Suomi ja taisteluhelikopterit

Ostaako Suomi taisteluhelikoptereita vuoteen 2050 mennessä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    108
raiderx-800x469.jpg

Tuleeko Huhdalta sanomista tästäkin mallista? Pahoittelen tästä NSFW pläyksestä.

https://arstechnica.com/information...ky-makes-its-bid-for-armys-next-scout-copter/
Lentävä sukellusvene?
 
  • Haha
Reactions: TT
Ei taida muita heko-ketjuja olla?

Mites tämä kiinalaisten härveli?

Alkuperäisessä jutussa on joku skeman tapainen mukana.

Ihan ekana ilmeisesti ehti popular mechanics?
 
Viimeksi muokattu:

:love:

(Ameriikkalainen selostus sisältää useita virheitä: Vikhrit kehutaan ilmataisteluohjuksiksi ja toisaalta 30-millinen on "machine gun". Eikä tuolla lapsiparalla ole mitään sarkaa Longbowien verkottumisen rinnalla. Mutta herra kiesus miten hyvin se lentää.)
 
Ja eikös

:love:

(Ameriikkalainen selostus sisältää useita virheitä: Vikhrit kehutaan ilmataisteluohjuksiksi ja toisaalta 30-millinen on "machine gun". Eikä tuolla lapsiparalla ole mitään sarkaa Longbowien verkottumisen rinnalla. Mutta herra kiesus miten hyvin se lentää.)
Ja eikös kamovi ole helikopteriksi nopea?
 
On, mutta ei omaa nopeinta titteliä.
Lynxillä on nopeusennätys mutta laittaisin tuon rakkaan kamovini kanssa agility-radalle niin tuo sattanan venäläinen voittaisi.

EdT: noita nopeus- nousu- ja korkeusennätyksiä on monenlaisia. Onko Apachessa enemmän heppoja (mjeioo vai onko) ja pystyykö Ka-50 suorittamaan koko tehtävän yhdellä miehellä (mjaa nykyään)?
 
Onko Apachessa enemmän heppoja (mjeioo vai onko) ja pystyykö Ka-50 suorittamaan koko tehtävän yhdellä miehellä (mjaa nykyään)?

Lentäjä pystyy kontrolloimaan itse tiettyjä aseista, mutta se ei voi istua kahdella istuimella samaan aikaan. Lähes järjestäen kaikissa moderneissa taisteluhelikoptereissa on paikka aseupseerille. Sen tietysti voisi korvata tekoälyllä, mutta kukaan ei ole tehnyt sitä, joten homma jatkuu perinteitä kunnioittaen.
 
Ja eikös

Ja eikös kamovi ole helikopteriksi nopea?
Riippuu mikä kamovi. Ootko trimmannu omaas?

En tiedä aikaisemmista, kai natoisasti Hormonin ja Helixin ominaisuudet oli nimenomaan laskeutumiskyvyssä. Osittain kai vaikutti siihen että Mil jäi armeijan hovihankkijaksi ja Kamov laivaston. Tuo Ka-50:n tuplapotpuri voi tehdä siitä nopean kun pyrstöön ei tarvi tuhlata energiaa, mutta helikopterialan insinööreillä ja aeromystiikalla sanansa tässä.
 
Jossain ihme alaskalaisella saitilla näin (tai siis kuulin, siis luin) että Kamov 27 on todella meluisa laskeutuessaan ja lähtiessään. Oli siis Alaskassa ja jääalustalla, puuhökkeleitä lähellä.

Jäi silloin mieleen että tuleeko noista vastakkaisten roottorilapojen paukkeesta enemmän, no, pauketta mitä ei muuten esiintyisi. Hueyn fap-fap-fap on monesta leffasta tuttu. Mutta vertaily maahenkilökunnan näkökulmasta olisi mielenkiintoinen. Ja myös se onko sillä merkitystä.
 
Lentäjä pystyy kontrolloimaan itse tiettyjä aseista, mutta se ei voi istua kahdella istuimella samaan aikaan. Lähes järjestäen kaikissa moderneissa taisteluhelikoptereissa on paikka aseupseerille. Sen tietysti voisi korvata tekoälyllä, mutta kukaan ei ole tehnyt sitä, joten homma jatkuu perinteitä kunnioittaen.
Alkuperäinen idea kai perstui havaintoon että nousu, navigaatio, lähestyminen, ampuminen, poistuminen on sen verran monivaiheinen että yksi heppu voi toimittaa kyseisen vaiheen. Ilmeisesti krasnaya armiya ei uskonut konseptiin. (Vain Ka-52 on myynyt.) Nyt voisi hyvinkin tehdä drone/käyttäjä/AI/hybridin ja rautapuoli olisi taistelunkestävää.

E: Siis haluaisin ostaa käytetyt ja romutettavat 27:t ja 50:t pois kulekimasta Siperiasta. Voihan Senop ja Saab ne varustaa.
 
Riippuu mikä kamovi. Ootko trimmannu omaas?

En tiedä aikaisemmista, kai natoisasti Hormonin ja Helixin ominaisuudet oli nimenomaan laskeutumiskyvyssä. Osittain kai vaikutti siihen että Mil jäi armeijan hovihankkijaksi ja Kamov laivaston. Tuo Ka-50:n tuplapotpuri voi tehdä siitä nopean kun pyrstöön ei tarvi tuhlata energiaa, mutta helikopterialan insinööreillä ja aeromystiikalla sanansa tässä.
Kyllä tarkoitin tuota viiskymppistä .
 
  • Tykkää
Reactions: TT

:love:

(Ameriikkalainen selostus sisältää useita virheitä: Vikhrit kehutaan ilmataisteluohjuksiksi ja toisaalta 30-millinen on "machine gun". Eikä tuolla lapsiparalla ole mitään sarkaa Longbowien verkottumisen rinnalla. Mutta herra kiesus miten hyvin se lentää.)

Vikhr on ilmataisteluohjus siinä missä adatsin on panssarintorjuntaohjus
 
Tässä propagandavideossa (niitähän me keräillään) tulee esiin sisaren 52-version hiekansyöntikyky. Onko mietitty NF90 rahanturvakoptereille ja onko tarpeellista?


(Kun tuo 50 ei myynyt niin sen olisi saanut loistavan konstruktion halvalle tänne tuotantoon... menetettyjä tilaisuuksia...)
 

Kummallakin ohjuksella on suunnittelupohjana ollut kaksoistarkoitus.

Adatsissa se ajatus oli ensisijaisesti ilmatorjuntaohjus/järjestelmä jossa oli toissijaisena huomattava panssarinläpäisy. Tähän päästiin tekemällä ontelon ympärille esisirpaloitu kuori ja käyttämällä kahta eri sytytintä (osuma panssarintorjuntaan ja läheisyys ilmatorjuntaan). Tätä mm. käytettiin kovana markkinointipointtina: https://i.gyazo.com/30f8537b5327e692d908933cd5531f33.jpg

Vikhrissä se ajatus oli sama mutta päinvastainen. Eli se on ensisijaisesti panssarintorjuntaohjus jossa on toissijaisena ilmasta-ilmaan käyttömahdollisuutta, käyttäen samaa ratkaisua (ontelon lisäksi esisirpaloitu kuori ja kaksi eri sytytintä).
 
Tässä propagandavideossa (niitähän me keräillään) tulee esiin sisaren 52-version hiekansyöntikyky. Onko mietitty NF90 rahanturvakoptereille ja onko tarpeellista?


(Kun tuo 50 ei myynyt niin sen olisi saanut loistavan konstruktion halvalle tänne tuotantoon... menetettyjä tilaisuuksia...)
Näkyy olevan suodatin kehitetty NH-90:le jo alkuvaiheessa, eikä vaikuta konetehoon/suorituskykyyn:
https://shop.pall.com/us/en/aerospa...for-nh-industries-nh90-helicopter-zidgri78l3q
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Back
Top