Suomi ja taisteluhelikopterit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ostaako Suomi taisteluhelikoptereita vuoteen 2050 mennessä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    109
Minusta jopa yhden tst-hekon ostaminen/leasing voisi olla järkevä kokeilu. Onko se sit Etelä-afrikan täysin modernisoima Mi-24 vai AH-1. Jotenkin en hyppäisi AH-64, Tiger yms kuvioihin, koska niissä kustannukset pomppaa rajusti.
En usko että Mi-8 aikakaudesta on vielä niin kauaa, etteikö Mi-24 luonnistuisi.

@Einomies1 laittoi yllä juttua lentotuntikustannuksista. AH-64 ja AH-1 menevät samaan luokkaan, joten vanhemman kopterityypin hankinnalla ei lentotunneissa juuri säästä. Hankintakustannuksissa säästöä kyllä tulisi, mutta tyypillisesti sitä saa, mistä maksaa... Lisäksi hankintakustannukset ovat vain osa elinkaarikuluista, joten käytetyn kopterin halpuus ei ole mitenkään ilmiselvää meidän olosuhteissa. Pientä kustannuslaskentaa alapuolella.

AH-64E Guardian

Operointi: 6 800 dollaria/h * 6000h = 40,8 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta yleisesti AH-64 -perheelle)
Hankinta: 100 miljoonaa dollaria (esim. Korean vientilupa 36 kpl 3,6 miljardilla)

Tuntikustannus: (40 800 000+100 000 000) dollaria / 6000 = 23 466 dollaria

AH-1Z

Operointi: 6 000 dollaria/h * 6000h = 36 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta)
Hankinta: 72,2 miljoonaa dollaria (esim. Korean vientilupa 36 kpl 2,6 miljardilla)https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64-fms.htm

Tuntikustannus: (36 000 000 + 72 200 000) dollaria / 6000 = 18 033 dollaria


^Ero ei siis ole loppupelissä kovin suuri. Katsotaan sitten vielä ne käytetyt AH-1W:t, mitäköhän ne maksaisivat vastaavalla logistiikkapaketilla (koulutus, huolto/varaosat, jonkinlainen asepaketti)... 15 miljoonaa per kopteri ja käyttöikää jäljellä ehkä 3000h?


AH-1W:

Operointi: 7 100 dollaria/h * 3000h = 21,3 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta)
Hankinta: 15 miljoonaa dollaria

Tuntikustannus: (21 300 000 + 15 000 000) dollaria / 3000 = 12 100 dollaria


Noiden päälle syntyy kustannuksia vielä mm. elinkaaren aikaisista päivityksistä, jotka voinee olettaa melko samanhintaisiksi kaikille konetyypeille. Eli vaikka absoluuttinen kustannusero pysyy samana, niin suhteellinen ero pienenee entisestään.

Jos halvimman saa yli 10 000 dollarin tuntialennuksella muihin verrattuna, niin mitä järkeä ostaa muita? No onhan se varmaan toimiva, jos tarkoitus on tarkoitus pippuroida käsiasein varustautuneita jihadistisissejä rajalle, kuten käytettyjä israelilaisia Cobria vastaanottanut Jordan. Meillä vastassa olisi mekanisoitu vihollinen voimakkaalla ilmatorjuntakyvyllä.

Vaikka AH-1W on varmasti paljon parempi vaihtoehto kuin sokea ja kömpelöliikkeinen sekä huoltointensiivinen Mi-24, niin amerikkalainen viski on tunnetusti vain keskinkertaista. Omasuoja, viestiyhteydet, ohjaamo ja etenkin sensorit ovat kovin 80-lukulaista. AH-1Z alkaa jo lähestyä nykytasoa, mutta AH-1W on mitä on...

Airvectors:

The AH-1Z is fitted with a nose-mounted AN/AAQ-30 "Hawkeye" Target Sighting System (TSS), featuring a FLIR imager, low-level-light color zoom TV, a laser rangefinder, and an "eye-safe" laser target designator. Earlier FLIRs didn't have the range to allow combat crews to identify a target from more than a few kilometers away, but the third-generation FLIR used in the TSS has large-aperture optics and an extremely effective stabilization system, allowing target identification from beyond the range of the Hellfire missile, indeed from beyond the range of most battlefield air-defense weapons.

Apassi Pitkäjousi oli 90-luvun testeissä huimasti alkuperäistä Apassia parempi. Jos nuo luvut ovat edes sinne päin (vrt. F-35 on x kertaa tehokkaampi kuin neljännen sukupolven konetyypit -puheet), niin kustannuseron jälkeenkään ei pitäisi jäädä kysymystä, mikä jenkkikopteri on järkevin valinta.

FAS:

During Army operational testing in 1995, all six Longbow Apache prototypes competed against standard AH-64A Apaches. The threat array developed to test the combat capabilities of the two Apache designs was a postulated 2004 lethal and digitized force consisting of heavy armor, air defense and countermeasures. The tests clearly demonstrated that Longbow Apaches:

  • Are 400 percent more lethal (hitting more targets) than the AH-64A, already the most capable and advanced armed helicopter in the world to enter service.

  • Are 720 percent more survivable than the AH-64A.

  • Meet or exceed Army requirements for both target engagement range and for probability of acquiring a seleted target. The specific requirements and results are classified.

  • Easily can hit moving and stationary tanks on an obscured, dirty battlefield from a range of more than 7 kilometers, when optical systems are rendered ineffective.

  • Can use either its Target Acquisition Designation Sight or fire control radar as a targeting sight, offering increased battlefield flexibility.

  • Have the ability to initiate the radar scan, detect and classify more than 128 targets, prioritize the 16 most dangerous targets, transmit the information to other aircraft, and initiate a precision attack -- all in 30 seconds or less.
https://fas.org/man/dod-101/sys/ac/ah-64.htm
 
Noista karkeasti suuntaa antavista laskelmista voi tehdä päätelmiä suuntaan jos toiseen. Mitäänhän ei kuitenkaan hankita, koska Turkin kauppahinnallakin 4 hekon hankinta olisi 150 miljoonaa + euroa pienellä päivityksellä. Rahat menevät ilma/merivoimille 2020-luvulla. Paljon muutakin, olennaisempaa pitää hankkia ja ylläpitää nykyisellä rahoituksella, se on selvä!

Leikin alunperin ajatuksella että jos kuljetuskoptereille olisi saatavissa saattokoptereita (gunship), niin mikä vaihtoehto olisi edullisin. Länsikoneista ei muuta tst-kopteria saa halvemmalla kuin käytetyn whisky Cobran ja senkin kohdalla pitäisi päästä itse valkkaamaan varastoista vähiten käytetyimmät. En tosin edes tiedä onko USMC:la vähän käytettyjä, koska ne ovat viettäneet 1990-2000 luvuilla sodissa paljon aikaa idässä.

Taisteluhelikopteri olisi kyllä paljon muutakin kuin pelkkä saattotuki kuljetushekoille mahdollisissa maahanlaskuissa. Sillä voisi tuhota vihollisen mekanisoituja osastoja laajalla alueella ja tehdä yllättäviä raideja huoltoa vastaan. "Saattokoptereista" puhuttiin 2000-luvun alussa yleisesti kun gunshippeja tutkittiin. Pelkäksi saattokopteriksi riittäisi esim. jo aikaisemmin mainitsemani Sikorskyn S-70 Battlehawk tai muu UH/MH-60 konversio. Se olisi ollut mutkattomampaa jos aikanaan valinta olisi osunut Sikorskyyn.

Jälkiviisaana sanoisin että olisin mielummin nähnyt ne kuuskymppiset tulitukikoneineen lentämässä ja aikoja sitten, kun tuskailla tekniikan viimeisimmän ihmeen kanssa, jonka kustannukset ovat korkeita ja käyttöaste juuri 50%. Kuljetushekot olisi voineet olla vaikka Mi-17 versioita, koska ne ovat varmoja ja niillä olisi saatu porukka siirrettyä paikasta A paikkaan B kuten Mi-8 kanssa. Sitten olisi ollut rahaa taistelukoptereihin. Määräksi olisi riittänyt jäljempänä Jari Rinteen mainitsemat määrät.

Koko hekoprojekti olisi ollut maalissa jo 10 vuotta aikaisemmin, kuten Loviisan ydinvoimalakin. Molemmissa suomalaisia kusetettiin kunnolla.

Tätä paljon parjattua heko-pataljoonaa murjoi kirjassaan ex-hävittäjä- ja hekolentäjä Jari Rinne vuonna 2010:

Lentoupseeri. Kahta machia ja taisteluhelikoptereita.
Kustannus Oy Suomen Mies 2010. 286 s.
Tuleeko Suomen maavoimien uudesta kuljetushelikopterijärjestelmästä ylisuuri ja ilman järkevää käyttöä? Maavoimien kallein järjestelmä siitä ainakin tulee eikä se edes ole asejärjestelmä. Näin ennustaa ex-helikopterilentäjä, majuri evp Jari Rinne kirjassaan Lentoupseeri.

Suomi tilasi 20 NH90 -kuljetushelikopteria vuonna 2001. Ensimmäinen piti toimittaa vuonna 2004 ja viimeinen 2008. Ensimmäinen saatiin vasta keväällä 2008. Nyt on luovutettu 10 Suomessa ja yksi Ranskassa koottu kone. Viimeisiä odotellaan vuonna 2014.
Viivästykset johtuvat ylioptimistisesta aikataulusta ja puutteellisesta suunnittelusta. Muitakin syitä lienee, mutta niitä ei ole tarkemmin valaistu.

Laukaalaissyntyinen Rinne lensi ilmavoimissa MiG-21 -hävittäjillä, kunnes koelentokurssin jälkeen vaihtoi helikoptereihin ja oli Utin helikopterilentueen päällikkö 1988-1995 ja sen jälkeen teki uran liikelentäjänä.

Muistelmakirjassaan Rinne arvostelee ankarasti NH90 -hanketta.

Ei asiantuntijoita
Valmistelussa syrjäytettiin ilmasodan asiantuntijat. Maavoimien muun kehittämisen kustannuksella käytetään nyt satoja miljoonia järjestelmään, jonka järkevästä käytöstä ei ole näyttöä, Rinne kirjoittaa.

Kun helikopteritoiminta oli osa ilmavoimia, ei koptereilta odotettukaan osallistumista varsinaiseen taistelutoimintaan.
Tärkein tehtävä oli laskuvarjolla hypänneiden hävittäjälentäjien etsintä ja pelastaminen, mikä pätee vieläkin maailmanlaajuisesti.

Tilanne muuttui 1997, kun puolustusvoimien komentaja Gustav Hägglund ajoi voimakkaasti helikopterijoukkojen kehittämistä muun, kuten taistelupanssarivaunun kustannuksella. Helikopterit siirrettiin maavoimiin ja haluttiin luoda uusi aselaji, ilmamekanisoidut joukot, kuljetus- ja taistelukoptereineen.

Mutta helikopterien käyttö sodassa edellyttää ilmaherruutta, jota Suomen ilmavoimat ei saa kuin korkeintaan ajallisesti ja paikallisesti. Vähälle huomiolle jäi myös helikopterin suuri haavoittuvuus. Mikä tahansa helikopteri voidaan pudottaa yhdellä rynnäkkökiväärin lippaallisella. Helikopteri vaati aina ilmasuojaa.

Rahat pois muusta

Kukaan ei uskaltanut kyseenalaistaa hanketta, vaikka yksikään kenraali ja eversti ei voinut olla ymmärtämättä, että helikoptereihin käytetyt rahat ovat pois maavoimien ydintoiminnoista ja todellisesta kehittämisestä.

- Panssariase muodostaa ainoan vastahyökkäyskykymme eikä siitä ole varaa luopua, Rinne toteaa ja ampuu alas Hägglundin väitteen, jonka mukaan taisteluhelikopteri on kuusi kertaa tehokkaampi kuin panssarivaunu.

Rinteen mukaan panssarivaunun ja helikopterin vertaaminen on järjetöntä. Mutta mikä tahansa kopterijärjestelmä on ainakin kuusi kertaa kalliimpi kuin panssarivaunu.

Eduskunta ei lämmennyt taistelukoptereilla. Se salli vain kuljetuskopterit, jotka voivat toimia myös siviilipelastus- ja viranomaisyhteistyötehtävissä.

- Yhteiskunnan tukemiseen liittyvät tehtävät, joita helikoptereilla on lukuisasti, voidaan hoitaa ilman sotilasorganisaatiota, Rinne huomauttaa.

Mutta kuinka rahat riittävät koptereiden lennättämiseen, Rinne kysyy. Joudutaanko osa panemaan koipussiin vai annetaanko Rajavartiolaitokselle, kun sen keskiraskaat pelastuskopterit on korvattava lähivuosina?

Missä vaihtoehdot

Kuljetuskoptereita tulee nyt riittävästi, mutta syntyy vain kallis kevyiden joukkojen kuljetusjärjestelmä, ei ilmamekanisoitua aselajia. Vain ovikonekivääreillä aseistetuilla koneilla ei mennä vihollisen tulituksen alle.

Rinteen mukaan ilmamekanisoidut joukot olisi kyllä saatu, sekä kuljetus- että taistelukopterit, ilman minkäänlaista lisärahoitusta.

Venäläisillä taisteluhelikoptereilla koelentänyt Rinne esitti jo vuonna 1993, että otetaan 10 Mi-17 kuljetuskopteria ja 10 Mi-24 taistelukopteria vastineeksi Neuvostoliiton veloista. Pääesikunta ei tehnyt edes tarkempaa analyysiä.

Kunnon pyssyt
Rinne muistuttaa että Mi-17 lentää myös Nato-maissa. Taisteluhelikopterin kehitys tosin näyttää pysähtyneen kaikkialla.

NH90 pitäisikin Rinteen mukaan aseistaa tykillä ja ohjuksilla, jotta sitä voitaisiin käyttää vihollisen taistelukoptereita ja panssareita vastaan. Kone on nykyaikainen ja hyvin liikehtimiskykyinen.

Rinne kirjoittaa perusteellisesti helikopteritaktiikasta, onhan hän ollut itse sitä luomassa. Entisenä hävittäjälentäjänä hän tuntee myös ilmapuolustuksen kokonaisuuden. Hän kirjoittaa myös kokemuksistaan lentäjänä ja luonnehtii entisiä esimiehiään.

Rinne harmittelee, että ilmavoimien ex-komentaja, jyväskyläläinen Rauno Meriö ei ilmeisesti aio kirjoittaa muistelmiaan.

Toivottavasti Jari Rinteen esimerkki rohkaisee ex-sotilaita muistelmien kirjoittamiseen. On tämä sen verran mielenkiintoinen kirja, että soisi myös jonkun virassa olevan upseerin kommentoivan Rinteen käsityksiä.
https://www.ksml.fi/kulttuuri/Jari-...ahta-machia-ja-taisteluhelikoptereita./164734
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Voimalan piti olla sähköntuotannossa kiinni 2009. Et sitten ole seurannut tuota aikanaan maailman kalleimman rakennuksen sekoilua Arevan osalta?

Sorry. Luulin että muinoin oli Loviisassa jotain murhetta. Puhut siis Olkiluoto 3 -nimisestä laitoksesta. Tuon osalta olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä.
 
Mi-17 ei tosiaan olisi ollut lainkaan huono vaihtoehto NH90:n tilalle, se on ilmeisesti erittäin toimintavarma ja robusti kopteri. Huvittavaa kyllä, US Armykin osti niitä käytettäväksi Afganistanissa:

Itse taistelukopteriksi se eteläafrikkalainen ATE:n Mi-24 Super Hind Mk.3 olisi voinut myös olla ihan kohtuullinen. Venäjähän kieltäytyi toimittamasta valmistajalle koptereita, koska päivityspaketti oli parempi kuin Venäjän itse tarjoamat.

Ukrainasta kyllä varmaan saisi ostettua käytettyjä runkoja, ATE hoitaisi ainakin ilmoittamansa mukaan täyden kunnostuksen, jolloin alkuperäinen kunto ei olisi ongelma.

Tosin kyllähän tuo AH-1W voisi olla sekin, jos kustannustehokkaasti pitäisi päästä.

Mutta: olisiko muutaman (eli tuon edellä mainitun 4 kpl vaikkapa) taistelukopterin hankkimisessa kuitenkin järkeä siltä kannalta, että sillä saataisiin lentäjille osaamista ja valmiuksia kouluttaa uusia lentäjiä itse) ja taktiikkaa kehitettyä, vaikka todellinen käyttöarvo olisikin pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Ei asiantuntijoita
Valmistelussa syrjäytettiin ilmasodan asiantuntijat. Maavoimien muun kehittämisen kustannuksella käytetään nyt satoja miljoonia järjestelmään, jonka järkevästä käytöstä ei ole näyttöä, Rinne kirjoittaa.

Kun helikopteritoiminta oli osa ilmavoimia, ei koptereilta odotettukaan osallistumista varsinaiseen taistelutoimintaan.
Tärkein tehtävä oli laskuvarjolla hypänneiden hävittäjälentäjien etsintä ja pelastaminen, mikä pätee vieläkin maailmanlaajuisesti.
Mikä yllätys, että ilmavoimia ei juuri kiinnosta maavoimien tukeminen, vaan resurssit keskitetään ensisijaisesti oman toiminnan tukemiseen.
Eli lentäjien etsintään ja pelastamiseen. Epäilen kuitenkin, ettei koptereiden käyttö maailmanlaajuisesti kohdistu tuohon, paitsi tietysti juuri ilmavoimien helikoptereiden käyttö. Maavoimien miesten pelastamista ei edes mainita, mutta ehkä tavallisen mosuurin henki ei ole niin tärkeä.

Ilmavoimat omasi oman näkemyksensä kuinka koptereita pitää käyttää ja kun näkemystä ei suostuttu/osattu muuttamaan, PV siirsi toiminnan maavoimille.
Taisi olla osalle entisille ilmavoimien miehille olla paha paikka.
 
@kimmo.j Luulisin että tuossa kirjassa kritisoidaan lähinnä sitä, pystytäänkö maavoimien kaavailemia tehtäviä suorittamaan tehokkaasti kun tst-hekot jäi ostamatta. Toisinsanoen hanke jäi tyngäksi. Kirjoittaja olisi halunnut sijoittaa maavoimien ilmailuun aka helikoptereihin enemmän rahaa kuin nyt käytettiin. Kyse ei siis ole mistään kotiin (ilmavoimiin) päin vetämisestä, päinvastoin. Ilmavoimien mies miettii tuossa jopa, että olis kannattanut ostaa vaikka panssareita enemmän ja koptereita vähemmän. Ei se kuulosta minusta kotiinpäin vetämiseltä...?
 
Jos suomella olisi Blackhawk Gustavin poliittisen ostoksen sijaan, voitaisiin suomeen sopivat tst-tavarat kiinnittää suoraan hardpointteihin.

No 2030 kopteriprojektiin on vain muutamia vuosia, joten NH90 korvauksen aikataulussa voidaan katsella seuraavan sukupolven laitetta.
 
Mutta: olisiko muutaman (eli tuon edellä mainitun 4 kpl vaikkapa) taistelukopterin hankkimisessa kuitenkin järkeä siltä kannalta, että sillä saataisiin lentäjille osaamista ja valmiuksia kouluttaa uusia lentäjiä itse) ja taktiikkaa kehitettyä, vaikka todellinen käyttöarvo olisikin pieni.

Tuollaiseen tutkimus- ja aggressorirooliin riittää ihan hyvin joku Little Bird variantti. TOW ja kk-podi mallaavat riittävästi aseita. MD500 huoltojärjestelmäkin on jo olemassa. Ja samat kopterit hoitaisivat perus-lentokoulutusjutut ilman eri kuluja.

Jos suomella olisi Blackhawk Gustavin poliittisen ostoksen sijaan, voitaisiin suomeen sopivat tst-tavarat kiinnittää suoraan hardpointteihin.
Totta. NH:n hardpointteihin ei monenlaista kamaa mene maksamatta ensin integrointia. Joku MTO tai torpedo vissiin. Ja johdotuksetkin saattaa TTH:sta uupua.
 
Jos suomella olisi Blackhawk Gustavin poliittisen ostoksen sijaan, voitaisiin suomeen sopivat tst-tavarat kiinnittää suoraan hardpointteihin.

No 2030 kopteriprojektiin on vain muutamia vuosia, joten NH90 korvauksen aikataulussa voidaan katsella seuraavan sukupolven laitetta.

Mielenkiintoista nähdä kauanko NH lopulta on meillä käytössä. Käyttöikä on virallisesti kai 30 vuotta tai 10000 tuntia. Kumpi nyt sattuu tulemaan ensin täyteen.

Tämän vuoden lentotuntien määrällä ( 1750h ) 20 NH:ta kestäisi tuolta pohjalta noin 115 vuotta joten melko tuoreita ovat vielä 2030 :D En jaksa uskoa että poistuisivat vielä muutamaan kymmeneen vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaiseen tutkimus- ja aggressorirooliin riittää ihan hyvin joku Little Bird variantti. TOW ja kk-podi mallaavat riittävästi aseita. MD500 huoltojärjestelmäkin on jo olemassa. Ja samat kopterit hoitaisivat perus-lentokoulutusjutut ilman eri kuluja.
Totta, mutta MD 500-sarjalaiset ovat lähinnä erikoisoperaatioihin suunniteltuja tai spesifiin pst-rooliin. Niiden suojaus on vielä heikompi kuin gunshipin. Sitten on tuo yksimoottorisuus vielä ja sillä ei lennellä pitkälle vedenpäällä Jos erikoisoperaatiohin santsattaisiin niin MD 530 G olisi vaihtoehto jonka toin aikanaan esille täällä.
Edullisin vaihtoehto olisi päivittää nykyiset MD 500E mallit G-versioihin, joka onnistunee kohtuukustanuksin. Se toisi kevyen tiedustelu/hyökkäyskyvyn koneille sekä fast-roping kyvyn erikoisjoukoille. Pieni kone on rakennetulla alueella ketterä ja pätevä, koska sillä pääsee rakennusten katoille helpommin. Varsinaiseen saatto/tulitukitoimintaan sillä ei kyllä pystytä. Kyllä tuo 2xgunpod + 6 rakettia ja Minigun olisi silti aika kova jalkaväkeä vastaan.
Totta. NH:n hardpointteihin ei monenlaista kamaa mene maksamatta ensin integrointia. Joku MTO tai torpedo vissiin. Ja johdotuksetkin saattaa TTH:sta uupua.
Mielenkiintoista nähdä kauanko NH lopulta on meillä käytössä. Käyttöikä on virallisesti kai 30 vuotta tai 10000 tuntia. Kumpi nyt sattuu tulemaan ensin täyteen.

Tämän vuoden lentotuntien määrällä ( 1750h ) 20 NH:ta kestäisi tuolta pohjalta noin 115 vuotta joten melko tuoreita ovat vielä 2030 :D En jaksa uskoa että poistuisivat vielä muutamaan kymmeneen vuoteen.

Luin Siivet-lehdestä Alankomaiden NH-laivueen toiminnasta. Siellä ovat tyytyväisiä konetyyppiin yleisesti, kun lapsentaudit on niistetty ja kopterien korroosiohuolto on saatu toimimaan. Siellä hekoja on molempia tyyppejä ja ne kaikki ovat yleisesikunnan alaisuudessa. Esikunta jakaa resursseja eri aselajien tarpeisiin ja priorisoi käytön. Voisi olla fiksu ajatus meilläkin, sensijaan että kyky on sodanaikana vain joukkojen kuljetuksessa. Tuon muuttaminen tosi vaatisi kopterien varustuksen päivittämistä tulivoiman ja sensorien osalta.

Kateeksi kävi kun NFH-versioissa on meva-tutka, FLIR, aktiivisonari ja poijut sekä torpedot. Aikovat ilmeisesti hankkia meto-ohjuksia myös ja mielenkiinto on kohdistettu NSM-ohjukseen, jota norskit on jo testanneet omissa vispilöissä. Alankomaiden laivasto kouluttaa koneisiin myös pintapelastaja/tarkka-ampujia.

Alankomaat katsovat jo 2025 MLU-päivitykseen ja etsivät kumppaneita siihen.
 
Luin Siivet-lehdestä Alankomaiden NH-laivueen toiminnasta. Siellä ovat tyytyväisiä konetyyppiin yleisesti, kun lapsentaudit on niistetty ja kopterien korroosiohuolto on saatu toimimaan. Siellä hekoja on molempia tyyppejä ja ne kaikki ovat yleisesikunnan alaisuudessa. Esikunta jakaa resursseja eri aselajien tarpeisiin ja priorisoi käytön. Voisi olla fiksu ajatus meilläkin, sensijaan että kyky on sodanaikana vain joukkojen kuljetuksessa. Tuon muuttaminen tosi vaatisi kopterien varustuksen päivittämistä tulivoiman ja sensorien osalta.

Kateeksi kävi kun NFH-versioissa on meva-tutka, FLIR, aktiivisonari ja poijut sekä torpedot. Aikovat ilmeisesti hankkia meto-ohjuksia myös ja mielenkiinto on kohdistettu NSM-ohjukseen, jota norskit on jo testanneet omissa vispilöissä. Alankomaiden laivasto kouluttaa koneisiin myös pintapelastaja/tarkka-ampujia.

Alankomaat katsovat jo 2025 MLU-päivitykseen ja etsivät kumppaneita siihen.

Eiköhän meilläkin ratkaisu ole sen tyyppinen että hekot luetaan erikoisjoukkojen ja muutamien asejärjestelmien ohella ns. yhteisiin suorituskykyihin eikä niitä suinkaan ole lukittu pelkkään joukkojen kuljetukseen.

Mitään sutohommia ei tietysti voi tehdä kun ei ole varustusta. Kaikilta puolustushaaroilta löytyy kuitenkin noille käyttöä.
 
Totta, mutta MD 500-sarjalaiset ovat lähinnä erikoisoperaatioihin suunniteltuja tai spesifiin pst-rooliin. Niiden suojaus on vielä heikompi kuin gunshipin. Sitten on tuo yksimoottorisuus vielä ja sillä ei lennellä pitkälle vedenpäällä J
Pointtini olikin pelkästään vastata @J0h1F :n kysymykseen, että rauhanajan harjoitteluun ja tutkimukseen käy halvempikin ratkaisu kuin kourallinen oikeita tst-hekoja. Joku 4kpl Cobria, Apacheja tai Tiggereitä kun vaatisi kokonaan uuden huoltoketjun, ja se vasta maksaakin. Kovaan pst-rynnäköintiin tietysti pitäisi olla kovempi rassi.
 
Eiköhän meilläkin ratkaisu ole sen tyyppinen että hekot luetaan erikoisjoukkojen ja muutamien asejärjestelmien ohella ns. yhteisiin suorituskykyihin eikä niitä suinkaan ole lukittu pelkkään joukkojen kuljetukseen.

Mitään sutohommia ei tietysti voi tehdä kun ei ole varustusta. Kaikilta puolustushaaroilta löytyy kuitenkin noille käyttöä.
Sopii toivoa. Onanointia enempää ei kukaan tiedä. Nythän niillä ei muuta tehdäkkään kuin kuljeteta joukkoja. Tulituki ja MEVA/SUTO roolit puuttuvat. Gusse on tyytyväinen kuitenkin...
 
Pointtini olikin pelkästään vastata @J0h1F :n kysymykseen, että rauhanajan harjoitteluun ja tutkimukseen käy halvempikin ratkaisu kuin kourallinen oikeita tst-hekoja. Joku 4kpl Cobria, Apacheja tai Tiggereitä kun vaatisi kokonaan uuden huoltoketjun, ja se vasta maksaakin. Kovaan pst-rynnäköintiin tietysti pitäisi olla kovempi rassi.
Joo, tosin en ymmärrä miksi hankittaisiin jokin lavetti vain harjoittelun vuoksi ja suorituskyky jäisi vajavaiseksi. Se on joko-tai.
Tst-hekoja pitäisi tietysti olla 8-12 kpl, jota aikanaan suunniteltiinkin, mutta hinta on hirveä.
 
Back
Top