Suomen venäläiset huolissaan russofobiasta - keräävät aineistoa

Venäläiset pienenä ryhmänä ovat aika mukavia...vaikka joskus hieman omaan makuun turhan yliampuvankin vieraanvaraisia. Isossa joukossa niiden kanssa tuleekin sitten "Talvisota" hyvinkin helposti. Jos jollain, niin venäläisillä tulee kunnon "mustasotnialainen uho" esille yhtä nopeasti kuin eteläpohjalaisten oma uho.
Liekö tämä hyvä näyte sellaisista venäläisistä, joihin ei mielellään törmäisi:
 
C-VgKqhXkAAR24r.jpg


Lehtovirta‏ @plehtovirta
Vastauksena käyttäjälle @veitera
Yllättäen löytyi oikeasti yhdistysrekisteristä
Rufi - Suomalais-venäläinen yhdistys ry
Rekisteröity 30.03.2017
MV ja SuomiEnsin porukkaa


...

11t
Esa Erkkinen‏ @esaerkkinen
Vastauksena käyttäjille @plehtovirta ja @veitera
Perustajajäsenet putinistiset Daria Skippari-Smirnov ja Olli Juntunen. Ensiksimainittu innokas MV-kannattaja, jälkimmäinen de Witin kaveri.


https://mobile.twitter.com/plehtovirta/status/857256466113335298
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm....mitenköhän se onnistuu Suomessa? Sen marssin idea kun on että jokainen kantaa plakattia jossa suuressa isänmaallisessa sodassa kaatuneen omaisen kuva. Ainakin kieli on väärä, pitäisi olla venäjäksi. Koska tuskin yksikään puna-armeijan sotilaan omainen on suomalainen.
Tässä esimerkki sellaisesta marssista Tallinnasta:
9mai-surematu-polgu-rongkaik-74475939.jpg


Ja tässä video viime vuoden marssista Tallinnassa: http://www.ohtuleht.ee/731756/galerii-ja-video-surematute-polk-marssis-pronkssoduri-juurde

Tallinnassa sen järjestää Öinen Vartiokunta-niminen järjestö.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yövartio_(järjestö)

Kuten huomaatte videosta niin siellä jaetaan sattumanvaraisesti osallistujille kuvia jotka on kopioitu jostain. Eikä siis osallistujien omien kaatuneiden sukulaisten kuvia.
Ilmeisesti tehtäisiin samoin Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:
Venäläiset pienenä ryhmänä ovat aika mukavia...vaikka joskus hieman omaan makuun turhan yliampuvankin vieraanvaraisia. Isossa joukossa niiden kanssa tuleekin sitten "Talvisota" hyvinkin helposti. Jos jollain, niin venäläisillä tulee kunnon "mustasotnialainen uho" esille yhtä nopeasti kuin eteläpohjalaisten oma uho.

Ei tosin tarvitse Venäjällä vierailla tietyn 90-luvun sattumuksen takia...jos saisinkin viisumin niin en ehken pääsisi maasta enää pois...pahimmassa tapauksessa. Voin sanoa, että siihen liittyi turvakeikka, aseita ja aika reipasta ammuskelua. Ja Venäjä on maa, jossa ulkomaalaisille jää noissa aina se mustapekka-kortti kouraan...

Omat kokemukseni venäläisistä ovat pitkälle samanlaisia. Ne venäläiset, jotka nyt tänä päivänä kuuluvat tuttavapiiriini, ovat kyllä kotoutuneet Suomeen. Puhuvat kieltä hyvin tai ainakin kohtalaisen hyvin ja poikkeuksetta ovat tyytyväisiä saavuttamaansa elintasoon. Suurin osa haluaa kansalaisuuden, tai ovat jo Suomen kansalaisia. Eli eivät kyllä kaipaile "Rodinan" suojelusta tässä mielessä. Pienessä piirissä kun ollaan silloin tällöin istuttu iltaa, niin ovat toki kertoneet törmänneensä ryssittelyyn, mutta tämä on vähentynyt. Ilmeisesti kertoo siitä, että me eteläkarjalaiset ollaan aika pragmaattista porukkaa ja tiedetään samalla venäläisturistien tuovan maakuntaan rahaa.

Itse asiassa en ole vielä kertaakaan törmännyt tuohon perivenäläiseen joukkouhoamiseen, mutta pelkäänpä että potentiaalia siihenkin alkaa jo Suomessakin olla.
 
Itse asiassa en ole vielä kertaakaan törmännyt tuohon perivenäläiseen joukkouhoamiseen, mutta pelkäänpä että potentiaalia siihenkin alkaa jo Suomessakin olla.

Väitän että tuo on yleensä nimenomaan Venäjän-venäläisten ja vieläpä heistä sen ei ihan parhaan kerman hommia. Kun ei ole oikein mitään mistä olla ylpeitä (toisin kuin monella Venäjän ulkopuolella asuvalla etnisellä venäläisellä voi olla menestyviä firmoja ym) niin sitten oikein tehdään siitä Rodinasta maailman hienoin asia, teki se sitten ihan mitä tahansa.

Edit: Mahdollisesti Suomen-venäläisten tyhmimpiä voitaisiin tällaiseen perseilyyn agitoida ulkopuolelta.
 
Väitän että tuo on yleensä nimenomaan Venäjän-venäläisten ja vieläpä heistä sen ei ihan parhaan kerman hommia. Kun ei ole oikein mitään mistä olla ylpeitä (toisin kuin monella Venäjän ulkopuolella asuvalla etnisellä venäläisellä voi olla menestyviä firmoja ym) niin sitten oikein tehdään siitä Rodinasta maailman hienoin asia, teki se sitten ihan mitä tahansa.

Edit: Mahdollisesti Suomen-venäläisten tyhmimpiä voitaisiin tällaiseen perseilyyn agitoida ulkopuolelta.

Aivan. Nämä minun tuntemani Suomen venäläiset ovat kiinnostuneita / huolissaan täsmälleen samoista asioista kuin kantaväestökin. Työelämän muutoksista, kiroilevat veronkorotuksia jne. En ole kyllä havainnut mitään poliittista aktivoitumista, eli äänestävät melko varmasti tyypillisesti akselilla SDP - Kok. Se mitä olen jutellut, niin positiivisena seikkana seuraavat mieluummin suomalaista mediaa kuin entisen kotimaansa propagandauutisointia.
 
Ihanko vain kuvitellaan että venäläiset sattumalta haluavat osoittaa kuinka Suomestakin löytyy ihan kulkueiksi asti venäläistä isänmaallisuutta julkisesti osoittavaa kansaa.. No, olihan Suomi aikoinaan jo reilut sata vuotta osana tsaarin Venäjää.

Eikä tarvitse epäillä etteikö saataisi juhlapuhujaksi kuuluisaa ja Suomessakin erittäin arvostettua dosenttia tai Suomi-Venäjä seuran puheenjohtajia jne. jne.. Vakuuttamaan kuinka "kaikki Suomalaiset haluavat olla mukana, yhdessä Venäjän kanssa, toteuttamassa ystävyyden ja rauhan ulkopolitiikkaa, kaupallisten yhteyksien laajentamista. Ja, samalla kertomassa koko Suomen kansan halusta irtaantua kaikenlaisista EU:n yhteisistä korruptoituneista järjestelmistä jne."

Veikkaanpa että tällaiset kulkueet ja juhlapuheet nousisivat kaikkien venäläisten TV-asemien ykkösuutisiksi.. Mikä olisikaan mukavampaa kuultavaa Venäjällä kuin ystävällisen pikkunaapurin kansalaisten, yhdessä venäläisten kanssa osoittama, "aito halukkuus päästä mukaan suuren Venäjän teolliseen ja taloudelliseen kehityksen voittokulkuun." Sehän ennustaisi paluuta historialliseen suurvenäläiseen yhteyteen.

"Juuri tällaista koko Suomen kansa haluaa..Vain inhottavat fasistiset poliitikot ja heidän kätyrinsä haluavat sitoa suomalaiset osaksi EU:n, NATO:n ja USA:n sodanlietsontaa sekä rauhaa rakastavia venäläisiä vastaan kohdistuvaa hyökkäystä."

Näinhän tämä menee..ja totuuden tietää reilut 140 miljoonaa venäläistä, koska kaikki on kerrottu ja nähty televisiossa..
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm....mitenköhän se onnistuu Suomessa? Sen marssin idea kun on että jokainen kantaa plakattia jossa suuressa isänmaallisessa sodassa kaatuneen omaisen kuva. Ainakin kieli on väärä, pitäisi olla venäjäksi. Koska tuskin yksikään puna-armeijan sotilaan omainen on suomalainen.
Tässä esimerkki sellaisesta marssista Tallinnasta:
9mai-surematu-polgu-rongkaik-74475939.jpg


Ja tässä video viime vuoden marssista Tallinnassa: http://www.ohtuleht.ee/731756/galerii-ja-video-surematute-polk-marssis-pronkssoduri-juurde

Tallinnassa sen järjestää Öinen Vartiokunta-niminen järjestö.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yövartio_(järjestö)

Kuten huomaatte videosta niin siellä jaetaan sattumanvaraisesti osallistujille kuvia jotka on kopioitu jostain. Eikä siis osallistujien omien kaatuneiden sukulaisten kuvia.
Ilmeisesti tehtäisiin samoin Helsingissä.
Se onkin Venäjän propaganda-koneistoa varten, venäläisille tv-katsojille Venäjän rajojen sisällä suunnattu. Syyt ovat ilmiselvät...
 
"Öinen vartiokunta" kuulostaa sekä hieman pahaenteiseltä että toisaalta naurettavalta... Tulee miekeen jenkkien "neighbourhood watch" jne...
 
En mene takuuseen että tuo on oikea käännös suomeksi, vika saattaa olla minun. Viroksi se on Öine Vahtkond.

Kyllä se on tarpeeksi tarkka käännös. Mitäs valitsivat moisen nimen... :D
 
Liekö tämä hyvä näyte sellaisista venäläisistä, joihin ei mielellään törmäisi:

Itseasiassa kuulemma Venäjällä ei kannata törmätä minkäänlaiseen "lainvalvontaviranomaiseen"...ovat kuulopuheiden mukaan aika herkästi pyytämässä "avustusta"...
 
"Öinen vartiokunta" kuulostaa sekä hieman pahaenteiseltä että toisaalta naurettavalta... Tulee miekeen jenkkien "neighbourhood watch" jne...

Minulle tuli mieleen "Yön sudet"... vai "Yön kuset":ko se nyt oli...
 
Aivan. Nämä minun tuntemani Suomen venäläiset ovat kiinnostuneita / huolissaan täsmälleen samoista asioista kuin kantaväestökin. Työelämän muutoksista, kiroilevat veronkorotuksia jne. En ole kyllä havainnut mitään poliittista aktivoitumista, eli äänestävät melko varmasti tyypillisesti akselilla SDP - Kok. Se mitä olen jutellut, niin positiivisena seikkana seuraavat mieluummin suomalaista mediaa kuin entisen kotimaansa propagandauutisointia.

Olen sattuneesta syystä päässyt seuraamaan viimeisen kolmen vuoden aikana vast' ikää maahan muuttaneiden venäläisten (mukana myös ns. inkerinsuomalaisstatuksella tulleita) elämää ja tässä joukossa, jotka ovat asuneet Suomessa alle vuosikymmenen tai joiden koulutustaso on alempi, toistetaan varsin paljon virallisen Venäjän välittämää propagandaa. Jos yksinkertaistaa niin huomattava osa tästä porukasta on sitä mieltä, että:

-Suomi on surkea maa, (jossa jostain syystä haluavat elää ja asua).
-Venäjä on suuri ja mahtava, Venäjällä kaikki on hyvin (mutta kuitenkin ovat muuttaneet sieltä pois).
-Krim kuuluu Venäjälle.
-"Russki Mir".
-Ukrainassa vainotaan venäläisiä.
-Ukrainassa on keskitysleirejä venäläisille.
-Venäjä on hyvä.
-USA ja NATO ovat pahoja.
-Länsi on rappeutunut.

Painotan kuitenkin sitä, että kaikki venäläiset eivät ajattele näin, vaan siinä ryhmässä, johon itse olen joutunut tutustumaan, tällainen ajattelutapa on hallitseva - voimakas. Tätä ryhmää yhdistää tietyt tekijät ja niitä ovat koulutustason alhaisuus, Suomeen tultaessa ei ole ollut työpaikkaa tiedossa (tultu avioliiton kautta tai inkeriläisstatuksella), integroituminen Suomeen kehnohkoa - jopa vuosien kuluttua kielitaito kehnoa, seurataan pääasiassa venäläisiä uutisia tms. Tämän ryhmän lapset ovat myös "imeneet putinismia äidinmaidossa" eli kertovat samaa tarinaa kuin vanhempansa Venäjän suuruudesta ja Venäjän oikeudesta "venäläiseen maailmaan".

vlad
 

Tämä "RUFI" on ominut itselleen nimen lapsille suunnatusta materiaalista.
On todella hävytöntä leimata hyväntahtoista lapsille suunnattua projektia kaappaamalla näiden "maskotti".
Iloinen varpunen on nyt todella surullinen :( .
Ks. Linkki


RuFi-projekti on saanut nimensä iloisen varpusen, Rufin mukaan, joka auttaa
lapsia ja aikuisia oppimaan suomea ja ylläpitämään venäjän kielen taitoa.
Projektia kehittää ja ylläpitää voittoa tavoittelematon yhdistys Mosaiikki ry.
 
Olen sattuneesta syystä päässyt seuraamaan viimeisen kolmen vuoden aikana vast' ikää maahan muuttaneiden venäläisten (mukana myös ns. inkerinsuomalaisstatuksella tulleita) elämää ja tässä joukossa, jotka ovat asuneet Suomessa alle vuosikymmenen tai joiden koulutustaso on alempi, toistetaan varsin paljon virallisen Venäjän välittämää propagandaa. Jos yksinkertaistaa niin huomattava osa tästä porukasta on sitä mieltä, että:

-Suomi on surkea maa, (jossa jostain syystä haluavat elää ja asua).
-Venäjä on suuri ja mahtava, Venäjällä kaikki on hyvin (mutta kuitenkin ovat muuttaneet sieltä pois).
-Krim kuuluu Venäjälle.
-"Russki Mir".
-Ukrainassa vainotaan venäläisiä.
-Ukrainassa on keskitysleirejä venäläisille.
-Venäjä on hyvä.
-USA ja NATO ovat pahoja.
-Länsi on rappeutunut.

Painotan kuitenkin sitä, että kaikki venäläiset eivät ajattele näin, vaan siinä ryhmässä, johon itse olen joutunut tutustumaan, tällainen ajattelutapa on hallitseva - voimakas. Tätä ryhmää yhdistää tietyt tekijät ja niitä ovat koulutustason alhaisuus, Suomeen tultaessa ei ole ollut työpaikkaa tiedossa (tultu avioliiton kautta tai inkeriläisstatuksella), integroituminen Suomeen kehnohkoa - jopa vuosien kuluttua kielitaito kehnoa, seurataan pääasiassa venäläisiä uutisia tms. Tämän ryhmän lapset ovat myös "imeneet putinismia äidinmaidossa" eli kertovat samaa tarinaa kuin vanhempansa Venäjän suuruudesta ja Venäjän oikeudesta "venäläiseen maailmaan".

vlad


Eli kaikessa lyhykäisyydessään nämä ovat niitä Ryssiä. Pilaavat järkevien, vähemmistössä olevien maanmiestensä maineen.

Seuraako joku aktiivisesti tuota kulkuehommaa? Tämä jos joku vaatii vastatoimia.
 
On se harmi etten tunne ketään tänne muuttanutta (tai yleensä ketään) venäläistä. Polttavin kysymys olisi että jos Venäjä on suurin ja paras, miksi muuttivat pois.

Kun olen itse asunut monessakin maassa, niin vastaus tuohon on yksinkertainen: raha.

Kyllähän Suomikin on paras maa, mutta kun leipä pitää hakea maailmalta.
 
Back
Top