Minusta tähän oli kasattu sopivasti olennaisia pointteja joihin oli jännä kuulla muídenkin vastaukset ja ajatukset, Henkilökohtainen näkemykseni natoon liittymiseen: EOS. Minun palkkaluokkaani kuuluu enemmän avoimia kysymyksiä, kuin annettuja vastauksia. Nämä ovat yleisiä keskustelun pointteja jkoihin Yrjö antoi vastauksensa, nyt on minun Vuoroni
Emme tiedä millaiseksi Nato muuttuu tai mikä presidentti tulee jenkkeihin.
Nato on USA vetoinen ja rahoitteinen organisaatio. EU ei kuitenkaan ole sotilasliitto joten turvallisuutta ei voida nopeasti rakentaa EU:n varaan. Jos Jenkit kääntää selkänsä natolle eurooppa on silloin omillaan ja turvallisuuttamme tarkastellaan uudelleen. Kuitenkin Suomi on omalla vaikutusalueellan merkittävä sotilasmahti, jonka merkitys tunnustetaan vasta kunnes sieltä apua kaivataan.
Meillä ei ole turvatakuita haun ajaksi, emmekä tiedä mihin vastatoimiin Venäjä ryhtyy.
Totta. Mitä Venäjä voisi tehdä tai olla tekemättä nato-prosessin aikana.... Tähän ei kukaan tiedä totuutta, mutta esim ensi-isku iskanderilla voi olla sellainen toimenpide jonka torjunta nyt olisi haastavaa useammanki valtion kalustolla, varsinkin jos valmius ei ole ihan tapissa.
Tulisi keskustella muistakin vaihtoehdoista kuin Natosta.
Juu voishan sitä jutella, Perusperiaate liittoutumisessa on liittyä vahvempien, tai ainakin yhtä vahvojen maiden kanssa joilla on sama intressi.... Ketä jää jäljelle? Minä olen miettinyt liittoumattomuutta, jos ukrainakin saa aseapua noin paljon olematta eu maa, niin Kuinka paljon suomi saisi vastaavassa tilanteessa apuja... En tiedä kuinka paljon Nato saisi tuotua erikoisolosuhteisiin koululettua lihaa kentälle. ? enemmän vai vähemmän kuin 50k ukkoa joka tuntee lumen, ja pimeyden sekä risukot.
Puolustusliiton raja tulisi silloin itärajallemme.
Meillä on Venäjän raja jo valmiiksi itärajalla
Natolla on ydinaseiden arsenaali joka silloin kattaisi Suomenkin
Tätä kohtaa minä en oikein käsitä. Ydinaseet taitaa olla viimeinen keino näissä otteluissa... En oikein tiedä miksi Suomesta jäis mitään jäljelle kummassakaan skenaariossa? Geopoliittinen sijainti tuo taistelut useassa tapauksessa idän ja lännen välillä Suomen niemelle.
Jos liittyimme Natoon Venäjä varustaisi voimakkaasti lähialueitamme.
Varmasti varustaa. Etenkin tulevaisuudessa se varustaa niitä hurjasti, kuitenkin siksi että se on menettänyt sotilaallista voimaa vahvasti ja joutuu paikkaamaan niitä. Etelässä meillä kuitenkin on Baltian maat joiden kohdalla "voimakasta varustautumista" ei ole tapahtunut. Ei Venäjä suomeakaan kai pidä sellaisena joukkoyksikkönä joka puhdistaisi Karjalan ja Petsamon natseista.
Viides artikla edellyttää, että hyökkäyksen tullen autamme vaikkapa Espanjaa.
Kyllä aivan kuten EU auttaa jäsenvaltioitaan niin nato auttaa jäsenmaitaan. Esim venäjän kohdalllaa käytämme talouspakotteita, mielenkiintoiseksi tilanne muuttuu kun esim turkki aktivoisi artikla vitosen terrori-iskun vuoksi ja Nato alkaisi jahdata terroristeja turkin alueella, jotka Erdogan määrittää. Esim PKK voisi olla eräänlainen kriisin poikanen. Yleisesti ottaen Suomi olisi kelvollinen ja yhteensopiva natomaaksi. Mutta täysipainoinen liittolaisuus on myös liittolaistensa arvojen jakamista. Tämä on ehkä suurin dilemma minulle. Sotilasliitto valtioiden kanssa jotka kannattavat rajattuja ihmisoikeuksia, on minulle ristiriitainen kysymys. Esim Usan Kuolemantuomio tai se mitä Turkissa ja Unkarissa on tapahtuu.