Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Nythän oli kysymys juuri siitä että voi tulla tilanne jossa toimitusministeristö ei riitä. Kyllä minä sen tiedän että tuo vakiintunut käytäntö on mahdollinen.

Ongelma oli siis se miten saadaan maahan täysin valtaoikeuksin toimiva Valtioneuvosto ylimenokaudelle? Ihan vain päälle kaatuvien kriisien varalle.
Kyllä toimitusministeristöllä on täydet valtaoikeudet valtiosäännön mukaan, poliittinen valtuutus on kuitenkin vähän niin ja näin. Asiasta yhtään mitään tietämättömänä arvaisin, että sitä keskustelua Salen palaverissa aloitettiin. Jos etukäteen merkittävimmät puolueet sitoutuvat esim. NATO ratifiointiin myös vaalien jälkeen on asia oletettavasti Ok, ainakin jos näillä puolueilla on merkittävä enemmistö vaalien jälkeen. Tällaista ei muistini mukaan aiemmin ole tehty, joten uutta poliittista kulttuuria siinä luodaan. Toisaalta kun ratifiointi menee joka tapauksessa eduskunnan päätettäväksi ja presidentin vahvistettavaksi, ei hallituksen asemaa nyt mahdottomasti kannata korostaa. Hankkeella on kuitenkin merkittävä kannatus kansan ja puolueiden kesken.
 
Kyllä toimitusministeristöllä on täydet valtaoikeudet valtiosäännön mukaan, poliittinen valtuutus on kuitenkin vähän niin ja näin. Asiasta yhtään mitään tietämättömänä arvaisin, että sitä keskustelua Salen palaverissa aloitettiin. Jos etukäteen merkittävimmät puolueet sitoutuvat esim. NATO ratifiointiin myös vaalien jälkeen on asia oletettavasti Ok, ainakin jos näillä puolueilla on merkittävä enemmistö vaalien jälkeen. Tällaista ei muistini mukaan aiemmin ole tehty, joten uutta poliittista kulttuuria siinä luodaan. Toisaalta kun ratifiointi menee joka tapauksessa eduskunnan päätettäväksi ja presidentin vahvistettavaksi, ei hallituksen asemaa nyt mahdottomasti kannata korostaa. Hankkeella on kuitenkin merkittävä kannatus kansan ja puolueiden kesken.

Ylivoimaisesti helpoin tapa olisi tehdä porukalla tarvittavat linjaukset jotta toimitusministeristö voi ilman ulinoita tehdä sen mikä täytyy. Sitten alkaisi perustuslakiautistien veivaus siitä millaisia oikeuksia täsmälleen annettaisiin.

Periaatteellisistakin murheista päästäisiin sillä että hallitus siunattaisiin parlamentaarisesti. Näin saataisiin käyttöön täydet valtaoikeudet ilman katkoja.
 
Periaatteellisistakin murheista päästäisiin sillä että hallitus siunattaisiin parlamentaarisesti. Näin saataisiin käyttöön täydet valtaoikeudet ilman katkoja.
Niinpä, parlamentarismin periaatteiden mukaan on vaan haastava kuvio. Vaalien jälkeisen varsinaisen hallituksen valinnassa ei vaan oikein ole oikotietä ja hyvä niin. Siitä periaatteesta jos joustetaan on luotu ennakkotapaus, jota myöhemmin voidaan käyttää hyväksi johonkin ei niin jaloon tarkoitukseen.

Demokratia on joskus vaikeaa aivan itsetarkoituksellisesti, esim. jottei vallan ”demokraattinen” kaappaus onnistuisi. Tästäkin ikävä kyllä löytyy esimerkkejä, ensimmäisenä tulee jostain syystä mieleen Turkki ja Unkari.

En jaksa kuvitellakaan, että tästä tehtäisiin oikeaa poliittista ongelmaa. Äärivasemmistoliiton änkyrälinja räkyttää ehkä, mutta niinhän ne tekis luultavasti jokatapauksessa jollain syyllä. Turtiasta toivottavasti ei valita uuteen eduskuntaan.
 
Niinpä, parlamentarismin periaatteiden mukaan on vaan haastava kuvio. Vaalien jälkeisen varsinaisen hallituksen valinnassa ei vaan oikein ole oikotietä ja hyvä niin. Siitä periaatteesta jos joustetaan on luotu ennakkotapaus, jota myöhemmin voidaan käyttää hyväksi johonkin ei niin jaloon tarkoitukseen.

Demokratia on joskus vaikeaa aivan itsetarkoituksellisesti, esim. jottei vallan ”demokraattinen” kaappaus onnistuisi. Tästäkin ikävä kyllä löytyy esimerkkejä, ensimmäisenä tulee jostain syystä mieleen Turkki ja Unkari.

En jaksa kuvitellakaan, että tästä tehtäisiin oikeaa poliittista ongelmaa. Äärivasemmistoliiton änkyrälinja räkyttää ehkä, mutta niinhän ne tekis luultavasti jokatapauksessa jollain syyllä. Turtiasta toivottavasti ei valita uuteen eduskuntaan.
Luotetaan siihen että Yrttiaho ja Mustis jatkavat. Ja eiköhän persuistakin löydy taas joku omiin muroihin kuseskelija niin kuin on tapana ollut. Noilla lihaksilla ei onneksi mitään olennaista pysäytetä.
 
Nythän oli kysymys juuri siitä että voi tulla tilanne jossa toimitusministeristö ei riitä. Kyllä minä sen tiedän että tuo vakiintunut käytäntö on mahdollinen.

Ongelma oli siis se miten saadaan maahan täysin valtaoikeuksin toimiva Valtioneuvosto ylimenokaudelle? Ihan vain päälle kaatuvien kriisien varalle.
Ei ongelmaa, vaikka tavanomaisesti eduskunta tekee päätöksen hallituksen esityksestä, on sillä myös itsenäinen aloiteoikeus. Eli ei ole tilannetta jossa päätöksentekoketju ei toimisi.
 
Tässä asiasta suomeksi:

Nato | Senaattorit Bidenille: Turkille ei saa myydä F-16-hävittäjiä ennen kuin Suomi ja Ruotsi ovat Natossa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009368965.html?share=1d1f509a5201f1a8439622eb1f1ee4af
 
Tietenkin se pitää tehdä näin kuten arvon toimittaja kirjoittaa. Salen leimaa vaille valmiiksi, niin meillä alkaa olla se NATO-optio.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009368921.html

Kommentti: Lopetteleva eduskunta voisi hyväksyä Nato-päätöksen ennen vaaleja – ja presidentti Niinistö hoitaa homman loppuun​

Kun pitkittyy, niin mutkistuu. Suomen Nato-päätös kannattaa hyväksyä loppuun nykyisessä eduskunnassa, eikä jäädä odottelemaan vaalien yli, politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala arvioi.
 
Pitäisi tehdä mutta tehdääkö? Jonkin verran on ollut vastustusta etukäteen tekemiselle.
 
Tietenkin se pitää tehdä näin kuten arvon toimittaja kirjoittaa. Salen leimaa vaille valmiiksi, niin meillä alkaa olla se NATO-optio.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009368921.html

Kommentti: Lopetteleva eduskunta voisi hyväksyä Nato-päätöksen ennen vaaleja – ja presidentti Niinistö hoitaa homman loppuun​

Kun pitkittyy, niin mutkistuu. Suomen Nato-päätös kannattaa hyväksyä loppuun nykyisessä eduskunnassa, eikä jäädä odottelemaan vaalien yli, politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala arvioi.

Samoilla linjoilla. Tehdään kaikki valmiiksi omalta puolelta. Sitten diplomaatti päivystämään lentokentälle, jotta ollaan Pentagonin kassakaapilla ennen kuin muste on kuivunut papereissa.

Vielä tuohon Suomen ja Ruotsin tilanteeseen että itse ajattelen niin ettei yhtään periksi Erdolle. Ei aleta matelemaan, eikä kerjäämään mutta jos Turkki ja Unkari laittavat nimet paperiin, ei pidä jäädä odottelemaan minä vuonna länsinaapuri saa luvan.
 
Menemmekö vai jäämmekö solidaarisuudesta odottamaan herrasväkeä?
Ei ole meistä kiinni mitenkään.

Erdogan lupasi jo viime keväänä, että ok, ei ongelmia. Sitten niitä ongelmia olikin ja niin käy todnäk tälläkin kerralla. Kun joku myönnytys tehtäisiin, vaadittaisiin lisää meiltä tai USAlta.

Jos oikeasti tilaisuus aukeaa, niin ei tarvitse hetkeäkään epäillä, mennään että heilahtaa. Mutta Orbanista ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään, ja sieltäkin saattaa tulla jotakin pientä viivettä ja tinkimistä.
 
"Sitten kun tilaisuus aukeaa" tarkoittaa käytännössä sitä, että molemmat puuttuvat maat ratifioivat. Se ei kuitenkaan ole mikään aikaikkuna joka saattaa sulkeutua minä hetkenä tahansa ja tilaisuus on käytettävä tai se voi mennä sivu suun.

Tosiasiassa silloin ei ole enää mikään kiire koska se ikkuna ei enää sulkeudu. Toki Natoon voidaan mennä jos halutaan, mutta voidaan ihan hyvin jäädä myös odottamaan. Toki jos naapuri alkaa kerätä rautaa rajalle, ei siinä tilanteessa kannata jäädä katselemaan, mutta muussa tapauksessa voidaan ihan rauhassa katsella ja odottaa; varsinkin jos sitä Suomelta odotetaan. Joukkuepelaaja on yleensä suositumpi kuin oman edun ajaja.
 
"Sitten kun tilaisuus aukeaa" tarkoittaa käytännössä sitä, että molemmat puuttuvat maat ratifioivat. Se ei kuitenkaan ole mikään aikaikkuna joka saattaa sulkeutua minä hetkenä tahansa ja tilaisuus on käytettävä tai se voi mennä sivu suun.

Tosiasiassa silloin ei ole enää mikään kiire koska se ikkuna ei enää sulkeudu. Toki Natoon voidaan mennä jos halutaan, mutta voidaan ihan hyvin jäädä myös odottamaan. Toki jos naapuri alkaa kerätä rautaa rajalle, ei siinä tilanteessa kannata jäädä katselemaan, mutta muussa tapauksessa voidaan ihan rauhassa katsella ja odottaa; varsinkin jos sitä Suomelta odotetaan. Joukkuepelaaja on yleensä suositumpi kuin oman edun ajaja.
Silloin meillä on vihdoinkin NATO-optio.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top