Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikö kenellekään muulle herää kysymys miksi käytetty telakalusto yllättäen kelpaa Suomelle juuri nyt? Käytettyä kalustoa on Sveitsistäkin ollut tarjolla jo pidempään ja sitä on Etelä-Amerikkaan myytykin.
Liturginen tilastotiede on tosiaan mielenkiintoista. Ymmärsinkö oikein, että arvioin M109:n suorituskyvyn mielestäsi alakanttiin?Museo kirjoitti:No nyt tuli sellaista tilastotiedettä että Museomieskin innostuu! Yhtälöstä tosin puuttuu telatykkien suojaustaso, liikkuvuus, paikannuslaitteet ja tykkikohtainen laskin…
Sen sijaan ylläpitokuluja, jäljellä olevaa elinkaarta, logistiikkaa ja muita sellaisia vähäpätöisiä pikkujuttuja ei kannata ikinä käytettyä kalustoa hommatessa miettiä.
Eikö kenellekään muulle herää kysymys miksi käytetty telakalusto yllättäen kelpaa Suomelle juuri nyt? Käytettyä kalustoa on Sveitsistäkin ollut tarjolla jo pidempään ja sitä on Etelä-Amerikkaan myytykin.
Museo kirjoitti:Eikö kenellekään muulle herää kysymys miksi käytetty telakalusto yllättäen kelpaa Suomelle juuri nyt? Käytettyä kalustoa on Sveitsistäkin ollut tarjolla jo pidempään ja sitä on Etelä-Amerikkaan myytykin.
schassen kirjoitti:Mulle tulee lähinnä mieleen kysmys että mistä päättelette Sveitsin jalkaväen luopuvan kuljetuskalustostaan?
The reform "Army XXI" was adopted by popular vote in 2003. It replaced the previous model "Army 95", reducing the effectives from 400,000 to about 200,000 personnel (120,000 active duty and 80,000 reservists)
Hösseli kirjoitti:Ei siitä Saksasta tehdystä lisähankinnasta ole mitään todellista näyttöä, ei myöskään siitä, että pioneerimuunnosten tilalle olisi hankittu korvaavat alustat. YK:n aserekisteri taitaa päivittyä kesällä, joten siellä nuo tulevat näkymään, mikäli moinen hankinta yleensä on todellisuutta.Döödihärry kirjoitti:Onkos muuten kenellekään selvinnyt se salamyhkäinen leo-kuljetus viime vuoden puolelta, josta joku oli sudettimeen laittanut kuviakin? Ne olivat varmasti saksalaisia leoja, liekö ne sitten näiden pioneerivaunuiksi modattujen korvausalustoja.
Sinänsä ihan hyvä että ostavat panssareita nyt, kun niitä vielä halvalla saa. Näen modaamattomankin LEO-2A4:sen parempana kuin ei mitään.
Sinänsä olisi järkevää nyt hankkia leoja lisää. Puolet kokonaismäärästä modernisoitaisiin. Toinen puolisko koulutuskäytössä ja varastoituna. Sitten joskus ~10 v kuluttua modernisoitaisiin tämä toinen puolisko, uudemmalla päivityspaketilla. Olisi vähitellen modattu koko leo-kalusto, eikä kertakulu olisi niin suuri.
On kyllä mielenkiintoista nähdä mitä kauppoja sveitsiläisten kanssa hierotaan? Mitään sellaista, mitä voidaan jättää hankkimatta kotimaasta ei varmastikaan tilata, eli ainakin Piranhat voidaan unohtaa. En jaksa uskoa myöskään M113 käyttöönotton Suomessa.
Pikku täydennys Leo-kalustoon ja niiden varaosiin, sekä ps-haupitseja 1 patteristolle, ehkä? Tykistön siirtyminen kertarysäyksellä NATO-väljyyksiin voisi hyvinkin olla yksi hankintaperuste. Tuo M109-patteristohan vastaisi erikoisammuksilla hyvinkin kaikkia nyt käytössä olevia itäkanuunoita ja -haupitseja, ainakin liturgisesti...
Hösseli kirjoitti:Jos olen oikein ymmärtänyt näissä yhteyksissä käytettävät tilastolliset menetelmät, niinjuhapar kirjoitti:Niin, ja tuskin 50 käytettyä panssarihaupitsia mitenkään voisi korvata neljääsataa vedettävää 122H63:a, seitsemääkymmentäkahta 122PsH74:ää ja melkoista kasaa 152-millisiä. Ei ne nyt sentään _niin_ mahtavia vehkeitä ole.
patteristoja yksi
kantama kaksinkertainen
ammuksen teho seitsenkertainen (erikoisammukset, suurempi kranaatti)
tulinopeus kaksinkertainen
tehdään liturginen laskutoimitus:
1x2x7x2=28
Yksi uusi patteristo vastaa siis 28 vanhaa. Itätykistö (n. 40 pstoa) voitaisiin näin laskien korvata kahdella M-109Mod tai yhdellä PzH2000-patteristolla...
Määrän sijasta laatua :a-rolleyes:
JOKO kirjoitti:Museo kirjoitti:Eikö kenellekään muulle herää kysymys miksi käytetty telakalusto yllättäen kelpaa Suomelle juuri nyt? Käytettyä kalustoa on Sveitsistäkin ollut tarjolla jo pidempään ja sitä on Etelä-Amerikkaan myytykin.
Puolustusvoimien johtoon tuli heppu, joka on tutustunut kotimaiseen maastoon kehä kolmosen pohjoispuolella? :a-rolleyes:
Hejsan kirjoitti:schassen kirjoitti:Mulle tulee lähinnä mieleen kysmys että mistä päättelette Sveitsin jalkaväen luopuvan kuljetuskalustostaan?
Siksi kun Sveitsin armeija supistetaan.
The reform "Army XXI" was adopted by popular vote in 2003. It replaced the previous model "Army 95", reducing the effectives from 400,000 to about 200,000 personnel (120,000 active duty and 80,000 reservists)
Radar kirjoitti:Myisivätköhän myös keveää aseistusta kuten SIG SG-550
http://world.guns.ru/assault/as25-e.htm
Jantteri kirjoitti:JOS tuota Self Propelled tykistöä ollaan havittelemassa niin onko arvon raadilla arvioita tuosta Saksan Donar/AGM systeemistä (laihdutettu PzH 2000) hintojen tai teknisen paremmuuden osalta? Toisiko selkeää lisäarvoa Sveitsin päivitettyihin M109:iin verrattuna? 12,5tn AGM torni pultattuna esim. kumipyörille (Sisu ETP sarjan kuorkit) voisi olla ainakin näin amatöörin mielestä varteenotettava vaihtoehto elinkaarikustannuksia ajatellessa.
http://www.military-today.com/artillery/agm.htm
http://www.military-today.com/artillery/donar.htm
" The AGM module weights 12.5 tons and alternatively can be mounted on 6x6 or 8x8 trucks, tracked vehicles or main battle tanks. The intention id to integrate the AGM into available chassis for the customer country to provide modern and cost effective artillery system "
Radar kirjoitti:Myisivätköhän myös keveää aseistusta kuten SIG SG-550
http://world.guns.ru/assault/as25-e.htm
Merten sheriffi kirjoitti:Minä ne omin silmin näin. Siellä ne meni rekkojen lavettien päällä. Tuskin nyt Saksa tuo harjoituksiin tänne 2a4 malleja.
juhapar kirjoitti:Ihqulla nuorisokielellä kommentoiden: total reps
Hösseli kirjoitti:Merten sheriffi kirjoitti:Minä ne omin silmin näin. Siellä ne meni rekkojen lavettien päällä. Tuskin nyt Saksa tuo harjoituksiin tänne 2a4 malleja.
En millään muotoa kyseenalaista näkemäsi maantiekuljetuksen olemassaoloa. Siitähän taisi olla susiykkösessä valokuviakin. Yritin vain kertoa, että kyseisten vaunujen mahdollisesta hankinnasta Suomeen ei ole ollut mainintaa minkään tahon tiedotuksessa, ei myöskään tilastoissa.
Viimeksi mainittu voi siis muuttua jo pikapuoliin, kunhan listaukset taas päivtetään vime vuoden tiedoilla. En itsekään keksi ko. vaunuille muuta järkiselitystä kuin PV:lle tehty lisähankinta, mutta ootellaan josko jostain pukkaisi ihan oikeaa infoa asiasta?
AKE-ukki kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Merten sheriffi kirjoitti:Minä ne omin silmin näin. Siellä ne meni rekkojen lavettien päällä. Tuskin nyt Saksa tuo harjoituksiin tänne 2a4 malleja.
En millään muotoa kyseenalaista näkemäsi maantiekuljetuksen olemassaoloa. Siitähän taisi olla susiykkösessä valokuviakin. Yritin vain kertoa, että kyseisten vaunujen mahdollisesta hankinnasta Suomeen ei ole ollut mainintaa minkään tahon tiedotuksessa, ei myöskään tilastoissa.
Viimeksi mainittu voi siis muuttua jo pikapuoliin, kunhan listaukset taas päivtetään vime vuoden tiedoilla. En itsekään keksi ko. vaunuille muuta järkiselitystä kuin PV:lle tehty lisähankinta, mutta ootellaan josko jostain pukkaisi ihan oikeaa infoa asiasta?
Hevosmiesten tietotoimistosta kuultua.... Kaikkia Leon huoltotoimenpiteitä EI SAA/VOIDA tehdä Suomessa, vaan kalusto joudutaan kuljettamaan Saksaan ko. toimenpiteiden vuoksi. Siksi ehkä kuljetukset? (kuinkahan paljon kyseiset operaatiot maksavat?)