Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Sehän se olis ultimaattinen konkreettinen NATO-optio että meidän miehemme oleskelisi hotellista US Department of Staten liepeillä salkussa valmiiksi ratifioitu ja eduskunnan siunaama liittymisasiakirja.

Siinä vaiheessa voidaan täällä ihan rauhassa nostaa jalat pöydälle ja ilmoittaa että joo ootella Ruåtsia (ellei tule syytä toimia ennen sitä).

edit: alokas Te siinä yläpuolella ehdittekin ensin tekemään saman havainnon. No, suuret mielet ajattelevat samankaltaisesti.
Joo, tätähän minä olen sanonut jo syksystä lähtien: siinä vaiheessa kun liittyminen on enää vain Suomen käsissä, voidaan jäädä kalkkiviivoille odottamaan Ruotsia, jos näin halutaan mutta tarvittaessa ollaan yhdellä askeleella sisällä.
 
Olisko viidestoista kerta, "Turkki ei ole ongelma. Unkari on". Haluaisin olla väärässä.
Ongelmaa on siihen asti kunnes sekä Turkki että Unkari ratifioivat Suomen ja toivottavasti myös Ruotsin Nato jäsenyyden. Saattaa olla, että paljon virtaa vettä Tonavassa ja Bosborin salmessa ennen kuin puuttuvat ratifioinnit on paperilla lopullisesti. Ei auta kuin odottaa rauhallisena miten asia etenee.
 
Jotenkin on ikävä kyllä kutina, että Turkki ja Unkari ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksen eikä jäsenyyttä ole lähitulevaisuudessa tiedossa, mutta toki toivon olenani väärässä
 
Jotenkin on ikävä kyllä kutina, että Turkki ja Unkari ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksen eikä jäsenyyttä ole lähitulevaisuudessa tiedossa, mutta toki toivon olenani väärässä
Jos lähitulevaisuus tarkoittaa kahden tunnin aika-ikkunaa olet luultavasti oikeassa. Vuoden aika-ikkunalla erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä. Mitään salaisia sopimuksia ei tietenkään ole olemassa. Ihan vinkkinä laita jotain sisältöä viesteihin. Musta tuntuu viestit ei vie mitään asiaa eteenpäin
 
Jotenkin on ikävä kyllä kutina, että Turkki ja Unkari ovat tehneet Venäjän kanssa sopimuksen eikä jäsenyyttä ole lähitulevaisuudessa tiedossa, mutta toki toivon olenani väärässä

Unkari on ajatusmaailmassani kuin suuri kysymysmerkki. Mielipidekysymyksien mukaan kaikista suurin osa unkarilaisesta kansasta kannattaa EU:ta. Orban sen sijaan vain eristää unkaria euroopasta. Tästä ristiriidasta huolimatta kannattaa kansa Orbania. Mitä siellä unkarilaisessa ajatusmaailmassa on oikein meneillään?
 
Meinaako pojat, että Venäjän multisupertempulla meidät pyyhkäistään Naton tuulikaapista wagnerilaiseen jumalhämärään?
 
Tuo on muuten erinomainen havainto. Suomen aiempi NATO-optio tarkoitti mahdollisuutta anoa jäsenyyttä. Jos ja kun Unkari sekä Turkki vihdoin ratifioivat liittymispöytäkirjat ja toimittavat ne Yhdysvaltain ulkoministeriön arkistoon, Suomella on ensimmäistä kertaa mahdollisuus liittyä NATO:on.

Prosessihan menee niin, että kun kaikki 30 ratifiointia on talletettu arkistoon, NATO:n pääsihteeri kutsuu Suomen liittymään Pohjois-Atlantin sopimukseen. Eduskunta keskustelee asiasta ja tekee päätöksen, jonka jälkeen tasavallan presidentti hyväksyy liittymisen ja vahvistaa sitä koskevan lain. Suomen liittymiskirja toimitetaan kuriirilla Washingtonin-suurlähetystöön, josta se sitten kiikutetaan samaiseen Yhdysvaltain ulkoministeriön holviin. Suomesta tulee NATO:n täysjäsen tuolla samaisella hetkellä.

Jos Suomi niin haluaa, suurlähettilästä voidaan myös ohjeistaa pitämään paperi kassakaapissa hautumassa sillä aikaa, kun turkkilaiset jatkavat Ruotsi-sirkustaan. Googlen reittihaun perusteella suurlähetystöstä ajaa arkistolle alle vartissa, eli tiukan paikan tullen liittyminen voidaan tarvittaessa hoitaa varsin ripeästi. Mutta Suomen olisi siis täysin mahdollista odotella Ruotsia, kaikessa rauhassa, kahvin ja pullan ääressä tuumaillen ja sanomalehteä lukien.

Tuota lähestymistapaa kutsuisin NATO-optioksi.

Ja jos halutaan Ruotsia odotella niin noin se pitää tehdä. Omat lait ja paperit valmiiksi, sitten odottelemaan jos sille nyt joku tarvetta näkee. Mitäs muuten luulette, että mitä Ruotsi tekisi vastaavassa asemassa? Aivan toimittaisi paperit arkistoon niin että heilahtaa.
 
Meinaako pojat, että Venäjän multisupertempulla meidät pyyhkäistään Naton tuulikaapista wagnerilaiseen jumalhämärään?

Ei ne mitään jyrää. Siellä on miinoitteet.

Ja ilmeisesti olemme selkäydinrefleksillä ottaneet perinteisen ajopuuteorian käyttöön selviytymis- ja selitysstrategiaksi, "eihän me mitään sille voida jos Unkari ja Turkki meidän jäsenyytemme ratifioi ja pakottaa meidät NATO:on vaikka ei mitenkään oltaisi haluttu mennä, ainakaan ennen Ruotsia..."
 
Tähän asiaan tuli nyt vastaus. Eipä tarvi enää spekuloida asialla. Eli suomi liittyy tarvittaessa ilman ruotsia, jos saa ratifioinnit eri aikataululla.

Jutusta ei ihan selkeästi ilmene sanoiko Marin noin vai oliko se toimittelijan spekulaatiota? Muiden ratifioinnithan eivät tee Suomesta automaattisesti jäsentä vaan tarvitaan Eduskunnan ja pressan siunaus. Voimmehan me jäädä odottelemaan Ruotsia ennen kuin vahvistamme jäsenyyden.

Kommentti vähemmistöhallituksesta vahvistaa se mitä täälläkin märehdittiin toimitusministeristön ongelmallisuusesta kriisitilanteessa. Olisi syytä ottaa uusi käytäntö jossa maassa on toimitusministeristöjen sijasta aina hallitus täysillä valtuuksilla.
 
Tähän asiaan tuli nyt vastaus. Eipä tarvi enää spekuloida asialla. Eli suomi liittyy tarvittaessa ilman ruotsia, jos saa ratifioinnit eri aikataululla.

Pitääköhän meidän jäsenenä ratifioida sitten Ruotsin jäsenyys? Olisihan sekin... En usko siitä mitään ongelmaa tulevan, mutta olisihan siinä tilanteessa taas yleisönosastoissa aasintuntijoita kertomassa Pohjolan vakaudesta ja sodanlietsonnasta.. Kyllä siellä varmaan myös Jumalan tahtoa tulkittaisiin...
 
Kappas, kalkkunasta kuuluu taas:
https://yle.fi/a/74-20016446

Ilmeisesti tässä on kyse nyt vain siitä että pelattiin pajatsoa perinteikkäällä narutetulla kolikolla ja katsottiin paljonko sieltä saa ylimääräistä irti. Jotenkin kummasti alkaa puuhet pehmetä ja kun mitään ylimääräistä ei tipu ennen seuraavaa Nato kokousta. Samalla kalkkunan paikallinen mahtiasema rapistuu kun omilla siivillä ei pääse lentoon ja tarttis jotain länsimaista hävittäjää alle. Kaipa tuonne jo tarjottiin Griipeniä F16 tilalle tälläisenä juurooppalaisena ratkaisuna. Kyllä siinä pyrstösulat vipattaisi kun turkkilainen Griippenillä viistäisi Syyrissa ryssiä kuurmottaen. Ajatus tuosta saattoi kyllä olla suurvisiirille ehkä enemmän sellainen pahaa unta muistuttava kokemus..

Basaarikauppias alkaa huomata että se diili ei tästä parane vaikka mitä yrittäisi ja kohta ne asiakkaat lähtee pois jos ei ala kauppoja tulla.

Unkarin osalta örpäni ilmoitti jo viimevuonna että Suomen ja Ruotsin Nato ratifiointi käsitellään 2023 parlamentikauden ensimmäisessä istunnossa. Kauden aloitus on tarkemmin 20.2.2023.

Jos nuo nyt tuolta tulee niin kyllä tässä saa kaikki taputella itseään selkään hyvin nopeasti Nato liittymiskäsittelystä. Nato liittymisiin on kuulunut aina poliittinen mutapaini joten miksi tämä kerta olisi jotenkin erilainen? Ei tämä meidän erikoisuutemma nyt niin erityistä tunnu maailmalla olevan. Oliskohan tämä erikoisolomme sittenkin ihan itsekoettua..
 
Pitääköhän meidän jäsenenä ratifioida sitten Ruotsin jäsenyys? Olisihan sekin... En usko siitä mitään ongelmaa tulevan, mutta olisihan siinä tilanteessa taas yleisönosastoissa aasintuntijoita kertomassa Pohjolan vakaudesta ja sodanlietsonnasta.. Kyllä siellä varmaan myös Jumalan tahtoa tulkittaisiin...

Tietysti meidän tulee tuolloin vaatia selvitystä vuoden 2015 tapahtumista Haaparanta-Tornio-akselilla. Sekä turvatakuut siitä, ettei moinen tapahdu enää uudelleen, ennen kuin voimme vahvistaa Ruotsin NATO-jäsenyyden.

Ei ole hyväksyttävää, että liittolaismaa toimii tavalla, joka heikentää toisen liittolaismaan turvallisuutta, taloudellista tilannetta sekä ennen kaikkea PISA-arvosanoja.
 
Tietysti meidän tulee tuolloin vaatia selvitystä vuoden 2015 tapahtumista Haaparanta-Tornio-akselilla. Sekä turvatakuut siitä, ettei moinen tapahdu enää uudelleen, ennen kuin voimme vahvistaa Ruotsin NATO-jäsenyyden.

Ei ole hyväksyttävää, että liittolaismaa toimii tavalla, joka heikentää toisen liittolaismaan turvallisuutta, taloudellista tilannetta sekä ennen kaikkea PISA-arvosanoja.
Niin, ja niiden ei tarvi palauttaa kurdejaan meille, päinvastoin täältä palautellaan humanitäärisestä valtiosta poistetut takaisin :cool:
 
Toisaalta ymmärrän kyllä Erdoakin tässä. Otetaan kuvitteellinen esimerkki vaihtoehtoisesta historian kulusta:

On 1970-luvun loppu ja IRA:n terroristit pommittavat siviilejä Pohjois-Irlannissa, ampuvat poliiseja Belfastissa ja aiheuttavat jatkuvia pommiuhkia Lontoossa. Brittiviranomaiset ajavat heitä takaa, jonka seurauksena joukottain IRA:n jäseniä ja kannattajia pakenee Suomeen ja hakee poliittista turvapaikkaa. Suomi myöntää heille turvapaikan. Suomesta käsin nämä IRA:n entiset jäsenet ja kannattajat jatkavat brittihallinnon vastaisia mielenosoituksia, pitävät esillä IRA:n tunnuksia ja roikottavat Margaret Thatcheria esittävää nukkea jaloista Helsingin rautatieasemalla. IRA-terroristien jälkeläinen valitaan jopa kansanedustajaksi eduskuntaan. Britit pyytävät luovutuksia, jotka evätään, koska ihmisoikeudet.

No, samaan aikaan Suomi haluaisi päästä Euroopan vapaakauppa-alue EFTA:n jäseneksi, mutta tarvitsisi siihen Britannian ratifioinnin. Kuinka todennäköisesti Thatcher tällaisessa kuvitteellisessa tilanteessa ratifioisi Suomen EFTA-jäsenyyden? Voi olla, että vaatisi IRA:n toiminnan kieltämistä Suomessa? Voi olla, että vaatisi terroristien luovuttamista?

Vastaavasta kuviosta on kyse Ruotsin ja Turkin välillä. Vaihdetaan tuohon ylläolevaan tarinaan Britannian tilalle Turkki, Suomen tilalle Ruotsi, IRA:n tilalle PKK ja Thatcherin tilalle Erdogan, niin ehkä alkaa avautua tilanne?

Tässä valossa olisi sulaa hulluutta jäädä odottamaan Ruotsia, koska Turkki ei voisi jo arvovaltasyistä hyväksyä heitä ellei kurdien poliittista toimintaa kielletä Ruotsissa aivan kokonaan. Ja sitä Ruotsi ei halua tehdä, koska ihmisoikeudet ja koska Ruotsi on aina ja kaikessa oikeassa.
 
Toisaalta ymmärrän kyllä Erdoakin tässä. Otetaan kuvitteellinen esimerkki vaihtoehtoisesta historian kulusta:

On 1970-luvun loppu ja IRA:n terroristit pommittavat siviilejä Pohjois-Irlannissa, ampuvat poliiseja Belfastissa ja aiheuttavat jatkuvia pommiuhkia Lontoossa. Brittiviranomaiset ajavat heitä takaa, jonka seurauksena joukottain IRA:n jäseniä ja kannattajia pakenee Suomeen ja hakee poliittista turvapaikkaa. Suomi myöntää heille turvapaikan. Suomesta käsin nämä IRA:n entiset jäsenet ja kannattajat jatkavat brittihallinnon vastaisia mielenosoituksia, pitävät esillä IRA:n tunnuksia ja roikottavat Margaret Thatcheria esittävää nukkea jaloista Helsingin rautatieasemalla. IRA-terroristien jälkeläinen valitaan jopa kansanedustajaksi eduskuntaan. Britit pyytävät luovutuksia, jotka evätään, koska ihmisoikeudet.

No, samaan aikaan Suomi haluaisi päästä Euroopan vapaakauppa-alue EFTA:n jäseneksi, mutta tarvitsisi siihen Britannian ratifioinnin. Kuinka todennäköisesti Thatcher tällaisessa kuvitteellisessa tilanteessa ratifioisi Suomen EFTA-jäsenyyden? Voi olla, että vaatisi IRA:n toiminnan kieltämistä Suomessa? Voi olla, että vaatisi terroristien luovuttamista?

Vastaavasta kuviosta on kyse Ruotsin ja Turkin välillä. Vaihdetaan tuohon ylläolevaan tarinaan Britannian tilalle Turkki, Suomen tilalle Ruotsi, IRA:n tilalle PKK ja Thatcherin tilalle Erdogan, niin ehkä alkaa avautua tilanne?

Tässä valossa olisi sulaa hulluutta jäädä odottamaan Ruotsia, koska Turkki ei voisi jo arvovaltasyistä hyväksyä heitä ellei kurdien poliittista toimintaa kielletä Ruotsissa aivan kokonaan. Ja sitä Ruotsi ei halua tehdä, koska ihmisoikeudet ja koska Ruotsi on aina ja kaikessa oikeassa.
No joo, mutta onko kurdikysymys todellinen syy, vai keppihevonen jolla voidaan perustella viivyttely joka johtuu jostain ihan muusta; on se sitten tulossa olevat vaalit, hävittäjien lypsäminen jenkeistä, Venäjältä tilatut ydinvoimalat, tai joku muu?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top