Voimme liittyä puolestani Natoon, jos saamme muilta jäsenmailta huomattavia määriä kalustoa ja tukea rahallisesti. Yleinen asevelvollisuus säilyisi eikä tänne tulisi mitään vieraan maan joukkoja, vaan Suomi itse hoitasi valvontansa ja puolustuksensa. Olemme kuitenkin puskurina muille maille ensimmäisten joukossa johon Venäjä hyökkäisi Nato-maista, ja siksi tarvitsemme heti Rautaa rajalle. En oikein luota 5. artiklan sopimukseen, vaan haluan jotain konkreettista, jos liityttäisiin johonkin tälläiseen liittoon mukaan. Tätä ei tule kyllä koskaan tapahtumaan, ei iki maailmassa.
Yksikään NATO-maa ei saa NATOlta tai muilta jäsenmailta kalustoa ilmaiseksi, eikä myöskään rahallista tukea - miksi edes pitäisi? Ei NATOssa, eikä missään muussakaan yhteisössä voi olla sen kaltaisia vapaamatkustajia, jotka vain saavat ilmaiseksi ja vastikkeetta tavaraa ja rahaa. Ei saa NATOssa..eikä pidäkään saada. Edullisemmin kalustoa saa, muttei missään tapauksessa ilmaiseksi, eikä vastikkeetta.
NATOn peruskirjan mukaan jokainen jäsenmaa huolehtii puolustuksestaan ensisijaisesti itse, joten on taas täysin epärealistinen pelko ajatella, että Suomi NATO-maana joutuisi - tai edes voisi - luopua siitä perusperiaatteesta, että se puolustaa omaa aluetaan itse.
NATO ei määritä millään tavalla sitä, miten kukin jäsenmaa puolustuksensa hoitaa sen suhteen miten se joukkonsa muodostaa. Yleinen asevelvollisuus ei ole NATOn suunnalta millään tavoin uhattuna, jos Suomi NATOn jäsen olisi. Nykyisessä turvallisuustilanteessa NATOn kannalta päinvastoin olisi todennäköisesti enemmän kuin mieluisaa, että Suomessa
on yleinen asevelvollisuus.
Yhteenkään NATO-maahan ei ole NATO tuonut vieraita joukkoja ILMAN JÄSENMAAN PYYNTÖÄ ja hyväksyntää. On täysin epärealistinen pelko ajatella että Suomeen tulisi NATO-joukkoja ILMAN Suomen PYYNTÖÄ ja HYVÄKSYNTÄÄ.
5. artikla on hyvin vahva ja hyvin suurella todennäköisyydellä erittäin pitävä. Jos eteen tulee tilanne, jossa joku jäsen joutuu yksiselitteisesti sotilaallisen agression kohteeksi ja 5. artikla ei toteudu, on se saman ien koko järjestön loppu. Koko NATOn olemassaolo perustuu siihen, että 5. artikla pitää. En näe mitään syytä epäillä sitä etteikö se pitäisi - ja erityisen vahvasti se pitää EU:iin kuuluvien jäsenmaiden välillä, joilla on käytännössä kaksinkertainen 5. artikla keskenään sovittuna.