Suomi aikoo rajoittaa kaksoiskansalaisten pääsyä valtion virkoihin

Turhat kuohut median vesilaseissa

4.2.2017 kirjoittaja Atte Kaleva

Maamme toimittajakuntaan on viime aikoina näyttänyt pesiytyneen valitettava ja suorastaan omituinen mielihalu turhien kohujen luomiseen, viimeisimpänä esimerkkinä mediassa parhaillaan vellova keskustelu kaksoiskansalaisten pääsystä puolustusvoimien ja valtionhallinnon tehtäviin, josta suojelupoliisi varoitti jo viime syksynä. Kohu on siis paitsi myöhässä, myös täysin perusteeton: nyt pitäisi keskittyä siihen, mikä on turvallisuudelle tärkeintä.

Venäjän tärkeimpiin vaikutusyrityksiin on ehdottomasti puututtava, tasa-arvokysymykset ovat tähän nähden toissijainen ongelma. Toimittajien soisikin käyvän ahkerammin maanpuolustuskursseilla, jotta metsä erotettaisiin puilta. Viranomaisten huoliin pitää suhtautua hyvin vakavasti, sillä maamme turvallisuus ei ole leikin asia.

Puolustusvoimissa tiedetään kyllä hyvin, keitä avaintehtäviin valitaan. Venäjän vaatiessa kansalaistensa toimivan yhteistyössä maan turvallisuusviranomaisten kanssa, ovat puolustusvoimien toimet kaksoiskansalaisuuskysymyksessä perusteltuja. Venäjä ei pelaa laillisuusperiaatteen ja ihmisoikeuksien pelisäännöillä, vaan vahvimman oikeudella.

Suomessa ei pidä sinisilmäisesti ajatella, että mahdolliset turvallisuusongelmat olisivat venäläisestä lakikirjasta luettavissa, tai että niitä voitaisiin torjua pelkillä suomalaisilla pykälillä. Eikä varsinkaan, että ne rajoittuisivat vain kaksoiskansalaisiin. Venäjällä turvallisuusviranomaisten kanssa yhteistyötä tekevä kansalainen voi nimittäin luopua passistaan hyvillä mielin, varsinaisista agenteista puhumattakaan. He ovat maan johdon suojeluksessa, ja Venäjällä viranomaiset keksivät kyllä tavat kiertää maan lakia.

Suomenvenäläisistä suurimmalla osalla ei luonnollisesti ole mitään tekemistä vakoilun kanssa, mutta hekään eivät ole suojassa mahdolliselta kiristykseltä esimerkiksi sukulaistensa kautta. Suomalaista luottotietomerkintää vastaava venäläinen niin sanottu velallismerkintä estää venäläiseltä matkustamisen. Jos Venäjän ulkopuolella asuva lähisukulainen saa samaan aikaan maahantulokiellon, voi yhteydenpito olla hyvinkin vaikeaa.

Venäjän tiedustelu- ja turvallisuusorganisaatioilla on halutessaan lukemattomia eri tapoja kiristää ja vaikuttaa. Historiallisia esimerkkejä jo tapahtuneista tiedustelu- ja vaikutusoperaatioista on loputtomasti. Asuntoja voidaan takavarikoida tai pakkolunastaa alihintaan, yrityksiä kaapata tai ajaa viranomaiskiusanteolla pois markkinoilta. Mahdollisuudet vaikuttamiseen ja kiristämiseen ovat erittäin suuret.

Jokainen Venäjän tilannetta seurannut ymmärtää, ettei turvallisuusviranomaisilla siellä ole toimintaansa haittaamassa mitään eettisiä, eikä käytännössä edes laillisiakaan rajoitteita. Toimittajien pitäisikin ymmärtää, että koko keskustelussa kaksoiskansalaiset ovat vain pieni osa. Olen tätä peräänkuuluttanut aiemminkin, mutta viimeistään nyt on selvää, että meillä Suomessa tarvitaan merkittävää panostusta sekä sotilas- että siviilitiedusteluun, jotta esiin tuleviin asioihin voidaan tehokkaasti reagoida.
http://www.verkkouutiset.me/turhat-kuohut-median-vesilaseissa/
 
Sotilastiedustelun päällikkö: Kaksoiskansalaisuus on yksi luotettavuuden tekijä muiden joukossa – eturistiriita voi syntyä vaikka sukulaisesta

Puolustusvoimien tiedustelupäällikkö Harri Ohra-aho sanoo, että luotettavuutta arvioidaan kokonaisuutena, ja siihen vaikuttavat myös monet muut asiat kuin kaksoiskansalaisuus. HS räätälöi esimerkkejä siitä, miten vaikuttamisyritykset ja painostaminen saattavat tapahtua.

Venäjän kaksoiskansalaisuus on yksi tiedustelun uhkatekijä. Mutta ei ainoastaan Venäjän kaksoiskansalaisuus, ei Venäjä, eivätkä myöskään eri kansalaisuudet.

Kaksoiskansalaisuudesta on keskusteltu viime päivinä sen jälkeen, kun Yleisradio kertoi että puolustusvoimissa on oma-aloitteisesti laitettu Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaiset erityistarkkailuun. Myöhemmin Yle kertoi, että ainakin lennokkikoulutuksessa on annettu virheellisiä ohjeita kaksoiskansalaisten rajaamisesta koulutuksen ulkopuolelle turvallisuussyistä.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään kaksoiskansalaisuuksista, vaan ihmisen sidonnaisuuksista, sanoo puolustusvoimien tiedustelupäällikkö Harri Ohra-aho. Puolustusvoimien tiedustelun tehtävinä on muiden muassa estää ennalta ja paljastaa Puolustusvoimiin kohdistuvaa tiedustelutoimintaa ja estää rikoksia, jotka voisivat vaarantaa sotilaallisen maanpuolustuksen.

Jos vaikka Venäjän tiedustelua kiinnostaa Suomen eri aselajien Nato-yhteensopivuus, jotta Natolla ei olisi Suomessa jalansijaa sotatilanteessa, kiinnostus kuuluu puolustusvoimien tiedustelulle.

”Kansalaisuuden lisäksi tällaisia sidonnaisuuksia voivat aiheuttaa yhteydet myös ei-valtiollisiin toimijoihin”, huomauttaa Ohra-aho Helsingin Sanomille.

Esimerkkejä Ohra-aho ei halua antaa, mutta käytännössä ei-valtiollinen toimija voisi olla esimerkiksi vaikkapa ulkomainen pankki, terroristijärjestö, oma sukulainen tai puolue.

”Henkilön sidonnaisuudet voivat vaikuttaa henkilön luotettavuuteen tai aiheuttaa eturistiriitaa hoidettavien tehtävien kannalta”, Ohra-aho sanoo.

”Henkilön luotettavuuteen tai mahdollisiin eturistiriitoihin liittyvät kysymykset edellyttävät kokonaisharkintaa eivätkä ne ratkea yksin muodollisen kansalaisuusperusteen nojalla.”

Harkintaan kuuluu luonnollisesti myös tehtävä, johon ihmistä ollaan palkkaamassa.

”Joten kaksoiskansalaisuus on ainoastaan yksi tekijä muiden joukossa. Henkilöturvallisuusselvityksellä pyritään varmistamaan henkilön nuhteettomuus tai luotettavuus.”

Turvallisuusselvityksiä on kolmenlaisia: suppea, perusmuotoinen ja laaja. Suppeassa tarkistetaan rikosrekisteri, perusmuotoisessa vähän enemmän rekisterejä ja taustoja, laajassa jopa pankkitilit ja läheisten taustat.

Perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä selvitetään esimerkiksi kohteen ulkomailla oleskelu, aiemmat kansalaisuudet ja mahdollinen kaksoiskansalaisuus.

Erityisesti Venäjän kaksoiskansalaisuutta on pidetty riskinä. Tämä johtuu siitä, että Venäjä soveltaa kaksoiskansalaisiin vain omaa lainsäädäntöään. Vieraalle valtiolle, kuten Suomelle, Venäjän turvallisuutta uhkaavaa apua antava ihminen voi Venäjän rikoslain mukaan syyllistyä maanpetokseen.

Toki sama voi koskea myös muiden maiden kuin Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisia. Tämä riippuu toisen kansalaisuuden antaneen valtion lainsäädännöstä.

Vaikka Suomessa on tapana vedota lakiin, Venäjän tiedustelulla on pitkät perinteet juuri laittomien menetelmien käyttämisessä. Näihin lukeutuu ennen kaikkea kiristys. Perinteet juontavat juurensa neuvostoajoilta.

Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari sanoi HS:lle torstaina, että on tärkeää suojata kansalaisia lainsäädännöllä, etteivät he joudu vaikuttamispyrkimysten tai painostuksen kohteeksi kaksoiskansalaisuutensa vuoksi.

”Samaa mieltä”, sanoo puolustusvoimien tiedustelupäällikkö Ohra-aho.

Tiedustelussa on keskeistä, etteivät tiedustelun kohteet tiedä mitä heistä tiedetään. Jos he tietäisivät, he muuttaisivat toimintatapojaan. Lisäksi tieto saattaisi paljastaa oman tiedustelun menettelytapoja, joita niitäkin voitaisiin tällöin käyttää omaa tiedustelua vastaan.

Tästä syystä vaikuttamisyrityksiä tai sidonnaisuuksia ei yksilöidä. Käytännössä kyse on esimerkiksi kiristyksestä tai vaikkapa ulkomailla asuvien sukulaisten hyvinvoinnin avulla painostamisesta.

Seuraavat esimerkit on koostettu yhteistyössä useiden tiedustelun parissa työskennelleiden ihmisten kanssa, jotka eivät halua nimiään työnsä vuoksi julki.

Kaksi ensimmäistä esimerkkiä on kuvitteellisia, loput kaksi lähteytetty.

Pykälän nurja tulkinta

Puolustusvoimissa kehittämistehtävissä työskentelevällä ihmisellä on Suomen ja Venäjän kansalaisuus. Hän voi olla työssään tekemisissä vaikkapa jonkin aselajin Nato-yhteensopivuutta parantavien tehtävien kanssa.

Sitten hänen pikkuserkkunsa menee naimisiin, tai vaikka isotäti Pietarissa kuolee. Kaksoiskansalaisen lähtiessä sukuloimaan Venäjällä odottaa yllätys: hänet pidätetään. Maan sisäisen turvallisuuden palvelu FSB katsoo hänen toimivan Venäjän valtion etua vastaan työskennellessään Naton hyväksi.

Kaksoiskansalaisesta on näin tullut Venäjän laintulkinnan mukaan maanpetturi. Vain auttamalla toista isänmaata, tässä tapauksessa Venäjää, näiltä syytteiltä voisi sitten välttyä.

Anopin eläke

Esimerkiksi Venäjän tiedustelu käyttää maan rajojen sisäpuolella olevia sukulaisia mielellään vipuvartena päästäkseen vaikuttamaan muissa maissa asuviin ihmisiin.

Kuvitellaan tilanne, jossa suomalainen sotilasvirkamies menee naimisiin ihmisen kanssa, jonka äiti asuu Venäjällä, ja saa siellä eläkettä. Syntyy tilanne, jossa virkamiehen anopilla on selkeä sidos Venäjän viranomaisiin nauttimansa eläkkeen kautta. Päivänä eräänä virkamiehen uusi puoliso saa puhelun: haluatko, että äitisi eläke maksetaan kitkattomasti vai haluatko, että se päättyy?

Ehtona on vain tarkemmat tiedot puolison tulevista työmatkoista. Myöhemmin ehtoja voi tulla lisää, eläkkeen maksu saattaa sittenkin hankaloitua. Puolison seuraava työmatka suuntautuu Naton päämajaan. Tarvitaankin tiedot hotellista ja puolison käyttämästä puhelinmallista. Hotellihuoneen numerokin alkaa kiinnostaa. Sitten äiti ei enää pääsekään lääkäriin, koska eläke on myöhässä.

Pakolaisvakoilu

Myös Suomessa oleskelee useita ulkomailta saapuneita ihmisiä, joiden turvapaikka on myönnetty poliittisista syistä. He saattavat jatkaa poliittista toimintaa uudesta asuinmaastaan käsin. Tämä ei aina miellytä taakse jätetyn maan hallintoa.

Esimerkiksi Tšetšeniasta ja Kiinasta saapuneet pakolaiset ovat kuvailleet, että ovat kohdanneet Suomessa uhkailua ja painostusta joka liittyy heidän poliittiseen toimintaansa kotimaassaan. Vaikka tällaiset vaikuttamispyrkimykset liittyvät yleensä heihin itseensä, se on sidonnaisuus joka tekee ihmisistä alttiita.

Sidonnaisuudet sinänsä voivat muodostaa tietyissä työtehtävissä uhkatekijän.

Esimerkiksi Yleisradio kertoi vuonna 2012 Marokon hallinnon arvosteleman Länsi-Saharan itsenäisyysliikkeen Suomessa asuvasta toimijasta. Hänen ollessaan tapaamassa diplomaattia kahden kesken, joukko marokkolaisia ilmestyi häiritsemään tapaamista.

Häiriköidyn ja uhkaillun ihmisen turvattomuuden tunteita voidaan pyrkiä käyttämään hyväksi myös silloin, jos hänen halutaan tekevän jotain – vaikkapa toimittavan tietoja työpaikaltaan.

Pakolaisvakoilua ei ole Suomessa säädetty lailla erikseen rangaistavaksi, vaikka hankkeen selvitys käynnistettiin jo vuonna 2013. Ruotsissa ja Norjassa pakolaisvakoilu on jo säädetty rangaistavaksi.

Donald Trump

Vaikka kaksoiskansalaisuudesta voi muodostua riskejä, niitä voi muodostua myös monin muin tavoin. Tästä esimerkkinä voidaan pitää keskustelua, joka velloo Yhdysvaltojen tuoreen presidentin Donald Trumpin ympärillä.

Venäjän tiedustelulla on väitetty olevan hallussaan Moskovassa vuonna 2013 kuvattua aineistoa Trumpista ja prostituoiduista, jolla tiedustelun olisi mahdollista kiristää uutta presidenttiä. Yhdysvalloissa tammikuussa vuotanutta tiedusteluraporttia ei ole vahvistettu.

Menetelmä tunnetaan nimellä kompromat, joka tarkoittaa venäjäksi vahingoittavaa materiaalia.

Esimerkiksi jo 1950-luvulla Neuvostoliiton tiedustelupalvelu KGB painosti Britannian suurlähetystössä Moskovassa työskennelleen homoseksuaalin nimeltä John Vassall toimittamaan tietoja KGB:lle kuvien avulla, joissa Vassall oli yhdynnässä eri miesten kanssa.
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005075107.html
 
HS:n juttu virkakiellosta.

Kaksoiskansalaisten virkakieltoa koskeva lakiluonnos menee yllättäen uusiksi – Oikeusoppineet: Kiellossa olisi perustuslaillisia ongelmia

"HS:n haastattelemien valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden mukaan kaksoiskansalaisten kategorinen virkakielto on perustuslain näkökulmasta ongelmallinen.

”Siinä nousee kysymyksiä ennen muuta perustuslain kuudennen pykälän yhdenvertaisuus- ja syrjintäkieltonormien näkökulmasta. Kysymys on ihmisistä, joilla on Suomen kansalaisuus”, sanoo valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta.

”Meillä on mahdollista rajoittaa tiettyihin virkoihin pääsyä siten, että asetetaan vaatimus Suomen kansalaisuudesta.”

Esimerkiksi EU-oikeus sallii sen, että tiettyihin virkoihin voidaan vaatia asianomaisen maan kansalaisuutta. Suomessa tyypillisesti sellaisia virkoja ovat esimerkiksi tuomarin virat.

Ojanen muistuttaa, että perustuslaissa sanotaan, ettei ketään saa asettaa ilman hyväksyttävää perustetta erilaiseen asemaan.

”Mikä olisi hyväksyttävä peruste? Ehkä jossain tilanteessa puolustushallinnon virkoihin vaaditaan jotain erityistä luotettavuutta ja lojaalisuutta Suomi-nimiselle valtiolle”, Ojanen sanoo.


Yksi keskeinen perusteiden joukko voi liittyä tavalla tai toisella turvallisuuteen, kansalliseen turvallisuuteen ja puolustuspoliittisiin intresseihin. Ne ovat perinteisesti olleet verraten painavia perusteita tehdä erilaisia rajoituksia perusoikeuksiin, muttei niidenkään nimissä ihan mitä tahansa voida tehdä, kuten kategorisesti rajata joidenkin virkojen ulkopuolelle jokin tietty Suomen kansalaisuuden sinänsä omaava ihmisryhmä”, Ojanen pohtii.

”Ei ole perusteita operoida sellaisella lähtökohta-ajattelulla, että jos on kaksoiskansalainen, on lähtökohtaisesti kyseenalainen ja jos on Suomen kansalainen, niin on lähtökohtaisesti lojaali ja muutenkin kaikin puolin ok.”


http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005070652.html

Hieman ristiriitaista, että vahvasti venäläistaustainen Georgij Alafuzoff on ollut sotilastiedustelun johtotehtävissä Suomessa ja EU:ssa vuodesta 1989, mutta kaksoiskansalaisuuden omaava varusmies ei pääse edes tiedustelulennokin heittäjäksi.
 
Uutisextra: Presidentti Halonen vertaa kaksoiskansalaisten joukkorajoituksia juutalaisvainoihin

Presidentti Tarja Halonen ei hyväksy kaksoiskansalaisiin kohdistuvia joukkorajoituksia, ja vertaa niitä juutalaisvainoihin. Halosen mielestä lakia voisi kuitenkin muuttaa niin, että esimerkiksi valtion turvallisuusvirkoihin pyrkivien henkilöiden yksilöllisiä turvallisuusarvio-kriteereitä täsmennetään.

Halonen kommentoi kaksoiskansalaiskeskustelua MTV:n Uutisextra-ohjelmassa.

Hallitus selvittää parhaillaan, miten kaksoiskansalaisia pitäisi kohdella esimerkiksi sotilas- ja muissa turvallisuustehtävissä. Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö pitää kaksoiskansalaisuuteen liittyvien ongelmien ratkaisemista tarpeellisena.

Halonen ei hyväksy kaksoiskansalaisten kohtelua yhtenä ryhmänä ja vertaa sitä 30-luvun vainoihin.

– Jokainen voi kokeilla mielessään sitä – minä nyt tahallani vähän provosoin – että jos sanan "kaksoiskansalainen" tilalle pantaisiin sana "juutalainen", Halonen maalailee.

Venäläisiäkään ei saa niputtaa

Halonen myönsi ongelmaksi sen, että Venäjä ei tunnusta kaksoiskansalaisuutta. Venäjä vaatii Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisilta uskollisuutta vain Venäjälle. Venäjän tulkinnan mukaan kaikki Venäjän ja jonkin muun maan kaksoiskansalaiset ovat vain venäläisiä.

Venäläisiäkään kaksoiskansalaisia ei Halosen mielestä silti saisi kohdella ryhmänä vaan yksilöinä.

– Ei minuun mielestäni sekään oikeuta niputtamaan Venäjän kaksoiskansalaisuuden omaavia ihmisiä tällaiseen ryhmään. Se on vain yksi seikka, joka pitää ottaa huomioon, kun tehdään työhönhakijan turvallisuusriskiselvitystä, sanoo Halonen.

Nykyistä lakia voi Halosen mielestä kuitenkin tarvittaessa muuttaa.

– Kyllä lakiin voi tehdä sellaisia muutoksia, että tehostetaan yksilöön kohdistuvan turvallisuusselvityksen tarkkarajaistamista, Halonen linjaa.
Trump saa kananlihalle

Presidentti Tarja Halonen kommentoi MTV:n uutisextra-ohjelmassa myös Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin virkakauden alkua.

Halonen tunnusti kuvitelleensa, että Trumpin räväkät kampanja-kommentit olivat vain vaalipuheita. Nyt Trump kuitenkin panee lupauksiaan toimeen Meksikon muurista lähtien, eikä se Halosen mielestä näytä hyvältä.

– Voisin lainata Tellervo Koivistoa. Hän sanoi eräässä haastattelussa, että suoraan sanottuna välillä on kananlihalla. Minusta se oli aika osuva määritelmä, toteaa Halonen.
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/art...-joukkorajoituksia-juutalaisvainoihin/6297190
 
HS:n juttu virkakiellosta.

Kaksoiskansalaisten virkakieltoa koskeva lakiluonnos menee yllättäen uusiksi – Oikeusoppineet: Kiellossa olisi perustuslaillisia ongelmia

"HS:n haastattelemien valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden mukaan kaksoiskansalaisten kategorinen virkakielto on perustuslain näkökulmasta ongelmallinen.

”Siinä nousee kysymyksiä ennen muuta perustuslain kuudennen pykälän yhdenvertaisuus- ja syrjintäkieltonormien näkökulmasta. Kysymys on ihmisistä, joilla on Suomen kansalaisuus”, sanoo valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta.

”Meillä on mahdollista rajoittaa tiettyihin virkoihin pääsyä siten, että asetetaan vaatimus Suomen kansalaisuudesta.”

Esimerkiksi EU-oikeus sallii sen, että tiettyihin virkoihin voidaan vaatia asianomaisen maan kansalaisuutta. Suomessa tyypillisesti sellaisia virkoja ovat esimerkiksi tuomarin virat.

Ojanen muistuttaa, että perustuslaissa sanotaan, ettei ketään saa asettaa ilman hyväksyttävää perustetta erilaiseen asemaan.

”Mikä olisi hyväksyttävä peruste? Ehkä jossain tilanteessa puolustushallinnon virkoihin vaaditaan jotain erityistä luotettavuutta ja lojaalisuutta Suomi-nimiselle valtiolle”, Ojanen sanoo.


Yksi keskeinen perusteiden joukko voi liittyä tavalla tai toisella turvallisuuteen, kansalliseen turvallisuuteen ja puolustuspoliittisiin intresseihin. Ne ovat perinteisesti olleet verraten painavia perusteita tehdä erilaisia rajoituksia perusoikeuksiin, muttei niidenkään nimissä ihan mitä tahansa voida tehdä, kuten kategorisesti rajata joidenkin virkojen ulkopuolelle jokin tietty Suomen kansalaisuuden sinänsä omaava ihmisryhmä”, Ojanen pohtii.

”Ei ole perusteita operoida sellaisella lähtökohta-ajattelulla, että jos on kaksoiskansalainen, on lähtökohtaisesti kyseenalainen ja jos on Suomen kansalainen, niin on lähtökohtaisesti lojaali ja muutenkin kaikin puolin ok.”


http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005070652.html

Hieman ristiriitaista, että vahvasti venäläistaustainen Georgij Alafuzoff on ollut sotilastiedustelun johtotehtävissä Suomessa ja EU:ssa vuodesta 1989, mutta kaksoiskansalaisuuden omaava varusmies ei pääse edes tiedustelulennokin heittäjäksi.

Aina ei osu nappiin..
Toinen Venäjän median suomalainen suosikki on viime viikkona ollut EU:n sotilastiedustelun suomalainen päällikkö Georgij Alafuzoff. Hän nousi arvoon arvaamattomaan, kun uutistoimisto Itar-Tass oli 16.4. kertonut Brysselistä, että EU:n korkea edustaja Catherine Ashton oli ottanut Alafuzoffin lausunnot tarkistettaviksi. Tiedustelupäällikön mukaanhan Ukrainassa ei ollut Venäjän sotilaita tai kansalaisia, eivätkä Venäjän asevoimat olleet sekaantuneet konfliktiin.
http://yle.fi/uutiset/3-7206189
 
Sikäli peenmatturi halonen on oikeassa että korkeimpiin natsivirkoihin ei otettu juutalaisia,heh. Mitähän vahinkoa toi sai aikaan presidenttiaikanaan. Ainakin miinakiellon. Mutta se on ehkä korvaavilla järjestelmillä saatu käännettyä positiiviseksi.
 
Halonen ilmeisesti vastaanottaa kissanruokaa rajan takaa

Tai sitten vain terveydenhuollon määräämät lääkkeet jääneet ottamatta. Tai annostus on väärä...
 

Kyllä minä olen tiennyt että Halonen ei pidä Israelista mutta että hän häpäisee miljoonia juutalaisuhreja tuolla tavalla...

"Presidentti Tarja Halonen ei hyväksy kaksoiskansalaisiin kohdistuvia joukkorajoituksia, ja vertaa niitä juutalaisvainoihin. Jokainen voi kokeilla mielessään sitä – minä nyt tahallani vähän provosoin – että jos sanan "kaksoiskansalainen" tilalle pantaisiin sana "juutalainen", Halonen maalailee."

Miksi provosoit Tarja Halonen? Asuuko sisälläsi pieni Trump vaiko jopa Hitler tai Stalin?
 
Muutama juttu on tässä tullut mieleen ja minun tekisi mieli pohtia niitä teidän kanssanne.

1. Onko meillä tietoa siitä, minkälaisia painostus- ja prässäyskeinoja Venäjän Federaatio (Myöhemmin VF) on käyttänyt Länsi-Euroopassa olleita kaksoiskansalaisia kohtaan haluamansa tiedustelutiedon saamiseksi?

2. Pitäisikö kaksoiskansalaisuuden perusteella evätä virkakelpoisuus, jos esimerkiksi suomalaisella viranhakijan läheisellä on suomen ja venäjän kaksoiskansalaisuus tai venäjän "yksöiskansalaisuus"? Esimerkiksi itse viranhaltijalla kaksoiskansalaisuutta ei olis eli pelkästään suomen kansalaisuus, mutta jos hänen puolisollaan ja/tai lapsillaan on tai hänen vanhemmillaan on niin, VF:hän saattaisi yrittää vaikuttaa viranhaltijaan tai sellaiseksi pyrkivään lähipiirin painostamisen tai uhkailun kautta.
 
Muutama juttu on tässä tullut mieleen ja minun tekisi mieli pohtia niitä teidän kanssanne.

1. Onko meillä tietoa siitä, minkälaisia painostus- ja prässäyskeinoja Venäjän Federaatio (Myöhemmin VF) on käyttänyt Länsi-Euroopassa olleita kaksoiskansalaisia kohtaan haluamansa tiedustelutiedon saamiseksi?

2. Pitäisikö kaksoiskansalaisuuden perusteella evätä virkakelpoisuus, jos esimerkiksi suomalaisella viranhakijan läheisellä on suomen ja venäjän kaksoiskansalaisuus tai venäjän "yksöiskansalaisuus"? Esimerkiksi itse viranhaltijalla kaksoiskansalaisuutta ei olis eli pelkästään suomen kansalaisuus, mutta jos hänen puolisollaan ja/tai lapsillaan on tai hänen vanhemmillaan on niin, VF:hän saattaisi yrittää vaikuttaa viranhaltijaan tai sellaiseksi pyrkivään lähipiirin painostamisen tai uhkailun kautta.
No, tuossa hesarin jutussa niitä keinoja oli yleisellä tasolla avattu. Samoin Atte Kaleva taisi blogitekstissään avata samaa asiaa.
Olennaista on huomata, ettei kaksoiskansalaisuus ole ollenkaan välttämättä se riskitekijä. Riski syntyy henkilön kytköksistä ulkomaille, tässä tapauksessa siis Venäjälle. Kiristys-/painostuskeino ovat moninaiset. Varmasti hyvä keino on se jutussa mainittu Venäjällä asuvan sukulaisen kautta painostaminen. Eli henkilön puolison omainen, asuu Venäjällä, eläkkeellä. Jotta hän saa eläkkeensä, halutaan vastineeksi tietoja. Jotta hän saa tarvitessaan lääkärin hoitoa, vaaditaan vastineeksi tietoja jne jne.
Keinoja on, eikä kaksoiskansalaisuus sinänsä välttämättä ole avainasia, vaan painostamisen mahdollistavat henk.koht kytkökset/kontaktit.
 
Varmasti hyvä keino on se jutussa mainittu Venäjällä asuvan sukulaisen kautta painostaminen. Eli henkilön puolison omainen, asuu Venäjällä, eläkkeellä. Jotta hän saa eläkkeensä, halutaan vastineeksi tietoja. Jotta hän saa tarvitessaan lääkärin hoitoa, vaaditaan vastineeksi tietoja jne jne.
Keinoja on, eikä kaksoiskansalaisuus sinänsä välttämättä ole avainasia, vaan painostamisen mahdollistavat henk.koht kytkökset/kontaktit.

Kiitos Kapiaiselle tiivistämisestä. Näistä edellämainituista olen täysin samaa mieltä. Ei viranhaltijan kaksoiskansalaisuuden kielto kategorisesti estä VF:n vaikuttamismahdollisuuksia. Lisäksi uskon, että miehen tai naisen saattaa olla jossain tapauksissa vaikeampi vastustaa painostusta, jos se kohdistuu esimerkiksi vaimoon tai lapsiin jotka ovat kaksoiskansalaisia mutta eivät sinällänsä estäisi lain voimaantullessa viranhoitoa. Siksi itsekkin olen sitä mieltä, että laajassa kuvassa tällä kaksoiskansalaisuuden kiellolla ei välttämättä kuitenkaan saavutettaisi niin hyvää suojaa kun ehkä haluttaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman ristiriitaista, että vahvasti venäläistaustainen Georgij Alafuzoff on ollut sotilastiedustelun johtotehtävissä Suomessa ja EU:ssa vuodesta 1989, mutta kaksoiskansalaisuuden omaava varusmies ei pääse edes tiedustelulennokin heittäjäksi.

Voi elämän kevät mikä rinnastus! Mistä helvetistä tämä tuli, oliko HS:n artikkelissa? En meinaan löytänyt uutisesta tätä mainintaa klo 1305 aikaan enään.

Alafuzoffissa on Venäläistä lähinnä nimi, kasvatus ja miehen kielitaito. Hänen isoisänsä oli Venäläinen yläluokkainen paroni ja kommunisteja suomeen paennut emigrantti. Venäjän Federaation kanssa hänellä on varmaan yhtä vähän tekemistä kun Paavilla.
 
Minusta kaksoiskansalaisuus tulee lakisääteisesti poistaa kaikilta suomalaislta. Koko kaksoiskansalaisuus on täysin tarpeeton Suomessa.
Suomessa asuvan henkilön on päätettävä minkä maan kansalainen hän on ja sillä rekisteröidään asuminen Suomessa. Jos henkilöltä Suomen kansalaisuuden lisäksi löytyy jonkin muun maan antama passi, evätään Suomen kansalaisuus siksi ajaksi kunnes tilanne on selvitetty.

Turvallisuutta koskeviin virkoihin tai poliittiseen johtoon kuuluvilta edellytetään vain Suomen kansalaisuutta ja Anne Bernerin tyylisille kenkää politiikan avainpaikoilta.
 
Back
Top