Suomi NATOn jäseneksi - or not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi

• Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Toki hyvä että pääministerinä on demarien nuoremman polven edustaja. Marinille ei tuottanut tuskaa vaihtaa nopeasti NATO-mielipidettä toisin kuin puolueensa YYA-homekorvilla.

Sukupolvien yli ulottuvasta ratkaisusta on hyvä käydä monipuolinen keskustelu, joka sallii erilaisia mielipiteitä. Naton kannattajien on syytä muistaa, millaista oli toisinajattelijoiden polkeminen suomettuneisuuden vuosikymmeninä. Kuuluisin esimerkki on Kekkosta ja kommunismia vastustanut Georg C. Ehrnrooth. Hänet leimattiin äärioikeistolaiseksi, yksinäiseksi hörhöksi.

Entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja on kokenut samankaltaisen teilauksen, kun hän on pitänyt esillä Naton vaihtoehtona Suomen ja Ruotsin puolustusliittoa. Kiihkeänkin keskustelun on kestettävä ”tuomiojat”.

Somekansalaisten on tuskaisaa jaksaa viikkojen prosessia, kun uniin vyöryvät kuvat venäläisten raakuuksista Ukrainassa. Venäläiset sotilaat ovat osoittautuneet kunniattomaksi roskajoukoksi, joka raiskaa naisia, tappaa lapsia ja varastelee pesukoneita. Tässä tilanteessa on hankala viileästi harkita Naton hyviä ja huonoja puolia.

Suomen tie Natoon on loppusuoralla ja se kannattaa hoitaa tyylikkäästi kaikkia kuunnellen. Kaikkia nimittäin tarvitaan, jos tai kun Suomella on hakuprosessin aikana edessään vaaran kuukaudet.

Osoittamaan että meillä on moniarvoinen yhteiskunta jossa poliittinen vaikuttaminen kanavoituu demokraattisia kanavia pitkin. Jossain oikeistodiktatuurissa koko kyseisen poliitikon suku olisi leiritetty aikaa sitten.
Mutta mää ihmettelen silti. Kyllä pystyisin kuvittelemaan meidän moniarvoisen yhteiskunnan jossa poliittinen vaikuttaminen kanavoituu demokraattisia kanavia pitkin ja siitä yhteiskunnasta puuttuisi Tuomioja.

Minä näen Tuomiojan maanpetturina joka kiipesi asemaansa Neuvostoliiton tuella ja toimii vastoin maansa parasta. Tämä viimeisinkin ulostulo jossa väitti ensin Ruotsin puolustusministerin ottaneen puheeksi Ruotsin ja Suomen puolustusliiton, sitten muutti, että siitä on puhuttu yleisesti ja sitten uhriutui, että eikö nyt eri vaihtoehtoja voi punnita.

1. Joko valehteli Ruotsin puolustusministeristä, tai petti luottamuksen.
2. Korjasi alunperin provosoivaa lausuntoaan.
3. Ja sitten väisteli koska palaute oli, ettei kannata takertua tälläiseen puheeseen.

Ok, kansanedustajalle on vähän eri säännöt, ja nyt venettä ei keinuteta - mutta siihen Tuomioja juuri pyrki. Keikuttamaan venettä ja juuri yhden Suomen merkittävimmän turvallisuuspoliittisen päätöksen alla.

Mutta mää ihmettelen silti. Kyllä pystyisin kuvittelemaan meidän moniarvoisen yhteiskunnan jossa poliittinen vaikuttaminen kanavoituu demokraattisia kanavia pitkin ja siitä yhteiskunnasta puuttuisi Tuomioja.

Minä näen Tuomiojan maanpetturina joka kiipesi asemaansa Neuvostoliiton tuella ja toimii vastoin maansa parasta. Tämä viimeisinkin ulostulo jossa väitti ensin Ruotsin puolustusministerin ottaneen puheeksi Ruotsin ja Suomen puolustusliiton, sitten muutti, että siitä on puhuttu yleisesti ja sitten uhriutui, että eikö nyt eri vaihtoehtoja voi punnita.

3. Ja sitten väisteli koska palaute oli, ettei kannata takertua tälläiseen puheeseen.

Ok, kansanedustajalle on vähän eri säännöt, ja nyt venettä ei keinuteta - mutta siihen Tuomioja juuri pyrki. Keikuttamaan venettä ja juuri yhden Suomen merkittävimmän turvallisuuspoliittisen päätöksen alla.

Jacques Chirac totesi aikanaan minusta osuvasti että Erkki Tuomioja est nul et incompétent - nolla ja epäpätevä. Mutta ei varsinkaan istuvaa kansanedustajaa voi oikeusvaltiossa heittää vankilaan koska hän on toisten mielestä ketku ihmisenä. Pitäisi olla konkreettisia todisteita maanpetturuudesta tapauksissa jossa mahdolliset rikokset eivät ole vanhentuneet.

Huomaatko itse tietynlaista ristiriitaa ihmettelyissäsi? Moniarvoisuus ja demokratia ihan jees, mutta kansanedustajaehdokkaan pitäisi edustaa vain jotain yhtä suuntausta?

Huomaatko itse tietynlaista ristiriitaa ihmettelyissäsi? Moniarvoisuus ja demokratia ihan jees, mutta kansanedustajaehdokkaan pitäisi edustaa vain jotain yhtä suuntausta?
Missä minä kirjoitin ”yhtä suuntausta”. Tuo on omakeksimäsi ja minä sentään olen täällä parhaiten informoitu siitä mitä mieltä olen.

Riittää kun on rehellinen eikä vahingoita maataan. Mielestäni ei liikaa vaadittu.

Suomi ja Ruotsi olisivat turvallisuuden lisääjiä, eivät kuluttajia.
Mikä ihme fiksaatio sillä MSNBC toimittajalla oli toistella, että Suomen liittymisessä olisi joku jännäkakka. Tuollainen argumentaatio dumattaisi täällä ryssäbotteiluksi. Kun joku Ruotsin literally hinttikunkku hävisi Suomen alueen Venäjälle jonkun Napoleonin vedätyksen takia, niin se ei tarkoita Suomeen kuuluneen Venäjään muuten kuin silleen, kuin Rapala kuuluun haukeen ennen sen ollessa laiturilla.

Tuossa kun on seurannut perussuomalaisissa käytyä nato keskustelua niin lanseerasin uuden sanan persuputinistit.
Valitettava totuus on että putinisteja kyllä riittää tässä maassa, ja valtaosa istuu vasemmalla.

r9rGN8x.png

Pitäskö noille suorittaa vähän denatsifikaatiota, onko tarpeeksi ÄÄRIoikeistoa, että voisi suorittaa toimenpiteitä?
En siitä tiedä mutta näin entisenä puoluelaisena näen kyllä omanlaisena riskinä että vaikka kansanedustajat tuntuvat olevan hyvinkin naton takana niin kyllä kentällä ääni on toinen mitä olen hommaa läheltä seurannut. Ihan oikeasti kun jutut on sitä tasoa että suomella on ydinase kun meille tulee F-35 hävittäjä ja miten kriisissä soitetaan saksaan niin saadaan pommit kuiluihin niin kyllä tässä on usko ja toivo rapissut ja mieleen tullut että vaikka ko. Puolueessa on monenmoista mutta kyllä siellä aika vahva venäjä siipi on vaikka kuinka tässä on yrittänyt muuta nähdä.

En siitä tiedä mutta näin entisenä puoluelaisena näen kyllä omanlaisena riskinä että vaikka kansanedustajat tuntuvat olevan hyvinkin naton takana niin kyllä kentällä ääni on toinen mitä olen hommaa läheltä seurannut. Ihan oikeasti kun jutut on sitä tasoa että suomella on ydinase kun meille tulee F-35 hävittäjä ja miten kriisissä soitetaan saksaan niin saadaan pommit kuiluihin niin kyllä tässä on usko ja toivo rapissut ja mieleen tullut että vaikka ko. Puolueessa on monenmoista mutta kyllä siellä aika vahva venäjä siipi on vaikka kuinka tässä on yrittänyt muuta nähdä.
Mutku, mutku, jotku kertoo jossain jotain. Perinteinen viherdemari, kaikki muut on ÄÄRIoikeistoa jotka ovat eri mieltä.

Euvostoliitossa tämä nähdään oikein viimisen päälle.

HEIL denatsifikaatio!!!

Mutku, mutku, jotku kertoo jossain jotain. Perinteinen viherdemari, kaikki muut on ÄÄRIoikeistoa jotka ovat eri mieltä.

Euvostoliitossa tämä nähdään oikein viimisen päälle.

HEIL denatsifikaatio!!!
Mitä Euvostoliitto-angsti, denatsifikaatio (tästä voisi periaatteessa haistattaa jo vitut mutta enpä niin nyt vielä tee) tekevät Natokeskusteluvitjassa? Näille lienee oma lirpakkeensa.

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back