Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Veronmaksajana, myös YLE veron, odotan että YLE lopettaa Tuomiojan, Halosen ja Väyrysen lausuntojen julkaisemisen

Sukupolvikysymys. Aika selvästi. Kun Venäjä kipuilee NL-rippeiden ja -suuruuden raunioilla, ikäluokissa 60-70 varsinkin, niin mikäpä yllätys se olisi, etteivätkö meikäläiset ikätoverit katselisi maailmaa juuri samojen lasien läpi.....kaikki olemme aikamme lapsia ja kuta vanhemmiksi tulemme, sitä vaikeampi on irrottaa niistä asioista, joihin olemme takertuneet elämän aikana.

Yritähän kenelle tahansa seitenkymppiselle väittää, että -olet ollut väärässä koko ikäsi-.....se on kuin väittäisi pihapihlajalle, että oletpa sinä olevinasi. Kukin noista kolmesta eli ja hengitti YYA-kautta, etuja itselleen kahmien ja uraa luoden. Maistui varmaan hyvälle. Jokaisella on muuten kaiken varuilta myös elinikäinen diplomaattipassi......:)

En lue lainkaan tuon mainion kolmikon hengentuotteita. Ei heillä ole esittää mitään vaihtoehtoja mihinkään. Silkkaa selittelyä ja takertumista niihin opinkappaleisiin, joiden parissa hengittivät riemukkaasti -arvonsa mukaista elämää-.
 
Ruotsin ja Suomen kautta voidaan vaikuttaa niin Baltiaan - ilmavoimien, merivoimien ja huollon suhteen Naton sisämeren yli. Pohjolan kautta voidaan myös siirtää joukkoja eikä olla kapean Suwalkin varassa. Ei siis ole kyse Suomen joukoista vaan Naton sisämerestä ja pohjolan tarjoamasta Naton maa-alueesta jonka kautta Baltiaa voidaan puolustaa ja huoltaa.

Natossa tehdään alueelliset suunnitelmat niiden puolustamiseen. Kun Suomi ja Ruotsi ovat Natossa on näille Baltian suunnitelmille ihan eri pohja

Näkeehän tuon Sokea Margareettakin, ettei Venäjän sotakone pysty -oikeasti- haastamaan Natoa. Kunhan tämä nykyinen ruletti rauhoittuu, on edessä taas armeijan korjaaminen. Joka sujunee yhtä hyvin kuin edellinenkin korjausvaihe. Kiinan komponenteilla ei saavuteta etumatkaa ja venäläissotureilla ei näköjään ole mitään suurta intohinkua hyökkäyssotiin.....seikka, jota on hävittömän vähän nostettu esille metioissa. Mielestäni armottoman moni yksityiskohta tapahtumissa selittyy nimenomaan haluttomuudella ja olemattomalla motivaatiolla.
 
Vastuullisella medialla on myös vastuunsa olla ottamatta lausuntoja tontturyhmältä joka ei ole tässä päivässä.
Veronmaksajana, myös YLE veron, odotan että YLE lopettaa Tuomiojan, Halosen ja Väyrysen lausuntojen julkaisemisen.
Tämähän se olisi. Vapaassa maassa on kuitenkin näilläkin tapauksilla oikeus mielipiteeseensä...valitettavasti...

Näin jälkikäteen voidaan sanoa, että tuo turvallisuusympäristö muuttui viimeistään 2014. Edelleen näin jälkiviisauden imelillä pohjilla voidaan todeta, että taivasten merkit olivat jo tuolloin tarpeeksi hyvin nähtävillä. Väitän, että Saksan peesissä mentiin 8 vuotta kiltisti ja venettä keikuttamatta. Saksan täyskäännös pisti tossuihin liikettä ja amerikan lennolle tuli lähtö kuin pikajuoksutelineistä.

Kotimaista metiaa lukiessa tulee tietty käsitysharha asioista. Ikäänkuin koko maailma pidättäisi hengitystään: mitä tekee Suomi? Ehkä tähän liioitteluun ei ole sentään tarvetta. Kyse on loppujen lopuksi meille itsellemme isosta harppauksesta.....muut kansat kestävät tämän kyllä ilman hengenpidättelyä. :)

Kun katsoo tätä toimintaa, niin voidaan sanoa, että tarvittiin oikea presidentti ja sukupolvenvaihdos päättävissä elimissä. Jotta Suomen suunta saatiin näin nopeasti esille ja askareet tulille.

Nyt ei parane vaan paljon sivulle vilkuilla ja kysellä muilta mitä ne meistä ajattelloo? Kortti on katsottava ja koitettava.
Suuri johtaja vei sanat suustani. Ei mitään lisättävää. :salut:

Kukin noista kolmesta eli ja hengitti YYA-kautta, etuja itselleen kahmien ja uraa luoden. Maistui varmaan hyvälle. Jokaisella on muuten kaiken varuilta myös elinikäinen diplomaattipassi......:)
Tätä ei tule unohtaa! Tuon passin tarpeellisuus on kyllä jo sinällään sangen erikoinen detalji. Mikä ihme voisi olla motiivi tuollaisen omistamiseen...? :sneaky: Suomen passihan on yksi maailman parhaista passeista, eikö vain...?

edit. Typo ja tiivistämistä
 
Viimeksi muokattu:
Ranska ei koskaan poistunut. Olivat irti yhteisestä komentorakenteesta, mutta viides artikla oli aina voimassa.
Teknisesti olivat jäsenenä, mutta viidettä artiklaa ei Nato hyväksynyt niiltä osin, kun Ranska alkoi vaatia Natolta apua ja toimialueen laajentamista käydäkseen omaa siirtomaasotaansa Algeriassa. Juuri tämän oman perseilynsä takia olivatkin sitten sivuraiteilla Naton toiminnasta.
 
Näkeehän tuon Sokea Margareettakin, ettei Venäjän sotakone pysty -oikeasti- haastamaan Natoa. Kunhan tämä nykyinen ruletti rauhoittuu, on edessä taas armeijan korjaaminen. Joka sujunee yhtä hyvin kuin edellinenkin korjausvaihe. Kiinan komponenteilla ei saavuteta etumatkaa ja venäläissotureilla ei näköjään ole mitään suurta intohinkua hyökkäyssotiin.....seikka, jota on hävittömän vähän nostettu esille metioissa. Mielestäni armottoman moni yksityiskohta tapahtumissa selittyy nimenomaan haluttomuudella ja olemattomalla motivaatiolla.

Venäjän maavoimat ovat osoittautuneet pelkäksi hyvän sään paraatiarmeijaksi. Potemkinin kulisseja on ylläpidetty vuosia lännen suuntaan ja samalla itse Kremlin isännällekin on tarjoiltu ruusuista kuvaa asevoimien suorituskyvystä. Mutta kyllä ryssäkin epäilemättä oppii tunaroinneistaan. Mutta nyt kun iivana on totaalisen jumissa Ukrainassa, on Suomella aikaikkuna NATO-jäsenyydelle.
 
Ruotsin ja Suomen kautta voidaan vaikuttaa Baltiaan - ilmavoimien, merivoimien ja huollon suhteen Naton sisämeren yli. Pohjolan kautta voidaan myös siirtää joukkoja eikä olla kapean Suwalkin varassa. Ei siis ole kyse Suomen joukoista vaan Naton sisämerestä ja pohjolan tarjoamasta Naton maa-alueesta jonka kautta Baltiaa voidaan puolustaa ja huoltaa.

Natossa tehdään alueelliset suunnitelmat niiden puolustamiseen. Kun Suomi ja Ruotsi ovat Natossa on näille Baltian suunnitelmille ihan eri pohja.
Kun Suomi on jäsenenä ei tosiaan tarvitse miettiä pidetäänkö Baltian pohjoinen sivusta kiinni vaan asia voidaan varmistaa. Tuo helpottaa tilannetta etelämpänä merkittävästi. Panoksemme tulisi siis meri- ja ilmavoimilta osana alueellista kokonaisuutta. Maajoukot tarvitaan Suomessa ja ajatukset niiden viemisestä laajemmassa mitassa Baltiaan eivät kuulosta järkeville. Joku valmiuspataljoona olisi tietysti mahdollinen.

Mielenkiintoista nähdä millaiseksi kuviot pohjoisessa muodostuvat. Norjaa on kaiketi suunniteltu vahvistettavan maapuolella USMC:n ohella brittiläis-hollantilaisella merijalkaväellä sekä Kanadan joukoilla. Vai onko tämä jo vanhentunutta tietoa?
 
Teknisesti olivat jäsenenä, mutta viidettä artiklaa ei Nato hyväksynyt niiltä osin, kun Ranska alkoi vaatia Natolta apua ja toimialueen laajentamista käydäkseen omaa siirtomaasotaansa Algeriassa. Juuri tämän oman perseilynsä takia olivatkin sitten sivuraiteilla Naton toiminnasta.
Algeriahan ei pohjoisen rannikkonsa osalta ollut tyypillinen siirtomaa vaan osa Ranskaa siinä kuin vaikkapa Normandia. Siksi Algerian alue on mainittu myös siellä NATO-sopimuksissa. Tilanne poikkesi siis merkittävästi varsinaisista siirtomaakähinöistä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Edelleenkin ihmettelen tuota oletusta, että suomalaiset osallistuisivat baltian puolustukseen. Ei suomesta olisi mitään järkeä lähettää joukkoja baltiaan olemme naton jäseniä tai emme. Meillä olisi molemmissa tilanteissa kädet täällä täynnä töitä.
Natolle sovitaan joku joukko käytettäväksi. Se menisi sinne, minne Nato katsoo parhaaksi.Tietysti lupa pitää saada eduskunnalta. Tämä ammattisotilaiden ja palkkaa saavat vapaaehoiset ei olisi niin suuri, että se vaikuttaa Suomen puolustamiseen oleellisesti. Mun veikkaus on jossain tuhat tai kaksi haminoilla. Reserviläisarmeija tarvitaan SUomessa. Luulisi Norjan rupeavan huutamaan hoosiannaa, jos plääni olisi joku muu. 1340 km on edelleen fakta ja 280000 ei ole kovin paljon per kilometri.

Hassua, miten vertaillaan siten, että eurooppalaisitain Suomi on sotilaallisesti vahva verrattuna esim Saksaan. Pitää vertailla toiseen suuntaan, mitä SUomen pitäsi konfliktissa torjua idästä. Omassa tontissa on vastuita riittävästi maajoukkojen osalta.
 
Meillä on EU:n turvatakuut tällä hetkellä, mutta hankkimalla lisäksi Naton turvatakuut on kuin hajauttaisi osakepotin kriisien varalle. Uskon, että Suomen kannalta on hyvä tukeutua molempiin. Nato-kriitikkojen väitteet siitä, että Suomen ulkopoliittinen liikkumavara kaventuisi, ei pidä paikkaansa, koska meidän ei Natossa ollessa kokoajan tarvitse miettiä vaikuttaako, joku kannanotto, päätös, tms. siihen saammeko vastavuoroisesti tukea muilta mailta tai suututammeko jonkin taho.

Toinen Nato-kriitikkojen esille nostama pelko, on Yhdysvaltain johdon asenne tyyliin Bush nuorempi tai Trump, jossa Nato viedään vieraisiin sotiin tai sitoutuminen viidenteen artiklaan horjuu. Vaikka lännen yhtenäisyyttä on kehuttu, niin kyllä tällä hetkellä kahden suurimman maan Saksan ja Ranskan pehmeys arveluttaa. Suurista länsimaista Yhdysvallat ja varsinkin Britannia ovat olleet jämeriä. Nyt Saksan johto on kokematon ja Ranskassa on presidentin vaalit, niin jatkossa voi olla tilanne, jossa Yhdysvallat on Euroopan kannalta heikko, mutta suuret Eu-maat ovat tilanteen tasalla. Riski on ehkä olemassa, mutta olemalla sekä EU:n turvatakuiden että Naton turvatakuiden piirissä, lisää meidän turvallisuutta merkittävästi.
 
Meillä on EU:n turvatakuut tällä hetkellä, mutta hankkimalla lisäksi Naton turvatakuut on kuin hajauttaisi osakepotin kriisien varalle. Uskon, että Suomen kannalta on hyvä tukeutua molempiin. Nato-kriitikkojen väitteet siitä, että Suomen ulkopoliittinen liikkumavara kaventuisi, ei pidä paikkaansa, koska meidän ei Natossa ollessa kokoajan tarvitse miettiä vaikuttaako, joku kannanotto, päätös, tms. siihen saammeko vastavuoroisesti tukea muilta mailta tai suututammeko jonkin taho.

Toinen Nato-kriitikkojen esille nostama pelko, on Yhdysvaltain johdon asenne tyyliin Bush nuorempi tai Trump, jossa Nato viedään vieraisiin sotiin tai sitoutuminen viidenteen artiklaan horjuu. Vaikka lännen yhtenäisyyttä on kehuttu, niin kyllä tällä hetkellä kahden suurimman maan Saksan ja Ranskan pehmeys arveluttaa. Suurista länsimaista Yhdysvallat ja varsinkin Britannia ovat olleet jämeriä. Nyt Saksan johto on kokematon ja Ranskassa on presidentin vaalit, niin jatkossa voi olla tilanne, jossa Yhdysvallat on Euroopan kannalta heikko, mutta suuret Eu-maat ovat tilanteen tasalla. Riski on ehkä olemassa, mutta olemalla sekä EU:n turvatakuiden että Naton turvatakuiden piirissä, lisää meidän turvallisuutta merkittävästi.
Miten ulkopoliittinen liikkumavara voisi vähentyä kun nytkään poliitikot eivät uskalla sanoa yhtään mitään. 🤫
 
venäläissotureilla ei näköjään ole mitään suurta intohinkua hyökkäyssotiin.....seikka, jota on hävittömän vähän nostettu esille metioissa. Mielestäni armottoman moni yksityiskohta tapahtumissa selittyy nimenomaan haluttomuudella ja olemattomalla motivaatiolla.
Joo, väistämättä tulee vanha oppi mieleen: "Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo* halutonta tekemään tarpeetonta."
*=käskee
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Jo pelkällä olemassaolollaan Suomi sitoisi hyökkääjän resursseja. Venäjä ei voisi jättää 1300km rajaa avoimeksi. Toisaalta logistiikka Baltian puolustuksessa hoituisi kahdesta suunnasta aiemman yhden (Itämeri-Puola) sijasta.
Onkos julkisuudessa näkynyt arvioita siitä, mikä olisi Helsinki-Tallinna -tunnelin lisäarvo Nato-puolustuksen logistiikalle?
 
Edelleenkin ihmettelen tuota oletusta, että suomalaiset osallistuisivat baltian puolustukseen. Ei suomesta olisi mitään järkeä lähettää joukkoja baltiaan olemme naton jäseniä tai emme. Meillä olisi molemmissa tilanteissa kädet täällä täynnä töitä.
Mutkun ollaan sotilaallisesti vahvempia kuin kaikki Venäjän rajaa omaavat maat yhteensä (puola poislukien) Niin solidaarisuudesta tasoitetaan tilannetta. Jenkit varmasti jakaa mielellään läsnäolo velvoitetta Suomelle. Tuskin kyseessä on iso joukko ehkä ehkä parin tuhannen sotilaan luokkaa.

Täytyy kuitenkin muistaa että Nato on päättänyt lisätä joukkojen määrää Venäjän vastaisen maarajansa alueella, eikä muilla mailla ole merkittäviä määriä joukkoja oman puolustuksensa huolehtimiseen

Edit: vaikeasti ymmärrettävyys korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Mutkun ollaan sotilaallisesti vahvempia kuin kaikki Venäjän rajaa omaavat maat yhteensä (puola poislukien) Niin solidaarisuudesta tasoitetaan tilannetta. Jenkit varmasti jakaa mielellään läsnäolo velvoitetta Suomelle. Tuskin kyseessä on iso joukko ehkä ehkä parin tuhannen sotilaan luokkaa.

Täytyy kuitenkin muistaa että Nato on päättänyt lisätä joukkojen määrää Venäjän alueella, eikä muilla mailla ole merkittäviä määriä joukkoja oman puolustuksensa huolehtimiseen
Tuossa lienee joku lipsaus, joka tekee koko jutusta vaikeasti ymmärrettävän.
 

Analyysi: Länsipanssareiden tulo Suomeen ei voisi olla paremmin ajoitettu – näin toimii Nato-prosessin aikainen turvaverkko​

Yhdysvalloille ja Britannialle on uskottavuuskysymys, että Venäjä ei pysty estämään Suomen Nato-jäsenyyttä voimankäytöllä. Suomi saa jäsenyysneuvotteluiden ajaksi käytännön turvatakuut, IL:n Lauri Nurmi ja Juha Ristamäki kirjoittavat.
Challenger 2 -taistelupanssarivaunuja on toukokuussa Suomessa. Iltalehti tutustui brittiläisten panssarijoukkojen harjoitteluun helmikuussa Virossa.
Challenger 2 -taistelupanssarivaunuja on toukokuussa Suomessa. Iltalehti tutustui brittiläisten panssarijoukkojen harjoitteluun helmikuussa Virossa.

Challenger 2 -taistelupanssarivaunuja on toukokuussa Suomessa. Iltalehti tutustui brittiläisten panssarijoukkojen harjoitteluun helmikuussa Virossa. HENRI KÄRKKÄINEN
Tekijän kuva
Juha Ristamäki
[email protected]
Tekijän kuva
Lauri Nurmi
[email protected]
Tänään klo 13:41
vinjetti_nurmi_ja_ristamaki.png


Venäjä hyökkäsi Ukrainaan torstaina 24. helmikuuta. Iltalehden tietojen mukaan Suomella oli jo maaliskuun alussa varmuus, että Yhdysvallat ja Britannia lähettäisivät panssarijoukkojaan keväällä Suomeen harjoittelemaan.

Ainakin puolentoista kuukauden ajan esimerkiksi Suomen valtionjohto on tiennyt, että 2.–13. toukokuuta Suomessa olisi brittiläinen panssarivaunukomppania ja Yhdysvaltain Euroopan maavoimien sotilaita.
Vaikka harjoitus onkin tietysti sovittu jo hyvissä ajoin, ajoitus ei voisi olla parempi. Suurten Nato-maiden sotilaiden yhtäaikainen läsnäolo on yksi tekijä siinä verkossa, joka antaa Suomelle turvaa Nato-prosessin aikana.
Puolustusliitto Naton suuret jäsenmaat myöntävät Suomelle käytännön turvatakuut jäsenyysprosessin ajaksi.
– Se on loukkaus Naton suvereniteettia kohtaan, jos Venäjä yrittää estää Suomen Nato-jäsenyyden sen jälkeen, kun Nato on kutsunut Suomen liittymisneuvotteluihin. Nato puolustusliittona ja varsinkin sen suuret jäsenmaat Yhdysvallat ja Britannia eivät voi sitä sallia, ulkomainen Nato-lähde kertoo IL:lle.

Keskustelu jäsenyysprosessin ajaksi tarvittavista käytännön turvatakuista lähti Suomessa väärille urille sen jälkeen, kun ruotsalaislehti Expressen julkaisi keskiviikkona jutun, joka perustui ruotsalaisen hallituslähteen kertomiin asioihin.
Jutussa ruotsalainen sosialidemokraattinen hallituslähde kertoi, että Suomi ei ole saanut jäsenyysneuvotteluiden ajaksi turvatakuita Natolta tai Yhdysvalloilta.
Uutinen oli erikoinen ja aiheutti sekaannusta siksi, että puolustusliitto Nato on aina painottanut artikla 5. suojaavan vain täysjäseniä.
Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg korosti tätä viime lokakuussa Helsingissä, kun IL kysyi häneltä asiasta. Norjalainen pääsihteeri sanoi kiertelemättä, että Suomi ei ole Naton kollektiivisen puolustuksen piirissä.
– Naton ovi pysyy avoimena. Se on Suomen päätös. Kunnioitamme Suomen päätöstä, mikä ikinä se onkaan, koska Suomi on suvereeni ja itsenäinen valtio, mutta: jos on Naton jäsen, artikla viisi pätee, ja jos ei ole jäsen, artikla viisi ei päde. Se on se ero, hän kiteytti.


Juridisesti Natolla ei ole olemassa muuta turvatakuuta kuin 5. artikla.
Suomen valtionjohto on vastaavasti painottanut, että esimerkiksi Yhdysvaltain ja Britannian parlamentit eivät alkaisi säätää jäsenyysprosessin ajaksi Suomelle juridisia turvatakuita.
Tasavallan presidentti Niinistö on sen sijaan kertonut IL:n haastattelussa ydinasevaltio Britannian pääministerin Boris Johnsonin Suomelle antamasta sotilaallisesta apulupauksesta.
Johnson kutsui Venäjän hyökkäyksen jälkeen koolle JEF-maiden huippukokouksen, johon Niinistö osallistui Lontoossa. Niinistön sanoin ”briteillä on ihan todellista henkeä”.
Auttaisiko Britannia Suomea sotilaallisesti, jos joutuisimme hyökkäyksen kohteeksi?
– Johnson on moneen kertaan luvannut sitä, mutta nyt täytyy kuitenkin muistaa, mitä tarkoittaa tuki tai turvaaminen silloin, kun se ei kuitenkaan ole käynyt valtioelimiä läpi eli se ei ole parlamentin oikein hyväksymä asia. Mutta epäilemättä, kyllä siinä konkretiaa on takana, Niinistö kertoi 1. huhtikuuta julkaistussa erikoishaastattelussa.
Ruotsalaislehti Svenska Dagbladet on uutisoinut, että Ruotsi on saanut Britannialta samanlaisen apulupauksen kuin Suomi.
IL:n tietojen mukaan myös Yhdysvaltain presidentin Joe Bidenin hallinto on kertonut Suomelle, että Naton tärkein jäsenvaltio puuttuisi tapahtumiin, mikäli Venäjä yrittäisi estää voimakeinoilla Suomen Nato-jäsenyyden liittymisneuvotteluiden alettua.
Ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) on kertonut, että isot Nato-maat ovat kysyneet häneltä, minkälaista turvallisuustukea Suomi tarvitsisi jäsenprosessin aikana.
– Minkälaista turvallisuusapua tarvitsette sinä ajanjaksona? Tämä kysymys kysytään hyvin aktiivisesti eli ikään kuin apua ja tukea, sekä diplomaattista että ihan turvallisuusapua tarjoten, Haavisto kertoi huhtikuun 7. päivä.


Kysymyksessä olisi Naton ja Yhdysvaltain uskottavuus.
Suuret Nato-maat myöntävät siis Suomelle ja Ruotsille kahdenvälisiä käytännön turvatakuita jäsenyysneuvotteluiden ajaksi.
Tästä syystä Niinistö painottaa sitä, että Nato-prosessin vaarallisen hetki on nyt – ei enää sen jälkeen, kun Suomi on hakenut jäsenyyttä ja Nato kutsunut Suomen liittymisneuvotteluihin.
– Tässä kannattaa nyt muistaa yksi asia, ja se on se, että sellaista herkkää aikaa on aika, jolloin syntyisi selvä käsitys, että Suomi on menossa. Erityisen herkkä aika jatkuisi siihen asti, kunnes Suomen hakemuspaperi saapuu Brysseliin ja tulee siellä jäsenkriteerien pohjalta arvioiduksi, Niinistö arvioi jo yli kaksi viikkoa sitten Iltalehden haastattelussa.
Venäjä on ymmärtänyt jo ajat sitten, että Suomi aikoo hakea Naton jäsenyyttä. Siksi Niinistö ja pääministeri Marin haluavat edetä nopeasti.
– Tämmöisessä asiassa ja monissa muissakin on näppärä toimia, kun ei paljon puhele, vaan sitten kun toimii, niin toimii, Niinistö korosti huhtikuun alkaessa.
Marin arvioi tämän viikon maanantaina tehdyssä haastattelussa, että TP-Utva tekee Nato-päätöksen viikkojen sisällä.

Ruotsissa valtaa pitää sosialidemokraattinen vähemmistöhallitus.
Iltalehti tapasi torstaina Tukholmassa arvostetun ja tunnetun Totalförsvarets forskningsinstitutin tutkijan Robert Dalsjön, joka on erikoistunut Ruotsin ja Suomen puolustuspolitiikkaan. Dalsjö tähdensi sitä, että Ruotsissa monet sosialidemokraatit vierastavat edelleen Natoa ja että heidän Nato-allergiansa on ideologista sorttia.

Ruotsin valtionjohto ei myöskään ole pohjustanut Nato-jäsenyyden hakemista lähes kahden kuukauden ajan sukkuloimalla ristiin rastiin Nato-maiden pääkaupunkeja, kuten Suomen johto on tehnyt.
Ruotsissa koko Nato-keskustelu laahaa Suomea perässä, Dalsjö painotti.
Näistäkään syistä ruotsalaista demarilähdettä ei voi pitää uskottavana tahona arvioimaan Suomen Nato-mailta saamia avuntarjouksia.
Ruotsissa on vieläkin demareita, jotka toivoisivat Suomen perääntyvän Nato-asiassa. Heiltä voi löytyä halua hämmentää suomalaista Nato-keskustelua julkisuuden kautta.

Toukokuun alkupuolella Suomessa on sekä brittiläisiä Challenger 2 -taistelupanssarivaunuja että amerikkalaisia Stryker-taisteluajoneuvoja.
Niiden läsnäolo Suomessa samalla hetkellä, kun TP-Utva päättäisi hakea Nato-jäsenyyttä, olisi ansalanka.
Jos Venäjä uhkaisi Suomea voimankäytöllä, se ottaisi riskin siitä, että Naton kaksi vahvinta valtiota olisi välittömästi mukana konfliktissa.
Yhtäkään Nato-maata tai Naton sotilaita Venäjä ei ole koskaan uhannut. Ja siinä on käytännön turvatakuiden ennaltaehkäisevä voima.
Tärkeässä osassa on myös tiedustelutieto. Kun Venäjä oli hyökännyt brutaalisti Ukrainaan, Suomi ja Ruotsi saivat välittömästi kutsun seuraavana päivänä pidettyyn Naton ylimääräiseen huippukokoukseen.
Jo 25. helmikuuta Nato päätti, että Suomi saisi käyttöönsä puolustusliiton tarkat tiedustelutiedot.

Venäjä ei siis pysty yllättämään Suomea sotilaallisesti, mikä on olennainen osa käytännön turvatakuuta, jonka Suomi saa jäsenyysneuvotteluiden ajaksi puolustusliitolta ja sen yksittäisiltä jäsenmailta.

Naton yhdysvaltalainen varapääsihteeri Alexander Vershbow nosti jo vuonna 2016 Aamulehden haastattelussa esille sen, että pelkästään kumppanimaina Suomi ja Ruotsi voisivat tulla mukaan Naton sotilaallisiin vastatoimiin, jos Itämerellä puhkeaisi kriisi. Ja mikä vielä painavampaa: saada liittokunnalta apua.
Suomi oli Vershbow`n mukaan sidottu Naton rakenteisiin syvällisemmin kuin vain jalojen periaatteiden tasolla. Hän painotti, että ero kumppanuuden alkuaikoihin on merkittävä.
– Konsultaatiot ovat tulleet jatkuvaksi toiminnaksi Suomen ja Naton välillä. Arvioimme yhdessä uhkia Itämeren alueella ja harjoittelemme kriisinhallintaa. Jos todellinen kriisi tulee, meillä on jo olemassa säännölliset kanavat. Se on meillä lähes verissä, että meillä voi olla konsultaatioita. Jos Suomelta tulisi muodollinen pyyntö, Pohjois-Atlantin neuvosto kokoontuisi muodossa 28+1. Menettely ei eroaisi siitä, mitä Naton jäsenmaa voi tehdä, Vershbow havainnollisti.
Tuolloin Natossa oli 28 jäsenmaata.
Vaikka Suomi ei nauti vielä Naton 5. artiklan turvatakuita, Nato-jäsenmaiden suurlähettiläistä koostuva Pohjois-Atlantin neuvosto kokoontuisi välittömästi, jos Venäjä uhkaisi Suomea voimankäytöllä jäsenyyden ratifioinnin ollessa kesken.

Neuvosto suosittelisi jäsenmaille Suomen sotilaallista auttamista, ja ainakin Yhdysvallat, Britannia ja Viro sen tekisivät.
Tästä koostuu käytännön turvatakuu, eikä mistään muusta ole ollut koko Nato-prosessin aikana edes kyse.
Yhden Ruotsissa julkaistun kirjoituksen voi sijoittaa höpöhöpö-mappiin, koska siinä ei ollut tosiasiallisesti uutista, vaan suomalaisille vanha itsestäänselvyys, joka on ollut esimerkiksi IL:n artikkeleissa esillä paljon aiemmin.
Ensin ovat käytännön turvatakuut, sitten Naton 5. artikla. Jälkimmäinen astuu voimaa silloin, kun Naton kaikkien jäsenmaiden ja viimeisenä eduskunnan ratifioima Suomen liittymissopimus talletetaan holviin Washingtonissa.

 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top