Laamanator
Eversti
Logistiikan vaikeus ja huollon merkitys on mielestäni yleisesti ottaen vähiten hahmotettu osa-alue paitsi sotilaallisia asioita, myös muutakin elämää ajatellen.
Huolto ei ole seksikästä militäärimachopornoa, se on arkista, mutta silti se on kaiken A ja O.
Huolto ja logistiikka ei ole seksikästä eikä sitä mielletä hotiksi taktiseksi hathatiksi, jossa uljaasti kilvan ryntäillään aikojen saatossa harvaksi karsiutuneiksi puistoa muistuttavissa metsiköissä valmiiksi tallattuja polkuja pitkin aseet paukkupatruunoita sylkien. Logistiikka on kuitenkin nimenomaan se aselaji, mikä on kaikkien operaatioiden ja operatiivisen toiminnan mahdollistaja. Se ei myöskään ole mitään yksinkertaista tai helppoa, vaan sisältää runsaasti ulottuvuuksia, liikkuvia osia ja epävarmuustekijöitä sekä päivittäistä raakaa työtä. Kuten monessa muussakin asiassa, myös huoltoon liittyvissä kysymyksissä piru asuu aina lukuisissa yksityiskohdissa.
Vaikka varmasti hyvin harva tulee koskaan asiaa ajatelleeksi, niin erittäin yksinkertaisena esimerkkinä jo pelkästään sen perushuolletun rynnäkkökiväärin saaminen sen talttahampaan käteen sekä sen kymmenen toimivan ja käyttäjälleen turvallisen patruunan jakaminen siihen ampumaradan katoksen sääsuojaan levitetylle vihreälle makuualustalle sitä varten, että niitä voi käskystä alkaa nykertämään lippaaseen maailman v*ttumaisimman epäkäytännöllisellä tavalla, on aika monen logistisen prosessin ja toimenpiteen lopputulos. Niitä ei manata jollain hokkuspokkusloitsulla taikurinhatusta tväl-varaston kahvihuoneessa, jonka hämäriin tiskillä asioivien asevelvollisten katseet eivät yllä, eikä niitä liioin käy myöskään joukkueen tai jaoksen lapsiluutnantti firman kortilla ostamassa kaupasta edellisenä iltapäivänä.
Siviilissä "logistiikkaa" hoitaa siihen koulutuksen ja alan työn koulimat ihmiset. On se varmaan pulliaiselle outoa. Logistiikan ammattilaisille se ei ole ollenkaan outoa. Yksi upseerin ja rivimiehen erottava tekijä on ja pitää olla yleinen tilannetaju, organisointikyky, ajantaju ja kyky ymmärtää kokonaisuuksia. Eli kuinka kauan kuluu matkaan, ennakkovalmisteluihin jne. Ton toki jokainen täysipäinen kouluikäisen vanhempi tajuaa jo ihan ilman eri puheita tai ei saa penskojaan ikinä ajoissa kouluun tai päiväkotiin.
Hankkeista esim. täysin siviilit ahvenanmaalaiset suunnittelee, kilpailuttaa, rakennuttaa ja ottaa käyttöön ruotsinlaivan 2-3 vuodessa. Siinä sivussa hakevat muutaman kymmenen miljoonaa yritystukea.
Tokihan intillä pitää kulua sama tai hiukan pitempi aika rynkyn patruunoiden ostamisen pohtimiseen ja rekka-autojen huoltojen suunnitteluun. Tajuan, että sotalaivaa tai lentokonetta ei saa parissa kolmessa vuodessa, mut tuskin Kainuun Prikaatissa sellaista hi-techiä on et niiden helyjen suunnittelu kestää vuosia.
Tää porukka muuttuu sit dynaamiseksi samana päivänä kun sota syttyy. Edellyttäen et siihen on 5-vuotissuunnitelma...
Sotalaitoksessa voi olla se ongelma että rauhan aikana se dynamisyys katoaa.
Kun ei ole kiire minnekkään, niin miksi hötkyillä
Olette väärässä. Puolustusvoimat on erittäin dynaaminen ja moderni johtamiseen sekä haastavaankin päätöksentekoon erikoistunut valtionlaitos, jonka joustava organisaatiorakenne kykenee tarvittaessa sudenkorennon reaktioajalla ja sille ominaisella kissamaisella ketteryydellä suorastaan hämmästyttävän akrobaattisen sulaviin taktisiin peliliikkeisiin. Iso laiva kääntyy kuitenkin soutuvenettä hitaammin.
Viimeksi muokattu: