiasta samaa mieltä. Jos tätä kansaa ei johdeta edestä siihen suuntaan mitä halutaan toteuttaa, niin tuulipuku ei itse ala kahisemaan. Eli peräänkuulutan tässä valtion otetta asioihin. Ei mitään epäselvää strategian piirtelyä taviksille jotka ei niistä mitään edes ymmärrä, vaan selkeästi kertauslappua kouraan ja ukkoa vireeseen. Aktiivisimmille reserviläisille höllennystä aselupiin ja kiväärit kotiin vauhdilla, eli asekaupat tyhjiksi ihan vaan omakustanteena. Rahaa aina löytyy sen verran. Siinä nopeat noin yksittäisen ressun tasolle.
 
Entäs, jos nämä harjoitukset Venäjällä on sen sisäisten syiden takia, että sopimussotilaita opetetaan puolustamaan Putinin valtaa Venäjän sisältä tulevia uhkia vastaan. Putin on kouluttanut ja aseistanut ja lähettänyt Ukrainaan saamaan kokemusta Venäjän pahimpia hörhöjä. Bäckmanit ja Duginit ovat ihan irrallaan. Putin varmaankin kuvittelee, että ne Ukrainasta palaavat venäläiset separatistit eivät soveltaisi oppejaan Moskovassa, että ääriliikkeillä ja niiden gorilloilla on taipumusta muodostua sisäpoliittisiksi toimijoiksi. Että onko se ihan varmaa, että nämä ovat Putinin armeija, että ovatkohan he sittenkin jonkun muun armeija.

Ja tämän taustoittamisen jälkeen ...

Muistanemme, että Suomi on Euroopan unionia, että jos Putin loukkaa Suomen rajoja se tapahtuu ominaisuudessa Euroopan unionin rajojen loukkaaminen ja siihen siten vastataan koko Euroopan unionin mitalla. Esimerkiksi swiftin päämaja sijaitsee Euroopassa, joten Euroopan valtionpäämiesten päätöksellä Venäjä voidaan potkia swiftistä. Ukrainan kohdalla Euroopan unioni on säästellyt Venäjän pakotteissa, mutten usko, että itsensä kohdalla unioni säästelisi yhtään Venäjälle langetettavissa pakotteissa.

Jos Venäjä loukkaisi Suomen valtion rajoja niin toimet koordinoitaisiin Euroopan unionin kanssa koska Suomen rajat ovat samalla Euroopan unionin ulkoraja.
 
Viimeksi muokattu:
Turisteillako? No miksi ei olisi, täällähän saa ostaa samoilla hinnoilla laadukkaita merkki aletuotteita kiinalaisten valmisteiden venäjällä olevien hinnoilla ja kun saa tax-freet rajalla, aivan päätähuimaava voitto Suomen valtiolle, joopajo. Vai ovatko ne venäläiset jotka tulivat tänne sosiaaliturvan perään? Näitä, jotka ostaneet Itse tunnen tämän joukon aika hyvin, niin sanon suoraan, niin paljon kun nämä keinottelevat kaksoiskansalaisuuden turviin, pitää vielä hakemalla hakea. Nokkelimmat nostavat eläkkeitä siellä (Venäjällä pääse paljon aikaisemmin) ja kaikki tuet Suomessa. Sos.virastoon pääsevät töihin heidän jälkeläiset naurettavalla koulutuksella ja opettavat miten sossua lypsää tehokkaammin. Yhdellä sellaisella erillään (mutta tosiasiassa yhdessä) on vuokraalla vähintäin 4 asuntoa, nyt ostettu sosiaalivirastossa vuoden työssä olevalle tyttärelle (hänen nimeen) uuten ja 50 000 auton, pikkasen ongelmia heillä on miten pestää rahat, mutta kun on tätä tehtyy on jo kohta 20 vuotta, sekin sujuu heillä. Varsinaiseen vauhtiin he pääsi kun mies päässyt vakituiseen työhön Helsinki kaupunkiin ja nyt ja nyt kun , ei sitäkään kovin kauan. Heidät vanhempi väki myös nostaa sekä Suomessa että Venäjällä eläkkeet. Kukaan ei tarkistaa mitään Suomessa. Uskotaan vain ilmoituksen - sanan.

Miksi sinnikkästi kerron tämän uudestaan? Koska heitä on hyvin paljon. Tämä on vain pienen pieni esimerkki, toiset ovat tämän hujaussysteemin avulla rakentaneet jopa kolmekerroksiset talot itselleen. Minusta joskus tuntuu että näitä hujareita varten on luotukin tämä Venäjän kanssa kaksoiskansalaisuuden mahdollisuus, ja koko systeemi, ettei kyseistä porukkaa tarvitse millään lailla tarkistaa, mitä heillä omistuksessa on siellä rajan takaa.
Jos tälläistä kutsutaan integroitumiseksi, niin antakaa olla..ja sitten tämä kriminaali porukkaa elää propagandalla. Kun kyseessä on täysin moraaliton hyväksikäyttö vailla mitään vastuutta ja kiinnijäämisen mahdollisuutta, uskon että tämä porukkaa kykenee vaikka mihin, jos vaikka Venäjän agressio siirtyy Suomeen.
Mahtavia maita Suomi&Venäjä eläkkeiden&tulonsiirtojen&työpaikkojen suhteen! Jos vielä 'muka työskentelisi' Venäjällä tulisi pikku tili eläkkeiden&meidän tarjoamien tukien ja töiden lisäksi;)
Ja vakavasti: Ei kai nyt oikeasti kummoisemmassa mittaakaavassa tapahtune? Suomi, jokaisen venäläisen paratiisi. (Ja tyhmät maksavat vielä eläkkeen karkureille, eikun siis mitä ne kaikki nyt on? Jotain eläkeläisiä siis venäjältä ja koko suku ja on talot ja autot? Ja nämä alkavat toimimaan kun Putin pilliin viheltää? Älä pelkää meidän suomalaisten puolesta. Ei niitä niin kauhean paljon täälä voi olla. (Toivottavasti=D Mistä minä mitään tuollaisesta tietäisin. Paitsi mtä terve järki sanoo)
Ei muuten mutta kyllä prkl fiksuja ja kieroja ovat. Herroiksi elellään kun rahaa oikein tuputetaan molemmista suunnista. Ja töitä vielä jos alkaa tylsistyttämään. Tässähän tulisi venäläiselle kateelliseksi jos osaisi:s
Miten muuten esim valkovenäläiset, ukrainalaiset ym? Toimiiko meidän systeemi kaikkia tulijoita yhtä avokätisesti?
Eipä tarvitse miettiä mihin rahat katoavat ja työpaikatkin prkl vielä...
 
Esimerkiksi swiftin päämaja sijaitsee Euroopassa, joten Euroopan valtionpäämiesten päätöksellä Venäjä voidaan potkia swiftistä.
Putin voi erota swiftista itse ihan sen takia, että länsi ei pääse erottamaan Venäjää. Peliliikkeiden järkevyys on mielestäni muutenkin tuota luokkaa, vrt tuo soppari Kiinan kanssa.
 
Nyt kyllä oikeasti olisi aika surkeaa jos Sauli lähtisi "voiton päiville". Mielestäni tällainen huutelu punaisella torilla on riittävä peruste jo itsessään ja etenkin kun monta muutakin hyvää syytä jäädä pois on. Mutta tämän voisi sanoa jopa puolivirallisesti syyksi.
 
Putin voi erota swiftista itse ihan sen takia, että länsi ei pääse erottamaan Venäjää. Peliliikkeiden järkevyys on mielestäni muutenkin tuota luokkaa, vrt tuo soppari Kiinan kanssa.

On kyllä selvää että JOTAIN tulee tapahtumaan ennenkuin vararahastot lopullisesti kuivuu. Mutta mitä? Hullun gambiitteja vaiko Putin eläkkeelle ja taloudelle parempi naama johtoon?

Esim. sotaharjoituksissa tuntuu nyt korostuvan näyttävät eleet minkään järkevän harjoitustoiminnan sijaan.
 
Siirtykämme Venäjän talouspoliittiisesta katsauksesta hieman lähemmäksi kotimaan maanpuolustusta...

Tulipa tuossa taannoin "keltainen lappu" eli VEH-kutsu... olen vielä tähän asti miettinyt viitsinkö mennä! Mutta eilen, Putin&Co. päättivät minun puolestani. Jos sotavaltio haluaa vielä minun pientä ja vaatimatonta panostani maanpuolustuksessa, niin TOTTAKAI minä menen!

Mikä on viestini tarkoitus? Se, että hyvät toverit jos haluatte tehdä jotain konkreettista niin menkää ja liittykää Maakuntajoukkoihin! Aluetoimistosta ja netistä saa paremmin tietoa. Maavoimilla on Merivoimilla on ja käsittääkseni Ilmavoimilla on (käsittäen ainakin Satakunnan Lennoston ja Karjalan Lennoston)

Mielestän meidän kaikkien aktiivien panosta tarvitaan... myös nettiaktiivien!

p.s. tämä ei ollut maksettu mainos...
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta olen itsekin sitä mieltä ettei tämä huutelu ole kovin vaarallista. Mutta onhan se helvetin törkeää. Mutta mitä muuta tuollaiselta sakilta odottaisikaan.

Akuutisti se ei olekaan vaarallista, mutta se vaaranpaikka siinä piileekin hieman pidemmän aikajakson puitteissa. Asia kun on niin, että jopa Putin tarvitsee kansansa tukea pysyäkseen vallankahvassa. Saadakseen/ säilyttääkseen sen tuen hänen on pakko miellyttää sitä osaa kansasta, joka häntä tukee. Pahaa pelkään, että helpoin kansanosa miellytettäväksi on juuri tuo äärinationalistinen kansaosa. Silloin sen kansanosan äänestä tulee pikkuhiljaa Venäjän hallinnon kanta.
 
Back
Top