Olen sattuneesta syystä päässyt seuraamaan viimeisen kolmen vuoden aikana vast' ikää maahan muuttaneiden venäläisten (mukana myös ns. inkerinsuomalaisstatuksella tulleita) elämää ja tässä joukossa, jotka ovat asuneet Suomessa alle vuosikymmenen tai joiden koulutustaso on alempi, toistetaan varsin paljon virallisen Venäjän välittämää propagandaa. Jos yksinkertaistaa niin huomattava osa tästä porukasta on sitä mieltä, että:
-Suomi on surkea maa, (jossa jostain syystä haluavat elää ja asua).
-Venäjä on suuri ja mahtava, Venäjällä kaikki on hyvin (mutta kuitenkin ovat muuttaneet sieltä pois).
-Krim kuuluu Venäjälle.
-"Russki Mir".
-Ukrainassa vainotaan venäläisiä.
-Ukrainassa on keskitysleirejä venäläisille.
-Venäjä on hyvä.
-USA ja NATO ovat pahoja.
-Länsi on rappeutunut.
Painotan kuitenkin sitä, että kaikki venäläiset eivät ajattele näin, vaan siinä ryhmässä, johon itse olen joutunut tutustumaan, tällainen ajattelutapa on hallitseva - voimakas. Tätä ryhmää yhdistää tietyt tekijät ja niitä ovat koulutustason alhaisuus, Suomeen tultaessa ei ole ollut työpaikkaa tiedossa (tultu avioliiton kautta tai inkeriläisstatuksella), integroituminen Suomeen kehnohkoa - jopa vuosien kuluttua kielitaito kehnoa, seurataan pääasiassa venäläisiä uutisia tms. Tämän ryhmän lapset ovat myös "imeneet putinismia äidinmaidossa" eli kertovat samaa tarinaa kuin vanhempansa Venäjän suuruudesta ja Venäjän oikeudesta "venäläiseen maailmaan".
vlad