Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Tästä on ennenkin ollut puhetta.
Suomessa on edustuksellinen demokratia jossa ulkopolitiikasta vastaa presidentti yhdessä valtioneuvoston kanssa ja jossa lainsäädännöstä huolehtii eduskunta. Presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö ja on yhdessä em hallintoelinten ja puolustusvoimien kanssa parhaiten informoitu niistä asioista jotka Nato-jäsenyyteen liittyvät. Jäseneksi liityttäessä myös kartoitetaan ne ehdot joilla jäseneksi liitytään eikä näitäkään neuvottelutuloksen ehtoja voi käsitellä kansanäänestyksellä.

Jos tuo, tehtäväänsä kansan äänestämä porukka ei pysty päätöksentekoon niin se tulee vaihtaa.
 
Ymmärrän, että edes 53% kannatusta ei kaikissa puolueissa katsottaisi riittäväksi vaan kun puhutaan selkeästä enemmistöstä puhuttaisiin jostain +70% kannatuksesta jota en näe Suomen tapaisessa suomettuneessa maassa ihan heti todennäköisenä.
Miten te oikein näitä galluppeja luette. En osaa sanoa ei ole ääni. Se on nukkuvien puolue. Äänestyksessä HS:n gallupissa 64% kannattaisi jäsenyyttä.
 
Tästä on ennenkin ollut puhetta.
Suomessa on edustuksellinen demokratia jossa ulkopolitiikasta vastaa presidentti yhdessä valtioneuvoston kanssa ja jossa lainsäädännöstä huolehtii eduskunta. Presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö ja on yhdessä em hallintoelinten ja puolustusvoimien kanssa parhaiten informoitu niistä asioista jotka Nato-jäsenyyteen liittyvät. Jäseneksi liityttäessä myös kartoitetaan ne ehdot joilla jäseneksi liitytään eikä näitäkään neuvottelutuloksen ehtoja voi käsitellä kansanäänestyksellä.

Jos tuo, tehtäväänsä kansan äänestämä porukka ei pysty päätöksentekoon niin se tulee vaihtaa.
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen nähtävä. En epäile sitä, etteikö poliitikoissa sinänsä löytyisi viisautta nähdä turvallisuusympäristössä tapahtunut muutos koko sen karmeudessaan. Asiantuntija (ainakin monet) ovat sen nähneet. Kansalla tätä viisautta en odota. Moni ei osaa kysyä oikeita kysymyksiä tai katsoa oikeita asioita. Poliitikkojenkin kohdalla tullaan vielä punnitsemaan se riittääkö kantti ja mihin asti vai paetaanko itsepetoksen taakse. Ei tuokaan uutta olisi. Moni luo kriiseissä itselleen kuplan jonka sisään käperrytään omaan maailmaansa. Siinä sitten uskotellaan itselleen, että lähestulkoon kaikki vaihtoehdot vain pahentaisivat nykyistä tilannetta ja siksi ei löydy rohkeutta tehdä mitään. Tämä tietynlainen alistuminen näkyy hyvin ihmisessä siinä, että vaikka talutettaisiin teloituskomppanian eteen montun reunalle niin siitä huolimatta ei herää sellaista toimintaa vastarintaan, että jumalauta yritän edes ainakin ottaa yhden noista mukaan tai yritän paeta. Kiltisti vain kävellään jonossa teuraalle. Lopputulos kun olisi joka tapauksessa sama niin ei nähdä mahdollisuutta toimintaan. Itse olen Nato kysymyksessä puhtaasti rohkeuden ja röyhkeyden kannalla. Hakemusta sisään sen enempää spekulatiivisesti pohtimatta seurauksia. Ne kun ovat mitä ovat. Kaikki viittaukset ja arvelut tulevaisuuteen mitä voi seurata hakemuksen jättämisestä ovat vain arveluja. Suomen riskien kannalta riskien todennäköisyys ratkaisee ja onhan se nyt vain fakta että Venäjän vaikuttamis- halut liittoutumatonta maata kohtaan ovat 100% varmuudella joka suhteessa suuremmat ja todennäköisemmät kuin liittoutumatonta maata kohtaan.
 
Presidentti Vladimir Putinin kaksinaamaisuus teki kyllä selvää ajatuksesta, että Suomella olisi erityissuhde Venäjään, mutta mahtoiko siihen aikuisten oikeasti kukaan uskoakaan? Jos oikeasti luotimme Venäjään, mitähän varten pidimme huolta puolustuskyvystämme, solmimme sotilaallisia kumppanuuksia, vaalimme Nato-optiota ja tilasimme juuri 64 julman tehokasta hävittäjää?
"Hyvät suhteet" on YYA-painolastia, joilla ei ole ollut katetta milloinkaan. Taas todiste propagandan tehokkuudesta. Kun jotain toistetaan tarpeeksi paljon, alkaa ihmiset uskomaan.
Suomalaiset herätti Venäjän joulukuussa julkistama vaatimuslista, jolla Venäjä niputti Suomen ja Ruotsin omaan etupiiriinsä. Se oli uudenlaista puhetta.
Tässä on asiavirhe, sillä puhetta on ollut aikaisemmin, mutta matalammalla tasolla. Uutta on vain taso, jolla asia on esitetty. Vai eikö duuman edustajien ja Kremlin neuvonantajien puheita pidetä minään?
Ongelma on jos kannatus hyytyy tuohon 50% pintaan, niin sitten alkaa peli ja empiminen
Putin hoitaa. Naton paras myyntimies. Nyt on alkamassa asutuskeskusten tuhoaminen. Pari raunioitunutta suurta kaupunkia ja massiiviset siviiliuhrit auttaa kummasti kannan muodostuksessa.

Jo nyt kannatus on sillä tasolla, että valtiojohdolla on toimintavapaus % suhteen. Toivottavasti eduskunta on saanut preppausta turpon tiimoilta. Sisäpoliittiset irtopisteet vaarantaa paljon ja kepun mahdolliset iltalypsyt saa meikäläisen jo mahdollisuuden tasolla näkemään punaista. SDP on ilmeisesti paremmin kartalla.
 
Maksumuurin takana. Olisi mielenkiintoista lukea poliitikkojen fiiliksistä.

 
Nyt tunnutaan olevan vielä jotenkin odottavalla mielellä Venäjän suhteen. Katsellaan, että lähteekö tilanne eskaloitumaan ja vasta sitten vedellään johtopäätöksiä. Tulee vähän sellainen olo kuin sammakoita keitettäisiin.
 
Nyt tunnutaan olevan vielä jotenkin odottavalla mielellä Venäjän suhteen. Katsellaan, että lähteekö tilanne eskaloitumaan ja vasta sitten vedellään johtopäätöksiä. Tulee vähän sellainen olo kuin sammakoita keitettäisiin.
Aikaa pelataan..

"Historioitsija, valtiotieteen tohtori Jukka Tarkka on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa käänteet näyttävät väliaikaiselta turvatakuulta siksi aikaa, kun Suomen poliittinen kenttä ”järjestää Nato-suhdettaan uuden tilanteen mukaiseen asentoon”.

Mutta kun sitä ei sanota väliaikaiseksi turvatakuuksi, se ei ole sitä. Silti se luo muuten vaan täysin uuden tilanteen”, hän kirjoittaa Facebookissa.

Se pakottaa hyökkäävän osapuolen epätietoiseen ihmettelyyn siitä, mitä tämä kaikki oikein voi käytännössä merkitä. Se joutuu ottamaan huomioon myös sellaiset mahdollisuudet, jotka oikeastaan eivät voi olla todellisuutta, mutta silti epätietoisen osapuolen pitää ottaa nekin huomioon”, Tarkka jatkaa.

Hän arvioi Suomen saaneen aikaa sopeuttaa turvallisessa ympäristössä oman suhteensa Natoon Venäjän hyökkäyksen luomassa uudessa tilanteessa.

Se on väliaikainen turvatakuu, vaikka niin ei sanota. Tämä Niinistön saavutus on turvallisuuspolitiikan hiljaista mestaruutta parhaimmillaan.”"
 
Rauhanmerkki-Erkki ja Risto E.J. Penttilä äänessä.

Risto ei ottanut esiin hyvin keskeistä Natoa puoltavaa argumenttia: maariski.
Näkyy jo nyt ulkomaalaisten investoinneissa sekä mm asuntokaupassa. Ja näkyy matkailussa. Pitkällä aikajanalla voi olla hyvin merkittävä myös lainankoroille ja kotimaistenkin yritysten asemointiin.
 
Risto ei ottanut esiin hyvin keskeistä Natoa puoltavaa argumenttia: maariski.
Näkyy jo nyt ulkomaalaisten investoinneissa sekä mm asuntokaupassa. Ja näkyy matkailussa. Pitkällä aikajanalla voi olla hyvin merkittävä myös lainankoroille ja kotimaistenkin yritysten asemointiin.

Erkki hölisi vielä tuttua mantraansa: "Mutta vasta sitten NATO-Suomen Venäjä näkee vihollisenaan."
 
Hirvittää sekin vaihtoehto, että perustuslakivaliokuntaa päätyy siihen, että liittymiseen tarvitaan 2/3 enemmistö eduskunnasta. Tulkinnassa on kyse siitä, paljonko päätäntävaltaa annetaan ulos. Luulen että yksinkertainen enemmistö järjestyisi.
 
Maksumuurin takana. Olisi mielenkiintoista lukea poliitikkojen fiiliksistä.

Menee vähän tekinjänoikeuslupien tuolle puolen, mutta näin reserviläisten kesken kyseessähän on opintoaineisto. ©️Helsingin Sanomat.

Paniikkia, hyssyttelyä ja Niinistön äkkilähtö Washingtoniin – Suomen politiikan hullulla viikolla puolueiden uskonkappaleet murenivat: keskusta ja Sdp:kin voivat olla valmiita Natoon - Sunnuntai | HS.fi​

Millä tuolilla Suomi istuu?​

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista linjaa on kuvailtu jakkaraksi. Viime viikon torstaina tuolin yksi jalka katkesi ja toinen murtui. Alkujärkytyksen jälkeen vaihtoehdot alkoivat hahmottua. Eduskunnalla on edessään vaikea päätös Nato-jäsenyydestä.
Kun puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Jari Ronkainen (ps) meni nukkumaan kotonaan Hollolassa keskiviikkoiltana 23. helmikuuta, hän suhtautui ”vähintään kriittisesti” Suomen Nato-jäsenyyteen.

Aamulla Ronkainen heräsi ja avasi television, kuten hän aina tekee, ja pani kahvin tippumaan.

”Mulla on aina samat aamurutiinit. Mutta nyt kaikki pysähtyi”, Ronkainen sanoo.
Kun puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Jari Ronkainen (ps) meni nukkumaan kotonaan Hollolassa keskiviikkoiltana 23. helmikuuta, hän suhtautui ”vähintään kriittisesti” Suomen Nato-jäsenyyteen.

Aamulla Ronkainen heräsi ja avasi television, kuten hän aina tekee, ja pani kahvin tippumaan.

”Mulla on aina samat aamurutiinit. Mutta nyt kaikki pysähtyi”, Ronkainen sanoo.

Pääuutinen oli lähes käsittämätön: Venäjän presidentti Vladimir Putin oli aamuviideltä Suomen aikaa julistanut ”sotilaallisen erityisoperaation” alkaneen Ukrainassa. Muutama minuutti sen jälkeen Venäjä oli ampunut ensimmäiset ohjuksensa ja maan armeija oli ylittänyt Ukrainan rajat monelta suunnalta.


Ronkainen käynnisti auton ja lähti ajamaan työpaikalleen eduskuntaan Helsinkiin. Tavallisena aamuna hän kuuntelee koko ajomatkan Radio Suomipopia, mutta nyt hän seurasi Ylen lähetystä ja mietti kuumeisesti. Sodanuhka oli ollut päällä jo pari viikkoa, ja niiden aikana hän oli ehtinyt puntaroida vaihtoehtoja.

”Kyllä se siinä matkan aikana jo alkoi kirkastua. Että ei hemmetti, ei meillä taida olla mitään muuta vaihtoehtoa. Että saadaan Suomen turvallisuus taattua”, Ronkainen sanoo.

”Olin huomannut, miten nopeasti maailmanjärjestys voi muuttua.”

Ronkainen ei ollut pelkästään kääntynyt yhdessä yössä Nato-jäsenyyden kannattajaksi. Hän päätyi jo ajomatkalla sille kannalle, että prosessissa on edettävä määrätietoisesti.

Hakemus on jätettävä heti, kun aikaikkuna – kuten poliitikot tapaavat sanoa – on sille oikea.


”Ei voi jäädä odottamaan seuraavaa kriisiä.”

Myös tiistaina Helsingissä osoitettiin mieltä Venäjän suurhyökkäystä vastaan. Kuva: Jussi Nukari
Jakkara keikkuu nyt pahasti.

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen jakkaramalli on presidentti Sauli Niinistönvuonna 2015 esittelemä tiivistys Suomen ulkopoliittisesta strategiasta.

Siinä on neljä jalkaa: 1) kansallinen puolustus ja turvallisuus 2) läntinen integraatio 3) Venäjä-suhteet sekä 4) sääntöihin perustuva kansainvälinen järjestelmä.

Kaikkia niitä tarvitaan. Mitä paremmassa keskinäisessä tasapainossa jalat ovat, sitä vakaampi on Suomen asema.


Venäjän suurhyökkäyksen ja kansainvälisten sopimusten räikeän rikkomisen myötä kolmas jalka (toimiva Venäjä-suhde) katkesi kertaiskulla ja neljäs jalka (kansainvälinen turvallisuusjärjestelmä) vähintäänkin murtui.

Suomen jakkara tarvitsee nyt pikaisesti uudet tukevat jalat.
Samalla Suomen aktiiviselta vakauspolitiikalta putosi pohja.

Aktiivinen vakauspolitiikka on niin ikään Niinistön käyttämä käsite, josta on viime vuosina tullut keskeinen osa Suomen ulkopoliittista liturgiaa. Käsitteellä tarkoitetaan sotilaallisten uhkien ennaltaehkäisyä ja jännitteiden lieventämistä etenkin Pohjois-Euroopassa.

Suomi on vakauttanut Venäjä-suhdettaan pidättäytymällä Nato-jäsenyyden hakemisesta ja pyrkimällä säilyttämään mahdollisimman käytännölliset suhteet Kremliin. Näiden on katsottu olevan kytköksissä toisiinsa.

Selvää on, että Suomen jakkara tarvitsee nyt pikaisesti uudet tukevat jalat.

Se tarkoittaa, että valtiojohto eli tasavallan presidentti ja valtioneuvosto sekä eduskunta joutuivat aloittamaan Suomen uuden ulko- ja turvallisuuspolitiikan rakentamisen. Vaikeusastetta lisää se, että poliitikkojen täytyi hypätä liikkuvaan junaan – nopeasti etenevän Ukrainan sodan seurauksia on lähes mahdotonta ennustaa.

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon keskeinen kappale koskee niin sanottua Nato-optiota. Se kuuluu näin:

Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan perustaan kuuluu kansallisen liikkumatilan ja valintamahdollisuuksien ylläpitäminen. Tämä säilyttää mahdollisuuden liittoutua sotilaallisesti ja hakea Nato-jäsenyyttä. Ratkaisuja tarkastellaan aina reaaliajassa kansainvälisen turvallisuusympäristön muutokset huomioiden.


Venäjän pidäkkeetön sota keskellä Eurooppaa on sen kokoluokan šokki, että selonteon perusteet Nato-option lunastamiselle näyttävät siis täyttyvän.

Tämä ei tarkoita, että Suomi olisi välttämättä liittymässä sotilasliittoon. Mutta parlamentaarisesti hyväksytty selonteko edellyttää eduskunnan aidosti tarkastelevan Suomen asemaa ja turvallisuuspoliittisia vaihtoehtoja uudessa maailmanjärjestyksessä.

Nato-ulottuvuus on Suomen seuraavassakin jakkarassa vain yksi jalka. Ulkopoliittisen instituutin vanhemman tutkijan Matti Pesun mielestä Suomella on nyt Naton suhteen aitoja vaihtoehtoja vain kaksi:

1) Täysjäsenyyden haku.

2) Nykyinen syvä Nato-kumppanuus, jota vahvistetaan aiempaa laajemmalla kahdenvälisellä puolustusyhteistyöllä ja jonkinasteisilla turvatakuilla Yhdysvaltojen kanssa.

Siksi eduskunnassa tullaan tänä keväänä käymään historiallisia keskusteluita. Nato-jäsenyyden hakuprosessin aloittaminen näyttää vähintään vakavasti otettavalta vaihtoehdolta.

Koko eduskunta taputti seisten Ukrainan Suomen-suurlähettiläälle Olga Dibrovalle, joka seurasi istuntoa diplomaattilehtereiltä torstaina 3. maaliskuuta. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Venäjän suurhyökkäys Ukrainaan torstaina 24. helmikuuta säikäytti ja raivostutti suomalaisia ja samalla tietysti myös kansanedustajia, jotka sananmukaisesti edustavat kansaa.

Eduskunnassa olikin viime viikon lopulla täysin poikkeuksellinen kuhina ja lähes käsin kosketeltava jännitys.


Tällä viikolla tunnelma on ollut toinen. Keskeiset poliitikot ovat aktiivisesti yrittäneet rauhoitella kansalaisia ja myös kansanedustajakollegoitaan. Valtiojohto ja puoluejohtajat ovat esiintyneet ylikorostetun rauhallisesti ja toistelleet Nato-asiassa ”maltti on valttia” -lausetta.

Tiistaina kaikkien eduskuntapuolueiden johtajat olivat koolla kuulemassa hallituksen tilannekatsausta ja keskustelemassa vaihtoehdoista. Kokouksen jälkeen neljän suurimman puolueen puheenjohtajat olivat A-studion keskustelussa, jossa tunnelma oli suorastaan harras.

Eduskuntapuolueiden puheenjohtajat keskustelivat tiistaina Ukrainan tilanteesta ja siitä, miten Suomi toimii kriisissä. Kuva: Markku Ulander
Sanna Marin (sd), Petteri Orpo (kok), Riikka Purra (ps) ja Annika Saarikko(kesk) vakuuttivat jakavansa tilannekuvan. Kaikki neljä korostivat, että Suomen turvallisuuteen liittyvät päätökset pitää tehdä kylmäpäisesti harkiten ja rauhassa.


Keskiviikkona presidentti Niinistö tapasi Puolustusvoimain komentajan Timo Kivisen kanssa eduskunnan puhemiehistöä, ulko- ja puolustusvaliokuntien puheenjohtajat sekä puolueiden johtoa.

Tähän on syytä hetkeksi pysähtyä: kokouksen kokoonpano oli hyvin poikkeuksellinen, ja se kertoo siitä, että asialista oli painava. Yhteiskunnan keskeisistä instituutioista paikalla olivat tasavallan presidentti, Puolustusvoimat, eduskunta ja puolueet.

”Ei viivytellen, mutta huolella”, presidentti vielä erikseen alleviivasi.
Presidentin kanslia julkaisi tapaamisesta seuraavana päivänä tiedotteen, jossa presidentti korosti, että akuutin kriisin ja rajun muutoksen keskellä on tärkeää pitää pää kylmänä ja arvioida jo tapahtuneiden ja mahdollisesti tulevien muutosten vaikutusta turvallisuuteemme huolella.

”Ei viivytellen, mutta huolella”, presidentti vielä erikseen alleviivasi tiedotteessa.

Ei viivytellen. Se taisi olla ensimmäinen kerta, kun pidättyväisyydestään tunnettu Niinistö antoi ymmärtää, että nyt on syytä edetä ripeästi.

Vain pari tuntia myöhemmin alkoi tapahtua. Torstaina kello 13 presidentin kansliasta tuli taas tiedote. Siinä kerrottiin, että Niinistö matkustaa perjantaina Yhdysvaltoihin tapaamaan presidentti Joe Bidenia.

Aloitteen oli tehnyt Suomi.

Tapaaminen hyvin lyhyellä varoitusajalla ja näin kiireisellä ja tulenaralla hetkellä oli viesti jo itsessään, kaikkiin Euroopan pääkaupunkeihin.

Oli selvää, ettei Niinistö voi ilman eduskunnan päätöstä julistaa jäsenyysoperaatiota käyntiin. Sen sijaan Suomessa alkoi kiihkeä spekulaatio siitä, että Niinistö neuvottelisi Bidenin kanssa Yhdysvaltojen julkilausumasta, joka korostaisi Suomen alueellista koskemattomuutta. Ehkä jopa turvatakuista.

Sauli Niinistö ja Joe Biden tapasivat Valkoisessa talossa perjantaina 4. maaliskuuta. Kuva: Sarah Silbiger / Lehtikuva
Mitään sitovaa turvaa ei Bidenilta saatu. Tai jos jotain luvattiin, se jäi presidenttien väliseksi tiedoksi, jota ei haluttu paljastaa Kremlille.


Tiedotustilaisuudessa Niinistö kertoi yhden oleellisen uuden asian: Yhdysvallat ja Suomi jatkavat ”lohkoittain” keskinäisen turvallisuus- ja puolustusyhteistyön syventämistä.

”Suomi on liikahtanut selvästi tiiviimpään yhteistyöhön Yhdysvaltojen kanssa”, Niinistö arvioi.

Mitä tämä lohkoittain eteneminen tarkalleen ottaen tarkoittaa, jäi täysin auki.

Washingtonissa Niinistön viesti oli yhtä aikaa kristallinkirkas ja sumea.
Oleellinen signaali oli myös se, että Niinistö rohkeni julkisesti Washingtonissa pohtia Nato-jäsenyyshaun ”pikaprosessia”. Hän kuitenkin muistutti, ettei oikotietä ole. Naton jokaisen 30 jäsenmaan parlamentin täytyy erikseen ratifioida uuden maan jäsenyys.

Suomi on – jos se jäsenyyttä päättäisi hakea – Nato-maiden ”parlamentaarisen työrytmin” armoilla.

”Siihen puuttuminen voi olla vaikeaa, jos tällaiseen päädyttäisiin”, Niinistö totesi.

Niinistön perjantain tiedotustilaisuudessa välittämä viesti oli yhtä aikaa kristallinkirkas ja sumea. Hän jätti tarkoituksella hämäräksi, mitä ”prosessi puolustus- ja turvallisuusyhteistyön lisäämiseksi” käytännössä tarkoittaa. Selkeää oli kuitenkin se, että Suomen ja Yhdysvaltain yhteistyö tiivistyy.

Se oli viesti, jonka Niinistö nimenomaan halusi Venäjän havaitsevan.

”He huomaavat ja noteeraavat. Se ei ole huono asia”, Niinistö sanoi tiedotustilaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Jari Ronkainen (ps) meni nukkumaan kotonaan Hollolassa keskiviikkoiltana 23. helmikuuta, hän suhtautui ”vähintään kriittisesti” Suomen Nato-jäsenyyteen.

Aamulla Ronkainen heräsi ja avasi television, kuten hän aina tekee, ja pani kahvin tippumaan.

”Mulla on aina samat aamurutiinit. Mutta nyt kaikki pysähtyi”, Ronkainen sanoo.

Pääuutinen oli lähes käsittämätön: Venäjän presidentti Vladimir Putin oli aamuviideltä Suomen aikaa julistanut ”sotilaallisen erityisoperaation” alkaneen Ukrainassa. Muutama minuutti sen jälkeen Venäjä oli ampunut ensimmäiset ohjuksensa ja maan armeija oli ylittänyt Ukrainan rajat monelta suunnalta.


Ronkainen käynnisti auton ja lähti ajamaan työpaikalleen eduskuntaan Helsinkiin. Tavallisena aamuna hän kuuntelee koko ajomatkan Radio Suomipopia, mutta nyt hän seurasi Ylen lähetystä ja mietti kuumeisesti. Sodanuhka oli ollut päällä jo pari viikkoa, ja niiden aikana hän oli ehtinyt puntaroida vaihtoehtoja.

”Kyllä se siinä matkan aikana jo alkoi kirkastua. Että ei hemmetti, ei meillä taida olla mitään muuta vaihtoehtoa. Että saadaan Suomen turvallisuus taattua”, Ronkainen sanoo.

”Olin huomannut, miten nopeasti maailmanjärjestys voi muuttua.”

Ronkainen ei ollut pelkästään kääntynyt yhdessä yössä Nato-jäsenyyden kannattajaksi. Hän päätyi jo ajomatkalla sille kannalle, että prosessissa on edettävä määrätietoisesti.

Hakemus on jätettävä heti, kun aikaikkuna – kuten poliitikot tapaavat sanoa – on sille oikea.


”Ei voi jäädä odottamaan seuraavaa kriisiä.”

Myös tiistaina Helsingissä osoitettiin mieltä Venäjän suurhyökkäystä vastaan. Kuva: Jussi Nukari
.

Tämä viikonloppu näyttää huolella pohjustetulta, askel askeleelta etenevältä kokonaisuudelta, jossa Yhdysvallat, Suomi ja Ruotsi toimivat troikkana. Kesken kahdenvälisen tapaamisen Biden soitti puhelun Ruotsin pääministeri Magdalena Anderssonille.

Suomen tie näyttää kulkevan Ruotsin kanssa, vaikka emme vielä varmuudella tiedä, mihin tie vie. Jo lauantaina Niinistö sekä pääministeri Sanna Marin ja puolustusministeri Antti Kaikkonen tapasivat pääministeri Anderssonin ja puolustusministeri Peter Hultqvistin.


Maanantaina Kaikkonen sukkuloi Yhdysvaltoihin keskustelemaan puolustusmateriaalihankinnoista.

Kaikesta näkee, että kulisseissa tapahtuu paljon enemmän kuin julkisuuteen kerrotaan.

Ajan rajusta riennosta kertoo Ylen tämän viikon maanantaina eli neljä päivää suurhyökkäyksen jälkeen julkaisema mielipidekysely. Sen mukaan 53 prosenttia suomalaisista kannatti Nato-jäsenyyttä, vastustajia oli 28 prosenttia.

Helsingin Sanomat julkaisi oman Nato-gallupin perjantaina. Siinä 48 prosenttia arvioi, että Suomen pitäisi liittyä Natoon, 27 prosenttia sanoi ei. Loput eivät osanneet tai halunneet sanoa kantaansa. HS:n kyselyn haastattelut oli tehty tällä viikolla.

Mielipidekyselyiden tulokset ovat historiallisia, sillä kyseessä on ensimmäinen kerta, kun jäsenyyden kannatus on suurempaa kuin vastustus. Tähän asti kyselyissä noin puolet suomalaisista on vastustanut Nato-jäsenyyttä.

Muutoksen syynä on yksiselitteisesti Vladimir Putin ja yksinvaltiaan valtaklikki. Suomalaisten luottamus Venäjän johtoon on pitkään ollut heikko. Hyökkäyksen myötä se romahti.

Läntinen puolustusliitto Nato perustettiin toisen maailmansodan jälkeen huhtikuussa 1949. Siihen kuuluu tätä nykyä 30 jäsenvaltiota. Maantieteellisesti Nato ulottuu Alaskasta Turkkiin. Yhdysvallat on sotilasliiton mahtimaa. EU:n 27 jäsenvaltiosta 21 kuuluu Natoon, Pohjoismaista Nato-maita ovat Norja, Tanska ja Islanti.

Puolustusliiton säännöt on kirjattu 14 artiklaan. Liiton kova sotilaallinen ydin on artiklassa 5: Hyökkäystä yhtä tai useampaa vastaan Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa pidetään hyökkäyksenä kaikkia vastaan. Jos hyökkäys alkaa, kaikkien jäsenmaiden tulee osallistua hyökätyn auttamiseen soveltuviksi katsomillaan toimenpiteillä, mukaan lukien asevoimien käyttö.


Vaikka kiihkeimmät somekommentaattorit ovat vaatineet Nato-hakemuksen sorvaamista nopeasti ja pelkällä tasavallan presidentin ja valtioneuvoston valtuuksilla, on selvää, että päätös on lopulta eduskunnan.

Tätä on korostanut myös presidentti Niinistö.

Siksi on hyvin oleellista, mitä 200 kansanedustajaa ajattelee nyt turvallisuuspolitiikasta, Nato-jäsenyydestä ja Venäjästä.

Arkadianmäellä kattila porisee.

Keskustan kansanedustaja Joonas Könttä on yhteiskuntatieteen maisteri, joka aikoinaan opinnoissaan erikoistui Venäjään. Vuoden 2019 vaalikonevastauksessaan hän oli vielä ”osittain eri mieltä” väitelauseesta Nato-jäsenyys vahvistaisi Suomen turvallisuuspoliittista asemaa. Kun joulukuussa 2021 Suomen Kuvalehti esitti selvityksessään saman väitelauseen edustajille, Könttä vastasi ”en osaa sanoa”.

Kaksi viikkoa sitten HS:n haastattelussa Könttä sanoi, että Nato-jäsenyyttä on syytä pohtia ”erittäin vakavasti”. Hän käytti liikennevalovertausta ja kertoi näkemyksensä tulleen punaisesta ”vähintään keltaiselle”.

Tällä viikolla eli Venäjän suurhyökkäyksen alettua Könttä halusi tarkentaa vastaustaan: keltainen valo oli vaihtunut vihreäksi valoksi Natolle.

Köntän täyskäännös on kiinnostava, sillä siihen saattaa tiivistyä laajempikin ajankuva: keskusta on Sdp:n ohella niitä puolueita, jotka ovat vastustaneet Nato-jäsenyyttä, vaikka ovat kannattaneet Nato-optiosta kiinni pitämistä.

Eduskuntapuolueista kokoomus ja Rkp ovat jo vuosia kannattaneet Suomen Nato-jäsenyyttä. Molemmilla on asiasta puoluekokouksen siunaama linjaus.


Ulkoasiainvaliokunnan jäsen, kokoomuslainen Elina Valtonen uskoo, että Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjauksia muutetaan tämän kevään aikana, vaikka Natoon ei vielä ”lähetettäisi faksia”.

Valtonen näkee presidentin roolin keskeiseksi.

”Kyllähän se perustuslain mukaan sitä on. Ulkopolitiikkaa johtaa presidentti – sitten pitkä tauko – yhteistyössä valtioneuvoston kanssa. Mutta keskustelu sen sijaan ei ole presidentin takana. Me olemme vapaa läntinen demokratia, jossa asioista voi keskustella.”

Valtonen kertoo nähneensä merkkejä siitä, että myös Sdp:ssä ja keskustassa on kansanedustajia, joiden ”liikennevalot ovat vaihtumassa keltaisen tai vihreän suuntaan”.

”Erityisesti nuorten demarien joukossa nähdään puolustuspoliittista ajattelua, joka eroaa vanhasta ostpolitik-ajattelusta.”

Ostpolitik on 1960-luvulla lopulla syntynyt saksalaistermi, joka tarkoitti Länsi-Saksan uutta idänpolitiikkaa ja suhteiden normalisointia erityisesti kommunistiseen Itä-Saksaan. Suomen idänpolitiikka-kontekstissa voitaneen puhua suomettumisesta.

Yksiselitteisimmin Natoa vastaan on vasemmistoliitto. Puolue linjasi vuonna 2019, että se ei voi olla hallituksessa, joka vie Suomen sotilasliittoon.

Myös perussuomalaisilla on ohjelmassaan kielteinen Nato-kanta. Se on kuitenkin uudistamassa ulko- ja turvallisuuspoliittista ohjelmaansa. Perussuomalaisten eduskuntaryhmässä on nyt nähtävissä useita pikaisia kääntymisiä vastustajasta tai epäröijästä Naton kannattajaksi.

Kristillisten ohjelman mukaan Nato-jäsenyyttä voidaan harkita, jos sille on selkeä kansan enemmistön tuki. Liike Nytin puheenjohtaja Hjallis Harkimo vastusti Nato-jäsenyyttä vielä päivää ennen Venäjän hyökkäystä. Seuraavana päivänä hänenkin linjansa muuttui 180 astetta.

Vihreiden ohjelman mukaan puolue ei pidä Nato-jäsenyyttä ajankohtaisena, mutta useat puolueen kansanedustajat ovat viime aikoina julkisesti liputtaneet jäsenyyden puolesta, kuten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne tai ensimmäisen kauden kansanedustajat Sofia Virta ja Noora Koponen.


Yksi Nato-kantansa äkkirysäyksellä vaihtaneista vihreistä on kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto, jonka mielestä Suomen pitäisi aloittaa Nato-jäsenyyteen johtava prosessi jo tällä vaalikaudella.

Vielä vuoden 2019 eduskuntavaalien vaalikoneissa Alanko-Kahiluoto sanoi jäsenyydelle yksiselitteisesti ei.

”Olen aiemmin ollut toiveikas sen suhteen, että Suomi voi pysyä konfliktien ulkopuolella. Ja että on viisautta laittaa meidän paukut isojen globaalien ongelmien torjumiseen”, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Hän myöntää olleensa liian toiveikas Venäjän suhteen. Venäjällä on valtavat energiavarat. Koska ilmastonmuutos on maailman suurin uhka, Alanko-Kahiluoto kertoo toivoneensa, että Venäjä olisi saatu EU:n kanssa yhteisiin pöytiin pohtimaan tulevaisuuden energiapoliittisia ratkaisuja.

”Toivoin, että olisimme voineet yhdessä rakentaa kestävämpää ja parempaa tulevaisuutta.”

”Kun Trump sekoili, olin skeptinen. Kun Putin sekoilee, niin takki kääntyy”, sanoo vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto.
annut omaa Nato-kantaansa myöskään Washingtonissa. Kuva: Sarah Silbiger / Lehtikuva
Voi hyvin olla, ettei Putin raa’alla sotapolitiikallaan jätä lopulta Suomelle kuin yhden uskottavan vaihtoehdon, mutta mitä Suomi päättääkin, kyse on ajoituksesta ja valmiudesta. Kaikkiin skenaarioihin.

Kreml on tehnyt selväksi, että Suomen Nato-jäsenyys johtaisi Venäjän ”vasta-askeliin”. Niitä Niinistö on arvellut Suomeen kohdistettavaksi ”laajamittaiseksi ilkeydeksi” eli vähintäänkin erilaisiksi hybridioperaatioiksi.

”Tulee keinoälyä, kvanttitekniikkaa, jossa joudutaan kysymään, kuinka hyvin suojautunut tällainen hyvin pitkälle kehittynyt yhteiskunta on”, Niinistö totesi maanantaina.

Niinistön ajattelu perustuu siihen, ettei tilannekuvaa perusteta toiveisiin vaan uhkiin. Jäsenyyden hakuprosessi veisi aikaa – vähintäänkin kuukausia – eikä Suomi voi Niinistön mukaan luottaa siihen, että se saisi turvatakuut hakuprosessin ajaksi.

Toisin sanoen Suomen olisi ehkä selviydyttävä omillaan ne pitkät kuukaudet, jolloin Kremliä suututtaisi Suomen hakuprosessin eteneminen.

Ei ihme, että Niinistö painottaa eduskunnan roolia. Päättäjien on hänen mielestään kollektiivisesti otettava ”vastuunkantajan asema” päätöksistä, jotka voivat ajaa Suomen konfliktiin Venäjän kanssa. Kohtalonkysymys siitä, millaiset jalat Suomen uuteen jakkaraan veistetään, ei voi jäädä yksin presidentin eikä valtioneuvoston vastuulle.

Suomeen ja suomalaisten välille ei saa syntyä uusia jakolinjoja.

Oli päätös mikä hyvänsä.
 
Fossiilisista polttoaineista luopumisen jälkeen uusiutuvat energiamuodot olisivat luoneet Venäjällekin valtavia mahdollisuuksia ja uusia työpaikkoja.

”Sitä kautta Putin olisi voinut parantaa maansa kansalaisten arkea ja omaa kansansuosiotaan. Silloin hänen ei tarvitsisi lähteä sotimaan”, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Hän varoittaa, että Suomelta olisi väärää optimismia tuudittautua siihen, että Putin ei olisi valmis epätoivoisiin ratkaisuihin myös muiden naapurimaidensa suhteen. Siksi Alanko-Kahiluoto on sitä mieltä, että Suomen on aloitettava Nato-jäsenyysprosessi mahdollisimman pikaisesti.


”Välttämättä kovin pian ei tule sellaista rauhallista tilannetta, jolloin olisi ikään kuin parempi hetki päättää asiasta”, hän sanoo.

Alanko-Kahiluoto on kokenut poliitikko: neljännen kauden edustaja ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja. Alanko-Kahiluoto on taustaltaan tutkija, ja ehkä siksi hän ryhtyy kesken haastattelun analysoimaan omaa kannanmuutostaan.

”Siinä on tietty irrationaalinen aspekti”, hän sanoo.

Kun Donald Trump oli Yhdysvaltain presidentti, Alanko-Kahiluoto oli tyytyväinen, että Suomi ei ollut Naton jäsen.

”Kun Trump sekoili, olin skeptinen jäsenyyden suhteen. Mutta nyt kun Putin sekoilee, niin takki kääntyy. Natossa onneksi päätöksenteko on moninapaista eikä vain yhden sekopään varassa.”

HS lähetti kaikille kansanedustajille sähköpostilla Nato-kyselyn torstaina 17. helmikuuta. Siis tasan viikkoa ennen Venäjän suurhyökkäystä.

Kyselyssä oli kolme kysymystä.

Edustajilta tiedusteltiin yleisesti, olisiko Suomen syytä olla Naton jäsen. Lisäksi esitettiin monivalintakysymys sitä, miten Suomen pitäisi jäsenyyden suhteen nyt toimia. Kolmas kysymys koski Suomen valintaa siinä tilanteessa, jos Ruotsi hakee Nato-jäsenyyttä.

Kyselyyn ehti tulla vain 64 vastausta, joissa Nato-myönteisimpien puolueiden edustajat olivat vahvimmin edustettuina. Vastaajista yli puolet oli Nato-jäsenyyden kannalla. Kun Venäjä hyökkäsi, todellisuus muuttui ja kyselyn tulokset vanhenivat sillä sekunnilla.

Sdp:n veteraanikansanedustaja ja entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja ilmoitti, että hän ei HS:n kyselyyn vastaa. Hänen mukaansa ei ole tarpeellista vastata ”satoja kertoja esitettyihin johdatteleviin Nato-kysymyksiin”.

Tuomioja on siinä oikeassa, että viestimet ovat viime viikkoina tehneet hengästyttävän paljon Nato-kyselyitä. Mutta oleellista on se, että jokaisessa kyselyssä on löytynyt aiempaa enemmän Nato-jäsenyyttä kannattavia kansanedustajia. Se taas ei johdu ”johdattelevista kysymyksistä”, vaan Putinin voimapolitiikasta.

Nato-optio on luonut Suomen turvallisuuspolitiikkaan yhtenäisyyden illuusion.
Suomella on pitkä perinne siitä, että ulko- ja turvallisuuspoliittisissa linjauksissa pyritään kansalliseen konsensukseen. Selonteot on eduskunnassa hyväksytty yksimielisesti.

Sotilaallinen liittoutuminen on kuitenkin tähän asti ollut asia, josta yksimielisyyttä ei ole löytynyt.

Juuri siksi Nato-optio on ollut näppärä työkalu. Se on luonut Suomen turvallisuuspolitiikkaan yhtenäisyyden illuusion. Optioon ovat voineet sitoutua sekä jäsenyyttä kannattavat että vastustavat puolueet.

Vastustajat ovat voineet allekirjoittaa Nato-option, koska se on itsestäänselvyys, joka ei velvoita mihinkään. Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin Etykin päätösasiakirjassa on vahvistettu, että jokaisella suvereenilla maalla on mahdollisuus itse päättää omista turvallisuusratkaisuistaan.

Naton kannattajat ovat puolestaan nielleet option kuin ahvenkoukun, koska pidemmälle menevää määritelmää ei ole ollut mahdollista saada selontekoihin. Mahdollisuus liittoutua on ollut heille parempi vaihtoehto kuin kategorinen ei.

iso kysymys on nyt se, kuinka turvallisuuspoliittisissa kannoissaan liikkuvat nyt Sdp:n ja keskustan johtohahmot ja kansanedustajat.

Katsotaanpa keskustan periaateohjelmaa. Turvallisuuspoliittinen linja on kirjattu siihen näin: Suomen on pidettävä päätösvalta sotilaallisen turvallisuuden ratkaisuissa omissa käsissään ja liikkumatilaa ei rajata mihinkään suuntaan.

Kirjaus liikkumatilasta on Nato-option mukainen. Mutta käytännössä puolue on kuitenkin suhtautunut jäsenyyteen kielteisesti, kuten keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs teki selväksi tammikuussa 2022 Ilta-Sanomien haastattelussa. Häneltä kysyttiin, kannattaako keskusta Nato-jäsenyyttä.

Pylväs vastasi ytimekkäästi: ”Ei.”

Tämän jälkeen toimittaja kysyi, mikä voisi saada keskustan vaihtamaan kielteisen Nato-kantansa.

”Ei tule tähän hetkeen mitään mieleen”, Pylväs vastasi.

”Minä olen enempi sillä kannalla, miten valtiojohto asiat päättää”, keskustan Juha Pylväs sanoo.
Tuon haastattelun jälkeen on tapahtunut ratkaiseva muutos. Venäjän suurhyökkäys pakottaa keskustalaisetkin puntaroimaan kantojaan. Puolue onkin ilmoittanut kevään aikana ”käyvänsä läpi” ulko- ja turvallisuuspoliittisen linjansa. Pylväskään ei enää sano ei, vaan kertoo olevansa ”neutraali”.

”Minä olen enempi sillä kannalla, miten valtiojohto asiat päättää. Heillä on kuitenkin se paras tietämys”, ryhmänjohtaja Pylväs sanoi tiistaina HS:n haastattelussa.

Osa keskustalaisista on kääntänyt julkisuudessakin jo takkinsa.

Enontekiöläinen kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk) kertoo olleensa vuoden 2021 loppupuolelle asti Nato-jäsenyyden hakemista vastaan, sillä hän katsoi, että Suomi joutuisi hakuprosessin aikana Venäjän todennäköisten rajujen ”vastatoimien limboon”. Hakuvaiheessa Suomella ei olisi ollut myöskään Naton turvatakuita.

Nyt tilanne on Kärnän mielestä muuttunut.

“Venäjä menee entistäkin arvaamattomampaan suuntaan. Katson että Suomella olisi ikkuna [Natoon] aukeamassa, koska nyt meillä olisi mahdollista aidosti saada Yhdysvalloilta turvatakuut tämän liittymisprosessin ajaksi. Huomattavasti turvallisemmin mielin olisin suomalaisena poliitikkona, mikäli me olisimme sotilasliiton jäsen.”

Moni muukin kansanedustaja on viime aikoina puhunut liittymisprosessin aikaisista turvatakuista lähes itsestäänselvyytenä. Pitää kuitenkin muistaa, että Nato ei ole sellaisia tavannut antaa.

Kärnän mielestä etenkin keskustan vanhempi kaarti ripustautuu liikaa Paasikiven-Kekkosen linjaan ja perinteiseen puolueettomuuspolitiikkaan. Se oli Kärnän mielestä kelpo linja Neuvostoliiton aikaan, mutta ”Venäjä on täysin erilainen peluri”.

”Se on huomattavasti arvaamattomampi”, Kärnä sanoo.

Vaikka Kärnä on ainoa keskustan kansanedustaja, joka jo ennen sodan laajentumista julkisesti haastoi puolueen Nato-linjaa, puolueessa on muitakin, joiden linja on muuttumassa Venäjän uusien sotatoimien myötä.

Seinäjokelainen kansanedustaja Pasi Kivisaari sanoo huomaavansa sekä ”omassa porukassa” eli keskustalaisissa että ”kansalaisissa laajemmin”, kuinka Venäjän aggressiot laajentavat Nato-harkintaa.

”Kyllä minä tunnen sitä ajattelevani ja harkitsevani”, Kivisaari sanoo.

Kivisaari kuitenkin korostaa, ettei juuri nyt ole oikea aika. Natoon ei voi hakea ”äkkipikaistuksissa Ukrainan sodan johdosta” eikä ”tämän päivän hämmennyksen perusteella”.

Sen sijaan Suomi tarvitsee Kivisaaren mukaan uudesta turvallisuuspoliittisesta todellisuudestaan syvällisen kokonaisanalyysin ja mahdollisista linjanmuutoksista laajan konsensuksen.

”Mikäli eduskunnan keskeiset elimet puoltavat asiaa, niin sitten siirrytään siitä”, Kivisaari sanoo ja viittaa Nato-hakuprosessin käynnistämiseen.

Suomen ja Naton liput olivat esillä Helsingissä järjestetyssä Hybrid Challenge -seminaarissa vuonna 2017. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
Entä Sdp:n joukot, missä ne nyt seisovat?

Tammikuussa Karjalainen-lehti kertoi, että kaksi Sdp:n Pohjois-Karjalan kansanedustajaa, Seppo Eskelinen ja Merja Mäkisalo-Ropponen olivat kääntyneet myönteiselle Nato-kannalle. Uutinen herätti huomiota, sillä Sdp:n eduskuntaryhmässä oli siihen asti ollut kutakuinkin rikkumaton Nato-jäsenyyttä vastustava linja.

Mäkisalo-Ropponen harmittelee Karjalaisen juttua, sillä hänen Nato-kantansa muotoiltiin suoraviivaisemmin kuin hän oli ajatellut.

”Ei voi sanoa yksioikoisesti, että kannatan tai en kannata Nato-jäsenyyttä. Nyt tarvittaisiin analyyttisiä arvioita, mitä hyötyjä ja uhkia liittymisestä tai liittymättömyydestä voisi olla”, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Mäkisalo-Ropposen mukaan analyysia tarvitaan erityisesti juuri nyt, jotta keskusteluun saadaan riittävä tietopohja.

”Myös kriisin keskellä on pystyttävä tekemään tietoperusteista päätöksentekoa.”

Erkki Tuomioja julkaisi helmikuun alussa Nato-pamfletin. Sen alaotsikko kuului: Miksi Suomella pitää olla mahdollisuus hakea Naton jäseneksi ja miksi sitä mahdollisuutta ei nyt kannata käyttää?

Tuomioja itse kehotti kiinnittämään huomiota alaotsikon sanaan nyt.

”Se ei ennakoi sitä, että kantaa täytyisi tulevaisuudessa muuttaa, mutta korostaa sitä, että on aina seurattava aikaa ja tapahtumia ja osattava erottaa pysyvät ja muuttuvat asiat toisistaan. Muuttuvia asioita seuraamme koko ajan reaaliajassa, mutta muuttumattomien asioiden kuten maantieteen ja historian ymmärtäminen saattaa jättää parantamisen varaa”, Tuomioja kirjoitti.

Maantieteelle emme mahda mitään. Niinhän sanoi jo presidentti J.K. Paasikivi.

Vuorokausi Venäjän suurhyökkäyksen alkamisen jälkeen Tuomioja oli haastateltavana MTV:llä ja päätyi siihen, ettei hänen Nato-jäsenyyttä vastustava kantansa ole välttämättä muuttunut. Hän korosti, ettei Suomi ole kuin Ukraina.

”Ei maantieteellisesti eikä historialtaan.”

Tottahan se on. Suomi ei ole Neuvostoliiton entinen alue. Suomi on myös huolehtinut kansallisesta puolustuksestaan niin hyvin, että tänne hyökkääminen tulisi hyökkääjälle erittäin kalliiksi.

Tuomioja kuitenkin myönsi, että tilanne on muuttunut ratkaisevasti ja ”keskustelu ja analyysi on tietenkin käytävä ja sitä on jatkettava”.

Koska Suomen turvallisuuspolitiikassa haetaan konsensusta, päätöksenteossa on kyse ennen kaikkea puolueista, ei yksittäisistä edustajista. Jos valtiojohto arvioisi, että Nato-jäsenyys on Suomen turvallisuuden kannalta paras vaihtoehto, on hyvin todennäköistä, että linjalle löytyisi eduskunnasta laaja puolueiden tuki. Valtiojohdon arvion takana olisivat varmastikin myös keskusta ja Sdp.

”Ei tämä ole ideologinen kysymys”, Sdp:n vaikuttaja toteaa taustakeskustelussa. Hän korostaa, että lähtökohtana on vain ja ainoastaan Suomen turvallisuus.

Demarikansanedustajien kielteiset Nato-kannat liudentuivat päivä päivältä.
Tätä kirjoitusta varten tehtiin parin viikon aikana lukuisia taustahaastatteluita. Kiinnostavaa oli huomata, miten demarihaastateltavien kielteiset Nato-kannat liudentuivat päivä päivältä.

Eräs pitkän linjan demarivaikuttaja piti käytännössä selvänä, että Suomi on jollain aikavälillä liittymässä Natoon. Jäsenyysprosessia ei hänen mukaansa pidä kuitenkaan aloittaa nyt Ukrainan-kriisin ollessa kuumimmillaan. Riskinä on se, että Suomi ajautuu osaksi konfliktia, jopa pelinappulaksi, jota suurvallat pahimmillaan ryhtyvät käyttämään sopimusneuvotteluissa liikkuvana palana.

”Ajoitus”, hän toistaa moneen otteeseen. Natoon hakemisen oikealla ajoituksella pitää pyrkiä minimoimaan Venäjän odotettavissa olevat vastatoimet.

Samasta asiasta, ajoituksesta, puhuvat myös turvallisuuspolitiikan ja poliittisen historian tutkijat.

Ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) osallistui Naton ja EU:n ulkoministerikokoukseen perjantaina 4. maaliskuuta Kuva: YVES HERMAN
Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola on ilmeisesti muuttanut asumaan televisiostudioon ja Twitteriin. Niin taukoamatta hän on viime aikoina kommentoinut Ukrainan sodan tapahtumia.

Aaltola on kommenteissaan moneen otteeseen toppuutellut innokkaimpien haaveita Suomen välittömästä Nato-jäsenyydestä.

Aaltola on muistuttanut, että Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittiselta linjalta, siltä aktiiviselta vakauspolitiikalta, on pudonnut pohja. Jos Venäjän uhkaa lähdetään paikkaamaan vain liittoutumalla, se ei mitenkään riitä paikkaamaan entisen kaltaista vakauspolitiikkaa. Suomen pitäisikin Aaltolan mukaan miettiä linjansa perusteitaan myöten uusiksi.

Se ei ole päivissä eikä viikoissa tapahtuva ponnistus.

Mutta miten Suomen uuden turvallisuuspoliittisen jakkaran tukijalkojen rakentaminen käytännössä etenee?

Keskiössä on tietysti tp-utva eli hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta, jossa tasavallan presidentti johtaa puhetta. Se linjaa, pohtii ja analysoi tilannetta, joka on räjähdysherkkä ja muuttuu koko ajan.

Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Matti Pesu korostaa, että Suomen kaikkien liikahdusten on oltava syvimmän kriisin aikana äärimmäisen tarkkaan harkittuja. Hän arvioi, että Suomen ja itänaapurin suhteet eivät ole olleet yhtä huonolla tolalla kertaakaan toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

On oltava valmis Venäjän kaikkiin vastatoimiin.

Ennen isompia liikkeitä valtiojohdon on valmisteltava ja varmistettava eduskuntapuolueiden mahdollisimman laaja tuki.

”Valtiojohto joutuu miettimään yksi, kaksi ja kolme askelta pidemmälle kuin mitä julkisessa keskustelussa puhutaan”, tutkija Matti Pesu sanoo.

Pesu pitää selvänä, että Suomi kerää nyt aktiivisesti laajempaa turvallisuuspoliittista tilannekuvaa, johon liittynee myös kysymys siitä, millaista tukea eri Nato-maissa voisi löytyä Suomen jäsenyydelle.

”Meillä on Nato-edustusto sitä hoitanut ja varmaan muutkin paikalliset edustustot. Ylläpidetään sitä tilannekuvaa.”

Nopeaa oikoreittiä Natoon ei ole. Mutta valtiojohdon Nato-yhteydet ovat tiiviit. Heti perjantaina 25. helmikuuta eli vuorokausi Venäjän suurhyökkäyksen alettua Niinistö osallistui Naton etähätäkokoukseen. Samana päivänä Niinistö osallistui myös JEF-maiden kokoukseen. Joint Expeditionary Force on Britannian vetämä puolustusyhteistyö, johon Suomen lisäksi kuuluu yhdeksän muuta eurooppalaismaata.

Myös JEF on linkittynyt Naton kanssa.

Washingtonin jälkeen Suomi tarvitsisi vihreää valoa Lontoosta, Berliinistä ja Pariisista – ja mahdollisesti muualtakin.
Mutta jos Nato-junaan päätetään sopivalla hetkellä hypätä, käytännössä Suomen alustavat tunnustelut jäsenyyden osalta täytyisi Pesun mukaan aloittaa Washingtonista – ja todennäköisesti yhdessä Ruotsin kanssa.

”Meillähän on Yhdysvaltojen ja Ruotsin kanssa kolmenvälinen puolustusyhteistyö, jota käytetään aika paljon konsultaatioon. Se on se tapa koordinoida tätä.”

Seuraavaksi Suomi tarvitsisi vihreää valoa Lontoosta, Berliinistä ja Pariisista.

”Mahdollisesti vielä Roomasta, Madridista ja Ankarasta – ja jos jäsenyydelle olisi näiden kaikkien tuki, niin sitten se kyllä menee läpi, vaikka muodollisesti Natossa on se konsensus, että kaikilla jäsenvaltioilla on yksi ääni”, Pesu sanoo.

Mikään Naton pienistä jäsenmaista – vaikkapa pääministeri Viktor OrbáninUnkari – ei käytännössä jäsenyyttä uskaltaisi estää.

”Ei, koska siitä saisi keppiä Yhdysvalloilta.”

Myös poliittisen historian professori Juhana Aunesluoma korostaa Ruotsi-suhteen merkitystä. Hän pitää selvänä, että Suomen ja Ruotsin valtiojohto pitää toisensa tarkasti ajan tasalla.

”Tiedossa olevien varautumissuunnitelmien mukaan voisi olettaa, että Suomi ja Ruotsi jakavat tilannekuvatietoa ja Venäjän uhka-arviopäivityksiä.”

Ruotsi onkin Suomen Nato-päätöksessä keskeinen.

”Ruotsin mukanaolo ei ole Suomen ratkaisun ehto, mutta eritahtisuus synnyttäisi todella hankalan tilanteen ja dynamiikan. Suomessa Nato-vastustajat voisivat sanoa, että miksi me teemme tällaista, kun Ruotsi ei tee. Ruotsissa vastaavasti oma keskustelu menisi solmuun siitä, että katsokaa, mitä Suomi tekee”, Aunesluoma sanoo.

Perjantaina ruotsalaisen Aftonbladet-lehden julkaisemassa kyselyssä Nato-jäsenyyden kannatus oli 51 prosenttia. Ensimmäistä kertaa koskaan enemmistö ruotsalaisista halusi sotilasliittoon.

Kulisseissa tapahtuvan valmistelun lisäksi olennaista on se, mitä tapahtuu julkisuudessa. Onhan Nato-jäsenyyden ehtona kansan enemmistön tuki.

Keskeinen foorumi keskustelulle on tietysti eduskunta.

Nato-jäsenyydestä on tehty useampikin kansalaisaloite, joista ainakin osa on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Lisäksi ainakin kokoomus toivoo, että keskustelun pohjaksi tehdään asiantuntijaraportti turvallisuuspoliittisesta tilanteesta.

Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon osittaista päivittämistä. Se toisi hankkeelle vahvan parlamentaarisen leiman.

Siitä ei ole epäselvyyttä, kenen avauksia moni kansanedustaja nyt odottaa.

Presidentti Sauli Niinistöä on vuosia arvosteltu vaikeaselkoisuudesta, eikä hän yksiselitteinen ole vieläkään. Mutta viime päivinä hän on avannut linjaansa huomattavasti.

Kannattaa katsoa tarkasti, miten Niinistö on puhunut sen jälkeen, kun Venäjä aloitti suurhyökkäyksen.

Tiivistettynä Niinistön uusi ajattelu on kulkenut näin: Euroopan vanha turvallisuusjärjestelmä on murtunut, ja Venäjä, EU sekä Saksa ovat kaikki nyt vaihtaneet linjaansa. Sen takia Suomellakaan ei ole muuta mahdollista kuin arvioida uudelleen turvallisuuspoliittiset ratkaisunsa. Eurooppa on keskellä nopeasti etenevää ja mahdollisesti laajenevaa kriisiä, ja Nato-jäsenyyden hakeminen on edelleen vain yksi vaihtoehto Suomelle.

”Totta kai tällainen tunnelma, että olemme sitten täydessä suojassa [Natossa], on hyvin ymmärrettävä. Sitä tietysti kannattaisi jokainen. Mutta joudumme sitten miettimään myös niitä vastavaikutuksia”, Niinistö totesi A-Studiossamaanantaina.

Keskeisintä Niinistölle on se, että Suomen jo valmiiksi vahvaa kansallista puolustusta vahvistetaan entisestään – oli Suomi Naton jäsen tai ei. Käytännössä se tarkoittaisi puolustusmäärärahojen kasvattamista, mutta sitä Niinistö ei voi sanoa ääneen, sillä valtion raha-asiat eivät kuulu presidentille.

Oman puolustuksen vahvistaminen saattaisi tarkoittaa myös sitä, että Suomessa pitäisi harkita luopumista Ottawan miinasopimuksesta, joka kieltää henkilömiinojen käytön.

Nato-jäsenyyden hakeminen ei ole tiettävästi täysin poissuljettua edes Ukrainan sodan keskellä, mutta Niinistö on toistuvasti korostanut, että kaikki askeleet täytyy ottaa harkiten ja yhdessä.

Yhdessä viittaa nyt erityisesti eduskuntaan.

Entä sitten se keskeinen asia: Niinistön Nato-kanta?

Se on edelleen auki, ilmeisesti aivan aidosti. A-Studion haastattelussa hän totesi, että ”oma kokonaisarviointi on vielä kesken”.

On hyvin todennäköistä, ettei Niinistö tule vähään aikaan avaamaan henkilökohtaista Nato-kantaansa, ainakaan julkisesti – sitä hän ei tehnyt myöskään Washingtonissa perjantaina. Hän tietää, että jos hän nyt ottaisi selkeän kannan puolesta tai vastaan, syntyisi mylläkkä, joka pakottaisi kaikki muut reagoimaan.

Sauli Niinistö ei av
 
Taas kunnon pelko perseessä vätystelyä. NATO:n jäsenenä joudumme sekaantumaan suurvaltakonflikteihin. Pankaas ne foorumistit ketkä Kiljusen vaalipiirissä olette ukolle palautetta.

 
Taas kunnon pelko perseessä vätystelyä. NATO:n jäsenenä joudumme sekaantumaan suurvaltakonflikteihin. Pankaas ne foorumistit ketkä Kiljusen vaalipiirissä olette ukolle palautetta.

Kommenteissa oikeastaan ihan hyvä kysymys aikaikkunaan ennen perjantaita.

"miten alustajan arvio eroaa presidentti Niinistön ja puolustusministeri Kaikkosen linjasta"

Toivon, että järjen valo syttyisi Kiljusenkin päässä ja sanoisi reilusti kyllä, Natoon ja samaa muillekin empijöille.
Paikkamme on lännessä ja lännen yhteinen ratkaisu on Nato.
 
Back
Top