Huhta
Greatest Leader
Minusta jopa yhden tst-hekon ostaminen/leasing voisi olla järkevä kokeilu. Onko se sit Etelä-afrikan täysin modernisoima Mi-24 vai AH-1. Jotenkin en hyppäisi AH-64, Tiger yms kuvioihin, koska niissä kustannukset pomppaa rajusti.
En usko että Mi-8 aikakaudesta on vielä niin kauaa, etteikö Mi-24 luonnistuisi.
@Einomies1 laittoi yllä juttua lentotuntikustannuksista. AH-64 ja AH-1 menevät samaan luokkaan, joten vanhemman kopterityypin hankinnalla ei lentotunneissa juuri säästä. Hankintakustannuksissa säästöä kyllä tulisi, mutta tyypillisesti sitä saa, mistä maksaa... Lisäksi hankintakustannukset ovat vain osa elinkaarikuluista, joten käytetyn kopterin halpuus ei ole mitenkään ilmiselvää meidän olosuhteissa. Pientä kustannuslaskentaa alapuolella.
AH-64E Guardian
Operointi: 6 800 dollaria/h * 6000h = 40,8 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta yleisesti AH-64 -perheelle)
Hankinta: 100 miljoonaa dollaria (esim. Korean vientilupa 36 kpl 3,6 miljardilla)
Tuntikustannus: (40 800 000+100 000 000) dollaria / 6000 = 23 466 dollaria
AH-1Z
Operointi: 6 000 dollaria/h * 6000h = 36 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta)
Hankinta: 72,2 miljoonaa dollaria (esim. Korean vientilupa 36 kpl 2,6 miljardilla)https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64-fms.htm
Tuntikustannus: (36 000 000 + 72 200 000) dollaria / 6000 = 18 033 dollaria
^Ero ei siis ole loppupelissä kovin suuri. Katsotaan sitten vielä ne käytetyt AH-1W:t, mitäköhän ne maksaisivat vastaavalla logistiikkapaketilla (koulutus, huolto/varaosat, jonkinlainen asepaketti)... 15 miljoonaa per kopteri ja käyttöikää jäljellä ehkä 3000h?
AH-1W:
Operointi: 7 100 dollaria/h * 3000h = 21,3 miljoonaa dollaria (Einomiehen tilastosta)
Hankinta: 15 miljoonaa dollaria
Tuntikustannus: (21 300 000 + 15 000 000) dollaria / 3000 = 12 100 dollaria
Noiden päälle syntyy kustannuksia vielä mm. elinkaaren aikaisista päivityksistä, jotka voinee olettaa melko samanhintaisiksi kaikille konetyypeille. Eli vaikka absoluuttinen kustannusero pysyy samana, niin suhteellinen ero pienenee entisestään.
Jos halvimman saa yli 10 000 dollarin tuntialennuksella muihin verrattuna, niin mitä järkeä ostaa muita? No onhan se varmaan toimiva, jos tarkoitus on tarkoitus pippuroida käsiasein varustautuneita jihadistisissejä rajalle, kuten käytettyjä israelilaisia Cobria vastaanottanut Jordan. Meillä vastassa olisi mekanisoitu vihollinen voimakkaalla ilmatorjuntakyvyllä.
Vaikka AH-1W on varmasti paljon parempi vaihtoehto kuin sokea ja kömpelöliikkeinen sekä huoltointensiivinen Mi-24, niin amerikkalainen viski on tunnetusti vain keskinkertaista. Omasuoja, viestiyhteydet, ohjaamo ja etenkin sensorit ovat kovin 80-lukulaista. AH-1Z alkaa jo lähestyä nykytasoa, mutta AH-1W on mitä on...
Airvectors:
The AH-1Z is fitted with a nose-mounted AN/AAQ-30 "Hawkeye" Target Sighting System (TSS), featuring a FLIR imager, low-level-light color zoom TV, a laser rangefinder, and an "eye-safe" laser target designator. Earlier FLIRs didn't have the range to allow combat crews to identify a target from more than a few kilometers away, but the third-generation FLIR used in the TSS has large-aperture optics and an extremely effective stabilization system, allowing target identification from beyond the range of the Hellfire missile, indeed from beyond the range of most battlefield air-defense weapons.
Apassi Pitkäjousi oli 90-luvun testeissä huimasti alkuperäistä Apassia parempi. Jos nuo luvut ovat edes sinne päin (vrt. F-35 on x kertaa tehokkaampi kuin neljännen sukupolven konetyypit -puheet), niin kustannuseron jälkeenkään ei pitäisi jäädä kysymystä, mikä jenkkikopteri on järkevin valinta.
FAS:
https://fas.org/man/dod-101/sys/ac/ah-64.htmDuring Army operational testing in 1995, all six Longbow Apache prototypes competed against standard AH-64A Apaches. The threat array developed to test the combat capabilities of the two Apache designs was a postulated 2004 lethal and digitized force consisting of heavy armor, air defense and countermeasures. The tests clearly demonstrated that Longbow Apaches:
- Are 400 percent more lethal (hitting more targets) than the AH-64A, already the most capable and advanced armed helicopter in the world to enter service.
- Are 720 percent more survivable than the AH-64A.
- Meet or exceed Army requirements for both target engagement range and for probability of acquiring a seleted target. The specific requirements and results are classified.
- Easily can hit moving and stationary tanks on an obscured, dirty battlefield from a range of more than 7 kilometers, when optical systems are rendered ineffective.
- Can use either its Target Acquisition Designation Sight or fire control radar as a targeting sight, offering increased battlefield flexibility.
- Have the ability to initiate the radar scan, detect and classify more than 128 targets, prioritize the 16 most dangerous targets, transmit the information to other aircraft, and initiate a precision attack -- all in 30 seconds or less.