Huhta
Greatest Leader
Katsotaan asiaa eri suunnilta. Minä näen asian niin, että toimiva ja mittava suorituskyky ajetaan alas, ja osaa siitä voitaisiin ylläpitää suhteessa huomattavan alhaisin kustannuksin. Tusinan verran koneita aktiivikäytössä eikä ensilinjan koneina, vaan korvaamassa niitä tunteja, joissa kalliimpien koneiden tunnit menevät vähän hukkaan. Ainakin itse näkisin mielummin kolmevitoset harjoittelemassa niiden oikeita tehtäviä, kuin kruisailemassa pitkin Itämerta kamera aseenaan. Niiden tunteja kun tarvinnee laskeskella.
Esimerkit kustannuksista ovat varmasti oikein, mutta asiaa voisi katsoa myös niin, että tusinan ylläpito voisi olla neljänneksen Ilmavoimin kuluista, koska varaosat riittänåevät pitkäksi aikaa, eikä lentäjiä kouluteta koiratappeluihin, vaan tunnistus- ja valvontalentoihin, sekä toimimaan taaempana aselavetteina muiden antamille maaleille. Omasuoja tulisi pääosin myös niiden kautta.
Muistan jostakin lukeneeni, että Euroopassa on meneillään joku kriisi tai erikoisoperaatio - en muista lähdettä . Puolustautuvalle maalle kelpaisi kiinalaiset tai harppisaksan rynkyt, venäläisvalmisteiset tankit, IT-ohjukset, hävittäjät ja muu rompe, jotka viisaammat varakkaissa maissa ovat päättäneet tuhota, koska niiden ylläpito on siis liian kallista.
Näen asiat vähän toiselta kantilta kuin monet, ja se usein johtaa siihen, että olen eri mieltä asiantuntijoiden kanssa. Vaan onni on, että perse kestää myöntää, etteivät nekään aina väärässä ole.
Olen jäänyt käsitykseen, että Hornetit käytetään loppuun. Voihan se olla, että koneisiin on suunniteltu jätettävän isompikin "sotavara", joka jää jäljelle käytöstäpoistamisen jälkeen. Toisaalta taloudellinen PV voi laskea niinkin, että koneet todella käytetään loppuun - samanaikaisestihan palvelukseen astuu paljon tehokkaampi korvaaja, joten ei ole iso katastrofi, vaikka hetikohta poistumassa olevista koneyksilöistä loppuisikin tiima kesken isommassa rähinässä. (Aiemmat kokemukset viittaavat koneiden poistumiseen täysinpalvelleina - ysärillä nippu MiG-21:iä lähti poistoon etupainotteisesti Hornetin tieltä, kun yksi lentäjä sattui löytämään koneestaan särön ja tutkimusten jälkeen niitä löytyi useasta muustakin koneesta. Eli niihin ei ainakaan oltu laskettu jätettävän mitään sotavaraa tai sitten kaluston elinkaaren ennustaminen meni täysin perseelleen.)
Sinänsä en yhtään epäile, etteikö jotakin puoliksi käyttökelpoista olisi parsittavissa, mutta olisiko se sitten järkevää? Käyttäisin analogiana isoa taksifirmaa, jolla on kuutisenkymmentä loppuunajettua samanlaista C-Mersua. Osa autoista juo litran moottoriöljyä satasella, osassa ei meinaa vaihteet vaihtua, osassa on jarrut finaalissa ja kaikki ovat sellaisia, että katsastusmiehen ei parane koputella pohjaa kovin lujaa, ettei mene läpi... Saisiko noista koottua toimivia autoja? Aivan varmasti, mutta kuinka taloudellista se sitten on? Valmiiksi käytettyjä moottoreita, vaihdelaatikoita, jarrupaloja, koiranluita... Helkkarin taloudellista vaihtaa jotain "on näissä vielä 10 prosenttia jäljellä" -osia, kun työ maksaa ihan saman kuin asentaisi uutta osaa.
Ukrainalle kaikki on tyhjää parempi, kun maa on sodassa. Vaan miksi sitä vanhaa rautaa ei hankittu jo ennalta, jos se on niin hyvää? Millä siellä on oikeasti tuhottu venäläisiä? Britit lahjoittivat ison määrän nykypäivän jokamiehen pst-ase NLAW:ia, Puola ison määrän 80-lukulaista RPG-76 Komaria. Miksi Ukraina huutaa Javelinin perään, kun varmaan itseltäkin löytyy kaikenlaista neuvosto-ohjusta? Ja ennen kaikkea, mitä maa sai aikaan niillä vanhentuneilla ilmavoimillaan? Aika vähän.