Suomi hybridivaikuttamisen kohteena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja scip10
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kysyisin raadin mielipidettä, millä todennäköisyydellä Suomi on aktiivisodassa seuraavan 5v sisällä?

Moni kaveri puhuu, että kohta mennään, mutta itse olen seurannut tätä palstaa, mediaa ja ollut PV:n harjoituksissa, ja minun näkemys on se, että olemme keskellä syvintä rauhan aikaa koskaan. Venäjä on tuhonnut armeijansa Ukrainassa eikä Suomella muita vihollisia ole. Lisäksi olemme Natossa
Minusta Suomi voisi nyt rahapulassaan säästää reilusti maanpuolustuksesta, kun uhka on mitätön.

Olenko väärässä?

Todennäköisyys on selvästi suurempi kuin nolla.

Ei se siellä sotisi ilman armeijaa.

Puolustuksen rakentaminen on pitkä projekti ja myöhässä kun tilanne on jo päällä.
Onko mielestäsi todennäköisyys pienempi vai suurempi kuin ennen 2022?

Ei tässä nyt mitään puolustusta tyhjästä olla rakentamassa. Tilanne on juhlapuheita huonompi (joukot kertauttamatta, varusteet hankkimatta), mutta miksi juuri nyt olisi tarvetta alkaa investoida?

Kysyisin raadin mielipidettä, millä todennäköisyydellä Suomi on aktiivisodassa seuraavan 5v sisällä?

Moni kaveri puhuu, että kohta mennään, mutta itse olen seurannut tätä palstaa, mediaa ja ollut PV:n harjoituksissa, ja minun näkemys on se, että olemme keskellä syvintä rauhan aikaa koskaan. Venäjä on tuhonnut armeijansa Ukrainassa eikä Suomella muita vihollisia ole. Lisäksi olemme Natossa
Minusta Suomi voisi nyt rahapulassaan säästää reilusti maanpuolustuksesta, kun uhka on mitätön.

Olenko väärässä?

Tervetuloa palstalle ja tervemenoa... :ROFLMAO:

Olenko väärässä?
Hmmm.

Tarjoillaanko tänään kaalisoppaa ? Hieman haiskahtaa tänne asti..

Tervemenoa siis

Onko mielestäsi todennäköisyys pienempi vai suurempi kuin ennen 2022?

Tilanne on vielä vaikeammin ennustettavissa kuin 2022. Suursodasta ja ilmeisestä yhteisestä vihollisesta huolimatta EU:n ja NATO:n rivit rakoilevat(tai ainakin vihollisemme näkevät asian noin) ja uhkia ei vieläkään oteta todesta kuin Suomessa, Baltiassa ja Puolassa. venäjän, Iranin ja Kiinan eskalaatiostrategia on osin onnistunut pelottelemaan länsimaita vaikka sotajoukkojen suoriutuminen kentällä onkin ala-arvoista.

Pidän mahdollisena, että viiden (tai viidentoista) vuoden päästä voidaan väittää, että Kolmas maailmansota alkoi Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan, ja pikku hiljaa sotaan tuli muitakin osapuolia.

Mihinkään Toisen maailmansodan tyyppiseen maailmanpaloon en usko, mutta jos tämä pikku hiljaa eskaloituu niin äkkiä Kiina hyökkää Taiwaniin, Korean niemimaalla alkaa uusi mittelö ja Israel-arabimaat tilanne eskaloituu vielä nykyisestä, jne ja äkkiä meillä on sota useammalla mantereella käynnissä joissa osapuolia on parisen kymmentä. Historian tutkijat sitten kiistelevät maailmansodan määritelmästä, ja osa niputtaa nämä kaikki yhdeksi suursodaksi.

En usko, että Venäjä ainakaan tahallaan uskaltaa hyökätä millään konventionaalisella tavalla yhteenkään Nato-maahan. Eri asia sitten jos hybridioperaatiot menevät vähän liian pitkälle, niihin vastataan astetta tiukemmin, ja homma lähtee sitä kautta eskaloitumaan. Mutta Venäjällä ei ole nk palaa Natoa vastaan, vaikka pystyykin iskemään ikävästi infran ja muiden siviilikohteiden kimppuun.

Olenko väärässä?
Jenkit ovat arvioineet että vaaranvuodet olisi 2027-2030. Venäläiset tarvitsevat Kiinan mukaan jos meinaavat aloittaa kolmannen maailmanpalon.
Vuoden sisällä tuskin mutta 5 vuoden päästä ehkä hyvinkin.

Olenko väärässä?
Ihan hyvä kysymys ja juuri tästä mielestäni tällä palstalla pitää keskustella. Jos jonkun mielestä se ei ole oikein niin ovat yhtä väärässä kuin ne, jotka sanoivat M.J.Karille venäjän kielen ja kulttuurin opiskelun tekevän sinusta venäläisten ymmärtäjän.

5v vuotta on nykymaailmassa pirun pitkä aika. En olisi se aika taaksepäin millään uskonut olevamme tässä tilanteessa globaalisti nyt. Tuo aika on myös lyhyt tehdä mitään pitkälle katsovia hankintoja PV:lle ja luoda samalla siihen tarvittava osaaminen ja organisaatiorakenne. Siispä vallitsevasta maailmanpalosta tai sen puutteesta huolimatta meidän pitää tehdä jatkuvasti tarvittavia hankintoja ja luoda uskottavia konsepteja siitä miten tulevaisuuden sotia käydään. Tarvittaessa myös muutta tätä näkemystä. On siis tavallaan triviaalia puolustusvoimien näkökulmasta mikä tilanne on akuutisti nyt, koska siellä katsotaan aina myös tulevaisuuteen.

Venäjä ei ole tuhonnut armeijaansa lopullisesti ja kukaan ei tiedä miten tulevaisuus tästä muotoutuu. En vähättelisi uhkakuvaamme seuraavien vuosien ajalle.

Edit: Venäjä on liikkunut positioon, jossa sen pitää yhä enemmän ylläpitää sisäpoliittisista syistä ulkoista uhkakuvaa vahvemmin kuin koskaan ennen. Meidän perspektiivistä Venäjä projisoi uhkaa nyt Ukrainaan, mutta mikäli tuolla solmitaan rauha siirtyy se uhka suoraan muualle. Nykyistä Venäjää ilman korostettua ulkoista uhkaa ei voi olla olemassa. Ukrainan potentiaalisen rauhan myötä resursseja vapautuu niin Georgian kuin lähi-idän suuntaan. Tällöin alkaa varmasti se tunnustelu vahvemmin myös suoraan NATOn suuntaan ja vaikuttaminen alkaa Venäjän vastaisella rajalla missä tahansa.

Viimeksi muokattu:
Jenkit ovat arvioineet että vaaranvuodet olisi 2027-2030. Venäläiset tarvitsevat Kiinan mukaan jos meinaavat aloittaa kolmannen maailmanpalon.
Vuoden sisällä tuskin mutta 5 vuoden päästä ehkä hyvinkin.

Minusta tämän on vähän outoa, että ensin valmistellaan Euroopan riippuvuutta Kiinasta ja ryssästä vuosikymmeniä ja saadaan vielä Eurooppaa riisuutuun aseista. Sitten ei käytettäisi parasta hetkeä iskeä vaan annetaan Euroopan kerätä voimiaan kun ensin annettu kunnon herätys. Joku ei oikein täsmää..

Minusta tämän on vähän outoa, että ensin valmistellaan Euroopan riippuvuutta Kiinasta ja ryssästä vuosikymmeniä ja saadaan vielä Eurooppaa riisuutuun aseista. Sitten ei käytettäisi parasta hetkeä iskeä vaan annetaan Euroopan kerätä voimiaan kun ensin annettu kunnon herätys. Joku ei oikein täsmää..
Eurooppa on sotilaallisesti "off-limits" kunnes USA saadaan poliittisesti eriytettyä sen puolustuksesta. Tämä kehitys on käynnissä, ja esim. Taiwanin kriisi voisi nopeuttaa sitä merkittävästi, vaikka sillä on tietenkin myös potentiaali kääntää kehityksen suunta.

Toivotaan että oman maanosamme puolustusteollisuus ajetaan ylös vielä kuivan sään aikana, ihan pelkästään riskienhallinan näkökulmasta.

Kiinalaisilla on vielä valmistelut vähän kesken ja Putler ilmeisesti alkoi ennakoida. Xi:tä luultavasti ketuttaa liittolaisten ryssiminen ja nyt Syyrian putoaminen pelistä etupeltoon.
Voi olla että vielä toteaa ettei tästä tule mitään ja peruu koko homman.

Kiinalaisilla on vielä valmistelut vähän kesken ja Putler ilmeisesti alkoi ennakoida. Xi:tä luultavasti ketuttaa liittolaisten ryssiminen ja nyt Syyrian putoaminen pelistä etupeltoon.
Voi olla että vielä toteaa ettei tästä tule mitään ja peruu koko homman.
Tuskin peruu, sillä sama kuin putlerilla, ikä alkaa tulla vastaan ja pitäisi saada homma nippuun ennen kuolon korinoita...

Back