Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Edelleen, tarkoitus oli saada liikkuvuudelle uusi merkitys kotimaisin konstein. Lavettisiirto on sitten pidemmille siirtymille, jos tuo 20 km/h on ratkaiseva.Onhan niillä nyt jo huippunopeudessakin ~20-30 km/h tunnissa eroa.
Unoha.Kotimaisen tukeminen kun suoraan ei EU-lakien mukaan kaikessa ole mahdollista vrt. Scania/Sisu -hankinnat.
Jos ihan oikeasti nykyisellä linjalla halutaan jotain kotimaista tukea, niin Merivoimille alukset Turun telakalta.
Viestivälineistöä Elektrobitiltä, taistelijan varustusta suomalaisilta firmoilta, Nammolle tilauksia ammuksista, Millogille huolto- ja päivityshommia. Tuollaisella kaavalla on menty ja siihen meidän rahat riittää ja sellaisella tulee jatkaa.
Tuo on myös aika realistinen skenaario. Muulla tavalla on aika vaikea tukea suomalaista teollisuutta sen enempää. Jos jotain suurempaa halutaan, sitten pitäisi ostaa Patrialta AMV tai Nemo -järjestelmiä esimerkiksi. Sitten aikanaan jos rynnäkkökiväärin korvaajaksi valitaan Berettan tuote, ehkä saamme sen tuotannon Suomeen.
Edelleen, tarkoitus oli saada liikkuvuudelle uusi merkitys kotimaisin konstein. Lavettisiirto on sitten pidemmille siirtymille, jos tuo 20 km/h on ratkaiseva.
Tavoitellaan nyt jotenkin eri juttuja. Minun ajatukseni oli käyttää ajokonetta tykin alustana eikä veturina. Tällöin liikkuvuus maastossa olisi täysin toista luokkaa kuin telatykistöllä tai traktorilla. Ja ajokoneet sekä hakkuukoneet kulkevat samaa vauhtia tiellä kuin traktoritkin. Siinä vaan ei ojat haittaa kun tieltä poiketaan.Jälleen: Eikö traktori olisi parempi ratkaisu? Ei tarvitse edes sitä lavettia, kun niille saattaisi olla parempaakin käyttöä sodan aikana.
Tavoitellaan nyt jotenkin eri juttuja. Minun ajatukseni oli käyttää ajokonetta tykin alustana eikä veturina. Tällöin liikkuvuus maastossa olisi täysin toista luokkaa kuin telatykistöllä tai traktorilla. Ja ajokoneet sekä hakkuukoneet kulkevat samaa vauhtia tiellä kuin traktoritkin. Siinä vaan ei ojat haittaa kun tieltä poiketaan.
Olen näiden kanssa työkseni pulannut sen verran että tiedän eron olevan iso. Tiedän myös telakaluston kulkemisesta - maavara, lumessa kulkeminen - jotain.
Huono asia ei olisi myöskään se, että ammattitaitoista kuljettajaa löytyisi, treenaavat päivittäin.
Ajokoneen kantavuus riittäisi kahdellekin 155-milliselle. Ei oltaisi kaikki samoissa tieurissa kiinni kun liikkuvuus ei olisi rajoite.Jaa, oletin tuosta sinun tekstistä, että moto menisi edellä auraten metsään uraa, koska siihen PV jo nyt käyttää motoja, tykki olisi joko tyyppiä Caesar tai Archer. Caesar sitten kulkee sen mitä kuorma-auto yleensäkin kulkee, Archer on hitaampi, kun kyseessä on dumpperi alusta.
Jaa, oletin tuosta sinun tekstistä, että moto menisi edellä auraten metsään uraa, koska siihen PV jo nyt käyttää motoja
Tällöin liikkuvuus maastossa olisi täysin toista luokkaa kuin telatykistöllä tai traktorilla. Ja ajokoneet sekä hakkuukoneet kulkevat samaa vauhtia tiellä kuin traktoritkin. Siinä vaan ei ojat haittaa kun tieltä poiketaan.
Ajokoneen kantavuus riittäisi kahdellekin 155-milliselle. Ei oltaisi kaikki samoissa tieurissa kiinni kun liikkuvuus ei olisi rajoite.
Valtaosissa meidän metsiä on metsäkoneurat jo valmiina. Tämä vain ajatuksena kotimaisen osaamisen ja valmistuksen hyödyntämisestä melko tärkeä liikkuvuuden lisäämiseen.
Kotimaisen tukeminen kun suoraan ei EU-lakien mukaan kaikessa ole mahdollista vrt. Scania/Sisu -hankinnat.
Jos ihan oikeasti nykyisellä linjalla halutaan jotain kotimaista tukea, niin Merivoimille alukset Turun telakalta.
Viestivälineistöä Elektrobitiltä, taistelijan varustusta suomalaisilta firmoilta, Nammolle tilauksia ammuksista, Millogille huolto- ja päivityshommia. Tuollaisella kaavalla on menty ja siihen meidän rahat riittää ja sellaisella tulee jatkaa.
Tuo on myös aika realistinen skenaario. Muulla tavalla on aika vaikea tukea suomalaista teollisuutta sen enempää. Jos jotain suurempaa halutaan, sitten pitäisi ostaa Patrialta AMV tai Nemo -järjestelmiä esimerkiksi. Sitten aikanaan jos rynnäkkökiväärin korvaajaksi valitaan Berettan tuote, ehkä saamme sen tuotannon Suomeen.
Eikö Beretan osalta ole puhuttu pelkästä kokoonpanosta eikä valmistuksesta? Näin ainakin minä olen nuo myyntipuheet tulkinnut.
Veikkaan, että yksinkertaisin tie saada jonkinlaisella kotimaisuusasteella olevia itsekulkevia tykkejä, on ostaa saksasta PZH 2000 torneja ja laittaa ne AMV:n päälle.
Paljonko maksaa tuollainen torni ja AMV:n hinta on miljoonissa. Verrokkina 155K98 kappalehinta reilu puoli miljoonaa euroa. Ei sillä, että 155K98 olisi paras mahdollinen tuote, mutta syy sille miksi meillä on paljon vedettävää kalustoa on hinnassa. Yksi AMV yhdistettynä tykkitorniin, kappalehinta useamman miljoonan euron. Jos tuollaisilla meinaa korvata vedettävää tykistöä tarvitaan niitä kymmeniä ellei satoja kappaleita, hinnat nousevat sen verran korkeiksi, että määrärahat eivät riitä tai sitten jää kyllä paljon muutakin hankkimatta. Otetaan kuitenkin huomioon Hornetien korvaus, määrärahojen ulkopuolelta = miljardihankinta. Merivoimein alukset, määrärahat tuskin riittävät = miljardihankinta. Sitten vielä pitäisi täydentää soda-ajan varastot ammuksien osalta ja hankkia muu tarpeellinen korvaava ja uusi varustus. Mitä haen tällä takaa? Sitä, että rahaa tykistön korvaamiseen ei löydy ainakaan seuraavaan 10 vuoteen.
Ajatus oli tämä. Otetaan vertailu vaikkapa telakkateollisuuteen, joka on jopa AY-liikkeen hyväksymä kohde valtion rahoille. Kun tilauksesta kilpaillaan, raavitaan maasta jokainen tukieuro jonka valtio voi pelisääntöjen (Suomi taitaa olla ainoa joka noista piittaa) puitteissa hankkeeseen laittaa. Näitä innovaatio-työllistämisjuttuja taitaa olla aika paljon.Ymmärsinkö oikein, että ideana oli ettei PV:n määrärahojen määrään ja käyttöön tällä vaikutettaisi, vaan jokin muu sektori budjetista rahottaisi kotimaisen sotilasmateriaalin hankintaa?
No kuitenkin toimintaa Suomessa -> työllistää suomalaisia.
Puhutaan helposti kotimaasta hankittavasta aseesta ja luodaan Virheellistä mielikuvaa siitä että samalla luotaisiin kyky valmistaa aseita kotimaassa esim. kriisin aikana. Puolustusvoimien kannalta tämä tekee sen eron että kiväärin hinta nousee mutta mitään merkittävää etua ei saada. Poliittinen populismi jyllää ja puolustusvoimien suorituskyky laskee sen seurauksena. Ei muuta kuin valmiit kiväärit siististi pakattuina suoraan ulkomaiselta tehtaalta kotimaiselle varikolle. Näin siis maanpuolustuksen edun kannalta tarkasteltuna.
Veikkaan, että kansalaisia ei kiinnosta mistä osat tulevat tai ne on valmistettu, jos kokoonpano tapahtuu Suomessa. Se työllistää suomalaisia ja verotulot jäävät Suomeen. Tätä suomalaiset haluavat ja myös poliitikot haluavat.
Kyse on suuresta miljoonaluokan hankinnasta, jolla olisi kuitenkin mahdollista saada pidempiaikainen vaikutus Suomeen. Sen takia uskon tällaisen kuvion olevan vahvoilla, kun uutta asetta valitaan.
Miksi siis kannattaa taistella vaikkapa telakkateollisuuden puolesta? Kun tarjouspyyntö tulee, niin vastataan että tilatkaa Etelä-Koreasta, tulee siististi ja halvemmalla.Ei muuta kuin valmiit kiväärit siististi pakattuina suoraan ulkomaiselta tehtaalta kotimaiselle varikolle.