asiallinen kirjoitus joka varmasti osuu kohilleen...
Yhdysvaltain presidentin tapaaminen ei onnistu Suomelle millään
Pohjoismaiden johtajien yhteistapaaminen Yhdysvaltain presidentin kanssa Tukholmassa syyskuun alussa 2013.
Ulkoministeri Timo Soini matkustaa Alaskaan Arktisen neuvoston yksipäiväiseen kokoukseen maanantaina 31.8.2015. Kokousta isännöi Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry. Vaikka ulkoministerillämme ei ole kahdenkeskistä tapaamista John Kerryn kanssa, lähempään puheyhteyteen on tarkoitus päästä. Yhdysvaltain presidentti Barack Obama pitää kokouksen loppupuheenvuoron maanantai-iltana.
Yhdistyneiden kansakuntien vuotuinen yleiskokous pidetään New Yorkissa 25.–27. syyskuuta. Kokoukseen osallistuvat myös Yhdysvaltain presidentti Barack Obama ja Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö. On tiedossa, että Suomen ulkoasiainministeriössä on tehty ja tehdään kovasti selvitystä ja työtä, jotta Niinistö voisi tavata Obaman yleiskokouksen yhteydessä kahdenkeskisesti.
Suomen presidenteille kahdenkeskiset tapaamiset Yhdysvaltain presidentin kanssa ovat varsin harvinaisia tapahtumia. Viimeinen Suomen presidentin kahdenkeskinen tapaaminen Yhdysvaltain presidentin kanssa oli huhtikuussa 2002, jolloin presidentti Tarja Halonen tapasi Valkoisessa talossa tuoreen Yhdysvaltain presidentti George W. Bushin. Kahdenkeskisiä tapaamisia ei nyt siis ole ollut yli 13 vuoteen.
Monenkeskisiä tapaamisia sen sijaan on ollut joitakin. Presidentti Niinistö tapasi viimeksi Yhdysvaltain presidentin Tukholmassa syyskuun alussa vuonna 2013 neljän muun pohjoismaan pääministerin kesken. Kaikki muut Suomen ja Yhdysvaltain presidenttien tapaamaiset ovat olleet tervehdyspohjaisia tapaamisia laajemmissa kokouksissa, esimerkiksi tapaaminen maaliskuun lopulta 2013 ydinturvallisuuskokouksessa Etelä-Korean Soulissa.
Suomen istuvan presidentin läheisin tapaaminen Yhdysvaltain presidentin kanssa oli siis Tukholmassa, jossa mukana olivat Ruotsin, Norjan, Tanskan, Islannin pääministerit Fredrik Reinfeldt, Jens Stoltenberg, Helle Thorning-Schmidt ja Sigmundur Gunnlaugsson. Tuon lähemmäksi kahdenkeskistä tapaamista Suomen istuva presidentti ei ole Yhdysvaltain presidentin kanssa päässyt.
Miksi Yhdysvaltain presidentillä ei ole erityistä tarvetta tavata Suomen presidenttiä? Suomen ulkoministeriön virkamiehet ja suomalaispoliitikot laajemminkin selittävät, että Suomen ja Yhdysvaltain suhteet ovat erinomaiset, eikä ole sellaisia asioita, joita kahden kesken olisi tarvetta käsitellä. Toisaalta tapaamista yritetään kuitenkin kulisseissa suurella tarmokkuudella Suomen puolesta järjestää.
Presidentti Barack Obama on kuitenkin vieraillut Kööpenhaminassa lokakuun alussa 2009 ja Oslossa joulukuun alussa 2009, jolloin hän vastaanotti Nobelin rauhanpalkinnon. Samassa kuussa hän vieraili uudestaan myös Kööpenhaminassa osallistuakseen IPCC:n ilmastokokoukseen. Tukholmassa Obama vieraili syyskuun alussa 2013 ja Tallinnassa syyskuun alussa 2014.
Obama on siis käynyt presidenttinä kaikissa läntisissä naapurimaissamme, Pohjoismaista Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, Baltian maista Virossa. Virossa on vieraillut myös Yhdysvaltain edellinen presidentti George W. Bush marraskuun lopulla 2006.
Sen sijaan Suomen presidentti ei ole päässyt tapaamaan edes Yhdysvaltoihin Valkoiseen taloon. Edes erilaisten yleiskokousten yhteydessä ei kunnollista kahdenkeskistä tapaamista ole kyetty järjestämään. Viimeinen Suomen presidentin kahdenkeskinen tapaaminen Yhdysvaltain presidentin kanssa oli siis huhtikuussa 2002 Valkoisessa talossa.
Suomessa Yhdysvaltain istuvaa presidenttiä on nähty viimeksi lähes 20 vuotta sitten heinäkuun alussa 1997, kun Bill Clinton tapasi Venäjän presidentti Boris Jeltsinin ja presidentti Martti Ahtisaaren Helsingissä. Yhdysvaltain presidenttien Suomi-vierailujen kulta-aikaa oli 1990-luku, jolloin Yhdysvaltain istuvat presidentit vierailivat yhteensä kolme kertaa, George H. W. Bush kahdesti ja Bill Clinton kerran. Vierailuilla oli poliittinen merkitys, kahden vierailun osalla tapaaminen Venäjän presidentin kanssa.
Miksi Suomen presidenttien kahdenkeskisten tapaamisten järjestäminen Yhdysvaltain presidentin kanssa ei onnistu?
Yhdysvaltain harjoittama tapaamispolitiikka on varsin selvästi tulkittavassa: tapaaminen järjestetään, jos jonkin poliittisen asian tai ongelman ratkaisu sitä edellyttää tai jos kyseessä on läheinen liittolainen, jolloin kyseessä on eräänlainen kiitollisuuden osoitus.
Presidentti Tarja Halonen tärveli pahoin Suomen suhteita Yhdysvaltoihin YK:n yleiskokouksen 59. istunnossa 21.9.2004 pitämässään puheessa, jossa hän arvosteli voimakkaasti Yhdysvaltain toimia Irakissa. Halonen arvosteli muutoinkin 2000-luvulla kärkkäästi George Bushin johtamaa hallintoa Irakin sodan aloittamisesta ja myöhemmin myös hallinnon hyväksymistä kidutuksista. Presidentin ei pitäisi koskaan sortua henkilökohtaisiin ja omaan ideologiaan perustuviin mielipideilmaisuihin ja pilata samalla maansa elintärkeitä etuja.
Ruotsilla on aina ollut tiiviit suhteet Yhdysvaltoihin, jo kylmän sodan aikana. Suhteista ei ole paljonkaan julkisuudessa puhuttu. Suomella ei vastaavan tasoisia suhteita ole ollut. Muut maat Pohjois-Euroopassa, joissa Yhdysvaltain presidentti on viime aikoina vieraillut, ovat Yhdysvaltain vankkoja liittolaisia ja Naton jäsenmaita. Maat ovat myös avoimesti liputtaneet liittolaisuuttaan Yhdysvaltoihin.
Vielä Natoon kulumaton Ruotsi tiivistää nyt myös sotilaallista yhteistyötä Yhdysvaltain kanssa. Ruotsi ja Yhdysvallat ovat kehittäneet sotilaallisen yhteistyön tiivistämiseksi viisikohtaisen työsuunnitelman, jota viedään eteenpäin. Ukrainan sodan myötä myös monet muut eurooppalaiset maat ovat tiivistämässä puolustuksellisia suhteitaan Yhdysvaltoihin. Suomi on jäämässä yhä enemmän sen sijaan sivuun.
Suomen osalta huolestuttavaa on ollut tuoreen puolustusministerin toiminta ja hänen esittämät näkemykset. Puolustusministeri Jussi Niinistön Nato-kanta ja suhtautuminen Yhdysvaltoihin ovat ongelmallisia.
Niinistöllä on vanha trauma ja hokema Yhdysvalloista, joka haittaa suhteita Atlantin taakse. Niinistö on todennut, ettei olisi takeita siitä, että Naton perussopimuksen 5. artiklan lupaamat turvatakuut pelastaisivat Suomen, jos Suomi olisi Naton jäsenmaa. Hän on myös todennut, että Yhdysvalloilta saa apua vain, jos avun antaminen olisi Yhdysvaltain intressissä. Toisin sanoen Yhdysvallat ei kunnioittaisi perussopimuksen 5. artiklaa, jos se ei olisi Yhdysvaltain intressissä.
Tuollaiset kannanotot ovat Yhdysvaltoja kovasti halventavia, eivätkä edistä sotilaallisen yhteistyön kehittämistä Yhdysvaltain kanssa. Viimeisenä niittinä puolustusministeri antoi tosiasiallisesti potkut kansliapäällikkö Arto Rädylle, joka tiedetään Nato-myönteisenä henkilönä ja jolle puolustuspoliittiset suhteet Yhdysvaltoihin ovat olleet tärkeitä. Potkut kuvastavat mahdollista linjamuutosta puolustushallinnossa, yhä selkeämmin Suomi nojautuu uuden puolustusministerin johdattamana vain oman armeijan voimaan, ei niinkään ulkopuoliseen apuun tai edes avun mahdollisuuteen. Kun yksi Yhdysvaltain suhteiden ongelmahenkilö - Erkki Tuomioja - on saatu pois hallituksesta, onko tilalle noussut toinen?
Veikkaukseni on, että mikäli Suomen presidentti haluaisi tavata Yhdysvaltain presidentin, olisi Suomen parannettava suhteita Yhdysvaltoihin niin, että Yhdysvallat kokisi Suomen liittolaisekseen ja Suomi toisi asian avoimesti esille. Edelleen syntyy kuva, että Suomi kyselisi alitajuisesti Venäjältä, millaiset Suomen suhteet Yhdysvaltoihin voivat olla. Olisi otettava mallia Ruotsista ja muista läntisistä naapurimaistamme.
Toivotaan kuitenkin kahdenkeskisen tapaamisen järjestymistä, vaikkapa jo syyskuussa New Yorkissa.
Jouni Snellman30.8.2015 17:20
Martin Hurt: "Countries outside the alliance who are unwilling and unable to provide military and political support to their neighbouring democracies should not have the same solidarity that exists within NATO."
http://www.icds.ee/blog/article/a-swedish-about-fa...