Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kommenttien lukemista en suosittele ettei mene kahvi väärään kurkkuun.
Tässä tietoa kahden vuoden takaa. En usko että tilanne on erityisen merkittävästi muuttunut - uskon että Naton kannatus on kasvanut, mutta vastustusta silti löytyy myös nuoremmista ikäluokista. Tulokset ei muutenkaan juuri yllätä.Ei se mene väärään kurkkuun, kun katselee näiden "varsovanliitonmiehien" ikäluokkaa. Näyttäis olevan voittopuolisesti yli 50-vuotiaista koostuvaa sakkia. 70-luku ja Kekkonen pullistelee näiden otsasuonissa niin kovasti, että se näkyy helposti ruudun läpi.
On siellä joukossa toki jokunen nuorempi sällikin, mutta luulenpa, että NATOn vastustajat löytyvät pääasiassa vanhemmista ikäluokista.
Alpo Rusi: Nato-selvityksessä vakavia puutteita
Maanantai 9.5.2016 klo 12.45
Jos Suomen hallitus harkitsisi vakavasti liittymistä Pohjois-Atlantin puolustusliittoon, jäsenyyden etuja ja haittoja tuskin selvitettäisiin ulkolaisin avuin valmistettavan suppean pikaselvityksen avulla, kirjoittaa Alpo Rusi.
Viron presidentti Lennart Meri teki virkakautensa 1992-2001 lopulla valtiovierailun Ranskaan, jolloin häneltä udeltiin lehdistötilaisuudessa, miten Venäjän odotetaan reagoivan Viron mahdoliseen Nato-jäsenyyteen. "En tiennytkään, että Venäjä on Naton jäsen?", vastasi Meri. Nato-jäsenyydessä oli kyse Viron ja Naton välisestä asiasta ja Venäjän reaktioita tuli kysyä Venäjältä, ei Virolta.
Ulkoministeriön asiantuntijaryhmä jätti Vapun alla raporttinsa Suomen Nato-jäsenyyden vaikutuksista. Siinä arvioidaan laajasti Venäjän mahdollisia reaktioita. Suomi yrittää vastata kysymykseen, joka tulisi silti esittää Venäjälle. Raportin mukaan Venäjä pitää Naton laajenemista uhkana kansalliselle turvallisuudelleen. Kesäkuussa 2012 maanpuolustusväki oikein pyysi kenraali Nikolai Makarovin kertomaan asian Helsinkiin. "Sitä saa mitä tilaa". Raportin mukaan Venäjä pyrkii estämään Suomen tai Ruotsin aikeet liittyä Natoon. Reaktioiden arvellaan olevan voimakkaita, jopa tylyjä. Samalla myönnetään, että on hankalaa ennustaa, millaisiin erityisiin vastatoimiin Venäjä ryhtyisi.
* * *
Jos Suomen hallitus harkitsisi vakavasti liittymistä Pohjois-Atlantin puolustusliittoon, jäsenyyden etuja ja haittoja tuskin selvitettäisiin ulkolaisin avuin valmistettavan suppean pikaselvityksen avulla. Pikaraportilla halutaan silti piristää keskustelua, tai sitten ei. Mikäli hallitus olisi tosissaan se valjastaisi tehtävään eri ministeriöiden ja puolustusvoimien asiantuntijat.
Lisäksi toimeksianto kattaisi myös jäsenyyden laajemmat kuin sotilaalliset vaikutukset. Naton ulkopuolella Suomesta saattaa olla tulossa sijoittajille, paitsi Rosatomin kaltaisille Venäjän geopoliittista asemaa vahvistaville yrityksille, yhä riskaabelimpi sijoituskohde.
Nato-selvitys on silti tärkeä asiakirja, vaikka keskustelu jäsenyydestä olisi tullut aloittaa jo viimeistään 1999 tai 2000. Vasta nyt myönnetään, että jäsenyys olisi Suomen turvallisuuden kannalta "sea change", eli perusmuutos, vaikka nykyisin Suomi on niin lähellä jäsenyyttää kuin voi olla, vaikkakin yhä ilman turvatakuuta. Raportissa toivotaan, että jos liityminen ajankohtaistuisi, sekä Suomi että Ruotsi liittyisivät yhdessä, mikä on yksi selvityksen tärkeistä johtopäätöksistä. Samaa toki on esitetty asiantuntijakeskusteluissa, kuten monia muitakin raportin arvioita. Pahinta olisi, jos Suomi jäisi yksi Itämeren alueella Naton ulkopuolelle. Tämä onkin hyvin mahdollista, jos suomalaisten Nato-vastustus pysyy nykytasolla, eikä asialle mitään tehdä.
* * *
Miksi Suomen turvallisuuspoliittisen aseman vaikeutumista ei ole ennakoitu riittävän ajoissa, eikä kansalaisten Nato-näkemyksissä ole tapahtunut muutoksia? Yksi raportin tekijöistä esitti luennossaan syksyllä 2012, että "Venäjän suhde Natoon ja Eurooppaan on demilitarsoitunut ". Asianomainen esitti laajemmin Suomen poliittisen eliitin näkemyksen, koska esitelmä julkaistiin ulkoministeriön kotisivulla. Suomen turvallisuustilanteen heikkenemistä ei haluttu tai osattu havainnoida, koska Venäjän kehitystä luettiin väärin. Niitä, jotka kritisoivat Venäjän voimatoimia, saatettiin marginaaliin. Raportin johdannossa annetaan siloiteltu kuvaus neuvostokauden "vakaista naapurisuhteista", mikä myytti on ehkä estänyt osaltaan realistisen Venäjä-keskustelun käymisen.
Raportti nojaa myös vanhentuneelle arviolle kansainvälisen järjestelmän muutoksesta, mikä on yllättävää, kun mukana on ranskalainen strategian asiantuntija. Kuvaus moninapaisesta järjestelmästä on sinänsä oikea, mutta meneillään olevan kehityksen kuvaus väärä.
Venäjän ja nyt myös Kiinan uhmakas käyttäytyminen on alkanut luoda vastakoalitioitumisia. Kiinan osalta on kehkeytymässä Yhdysvaltojen, Intian ja Japanin "suuri allianssi". Venäjän patoamiseksi Euroopan ja Yhdysvaltojen tiivistyvä taloudellis-sotilaallinen akseli. Yhdysvallat on 2016 hieman samassa asemassa kuin 1949, kun Nato perustettiin brittien toivomuksesta. Yhdysvaltojen toivotaan aktivoituvan muiden aloitteesta. Raportti pitää kuitenkin Venäjän ja Kiinan yhteistyöryhmän BRICS:in pyrkimyksiä haastaa länsi sekä toisaalta Kiinan erityistä poliittis-taloudellista vahvistumista niin merkityksellisinä muutostekijöinä, että Yhdysvaltojen ja EU:n asemat horjuvat kansainvälisessä järjestelmässä. Tällä kehityksellä on raportin mukaan vaikutuksia Suomen asemalle ja turvallisuuspoliittisille valinnoille.
* * *
Vanhentunut kansainvälisen järjestelmän kehityskuvaus viekin helposti väärien johtopäätösten tielle. Raportissa lähes pahoitellaan, että jos Suomi päättäisi hakea Nato-jäsenyyttä, kyseessä olisi merkittävä poliittinen tappio Moskovalle. Se osoittaisi, että Venäjän aiempien vuosien toistuvat varoitussignaalit liittymistä vastaan ovat epäonnistuneet.
Moskovan argumentti on, että mitä tahansa se tekeekin, sen toimet ovat vastaus "Naton aggressiivisiin siirtoihin". Tämä argumenttihan on tietenkin väärä. Venäjää ei uhkaa Nato vaan maan hajoaminen joka ei ole lännen vika, vaan pitkän imperiaalisen historian vääjäämätön seuraus. Tämä tulisi suomalaistenkin tajuta viimeistään vuonna 2016, eikä kuvitella, että liittymisellä Natoon Suomi muuttuisi Venäjän viholliseksi sen enempää kuin se on sitä liittoutumattomana maana. Pidättymällä liittokuntien ulkopuolella "turvallisuuspoliittisista syistä" Suomi enemmänkin pönkittää vääriä mielikuvia Venäjän asemasta, eikä lisää enää vakautta Itämeren alueella.
ALPO RUSI
Ei mikään laki vaadi kansanäänestystä järjestettäväksi jäsenyydestä puolustusliitossa. Siksi kait meillä on edustuksellinen demokratia olemassa ettei joka kansalaisen tarvitse perehtyä kaikkiin yksityiskohtiin informoitua päätöksentekoa varten.
Ei kai tällaista päätöstä edes pitäisikään laittaa kansanäänestykseen porukalle jolla ei ole edes tietoa liittymisen tarpeesta tai liittymättömyyden seikoista? Siinä äänestyksessä mennään ihan fiiliksen mukaan.
Kansanäänestys voisi tarkoittaa ainoastaan yhteiskuntarauhan tavoittelemista kun voidaan todistaa yksi suunta demokraattisesti selvitetyksi ja sillä dumata vastaväitteet.
Luotan siihen että valtojohto arvioi ja tekee päätöksen. En edes halua äänestää.
.
Ja poistaisi politikoilta vastuun .Tokihan se vähentäisi kitinöitä jälkikäteen.
Ei mikään laki vaadi kansanäänestystä järjestettäväksi jäsenyydestä puolustusliitossa. Siksi kait meillä on edustuksellinen demokratia olemassa ettei joka kansalaisen tarvitse perehtyä kaikkiin yksityiskohtiin informoitua päätöksentekoa varten.
Ylen A-Studion "Venäjän tulevaisuus" kannattaa ehdottomasti katsoa YLE Areenasta, http://areena.yle.fi/1-3385522 jos et suooraa lähetystä nähnyt. Antoi paljon pohdittavaa...
Mitä sanoo itänaapuri, jos Suomi liittyy Natoon? Muuttavatko Venäjän parlamenttivaalit mitään? Nato ja hybridisota. A-studion venäjänkielinen erikoislähetys. Juontajina Levan Tvaltvadze ja Katja Liukkonen. #yleastudio
HS tänään ja koskettaa myös Suomen NATO-keskustelua:
Virolaisraportti Baltian puolustuksesta: Naton pitäisi suunnitella apua myös Suomelle ja Ruotsille.
Viron puolustustutkimuslaitoksen raportti on suoraa puhetta:
"BALTIAN maihin pitäisi kuhunkin sijoittaa prikaati Naton joukkoja. Naton pitää uudistaa ydinasepelotteensa. Puolustusliiton pitäisi tehdä ennakkosuunnittelua Ruotsin ja Suomen avustamiseksi konfliktissa niin, että ne eivät olisi alttiita Venäjän mahdollisille sotilaallisille rangaistustoimille."
Tietty on huomioitava, että kyseessä on raportista laadittu uutinen ja sanavalinnat voivat olla siitä johtuen kärkkäämpiä mitä ne itse raportissa ovat.
Ruotsin ja Suomen avustaminen saa uutisessakin hiukan enemmän huomiota:
"'Olisi Naton edun mukaista toimissa Baltian alueella, että Suomi ja Ruotsi olisivat mahdollisimman läheisesti integroituneita mukaan”, arvioi yksi raportin laatijoista, eläkkeellä oleva brittikenraali ja Naton joukkojen entinen varakomentaja Richard Shirreff.
Avun kääntöpuolena olisi hänen mukaan Ruotsille ja Suomelle mahdollisesti syntyvä uhka Venäjän vastatoimista.
Raportissa Ruotsille ja Suomelle annettavan mahdollisen avun suunnittelusta käytetään termiä ”prudent planning” eli ennakkosuunnittelu, joka on vähemmän yksityiskohtaista kuin Naton jäsenille tarkoitettu varsinainen puolustussuunnittelu."
NATO:n roolin Baltiassakin pitäisi kasvaa, näin raportissa esitetään:
"Ehdotus prikaatin sijoittamisesta kuhunkin Baltian maahan menee selvästi pitemmälle kuin Naton huippukokouksen ennakkosuunnitelmat, joiden mukaan kuhinkin voitaisi sijoittaa pataljoona sotilaita. Prikaatissa on viitisen pataljoonaa ja enimmillään noin 5 000 sotilasta."
Olisihan se Venäjällekin hiukan toisen sortin signaali, jos muutaman pataljoonan sijaan Baltiaan sijoitettaisi 3 prikaatia (eli noin 15 pataljoonaa).
En kyllä usko, että tällaiseen voimanlisäykseen NATO ryhtyy, mutta raportti voi asettaa sen suuntaisia paineita, että vähintäänkin pohditaan onko alueelle sittenkin sijoitettava enemmän kuin mahdolliset 3 pataljoonaa - puhumattakaan, että niitä sijoitettaisi lopulta vähemmän kuin kolme.
Toisaalta tämä raportti voidaan sitten Suomessa tulkita siten, että NATO:on ei kuitenkaan kannata hakeutua, koska sitä apua on mahdollista saada ilman jäsenyyttäkin - hirttäydytään raportissa esitettyyn päätelmään ja asetetaan se olettamukseksi todellisuudesta. Suositus muuttuu todellisuudeksi, riippuen tietty paljon henkilön henk.koht. NATO-kannasta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun Suomessa toimittaisi näin, ensinnä nyt tulevat mieleen NATO-keskusteakin piinanneet "kultakortit".
vlad
HS tänään ja koskettaa myös Suomen NATO-keskustelua:
Virolaisraportti Baltian puolustuksesta: Naton pitäisi suunnitella apua myös Suomelle ja Ruotsille.
Viron puolustustutkimuslaitoksen raportti on suoraa puhetta:
"BALTIAN maihin pitäisi kuhunkin sijoittaa prikaati Naton joukkoja. Naton pitää uudistaa ydinasepelotteensa. Puolustusliiton pitäisi tehdä ennakkosuunnittelua Ruotsin ja Suomen avustamiseksi konfliktissa niin, että ne eivät olisi alttiita Venäjän mahdollisille sotilaallisille rangaistustoimille."
Tietty on huomioitava, että kyseessä on raportista laadittu uutinen ja sanavalinnat voivat olla siitä johtuen kärkkäämpiä mitä ne itse raportissa ovat.
Ruotsin ja Suomen avustaminen saa uutisessakin hiukan enemmän huomiota:
"'Olisi Naton edun mukaista toimissa Baltian alueella, että Suomi ja Ruotsi olisivat mahdollisimman läheisesti integroituneita mukaan”, arvioi yksi raportin laatijoista, eläkkeellä oleva brittikenraali ja Naton joukkojen entinen varakomentaja Richard Shirreff.
Avun kääntöpuolena olisi hänen mukaan Ruotsille ja Suomelle mahdollisesti syntyvä uhka Venäjän vastatoimista.
Raportissa Ruotsille ja Suomelle annettavan mahdollisen avun suunnittelusta käytetään termiä ”prudent planning” eli ennakkosuunnittelu, joka on vähemmän yksityiskohtaista kuin Naton jäsenille tarkoitettu varsinainen puolustussuunnittelu."
NATO:n roolin Baltiassakin pitäisi kasvaa, näin raportissa esitetään:
"Ehdotus prikaatin sijoittamisesta kuhunkin Baltian maahan menee selvästi pitemmälle kuin Naton huippukokouksen ennakkosuunnitelmat, joiden mukaan kuhinkin voitaisi sijoittaa pataljoona sotilaita. Prikaatissa on viitisen pataljoonaa ja enimmillään noin 5 000 sotilasta."
Olisihan se Venäjällekin hiukan toisen sortin signaali, jos muutaman pataljoonan sijaan Baltiaan sijoitettaisi 3 prikaatia (eli noin 15 pataljoonaa).
En kyllä usko, että tällaiseen voimanlisäykseen NATO ryhtyy, mutta raportti voi asettaa sen suuntaisia paineita, että vähintäänkin pohditaan onko alueelle sittenkin sijoitettava enemmän kuin mahdolliset 3 pataljoonaa - puhumattakaan, että niitä sijoitettaisi lopulta vähemmän kuin kolme.
Toisaalta tämä raportti voidaan sitten Suomessa tulkita siten, että NATO:on ei kuitenkaan kannata hakeutua, koska sitä apua on mahdollista saada ilman jäsenyyttäkin - hirttäydytään raportissa esitettyyn päätelmään ja asetetaan se olettamukseksi todellisuudesta. Suositus muuttuu todellisuudeksi, riippuen tietty paljon henkilön henk.koht. NATO-kannasta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun Suomessa toimittaisi näin, ensinnä nyt tulevat mieleen NATO-keskusteakin piinanneet "kultakortit".
vlad
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/rkp-suomi-natossa-vuoteen-2025-mennessä-1.145814Ruotsalaisen kansanpuolueen (RKP) johto pitää luontevana, että vuoteen 2025 mennessä Suomi on sotilasliitto Naton jäsen.
Tavoite on kirjattu puolueohjelmaesitykseen, jonka on jo hyväksynyt RKP:n puoluehallitus ja -valtuusto
Lopullinen ohjelma hyväksytään kesäkuussa. Ohjelmapaperi julkistettiin tänään.
Puolueen edellisessä ohjelmassa vuodelta 2006 Naton osalta kirjattiin vain mahdollisuus hakea sotilasliiton jäsenyyttä. Viime vuonna Pietarsaaressa RKP päätti lykätä lopullista Nato-kantaansa vielä vuodella.
RKP:n mielestä Suomen pitäisi vahvistaa entisestään tulevaisuudessa puolustusyhteistyötä Ruotsin kanssa. Muiden Pohjoismaiden kanssa on edelleen jatkettava tiivistä yhteistyötä.
Puolustuksen kulmakivi on RKP:n mielestä yleinen asevelvollisuus. Puolue pitää myös kiinni siitä, että Suomen ainoa ruotsinkielinen joukko-osasto, Uudenmaan prikaatin jatkaa edelleen toimintaansa vielä 2025 jälkeenkin.
Puolueen nykyinen puheenjohtaja, entinen puolustusministeri Carl Haglund ei halua jatkaa enää puolueen johdossa.
Se ei ole enklaavi vaan eksklaavi!Ero nykyiseen Itämeren ns. hallintaan on valtava. Venäjän valtion hallussa on Itämeren rannalla vain pieni nurkka Suomenlahden pohjukassa sekä Kaliningrad'in maan puolelta sulkeutunut enklaavi.
Edelleen esitän saman vanhan kysymyksen:
Miksi Suomen pitäisi ottaa vastuuta sotilaallisesti kyvyttömien Baltian maiden puolustamisesta? Se olisi Suomelle pelkkä rasite.
Nyt Suomi saa jo Naton ja varsinkin Yhdysvaltojen kumppanuuden hyödyt, mutta suurimmat haitat jäävät ottamatta.
Nyt Suomi saa jo Naton ja varsinkin Yhdysvaltojen kumppanuuden hyödyt, mutta suurimmat haitat jäävät ottamatta.