En viitsi kopioida Seppäsen sontaa mutta kyllä on vasemistolla nyt suuri hätä kun vakavasti sairas mies on kirjoittamassa omia sairaan miehen harhojaan......ja julkisesti ?
Seppästä ei tietenkään haittaisi, jos vasemmisto olisi kaapannut vallan ? Mutta toivottavasti joku kertoo Sepäselle miten keskusta on vasemmiston jäljillä suhteessa Venäjän suhteiden ylläpidossa..?
http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217178-sotilaiden-vallankaappaus-suomessa
Tassapa oli jarkeva vastine tolle Seppasen vaahtoamiselle - tietaako kukaan sanoa kuka tama Hra. Mononen on?
Hannu Mononen20.5.2016 11:52
"Sitä pohjusti Naton kanssa syyskuussa 2014 tehty isäntämaasopimus, jonka Suomen puolesta allekirjoitti puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindberg ja jossa määriteltiin pelisäännöt Naton ja sen jäsenmaiden joukkojen Suomeen tulon perusteista."
On syytä olla tarkkana mitä tarkoitetaan "pelisäännöillä perusteista". Isäntämaasopimuksessa niillä tarkoitetaan käytännön yhteydenpidon ja logistiikan junailua välttäen tarpeetonta sähläystä sekä ajan ja rahan haaskausta, eli kyseessä on pelkkä "huolintaliikkeen logistinen käsikirja". Eduskunnan työajan käytöstä sen puimiseen voidaan olla monta mieltä: olisiko eduskunnan sitten päätettävä myös Hornetin nokkapyörän ilmanpaineesta ja muistakin lillukanvarsista?
Kaikkein tärkein pelisääntö ja peruste on se, josta Esko Seppänen tässä tarkoituksella vaikenee: pykälä 12, jossa todetaan yksiselitteisesti, että isäntämaasopimus ei ylitä kansallista lainsäädäntöä, ja ristiriitojen ilmetessä osapuolet konsultoivat asiasta toisiaan.
Suomen kansallisessa lainsäädännössä taas Aluehallintalaki määrittää selvästi, että vieraan vallan sotilaat ja sotakalusto saavat tulla Suomeen ainoastaan Suomen viranomaisten luvalla (joka totta kai edellyttää poliittista prosessia valtionjohdolta, käytännössä TP-UTVAlta).
http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/17516...
Viittaus 1941 Barbarossa-suunnitelmaan on tässä kontekstissa täysin asiaton, joskin kyllä ymmärrettävä niitten kommunistien kielenkäytössä, jotka olisivat mieluummin toivoneet Stalinin vievän päätökseen talvisodassa kesken jättämänsä Suomen valtaamisen (mistä Molotov neuvotteli Berliinissä marraskuussa 1940), jotta Baltian maiden kohtalo olisi tullut Suomenkin osaksi.
Kuten voi odottaakin, Seppänen ohittaa kokonaan Venäjän voimapolitiikan osuuden siinä, miten koko Euroopan turvallisuustilanne on kiristynyt Krimin kaappauksen jälkeen, ja näkee Suomen panostamisen omaan turvallisuuteensa pelkästään Suomen "avoliittona Yhdysvaltojen kanssa yllättäen ja pyytämättä, ikään kuin Naton meihin nähden harjoittaman kehitysyhteistyön sivutuotteena".
Samoin Seppänen esittää yhteiset sotaharjoitukset ikään kuin ne palvelisivat yksinomaan Yhdysvaltain tarpeita, eikä Suomen puolustusvoimien koulutusta. Toivooko Seppänen Puolustusvoimiemme osaavan sodan ajan toimintansa mieluummin hyvin vai huonosti?
Isäntämaasopimus ei ole mikään jäsenyyssopimus Naton kanssa, ei myöskään lupa Natolle käyttää Suomen valtioaluetta ilman Suomen poliittisen johdon lupaa, eikä se anna Suomelle turvatakuita (jotka olisivat meille kullanarvoiset nykyisessä historiallisessa tilanteessa).
Sopimusteksti löytyy täältä:
http://www.defmin.fi/files/2898/HNS_MOU_FINLAND.pdf
Pyydän Esko Seppästä osoittamaan, mikä kohta täsmälleen tuossa sopimustekstissä oikeuttaa väittämään "Sopimus ei siis koske vain Suomen puolustusta vaan myös oman maaperämme käyttöä hyökkäysluonteiseen toimintaan (naapureistamme Ruotsiin ja Norjaan tuskin ollaan hyökkäämässä). Se, että eduskunnalta ei sellaiseen toimintaan lupaa kysytä, on huonoa kansanvaltaa, ei-demokratiaa."
Samassa hengenvedossa siis Seppänen viittaa Suomen maaperän käyttöön hyökkäystoimintaan (ikään kuin sellaista voitaisiin muka sopimuksen nojalla tehdä vastoin Suomen poliittisen johdon tahtoa) sekä eduskunnan ohittamiseen (joka koskee vain käyttöohjeen luonteisen pöytäkirjan hyväksyntää), mikä viittaa Seppäsen pyrkimykseen tahallaan harhauttaa lukijoita uskomaan, että nyt muka on luovutettu ulkopuolisille avoin valtakirja käyttää Suomen valtioaluetta aivan mihin tahansa.
Itse viittaan sen sivulla 14 olevaan seuraavaan kohtaan:
SECTION TWELVE
12. RELATIONSHIP WITH NATIONAL AND INTERNATIONAL LAW
12.1 This MOU is not intended to supersede national law or
international obligations by which the Participants are bound.
The Participants will notify each other in case of any conflict
arising from this MOU
Ilkka Luoman yllä linkittämän suomennoksen mukaan:
12.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen ei ole tarkoitus olla Osapuolia sitovien kansallisten lakien tai kansainvälisten sopimusten yläpuolella. Osapuolet tiedottavat toisilleen kaikista tästä yhteisymmärryssopimuksesta nousevista ristiriidoista.