Suomi ja taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ostaako Suomi taisteluhelikoptereita vuoteen 2050 mennessä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    109
Sopii toivoa. Onanointia enempää ei kukaan tiedä. Nythän niillä ei muuta tehdäkkään kuin kuljeteta joukkoja. Tulituki ja MEVA/SUTO roolit puuttuvat. Gusse on tyytyväinen kuitenkin...

Jos ajatellaan että kaikki missä ei lauota aseita kopterien ripustimista tai käytetä kopteriin asennettuja sensoreita on "joukkojen kuljetusta" niin sitten asia on kuten esität. Kovin ahdas ja tarkoitushakuinen ajattelutapa minun mielestäni.
 
Joo, tosin en ymmärrä miksi hankittaisiin jokin lavetti vain harjoittelun vuoksi ja suorituskyky jäisi vajavaiseksi. Se on joko-tai.
Tst-hekoja pitäisi tietysti olla 8-12 kpl, jota aikanaan suunniteltiinkin, mutta hinta on hirveä.

Jos käymme kohtaamistaisteluun suurvalta-armeijan kanssa varustuksena neljä tst-kopteria niin varustus on vajavainen. Eikä asia muutu miksikään vaikka niitä olisi 8 tai 12.
 
Ei kai täällä kukaan sitä ehdottanutkaan - vaan että se olisi voinut hoitaa Mi-8n korvaajan tehtävän siinä missä NH90, vaikka ei olisikaan yhtä hieno.

NH90:n puolella toki on sen takaramppi, joka mahdollistaa isonkin sisäisen kuorman kantamisen. Sitä ei sitten ole juuri muissakaan kilpailijoissa - miltä kannalta NH90 myös oli hyvä hankinta, sikäli kun tätä ominaisuutta pidetään arvossa.
 
Jos käymme kohtaamistaisteluun suurvalta-armeijan kanssa varustuksena neljä tst-kopteria niin varustus on vajavainen. Eikä asia muutu miksikään vaikka niitä olisi 8 tai 12.
So, olemme Venäjään nähden alivoimaisia maalla, merellä ja ilmassa jos aletaan katsoa pelimerkkejä. Näin se on aina ollut.
Se ei kuitenkaan ole estänyt kehittämästä puolustusta ja vähentänyt maanpuolustustahtoa täällä, päinvastoin.

Tuolla logiikalla ne 4 korvettia eivät ole yhtään sen suurempi vastus. Sodassa logiikka ei menekään kulutussodankäynnin määreitä noudatellen pelkästään, vaan suhteellisen suorituskyvyn sekä tappioiden suhteen mukaan.
 
Se voisi toimia hyvin maakuntalennostojen lentäjien pelastamiseen, jos vanha GE404 pettää alta varaosien puutteessa, tai kun maakuntalennoston apumekaanikko alik Korhonen on unohtanut kiristää pultit huollon jälkeen. :cool:
 
Jos ajatellaan että kaikki missä ei lauota aseita kopterien ripustimista tai käytetä kopteriin asennettuja sensoreita on "joukkojen kuljetusta" niin sitten asia on kuten esität. Kovin ahdas ja tarkoitushakuinen ajattelutapa minun mielestäni.
Kerro nyt ihmeessä mikä on sinun laaja ja avoin lähestymistapasi tähän kuljetusasiaan, kun minä näen sen niin ahtaasti.
 
Toisaalta jihadistien körmyyttämiseen ei tarvita suurtaa määrää kaikista hienointa kalustoa ja on paljon todennäköisempi skenaario kuin suursota.
Luultavasti tosin hankitaan jotain vasta kun meillä on ollut oma NH90 down.
 
Kerro nyt ihmeessä mikä on sinun laaja ja avoin lähestymistapasi tähän kuljetusasiaan, kun minä näen sen niin ahtaasti.

Minä en näe esimerkiksi pelastustehtävää joukkojen kuljetuksena puhutaanpa sitten meripelastuksesta tai pudotetun pilotin noudosta. En myöskään aseen tai sensorin kuljettamista. Esimerkkinä voi olla vaikka rannikko-ohjus tai -tutka. Joukkojen kuljetus latistaa ( minulla ) ajatuksen vaikkapa tällaiseen. Mutta tämä on taas niitä pään sisällä tapahtuvia juttuja jotka ovat perskohtaisia.
 
Minä en näe esimerkiksi pelastustehtävää joukkojen kuljetuksena puhutaanpa sitten meripelastuksesta tai pudotetun pilotin noudosta. En myöskään aseen tai sensorin kuljettamista. Esimerkkinä voi olla vaikka rannikko-ohjus tai -tutka. Joukkojen kuljetus latistaa ( minulla ) ajatuksen vaikkapa tällaiseen. Mutta tämä on taas niitä pään sisällä tapahtuvia juttuja jotka ovat perskohtaisia.
Nuo virka-aputehtävät ovat enemmän rauhanajan toimintaa ja rajavartiolaitoksella on jo meripuolen evakuointiin erikoistuneet hekot miehistöineen. Puhutaan sodanajan toiminnasta tai kriiseistä mielummin.

NH voi toimia erikoisoperaatioissa ja siellä se....kuljettaa miehiä ja naisiakin. Ehkä siellä voi kulkea mönkijäkin tai kelkka talvella. Miehiä ja ohjuksia voi tietysti kuljettaa saariin jos toimivia koneita on (tällä hetkellä käyttövarmuus on 50% ja sodassa muutakin tarvetta on) ja veneitä ei ole saatavilla. Tietysti saaressa pitäisi olla laskupaikka ja niitä ei juuri taida olla valmisteltuna. No, Airistolla on ainakin :).
Köydellä voi laskeutua kuten kuljetuksissa muutenkin, mutta se RO 06 voi olla vaikea ottaa syliin?

Jokatapauksessa minusta se on kuljettamista. Piste.

Kopterilla voi tietysti lentää valvontalentoja kun sää sallii merellä tai maalla, mutta ei ilmatorjunnan piirissä. Silloinkin NH:n TTH version heikkous on valvontatutkan puute, jolloin ei ole säävarmuutta 24/7.
 
So, olemme Venäjään nähden alivoimaisia maalla, merellä ja ilmassa jos aletaan katsoa pelimerkkejä. Näin se on aina ollut.
Se ei kuitenkaan ole estänyt kehittämästä puolustusta ja vähentänyt maanpuolustustahtoa täällä, päinvastoin.

Tuolla logiikalla ne 4 korvettia eivät ole yhtään sen suurempi vastus. Sodassa logiikka ei menekään kulutussodankäynnin määreitä noudatellen pelkästään, vaan suhteellisen suorituskyvyn sekä tappioiden suhteen mukaan.

Suhteellisesti ero helikopterin ja korvetin välillä on kyllä ihan h...tin iso. Jos vaikka suhdelukuja katsoo niin Venäjällä olisi tällä suunnalla alle kymmenen Pohjanmaan veroista sotalaivaa mutta taatusti ihan minimissään kymmeniä tst-hekoja. Todennäköisemmin kolminumeroinen määrä. Ihan niin kuin neljä kiväärimiestä on vähemmän kuin neljä lentotukialusta.

Eli kun merkityksellistä suorituskykyä ei neljällä kopterilla saada joten kandee keskittyä niihin taktisiin kuvioihin olennaisesti edullisemmalla kalustolla.
 
Nuo virka-aputehtävät ovat enemmän rauhanajan toimintaa ja rajavartiolaitoksella on jo meripuolen evakuointiin erikoistuneet hekot miehistöineen. Puhutaan sodanajan toiminnasta tai kriiseistä mielummin.

NH voi toimia erikoisoperaatioissa ja siellä se....kuljettaa miehiä ja naisiakin. Ehkä siellä voi kulkea mönkijäkin tai kelkka talvella. Miehiä ja ohjuksia voi tietysti kuljettaa saariin jos toimivia koneita on (tällä hetkellä käyttövarmuus on 50% ja sodassa muutakin tarvetta on) ja veneitä ei ole saatavilla. Tietysti saaressa pitäisi olla laskupaikka ja niitä ei juuri taida olla valmisteltuna. No, Airistolla on ainakin :).
Köydellä voi laskeutua kuten kuljetuksissa muutenkin, mutta se RO 06 voi olla vaikea ottaa syliin?

Jokatapauksessa minusta se on kuljettamista. Piste.

Kopterilla voi tietysti lentää valvontalentoja kun sää sallii merellä tai maalla, mutta ei ilmatorjunnan piirissä. Silloinkin NH:n TTH version heikkous on valvontatutkan puute, jolloin ei ole säävarmuutta 24/7.

Kuljettaminenhan se on kuljetushelikopterin leipälaji jo ihan oletusarvoisestikin. Joskus kuljetetaan joukkoja ja joskus muuta. Piste ;)
 
Suhteellisesti ero helikopterin ja korvetin välillä on kyllä ihan h...tin iso. Jos vaikka suhdelukuja katsoo niin Venäjällä olisi tällä suunnalla alle kymmenen Pohjanmaan veroista sotalaivaa mutta taatusti ihan minimissään kymmeniä tst-hekoja. Todennäköisemmin kolminumeroinen määrä. Ihan niin kuin neljä kiväärimiestä on vähemmän kuin neljä lentotukialusta.

Eli kun merkityksellistä suorituskykyä ei neljällä kopterilla saada joten kandee keskittyä niihin taktisiin kuvioihin olennaisesti edullisemmalla kalustolla.
Kyse on sotilaallisesta suorituskyvystä ja niiden korvettien upottaminen ei vaadi oikeasti mitään sotalaivastoa vaan ohjuksia tai torpedoita. Niitä voidaan toimittaa kohteisiinsa muutenkin kuin laivoilla. Niitä aseita kyllä riittää.

Olen jo todennut heko-projektista realistisesti sen kannattavuuden mutta tämä keskustelu on kuitenkin hypoteesia, eikä nojaa tylsään realismiin siinä asiassa. Muuten voidaan lukea pv:n julkaisuja kaikki suurennuslasilla ja nyökytellä hyväksyvästi toisille että "kyllä näin on kun sanotaan".
 
Kyse on sotilaallisesta suorituskyvystä ja niiden korvettien upottaminen ei vaadi oikeasti mitään sotalaivastoa vaan ohjuksia tai torpedoita. Niitä voidaan toimittaa kohteisiinsa muutenkin kuin laivoilla. Niitä aseita kyllä riittää.

Olen jo todennut heko-projektista realistisesti sen kannattavuuden mutta tämä keskustelu on kuitenkin hypoteesia, eikä nojaa tylsään realismiin siinä asiassa. Muuten voidaan lukea pv:n julkaisuja kaikki suurennuslasilla ja nyökytellä hyväksyvästi toisille että "kyllä näin on kun sanotaan".

Toisella meistä näyttää olevan käytössä ns. rinnakkainen realismi. Olen jäävi arvioimaan kummalla.

Onneksi olemme ja elämme vapaassa maassa niin meillä on lupa olla tästä(kin) eri mieltä :D
 
Maavoimien kuoliniskusta puuttuisikaan enään se, että hommattaisiin tst hekoja. Merkillä ja mallilla ei väliä. Joka tapauksessa kalliita käyttää ja jos halutaan toivottu panos/hyöty suhde niin kourallinen tai edes tusina ei riitä. Alunperin koko kopteri hommassa mentiin metsään niin, että raikaa. Toivon mukaan pv on ottanut opiksi ja hommaa vaikka pst aseita ja epäsuoraa korvaamaan puuttuvaa tst kopteri kerhoa.
 
Sopii toivoa. Onanointia enempää ei kukaan tiedä. Nythän niillä ei muuta tehdäkkään kuin kuljeteta joukkoja. Tulituki ja MEVA/SUTO roolit puuttuvat. Gusse on tyytyväinen kuitenkin...
Hekoja käytetään Suomessa kyllä varsin monipuolisesti, mutta tietenkään nykyisillä koptereilla ei voi tehdä SUTO:a.
 
Hekoja käytetään Suomessa kyllä varsin monipuolisesti, mutta tietenkään nykyisillä koptereilla ei voi tehdä SUTO:a.

Käsisyvyyspommi;)

SUTO (sukellusveneentorjunta) tässä oli ilmeisesti yleisterminä. Tappioita tuolla on hankalampi saada aikaiseksi paitsi ehkä jonkun avonaisen pienoissukellusveneen ollessa kyseessä
 
Back
Top