Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Voi olla, että Turkin ratifiointi ei sittenkään aiheuta kiirettä Unkarissa:

Screenshot_20230315_151826_Helsingin Sanomat.jpg

Eli tämän mukaan, Unkari voisi odottaa Suomen ratifiointia niin kauan kun Turkki viivyttää Ruotsia. Mutta toki paine Unkaria kohtaan kasvaa koko ajan, eikä Unkarilla ole samalla tavalla muskelia kuin Turkilla.

Nato | Unkari: Emme ole viimeinen maa, joka ratifioi sekä Suomen että Ruotsin: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009455010.html?share=e14442d39d8738faec1fe1958457acc0
 
Unkari on tähän asti voinut suorittaa oman NATO-vetkuttelunsa Turkin selän takana, Erdogan on vienyt kaiken huomion. Jos sulttaani sattuisi nyt oikeasti lunastamaan lupauksensa niin Orban saa valmistautua aika tavalla suurempaan paineeseen kuin mihin on tottunut.
 

Ettei vaan tulisi hieman painetta Orban Kyrvänsyylälle, mutta voihan hän kysyä uusia ohjeita Putelta :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Siksi kannattaa oikeasti seurata Unkarin ja Venäjän pressitiedotteita Orbánin ja Putlerin mahdollisista keskusteluista lähiaikoina, eikä tämä ole vitsi.
 
Sitä olisiko Suomessa kriisitilanteessa Turkkilaisia joukkoja en tiedä tai edes usko kun vastassa olisi vain yksi taho ja jos se tänne tulisi kun ollaan Natossa tarkoittaisi suurempaa sotaa. Pohjoismaisia joukkoja kylläkin varmaan nähtäisiin. Suurin etu on se, että saadaan kalustoa ja ammuksia.. Halusin sanoa rajattomasti, mutta Ukrainan sota on jo näyttänyt sen, että tällä hetkellä moni maa on elänyt Ruususen unta ja tilanne heikompi kuin toivoisi.
Jos Ukrainalla olisi ollut alusta asti NATOn resurssit käytössä, ei rynkyn patia tai tykistömurkulaa olisi kulunut edes nykyistä määrää. Homma olisi taputeltu jo paaaljon aikaisemmin.
 
Joku Anon lahoaivo lähtee tietenkin vielä kiireellä koraaninpolttotalkoisiin kalkkunoiden Helsingin suurlähetystön edustalle.
Siinähän menee. Saa siitä lain mukaisen rangaistuksen ja kaikki ovat tyytyväisiä, myös turkkilaiset.

Hienoa, että tämä saaga näyttää tulevan nyt kevään aikana päätökseen Suomen osalta ja päästään keskittymään itse asiaan eli integroitumaan puolustusliittoon kunnolla.
 
Et nyt edelleenkään tainnut ymmärtää, mitä yritin sanoa. Yhteisillä komentorakenteilla, puolustussuunnitelulla ym. on luonnollisesti se "juuri muuta" lisäarvo, mutta suuri osa integraatiosta olisi tarvittaessa mahdollista toteuttaa myös ilman muodollista Nato-jäsenyyttä, jos Turkki ja/tai Unkari aidosti pidemmän päälle lamauttaisi järjestön toimintakyvyn. Tämä on kuitenkin epätoivottavaa ja vasta viimeinen takalaita, ensisijaisesti kaikki on tietenkin tarkoituksenmukaisinta ja yksinkertaisinta toteuttaa Naton puitteissa.

Eiköhän tämä riitä tästä, palataan normaaliin ohjelmistoon.
Ota asioista selvää ja lakkaa kirjoittelemasta joutavuuksia. Tuokin heittämäsi lamautus on ihan sitä itseään… kansainvälinen järjestö kyllä pääsee sääntöjään rikkovasta ja järjestön arvoja vastaan toimivista jäsenistä eroon. Nyt oikeasti järki käteenz

Edit typo
 
Ruotsi tuntuu nyt mukautuvan tilanteeseen.

Toisaalta mikäs siinä on mukautuessa, Ruotsihan on kohta täysin Naton sylissä turvassa, ilman jäsenmaksua tai vastavuoroisia velvoitteita muiden puolustamiseksi. Ei heillä kummoista hätää tai kiirettä ole, vaikka kalkkunat jatkaisivat kotkotustaan pidempäänkin. Ruotsia enemmän lisäviivästyksestä taitaisivat kärsiä Nato ja sen jäsenmaat Itämeren alueella.
 
Ota asioista selvää ja lakkaa kirjoittelemasta joutavuuksia. Tuokin heittämässä lamautus on ihan sitä itseään… kansainvälinen järjestö kyllä pääsee sääntöjään rikkovasta ja järjestön arvoja vastaan toimivista jäsenistä eroon. Nyt oikeasti järki käteenz
Omien sääntöjensä puolesta nimenomaan ei pääse, eikä sääntöjä ole mahdollista muuttaa ilman yksimielisyyttä. Wienin yleissopimus antaisi kyllä mahdollisuuden jäädyttää tai purkaa yhden osapuolen jäsenyys, jos kaikki muut sopimusosapuolet ovat yksimielisiä, mutta Unkarin tuella sekin väylä tukkeutuu. En tiedä oletko huomannut, mutta länsimaille sääntöpohjainen maailmanjärjestys on sen verran tärkeä asia, ettei noin räikeisin rikkomisiin oikein haluta lähteä - varsinkaan julkisesti. Paljon helpompaa olisi luoda uusia, täydentäviä tai kiertäviä järjestelyitä. Ota asioista selvää, ja samalla järki käteen.

Mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että ainakin Suomen osalta koko tämä kysymys on pian muuttumassa teoreettiseksi.
 
Omien sääntöjensä puolesta nimenomaan ei pääse, eikä sääntöjä ole mahdollista muuttaa ilman yksimielisyyttä. Wienin yleissopimus antaisi kyllä mahdollisuuden jäädyttää tai purkaa yhden osapuolen jäsenyys, jos kaikki muut sopimusosapuolet ovat yksimielisiä, mutta Unkarin tuella sekin väylä tukkeutuu. En tiedä oletko huomannut, mutta länsimaille sääntöpohjainen maailmanjärjestys on sen verran tärkeä asia, ettei noin räikeisin rikkomisiin oikein haluta lähteä - varsinkaan julkisesti. Paljon helpompaa olisi luoda uusia, täydentäviä tai kiertäviä järjestelyitä.

Mutta nyt näyttää vahvasti siltä, että ainakin Suomen osalta koko tämä kysymys on pian muuttumassa teoreettiseksi.
Kansainvälisen oikeuden sääntöjen ja periaatteiden mukaan KYLLÄ PÄÄSEE. Tämä on täälläkin moneen kertaan käyty läpi ja myös jenkkien puolelta tuotu sopivalla tavalla julki. Perseilyssäkin on rajansa. Et selvästi tiedä asiasta mitään, mutta tekstiä vaan tulee.
 
Joku turkkilainen lausuntoautomaatti toteaa, että sulttaani voi halutessaan pitää Ruotsia vielä pitkään löysässä hirressä.



”Ruotsin tapauksessa uskon, että se [ratifiointi] tapahtuu nyt ehdottomasti Vilnan huippukokouksen jälkeen.”

Hän uskoo, että vaalien jälkeen Turkin parlamentilla on paljon hallinnollista hoidettavaa eikä aikaa yksinkertaisesti ole ennen Vilnan kokousta, joka järjestetään 11.–12. heinäkuuta.

Parlamentin pitää muun muassa valita puhemies ja nimetä valiokunnat. Lisäksi kotimaisella agendalla on paljon kiireisiä asioita, Ünlühisarcıklı sanoo.

Hän uskoo, että Ruotsin jäsenyys saattaisi viivästyä Vilnan kokousta seuraavaan huippukokoukseen saakka, eli mahdollisesti vuodella.
 
Kansainvälisen oikeuden sääntöjen ja periaatteiden mukaan KYLLÄ PÄÄSEE. Tämä on täälläkin moneen kertaan käyty läpi ja myös jenkkien puolelta tuotu sopivalla tavalla julki. Perseilyssäkin on rajansa. Et selvästi tiedä asiasta mitään, mutta tekstiä vaan tulee.
Kyllä, nimenomaan Wienin yleissopimus sen mahdollistaisi, mutta kaksi jäsenmaata yhdessä pystyvät estämään senkin. Eli duo Turkki & Unkari on sopimusteknisesti turvassa. Eikä geopoliittisessa mielessä Turkkia haluta sysätä Kiinan syliin juuri missään tilanteessa. Sen vuoksi täydentävät ratkaisut olisivat paljon todennäköisempi ratkaisu.

Tässä kiinnostuneille hyvää lukemistoa asian juridiseen puoleen liittyen.

Olisi myös hyvä, jos keskustelun sävy pysyisi sivistyneenä. Eli mitä jos yritettäisiin välttää henkilökohtaisia loukkauksia ja pysyttäisiin asiassa. Tai voimme puolestani toki siirtyä jo seuraavaankin aiheeseen, tämä tuntuu olevan jokseenkin loppuun kaluttu. Sekä toivottavasti piakkoin vanhentunut muuten kuin puhtaasti akateemisena kysymyksenä.
 
sulttaani voi halutessaan pitää Ruotsia vielä pitkään löysässä hirressä.
Ilmaus tuntuu kyllä vähän yliampuvalta, kun ottaa huomioon minkälaisessa "herran kukkarossa" Nato-maiden ympäröimä ja moninkertaisilla turvatakuilla varustettu Ruotsi sijaitsisi/-see. Ja Venäjän pelättyä heikommaksi osoittautunut (ja jatkuvasti heikkenevä) sotilaallinen kyky siihen vielä päälle.

Varmasti haluaisivat, että Ruotsista tulisi täysjäsen mahdollisimman pian, niin kuin haluavat kaikki muut 28 Nato-maata ja Suomikin, mutta en ehkä itse sanoisi Ruotsin minkään sortin "hirressä" olevan. Eikä heidän näin ollen, kaikeksi onneksi, tarvitse myöskään kalkkunoiden kiristykseen suostua.
 
Unkari aikoo IS:n tietojen mukaan ratifioida Suomen ja Ruotsin yhtä aikaa, mutta voi olla että ei ehdi ennen Turkkia. Tästä viimeisen ratifioijan tittelistähän on tulossa samalla tavalla kilpailu kuin nopeimman kunniasta...

IS:n tiedot: Unkari ei ehkä ehdi ratifioida Suomen Nato-jäsenyyttä ennen Turkkia https://www.is.fi/politiikka/art-2000009455890.html
 
Back
Top