Olisko viidestoista kerta, "Turkki ei ole ongelma. Unkari on". Haluaisin olla väärässä.Mihinköhän vuoteen Unkari on lopulta päätynyt siinä, missä maaliskuussa Suomen hakemus ratifioidaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisko viidestoista kerta, "Turkki ei ole ongelma. Unkari on". Haluaisin olla väärässä.Mihinköhän vuoteen Unkari on lopulta päätynyt siinä, missä maaliskuussa Suomen hakemus ratifioidaan?
Kyllä toimitusministeristöllä on täydet valtaoikeudet valtiosäännön mukaan, poliittinen valtuutus on kuitenkin vähän niin ja näin. Asiasta yhtään mitään tietämättömänä arvaisin, että sitä keskustelua Salen palaverissa aloitettiin. Jos etukäteen merkittävimmät puolueet sitoutuvat esim. NATO ratifiointiin myös vaalien jälkeen on asia oletettavasti Ok, ainakin jos näillä puolueilla on merkittävä enemmistö vaalien jälkeen. Tällaista ei muistini mukaan aiemmin ole tehty, joten uutta poliittista kulttuuria siinä luodaan. Toisaalta kun ratifiointi menee joka tapauksessa eduskunnan päätettäväksi ja presidentin vahvistettavaksi, ei hallituksen asemaa nyt mahdottomasti kannata korostaa. Hankkeella on kuitenkin merkittävä kannatus kansan ja puolueiden kesken.Nythän oli kysymys juuri siitä että voi tulla tilanne jossa toimitusministeristö ei riitä. Kyllä minä sen tiedän että tuo vakiintunut käytäntö on mahdollinen.
Ongelma oli siis se miten saadaan maahan täysin valtaoikeuksin toimiva Valtioneuvosto ylimenokaudelle? Ihan vain päälle kaatuvien kriisien varalle.
Kyllä toimitusministeristöllä on täydet valtaoikeudet valtiosäännön mukaan, poliittinen valtuutus on kuitenkin vähän niin ja näin. Asiasta yhtään mitään tietämättömänä arvaisin, että sitä keskustelua Salen palaverissa aloitettiin. Jos etukäteen merkittävimmät puolueet sitoutuvat esim. NATO ratifiointiin myös vaalien jälkeen on asia oletettavasti Ok, ainakin jos näillä puolueilla on merkittävä enemmistö vaalien jälkeen. Tällaista ei muistini mukaan aiemmin ole tehty, joten uutta poliittista kulttuuria siinä luodaan. Toisaalta kun ratifiointi menee joka tapauksessa eduskunnan päätettäväksi ja presidentin vahvistettavaksi, ei hallituksen asemaa nyt mahdottomasti kannata korostaa. Hankkeella on kuitenkin merkittävä kannatus kansan ja puolueiden kesken.
Niinpä, parlamentarismin periaatteiden mukaan on vaan haastava kuvio. Vaalien jälkeisen varsinaisen hallituksen valinnassa ei vaan oikein ole oikotietä ja hyvä niin. Siitä periaatteesta jos joustetaan on luotu ennakkotapaus, jota myöhemmin voidaan käyttää hyväksi johonkin ei niin jaloon tarkoitukseen.Periaatteellisistakin murheista päästäisiin sillä että hallitus siunattaisiin parlamentaarisesti. Näin saataisiin käyttöön täydet valtaoikeudet ilman katkoja.
Luotetaan siihen että Yrttiaho ja Mustis jatkavat. Ja eiköhän persuistakin löydy taas joku omiin muroihin kuseskelija niin kuin on tapana ollut. Noilla lihaksilla ei onneksi mitään olennaista pysäytetä.Niinpä, parlamentarismin periaatteiden mukaan on vaan haastava kuvio. Vaalien jälkeisen varsinaisen hallituksen valinnassa ei vaan oikein ole oikotietä ja hyvä niin. Siitä periaatteesta jos joustetaan on luotu ennakkotapaus, jota myöhemmin voidaan käyttää hyväksi johonkin ei niin jaloon tarkoitukseen.
Demokratia on joskus vaikeaa aivan itsetarkoituksellisesti, esim. jottei vallan ”demokraattinen” kaappaus onnistuisi. Tästäkin ikävä kyllä löytyy esimerkkejä, ensimmäisenä tulee jostain syystä mieleen Turkki ja Unkari.
En jaksa kuvitellakaan, että tästä tehtäisiin oikeaa poliittista ongelmaa. Äärivasemmistoliiton änkyrälinja räkyttää ehkä, mutta niinhän ne tekis luultavasti jokatapauksessa jollain syyllä. Turtiasta toivottavasti ei valita uuteen eduskuntaan.
Ei ongelmaa, vaikka tavanomaisesti eduskunta tekee päätöksen hallituksen esityksestä, on sillä myös itsenäinen aloiteoikeus. Eli ei ole tilannetta jossa päätöksentekoketju ei toimisi.Nythän oli kysymys juuri siitä että voi tulla tilanne jossa toimitusministeristö ei riitä. Kyllä minä sen tiedän että tuo vakiintunut käytäntö on mahdollinen.
Ongelma oli siis se miten saadaan maahan täysin valtaoikeuksin toimiva Valtioneuvosto ylimenokaudelle? Ihan vain päälle kaatuvien kriisien varalle.
Tässä alkuperäinen kirjeSenators call on Biden to delay F-16 jet sale to Turkey until Finland and Sweden allowed into NATO
A bipartisan group of senators urged President Joe Biden to delay the sale of F-16 fighter jets to Turkey until Turkey agrees to allow Sweden and Finland to join the North Atlantic Treaty Organization (NATO).edition.cnn.com
Tässä asiasta suomeksi:Senators call on Biden to delay F-16 jet sale to Turkey until Finland and Sweden allowed into NATO
A bipartisan group of senators urged President Joe Biden to delay the sale of F-16 fighter jets to Turkey until Turkey agrees to allow Sweden and Finland to join the North Atlantic Treaty Organization (NATO).edition.cnn.com
Tietenkin se pitää tehdä näin kuten arvon toimittaja kirjoittaa. Salen leimaa vaille valmiiksi, niin meillä alkaa olla se NATO-optio.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009368921.html
Kommentti: Lopetteleva eduskunta voisi hyväksyä Nato-päätöksen ennen vaaleja – ja presidentti Niinistö hoitaa homman loppuun
Kun pitkittyy, niin mutkistuu. Suomen Nato-päätös kannattaa hyväksyä loppuun nykyisessä eduskunnassa, eikä jäädä odottelemaan vaalien yli, politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala arvioi.
Vanhanen tuota ainakin on neliraaja-jarruttanut. Menis sekin tekemään vaikka uuniperunoita, tai askartelemaan jotain tuppeensahatuista lankuista.Pitäisi tehdä mutta tehdääkö? Jonkin verran on ollut vastustusta etukäteen tekemiselle.
Ei ole meistä kiinni mitenkään.Menemmekö vai jäämmekö solidaarisuudesta odottamaan herrasväkeä?
Silloin meillä on vihdoinkin NATO-optio."Sitten kun tilaisuus aukeaa" tarkoittaa käytännössä sitä, että molemmat puuttuvat maat ratifioivat. Se ei kuitenkaan ole mikään aikaikkuna joka saattaa sulkeutua minä hetkenä tahansa ja tilaisuus on käytettävä tai se voi mennä sivu suun.
Tosiasiassa silloin ei ole enää mikään kiire koska se ikkuna ei enää sulkeudu. Toki Natoon voidaan mennä jos halutaan, mutta voidaan ihan hyvin jäädä myös odottamaan. Toki jos naapuri alkaa kerätä rautaa rajalle, ei siinä tilanteessa kannata jäädä katselemaan, mutta muussa tapauksessa voidaan ihan rauhassa katsella ja odottaa; varsinkin jos sitä Suomelta odotetaan. Joukkuepelaaja on yleensä suositumpi kuin oman edun ajaja.