Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Pööh. Herrat panivat jauhot baikalin kitaan. Baltian puolustamiseen on tietysti käytettävissä myös Ilmavoimaa. Ja varsin nopeasti.

Kaikkiaan ainakin 7 prikaatia, kelpaisi meillekin?:rolleyes:

Eikä tarkoitukseni suinkaan ollut väittää, että Obaman paaluttama koskemattomuus olisi tyhjää tauhkaa.
 
Pööh. Herrat panivat jauhot baikalin kitaan. Baltian puolustamiseen on tietysti käytettävissä myös Ilmavoimaa. Ja varsin nopeasti.

No ei kai nyt ole syytä menettää vielä tervettä skeptisyyttä asiaan :rolleyes: Joukkojen nimiä on heitetty eetteriin, mutta mistä rätinki joka kertoo missä tilanteessa ne paiskataan Baltiaan? :D

...ja siis ilman poliittisen vetkuttelun mahdollisuutta välissä?! :rolleyes:
 
No ei kai nyt ole syytä menettää vielä tervettä skeptisyyttä asiaan :rolleyes: Joukkojen nimiä on heitetty eetteriin, mutta mistä rätinki joka kertoo missä tilanteessa ne paiskataan Baltiaan? :D

...ja siis ilman poliittisen vetkuttelun mahdollisuutta välissä?! :rolleyes:

Kaikki on mahdollista. Mutta jos Usan paalutus osoittautuisi tyhjäksi lespaamiseksi, niin sitten on aika moni asia punnittava uudelleen.
 
Arvostettu tohtori synkkänä: "Suomi on järjestelmällisesti torjunut mahdollisuudet varmistaa puolustustaan..."

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...2126050?pwbi=ad6bfd5250581f179443d14a50e8b779

Suomi pötkötti Neuvostoliiton kainalossa samassa asennossa niin kauan, että kun olisi tullut tilaisuus kääntää kylkeä, sitä ei haluttu tai uskallettu tehdä. Valtiotieteen tohtori Jukka Tarkan mukaan Neuvostoliitto pakotti Suomen liittoutumattomuuteen yya-sopimuksella, mutta naapurin muututtua arvaamattomaksi Venäjäksi Suomi tarjoutuikin itse rajoittamaan toimintavapauttaan.

– Turvallisuusilmastossa on tapahtunut dramaattinen muutos, mutta Suomen turvallisuuspolitiikka ei ole onnistunut – tai tuntuu ettei ole yrittänytkään – sopeutua uuteen tilanteeseen, Tarkka sanoo.

Tarkan tuore teos, Venäjän vieressä – Suomen turvallisuusilmasto 1990–2012, ei ole Nato-kirja, mutta "luultavasti tämä kuitenkin leimataan Naton puolesta kiivailemiseksi".

Suomen ulkopoliittisen johdon kyseenalaiseksi ansioksi Tarkka lukee sen, että Ukrainan kriisin alkaessa aiemmin mahdollinen ja nyt entistä tarpeellisempi Nato-jäsenyys oli tullut liki mahdottomaksi. Presidentti Sauli Niinistön toiminnassa hän tosin näkee joustavuutta ja "toivon kipinää" edeltäjiin verrattuna.

Kirjan loppupäätelmä on synkähkö:

– Suomi on järjestelmällisesti torjunut mahdollisuudet varmistaa puolustustaan ulkopuolisella lisävoimalla samaan aikaan kun sen yhteiskunnan rakenteellinen jäykkyys ja talouden huono kilpailukyky ovat heikentäneet mahdollisuuksia säilyttää puolustuskyky edes ennallaan.

Tarkka kyseenalaistaa yleisen käsityksen, ettei Naton jäsenyyttä kriisin oloissa voi hakea tai saada. Hän muistuttaa sotilasliiton olevan vastuussa jäsenmaidensa puolustuksesta Baltiassa.

– Sen toteuttaminen on äärimmäisen vaikeaa, jos Suomi tai Ruotsi ovat Naton ulkopuolella, Tarkka sanoo.

Suomalaista Nato-keskustelua ohjaavat Tarkan mukaan enemmän mielipiteet kuin asiaperusteet. Johtavien poliitikkojen ei pitäisi piiloutua enemmistön mielipiteen taakse vaan tuoda keskusteluun asiaperusteita myös sitä vastaan.

– Kansanäänestys on vihonviimeinen tapa tehdä päätöksiä. Se typistää monimutkaisen asian kyllä tai ei -ulottuvuudelle, Tarkka sanoo.

Hänen mukaansa kaikki Suomen sodanjälkeisen ajan tärkeät turvallisuuspoliittiset ratkaisut ovat olleet sellaisia, ettei kansan enemmistö ole niitä kannattanut.

NIILO SIMOJOKI / STT

__________________________________________________________________

Jukka Tarkka: Turvallisuuspoliittiset selonteot ovat teatteria
Kotimaa|Turun Sanomat

Tohtori Jukka Tarkka arvostelee kovin sanoin Suomessa vuosien varrella tehtyjä turvallisuus- ja puolustuspoliittisia selontekoja. Selonteot käsittelee eduskunta, mutta kansanedustajat ovat myös mukana valmistelussa.

– Eduskunta siis arvioi suurelta osin itse tuottamaansa tekstiä, mikä on teatteria, pelleilyä, sanoo Tarkka.

Tällainen selonteko ei tuota 1990-luvulla kansanedustajana olleen Tarkan mukaan mitään uutta. Parin vuosikymmenen selontekojen sisällön Tarkka tiivistää kirjassaan näin:

– Liittoutuminen on mahdollisuus, mutta kun sitä ei valmistella, se on mahdottomuus.

Toisin olisi, jos selonteon sisältö syntyisi asiantuntijoiden ja virkamiesten yhteistyönä, josta eduskunta sitten tekisi arvionsa ja johtopäätöksensä.

– Silloin se olisi dialogia, nyt se on kuorolaulua.

Tarkan mukaan näyttää pahasti siltä, että pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittisia selontekoja tehdään vanhalla tutulla kaavalla.

TS–STT

______________________________________________________________________________________


Tutkija varoittaa: Suomesta voisi tulla sekä Venäjän että Naton vihollinen


Valtiotieteen tohtori Jukka Tarkka varoittaa uudessa kirjassaan Suomea ”todellisesta painajaistilanteesta”.
Tarkan mukaan painajainen toteutuisi, jos Venäjä ja Pohjois-Atlantin puolustusliitto Nato ajautuisivat sellaiseen jännitetilaan, että se enteilisi jopa aseellista toimintaa Baltian alueella. Sotilaallisesti liittoutumaton Suomi olisi tällöin "vapaata riistaa" sekä Venäjän että Nato-maiden näkökulmasta, Tarkka maalailee kirjassaan Venäjän vieressä (Otava).

– Kriisin kumpikaan osapuoli ei voi etukäteen tietää, mitä liittoutumaton Suomi tekisi niin pahan paikan tullen. Se, joka ei näytä lippua, on vapaata riistaa.

– Siinä tilanteessa sekä Venäjällä että Natolla olisi kova kiire kaapata kriisialueen naapurissa oleva avoin tila omaan käyttöön ennen vastustajaa. Suomi joutuisi puolustamaan ilmatilansa ja merialueensa koskemattomuutta sekä Venäjää että Natoa vastaan ja olisi sen jälkeen kriisin molempien osapuolten vihollinen, Tarkka kuvailee.

Tarkan mukaan kapean Baltian kielekkeen puolustaminen olisi Natolle muutenkin lähes mahdotonta, mutta ”Suomen ja Ruotsin lymyily liittoutumattomuuden suojassa” kärjistää entisestään Naton ongelmaa.

– Puolustussuunnitelmissaan Naton pitää jättää selustassa ja sivustassa olevien Ruotsin ja Suomen merialue ja ilmatila valkoiseksi vyöhykkeeksi, jolla Nato ei voi operoida, ja toivoa hurskaasti, että Venäjäkään ei operoisi.

”He kantavat vastuun historian edessä”
”Painajaistilanteella” herättely on vain yksi Tarkan uuden kirjan Nato-perusteluista. Selväksi tulee, että hänen mielestään Suomen olisi pitänyt astua Naton ovesta sisään viimeistään siinä vaiheessa kun Baltian maat niin tekivät.

– Mutta suomalaiset tarjosivat Venäjälle sen edun, että rajoittivat toimintavapauttaan oma-aloitteisesti. He pistivät Nato-oven lukkoon ja kertoivat hukanneensa avaimen, hän kirjoittaa.

Martti Ahtisaari, Tarja Halonen, Paavo Lipponen, Matti Vanhanen ja Erkki Tuomioja saavat kirjassa viiltävää kritiikkiä.

– Ahtisaari, Halonen, Lipponen, Vanhanen ja Tuomioja kantavat raskaan vastuun historian edessä. He eivät toteuttaneet Nato-jäsenyyttä silloin kun sen tarpeellisuus oli jo selvästi näkyvissä ja se olisi ollut helppo toteuttaa, Tarkka sivaltaa.

Eroa virolaisiin
Tarkan mukaan Suomen poliittinen johto onkin sairastunut vielä pahemmin ”postsovjeettiseen traumaan” kuin virolaiset, joita presidentti Halonen tuli aikanaan näin luonnehtineeksi vuoden 2008 Georgian sodan jälkeen.

– Virolaisten asenteen tällainen luonnehdinta oli itse asiassa osuva, mutta ei kunniaksi esittäjänsä valtiomiestaidolle. Epäkohteliaisuuden lisäksi se osoitti, että myös suomalaisilla oli postsovjeettinen trauma, hän kirjoittaa.

– Virossa sen oireena on rankkoihin historiallisiin kokemuksiin perustuva synkeä epäluuloisuus Venäjää kohtaan. Suomessa se taas ilmenee hempeämielisenä sopeutumisena Venäjän toimiin, ovatpa ne melkein millaisia tahansa. Ero johtuu siitä, että virolaisilla on tietoa ja kokemusta Venäjästä vielä enemmän kuin suomalaisilla.

”Ei liittoutumattomuutta vaan askel kohti itää”
Tarkan mukaan presidentti Vladimir Putinin hallitsema Venäjä hyväksyy tasa-arvoisiksi vain sellaiset maat, jotka ovat niin isoja, että se ei pysty dominoimaan niitä.

– Lähialueensa maat se yrittää kaapata, kuten Neuvostoliitto teki Baltian maille, tai pakottaa liittolaisikseen, kuten se teki muodostaessaan Varsovan liiton, tai hallita suomettamalla, Tarkka kuvailee

– Putinin kolmannella presidenttikaudella painopiste on siirtynyt suomettamismallista sotilaalliseen ahdisteluun ja haltuunottoon. Putinin imperialistinen kansalliskiihko voi pahimmillaan johtaa jopa sellaiseen tulkintaan, että Venäjällä olisi historiallinen perintöoikeus Suomeen, hän arvioi.

Tarkan mielestä Suomen Nato-jäsenyyden torjuminen Venäjän vastareaktioiden pelossa kytkee jo nyt itse asiassa Suomen tietyllä tavalla Venäjän etupiiriin - aivan kuten yya-sopimus aikoinaan sitoi Suomen Neuvostoliiton puolustusrakenteeseen.

Suomen Nato-jäsenyyden ehdollistaminen Venäjälle ei ole liittoutumattomuutta vaan askel kohti liittoutumista itään.

”Venäjän pitäisi kannustaa Suomi Natoon”
Tarkan mukaan uhkailevasta retoriikastaan huolimatta Venäjä kuitenkin tietää varsin hyvin sen, että Nato on yksinomaan puolustusliitto, jonka peruskirja, jäsenkunnan rakenne ja asevoimien tila estävät sekä periaatteessa että käytännössä sen hyökkäyksen Venäjälle.

Hän muistuttaa esimerkiksi Naton päätöksenteon yhteisymmärrys-periaatteesta, jossa yksi ja pienikin jäsenmaa voi vaikuttaa päätöksen sisältöön. Edes Yhdysvallat ei saa Natossa automaattisesti tahtoaan läpi, kuten kävi esimerkiksi 2003, kun Yhdysvallat epäonnistui yrityksessään saada Naton tuki Irakin sodalle.

Tästä tullaankin Tarkan mukaan paradoksiin: jos Venäjä mukamas oikeasti pelkäisi itse joutuvansa Naton hyökkäyksen kohteeksi, sen kannattaisi pikavauhdilla kannustaa Suomi Naton jäseneksi.

– Silloin Natossa olisi ainakin yksi jäsen (Suomi), joka takuuvarmasti vastustaisi hyökkäystä Venäjälle, sillä siinä katastrofissa Suomi jäisi ensimmäisenä jalkoihin. 


Arja Paananen
 
Tarkan yllä antamien nimien listaan täytyy lisätä vielä presidentti Koivisto. Hänen toimintansa Neuvostoliiton romahduksen yhteydessä ja siitä eronneiden valtioiden itsenäisyyden alkuaikoina on eräs häpeällisimmistä vaiheista Suomen ulkopolitiikassa. Näistä vaiheista ei ole vielä kirjoitettu likimainkaan kaikkea totuutta. Toivotaan että Tarkan kirja rohkaisee muitakin käsittelemään tämän aikakauden historiaa.
Jollakin tavalla ymmärrän tuon romahduksen ajan toimintaa. Sen on täytynyt olla valtiojohdolle todella haasteellinen paikka, kun toinen suurvalloista romahtaa ja suhde siihen kautta aikain on ollut ..hmm.. no ainakin erikoinen.

Tuon kokoisen ja ennen kaikkea, historia muistaen, tapaisen valtion kouristelut saattavat tuoda tullessaan mitä vaan. Viron kohtaloon ei Suomen sanomisilla olisi ollut tosi paikassa mitään vaikutusta, ajattelen sitä että jos Jeltsinin sijaan valtikan olisikin napannut joku toinen taho joka olisi suhtautunut asiaan vihamielisesti. Siinä olisi Suomella sitten ollut munat kourassa että ohhoh, mitäs nyt.

Emme kuitenkaan ole mikään maailman mahti ja päättäjien ensisijainen homma on yrittää pitää meidän sieraimet pinnan yläpuolella. Ymmärtääkseni Virolle tarjottiin tiskin alta se mitä meiltä annettavissa oli.
 
Silloin Natossa olisi ainakin yksi jäsen (Suomi), joka takuuvarmasti vastustaisi hyökkäystä Venäjälle, sillä siinä katastrofissa Suomi jäisi ensimmäisenä jalkoihin.

Tarkka vissiin meinaa että Venäjä torjuu NATOn hyökkäyksen ja tekee vastahyökkäyksen Suomeen?

Aika trolli.
 
SDP:n kahtalainen suhtautuminen NATO:on on askarruttanut allekirjoittanutta pitkään. Martti Ahtisaaren myönteinen suhtautuminen Suomen jäsenyyteen puolustusliitossa on tunnettu seikka. Vastakkaista näkemystä edustava Erkki Tuomioja ei ole tainnut hänkään samettitakkiaan kääntää.

Keväällä 2013 antamassaan haastattelussa presidentti Mauno Koivisto piti EU-jäsenyyttä ja taloudellista yhteistyötä parempana ratkaisuna Suomen kannalta: "Nato ei toisi mitään." Lähde:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1362277554846

Muistattehan toki, että Paavo Lipponen tapasi henkilökohtaisesti sekä Dick Cheneyn, että George Walker Bushin 2002? Transatlanttiset suhteet todettiin hyviksi ja NATO-jäsenyys mahdolliseksi. Sitten tuli Irak-vuoto. Epäilen, ettei julkisuudessa ole vieläkään käsitelty tapauksen kaikkia taustoja ja sen eittämättä kauaskantoisia vaikutuksia Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Irak-vuoto

Lipponen kysyi 2003 "mikä vika on NATO:ssa?", mutta ei kertonut suoraa omaa kantaansa.


Toisaalta väitetään Lipposen sanoneen, ettei halunnut "porvareiden Nato-vankkurien vetäjäksi". Lähde:

http://www.kaleva.fi/mielipide/kolu...-salaisesta-nato-puheesta-tuli-uutinen/80942/

Samana vuonna, kun Lipponen uteli NATO:n vikoja, silloinen tasavallan presidentti Tarja Halonen sanoi puolustusliiton olevan keskeinen Euroopan turvallisuudelle ja Yhdysvaltain roolin siinä ratkaiseva. Näin ainakin, mikäli uskomme Max Jakobsonia (lähde: kirja "Ihmisestä on kysymys: arvot väkivallan maailmassa"). Jakobsonin tulkinta Halosen puheesta kuului:

"Toisin sanoen: turvallisuutemme varmistamiseen ei riitä EU:n jäsenyys, vaan Suomen ja koko Pohjois-Euroopan vakauden varmistaminen edellyttää, että Yhdysvallat Naton kautta säilyttää vaikutusvaltansa tällä suunnalla."
 
Eikös Martti Ahtisaarta pidetä oikeistodemarina? Mikael Jugner kannattaa Nato-jäsenyyttä, hänhän on SDP:n oikeistolaista linjaa.

SDP:n virallinen kanta on tylsää luettavaa:
"NATO
Emme kannata Suomen NATO-jäsenyyttä. NATO-suhteita tulee hoitaa rauhankumppanuuden pohjalta. Mahdollisuus hakea NATO-jäsenyyttä tulee säilyttää. NATO-jäsenyyttä ei tule hakea ilman kansalaisten enemmistön tukea."
 
Tää koko NATO-veivaaminen tiivistyy yhteen lauseeseen: Poliitikoilla ei ole munaa. Cojones. Balls. Puuttuu, nada, Ei oo. Yrjöstä jos ois kiinni, NATOssa oltais jo. Putini ja sen perskärpäset saa vinkua mitä haluaa. Se on se asenne. Mut kun ei ni ei. Kasvattais pallit ja tekis PÄÄTÖKSIÄ.

Mulla ei muuta tällä erää.
 
Eli sinulla(kaan) ei ole heittää mitään de factoa kehiin? On vain löysä "suunnitelmia on" - teesi. Tiijjätkö adam, minua on varsin vaikea vakuuttaa näillä jutuilla. Tosin ei siihen kenelläkään ole tarvettakaan, se on minun ongelmani.
Nämä ovat operatiivisia suunnitelmia. Ylläri ylläri etteivät ole julkisia :facepalm:
 
Tuosta baltian puolustusuunnitelmasta voisi vielä todeta, että sellainen on olemassa, koska balttipolitiikot eivät enää itke sen puuttumista. Nyt he vaativat prikaatitason amerikkalaisia joukkoja kiertävän komppaniatason joukkojen sijaan. Obama ei sellaiseen ole suostunut, muttasaa nähdä kuka tulee hänen seuraajaksi, tai mikä on tilanne, jos Putin ottaa Valko-Venäjän haltuunsa.
 
Nato-keskustelua taidetaan käydä turhan paljon. Nato-optio vaikuttaa sulkeutuneen. Mitäpä jos Natosta mouhkaamisen sijaan vaadittaisiin esimerkiksi korotuksia PV:n rahoitukseen tai mietittäisiin parempaa kokonaismaanpuolustusta? Ei kai Nato ole sumuverho, jossa vastineeksi kuulumisesta isojen poikien kerhoon unohdetaan kotimaan puolustus?

Kaipaisiko puolustuspoliittinen keskustelu realismia? Kyllä.
 
Tarkka kiirehtii NATO-hakemusta. Retoriikka on kunnossa: kukapa voi kiistää, etteikö teksti, jonka arvioi tekstin tuottaja itse, ole teatteria. En kiistä sitäkään, että kenraalien kartoilla ei ole puolueettomia maita, on vain maata ja merta.

Itse pidän vaikeimpana NATO-kysymyksenä Baltiaa, en velvollisuuden vuoksi, koska sitä vartenhan 5. artikla on, vaan teknisesti: siinä on meri välissä eikä Suomen uljas laivasto sitä kyllä auki pidä tai sulje.
 
Nato-keskustelua taidetaan käydä turhan paljon. Nato-optio vaikuttaa sulkeutuneen. Mitäpä jos Natosta mouhkaamisen sijaan vaadittaisiin esimerkiksi korotuksia PV:n rahoitukseen tai mietittäisiin parempaa kokonaismaanpuolustusta? Ei kai Nato ole sumuverho, jossa vastineeksi kuulumisesta isojen poikien kerhoon unohdetaan kotimaan puolustus?

Kaipaisiko puolustuspoliittinen keskustelu realismia? Kyllä.
Taas suoraan Kremlin laarista. Ainoa länsimaa jossa väitetään ettei Suomi pääsisi Natoon on Suomi
 
Taas suoraan Kremlin laarista. Ainoa länsimaa jossa väitetään ettei Suomi pääsisi Natoon on Suomi
Tässä lisää suoraan "Kremlin laarista". Hyvä, että ylipäällikkö ei ole turhan innostunut mouhkaamaan Natosta.
"– Naton osalta nähdäkseni muutama ajatuskupla puhkesi. Yksi niistä on se, että Nato-jäsenyys korvaisi kansallisen puolustuksen vahvana pitämisen. Eli että jos omat rahat ja tahto eivät riitä, niin liitytään – joku sitten hoitaa. Turvallisuutta ei kuitenkaan voi laskea vapaamatkustamisen doktriinin varaan. Siinä kyydissä voi tulla kylmä, viimeistään siinä vaiheessa kun konduktööri ilmestyy näkyviin. On siis pidettävä itse huolta, oli sitten liitossa tai ei, Niinistö varoitti.

Niinistön mukaan Suomen nykyinen Nato-linja, johon kuuluu tiivis Nato-yhteistyö ja myös mahdollisuus hakea jäsenyyttä, nähdään aidalla istumisena.

– Toisten mielestä aidan yli pitäisi jo nopeasti siirtyä. Toisten mielestä sille ei olisi pitänyt edes nousta – tai ainakin se oli turhaa. Minusta taas aidan päällä on aika hyvä olla. Nykyinen asemamme palvelee etujamme tässä ajassa hyvin, kun niitä kokonaisvaltaisesti punnitsee. "
 
Nato-keskustelua taidetaan käydä turhan paljon. Nato-optio vaikuttaa sulkeutuneen. Mitäpä jos Natosta mouhkaamisen sijaan vaadittaisiin esimerkiksi korotuksia PV:n rahoitukseen tai mietittäisiin parempaa kokonaismaanpuolustusta? Ei kai Nato ole sumuverho, jossa vastineeksi kuulumisesta isojen poikien kerhoon unohdetaan kotimaan puolustus?

Kaipaisiko puolustuspoliittinen keskustelu realismia? Kyllä.
On mahdollista ryhdymme itse laskemaan Naton varaan mutta ajatus siitä että Nato itsessään heikentäisi kotimaan puolustusta on naurettavaa koska olemme nyt jo Naton ulotorjunnassa. Ja muuten Sauli on kampanjoinut Nato jäsenyyden puolesta mutta presidenttinä ei edusta vain itseään.
 
Ja muuten Sauli on kampanjoinut Nato jäsenyyden puolesta mutta presidenttinä ei edusta vain itseään.
Juuri näin. Presidenttinä Niinistö ottaa isänmaan edun huomioon täysimääräisesti.
 
Tässä lisää suoraan "Kremlin laarista". Hyvä, että ylipäällikkö ei ole turhan innostunut mouhkaamaan Natosta.
"– Naton osalta nähdäkseni muutama ajatuskupla puhkesi. Yksi niistä on se, että Nato-jäsenyys korvaisi kansallisen puolustuksen vahvana pitämisen. Eli että jos omat rahat ja tahto eivät riitä, niin liitytään – joku sitten hoitaa. Turvallisuutta ei kuitenkaan voi laskea vapaamatkustamisen doktriinin varaan. Siinä kyydissä voi tulla kylmä, viimeistään siinä vaiheessa kun konduktööri ilmestyy näkyviin. On siis pidettävä itse huolta, oli sitten liitossa tai ei, Niinistö varoitti.

Niinistön mukaan Suomen nykyinen Nato-linja, johon kuuluu tiivis Nato-yhteistyö ja myös mahdollisuus hakea jäsenyyttä, nähdään aidalla istumisena.

– Toisten mielestä aidan yli pitäisi jo nopeasti siirtyä. Toisten mielestä sille ei olisi pitänyt edes nousta – tai ainakin se oli turhaa. Minusta taas aidan päällä on aika hyvä olla. Nykyinen asemamme palvelee etujamme tässä ajassa hyvin, kun niitä kokonaisvaltaisesti punnitsee. "
Ei Niinistön siteeraminen muuta asiaa. Luetko Vastavalkeaa, vai mistä Kreml kuiskuttelee?

Vaikka Natossa oltaisi, niin tiedämme mitä on rajan takana. Ei Puolakaan ole ajanut alas puolustustaan. Hekin tuntevat venäläiset.
 
Juuri näin. Presidenttinä Niinistö ottaa isänmaan edun huomioon täysimääräisesti.
Niin no ei ole isänmaan edun mukaista jos ulkoministeri (Tuomioja) tai joku muu ministeri huutaa yhtä ja presidentti jotain aivan muuta saaden ulkomaat soittamaan puolustusvoimille oikean kannan selvittämiseksi.
 
Ei Niinistön siteeraminen muuta asiaa. Luetko Vastavalkeaa, vai mistä Kreml kuiskuttelee?
Mielelläni kävisin dialogia Kremlin kanssa, mutta en ole sellaisessa asemassa että niin saisin tehdä.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top