Jonnekin muualle. Kuikka on liian lähellä IlmasotakouluaErdogan on julkistanut siis ostoslistansa: toivottavasti ruotsalaisilla on munaa käskeä sulttaania painumaan kuikkaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jonnekin muualle. Kuikka on liian lähellä IlmasotakouluaErdogan on julkistanut siis ostoslistansa: toivottavasti ruotsalaisilla on munaa käskeä sulttaania painumaan kuikkaan.
Nyt siirty maalitolpat mun alkuperäisestä ajatuksista kovettuneisiin kitkarenkaisiin, että jätän tähän.Runkojen väsyminen, muiden käyttäjien katoaminen (ei mahdollista jakaa päivityskustannuksia, varaosien tuotantovolyymit pienenevät ja hinnat nousevat eikä joitakin varaosia ole enää tuotannossa lainkaan), kohoava huoltotarve (osat X, Y ja Z speksattiin kestämään koneen elinikä, mutta elinkaaren maalitolppia siirrettäessä niihinkin joudutaan kiinnittämään huomiota)... Sitten laskettiin, mitä viivan alle jää ja päädyttiin hankkimaan uudet koneet.
Sodan voittamisen mahdollistuminen voi pohjata aika moneen asiaan. Merivoimilla oli käsittääkseni kaksi ellei kolmekin Haminaa samanaikaisesti telakalla MLU:ssa. Täytyy vain hyväksyä, että saumakohdassa vahvuus tipahtaa hetkellisesti. Ilmavoimien tapauksessa voittaminen voi pohjautua vaikkapa siihenkin, että kalusto on alkanut vaihtua paljon aiempaa tehokkaampaan. Ysärillä Hornet oli ihan eri peli kuin Drakenit ja MiGit, ja niin taitaa olla myös F-35 Hornetiin verrattuna.
Katso liite: 61614
Tuon analogian kuskit ovat varmasti hyvin kokeneita ja päteviä ammattiautoilijoita noilla ajomäärillä. Siihen sitten vielä sakkorajalle ajetut kovettuneet kitkarenkaat auton alle talveksi, niin tutkijalautakunta saa mielenkiintoisen keissin pyöriteltäväksi...
Suhtaudun hyvin skeptisesti tähän "halvalla kannibalisoiden" -malliin. Serbit ymmärtääkseni kokeilivat sitä 90-luvulla jouduttuaan kansainväliseen epäsuosioon. Koneiden taistelukelpoisuuden ylläpito ei ilmeisesti onnistunut kovin hyvin "ihan ite" -metodilla.
Hypit vähän liikaa saman aiheen sisällä. On aika lailla eri keskustelu ehdotatko Suomen horneteja Ukrainaan vaiko Viroon. Eroa on todella paljon sekä suorituskyvyn tarpeessa, että mahdollisessa aikataulussa.Katsotaan asiaa eri suunnilta. Minä näen asian niin, että toimiva ja mittava suorituskyky ajetaan alas, ja osaa siitä voitaisiin ylläpitää suhteessa huomattavan alhaisin kustannuksin. Tusinan verran koneita aktiivikäytössä eikä ensilinjan koneina, vaan korvaamassa niitä tunteja, joissa kalliimpien koneiden tunnit menevät vähän hukkaan. Ainakin itse näkisin mielummin kolmevitoset harjoittelemassa niiden oikeita tehtäviä, kuin kruisailemassa pitkin Itämerta kamera aseenaan. Niiden tunteja kun tarvinnee laskeskella.
Esimerkit kustannuksista ovat varmasti oikein, mutta asiaa voisi katsoa myös niin, että tusinan ylläpito voisi olla neljänneksen Ilmavoimin kuluista, koska varaosat riittänåevät pitkäksi aikaa, eikä lentäjiä kouluteta koiratappeluihin, vaan tunnistus- ja valvontalentoihin, sekä toimimaan taaempana aselavetteina muiden antamille maaleille. Omasuoja tulisi pääosin myös niiden kautta.
Muistan jostakin lukeneeni, että Euroopassa on meneillään joku kriisi tai erikoisoperaatio - en muista lähdettä . Puolustautuvalle maalle kelpaisi kiinalaiset tai harppisaksan rynkyt, venäläisvalmisteiset tankit, IT-ohjukset, hävittäjät ja muu rompe, jotka viisaammat varakkaissa maissa ovat päättäneet tuhota, koska niiden ylläpito on siis liian kallista.
Näen asiat vähän toiselta kantilta kuin monet, ja se usein johtaa siihen, että olen eri mieltä asiantuntijoiden kanssa. Vaan onni on, että perse kestää myöntää, etteivät nekään aina väärässä ole.
Erdoganin tiedottaja: Turkki ei yritä estää Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyyttä
Tiedottajan mukaan Turkin tavoite on pikemminkin varmistaa, että "kaikkien jäsenten turvallisuusnäkökohdat otetaan huomioon."www.is.fi
Edit: Ainoastaan Ruotsi mainitaan nimellä liittyen PKK:hon
Pahoittelen epäselvyyttä.Hypit vähän liikaa saman aiheen sisällä. On aika lailla eri keskustelu ehdotatko Suomen horneteja Ukrainaan vaiko Viroon. Eroa on todella paljon sekä suorituskyvyn tarpeessa, että mahdollisessa aikataulussa.
Ukrainan osalta eräs suuri ongelma on siinä, että kestää vielä monta vuotta ennen kuin ensimmäinen F-35 laivue on Suomessa valmis tehtäväänsä. Sitä ennen hornettejamme ei voi lahjoittaa eikä myydä sotatoimiin Ukrainaan, ilman huomattavaa vaikutusta Suomen puolustuskykyyn. Lisäongelma tulee siitä ettei NATOmaissa halua ottaa riskiä sodan eskaloimisesta venäjän ja NATOn väliseksi. Sooloileminen asiassa heti tuoreena jäsenenä voisi olla hyvinkin suuri ongelma meille.
Viron osalta tilanne voisi ainakin teoriassa olla toinen, mikäli asiaa olisi mahdollista tarkastella palvelun tuottajana ja siten yritystoimintana, vaikka toimija hallinnollisesti olisikin Suomen PV. Esim mikäli Saksa olisi halukas ostamaan palvelua nimeltä "Baltic airpolicing" ja siitä meille maksamaan, voisi ehdotuksesi olla jopa mahdollinen. Hehän ovat itse ilmoittaneet lisäävänsä puolustukseensa 10 miljardia €, siitä saattaisi riittää palvelun ostamiseenkin, mikäli sellaiseen olisi myös halua. En ryhdy spekuloimaan onko.
Omasta puolustusbudjetistamme ei kuitenkaan ole syytä käyttää varoja Hornetien tekohengittämiseen F-35 rinnalla pitempään kuin siirtymävaihe konetyyppien välillä edellyttää. Eikä tällainen toiminta muutenkaan olisi mahdollista ennen etukäteen tehtyjä päätöksiä, ja niiden aikaikkuna sulkeutunee tämän tai viimeistään ensivuoden aikana, koska asialla olisi vaikutusta siihen minkä verran uusia taistelulentäjiä koulutetaan F-35 projektin yhteydessä, ja mikä osuus tulisi vanhoista hornetlentäjistä (oletettavasti vähemmistö, muttei nolla).
Lentäjissäkin tulee se ongelma että kaikki ovat nykyään upseereita joille on suunniteltuna urakiertoa vielä hyvän aikaa lentohommien loputtuakin. Jos sieltä lähdetään irrottamaan isommalti porukkaa palveluliiketoiminnan pyörittämiseen voi taas tulla murheita. Arvaan etteivät hyödyt kuittaisi haittoja.Hypit vähän liikaa saman aiheen sisällä. On aika lailla eri keskustelu ehdotatko Suomen horneteja Ukrainaan vaiko Viroon. Eroa on todella paljon sekä suorituskyvyn tarpeessa, että mahdollisessa aikataulussa.
Ukrainan osalta eräs suuri ongelma on siinä, että kestää vielä monta vuotta ennen kuin ensimmäinen F-35 laivue on Suomessa valmis tehtäväänsä. Sitä ennen hornettejamme ei voi lahjoittaa eikä myydä sotatoimiin Ukrainaan, ilman huomattavaa vaikutusta Suomen puolustuskykyyn. Lisäongelma tulee siitä ettei NATOmaissa halua ottaa riskiä sodan eskaloimisesta venäjän ja NATOn väliseksi. Sooloileminen asiassa heti tuoreena jäsenenä voisi olla hyvinkin suuri ongelma meille.
Viron osalta tilanne voisi ainakin teoriassa olla toinen, mikäli asiaa olisi mahdollista tarkastella palvelun tuottajana ja siten yritystoimintana, vaikka toimija hallinnollisesti olisikin Suomen PV. Esim mikäli Saksa olisi halukas ostamaan palvelua nimeltä "Baltic airpolicing" ja siitä meille maksamaan, voisi ehdotuksesi olla jopa mahdollinen. Hehän ovat itse ilmoittaneet lisäävänsä puolustukseensa 10 miljardia €, siitä saattaisi riittää palvelun ostamiseenkin, mikäli sellaiseen olisi myös halua. En ryhdy spekuloimaan onko.
Omasta puolustusbudjetistamme ei kuitenkaan ole syytä käyttää varoja Hornetien tekohengittämiseen F-35 rinnalla pitempään kuin siirtymävaihe konetyyppien välillä edellyttää. Eikä tällainen toiminta muutenkaan olisi mahdollista ennen etukäteen tehtyjä päätöksiä, ja niiden aikaikkuna sulkeutunee tämän tai viimeistään ensivuoden aikana, koska asialla olisi vaikutusta siihen minkä verran uusia taistelulentäjiä koulutetaan F-35 projektin yhteydessä, ja mikä osuus tulisi vanhoista hornetlentäjistä (oletettavasti vähemmistö, muttei nolla).
Kyllä, mutta olennista on määritellä kunnolla mihin verrataan. Rivien välistä olen lukevinani että sinä vertaat nykytilanteeseen. Mielestäni pitäisi verrata siihen vaihtoehtoon, missä olisimme NATOjäsenenä mikäli kaikki hornetit stenataan. siinä skenaariossa on oletettavaaa että osa Suomen F-35 koneista toisinaan osallistuisi baltian ilmavalvontatehtäviin, jolloin se mainitsemasi porukka ei ole silloin käytettävissä mainitsemiisi tehtäviinsä Suomessa. Arvaan että haitat ovat siis ihan samat molemmissa vaihtoehdoissa, sama määrä henkilöitä samalla palkalla valvomassa baltian ilmatilaa, vain kalusto olisi eri.Lentäjissäkin tulee se ongelma että kaikki ovat nykyään upseereita joille on suunniteltuna urakiertoa vielä hyvän aikaa lentohommien loputtuakin. Jos sieltä lähdetään irrottamaan isommalti porukkaa palveluliiketoiminnan pyörittämiseen voi taas tulla murheita. Arvaan etteivät hyödyt kuittaisi haittoja.
Nykytilanteeseen tuskin kannattaa suoraan verrata koska paletti menee tehokkaasti uusiksi kaluston vaihtuessa. Suuri kysymys varmaankin on mitä tässä tarkalleen tavoitellaan? Lento-osastoa jolla on tusina Hornetia Baltiassa 24/7/365 vai satunnaista omaan normaalitoimintaan luonnikkaasti nivoutuvaa parven rotaatiota pääkalustolla.Kyllä, mutta olennista on määritellä kunnolla mihin verrataan. Rivien välistä olen lukevinani että sinä vertaat nykytilanteeseen. Mielestäni pitäisi verrata siihen vaihtoehtoon, missä olisimme NATOjäsenenä mikäli kaikki hornetit stenataan. siinä skenaariossa on oletettavaaa että osa Suomen F-35 koneista toisinaan osallistuisi baltian ilmavalvontatehtäviin, jolloin se mainitsemasi porukka ei ole silloin käytettävissä mainitsemiisi tehtäviinsä Suomessa. Arvaan että haitat ovat siis ihan samat molemmissa vaihtoehdoissa, sama määrä henkilöitä samalla palkalla valvomassa baltian ilmatilaa, vain kalusto olisi eri.
Kaikkein olennaisin kysymys on tietysti se mikä valtio kaiken maksaa. Muistelen jonkun linkanneen tänne tiedon, että Viro (vai oliko sittenkin koko baltia yhteensä?) maksaa vuosittain 5 miljoonaa € baltic airpolicing operaatiosta. Sillä rahalla ei pidetä horneteja käytössä Viron tehtävissä, ei riitä alkuunkaan. Mutta nykyisinkin joku muu maksaa loppuosan todellisista kuluista *), kysymys kuuluu onko se taho halukas ostamaan palveluna kyseisen toiminnan muualta, vai maksaako mieluummin samalla oman suorituskykynsä ylläpitämisestä ja/tai parantamisesta nykyiseen malliin. Veikkaan jälkimmäistä (tukee omaa teollisuutta ja huoltofirmoja), ja siksi ehdotus ei toimine.
*) = fleetin ylläpito- ja hankintakulut eivät tuollaiseen summaan voi sisältyä, kattanee polttoaineet ja ehkä jopa käyttötuntien mukaisen osuuden varaosista. Palkat juoksee samaan malliin riippumatta missä henkilöt tehtäviään tekevät, joten käytetyllä logiikalla ne eivät kuulu Viron maksettaviksi.
Itäsuomalaiset, onko näkynyt ruoanhamstrausta ja pommisuojatourinkia?
Finns Stock Up on Food, Check Bomb Shelters After NATO Move
Residents are stocking up on food and preparing for a potential conflict with Russia, which shares a more than 800-mile border with the Nordic country.www.newsweek.com
Itäsuomalaiset, onko näkynyt ruoanhamstrausta ja pommisuojatourinkia?
Finns Stock Up on Food, Check Bomb Shelters After NATO Move
Residents are stocking up on food and preparing for a potential conflict with Russia, which shares a more than 800-mile border with the Nordic country.www.newsweek.com
edit: oho, se olikin jo noin vanha ja iltalehtikin käsitellyt. Mennyt itseltä ohi.
Itäsuomalaiset, onko näkynyt ruoanhamstrausta ja pommisuojatourinkia?
Finns Stock Up on Food, Check Bomb Shelters After NATO Move
Residents are stocking up on food and preparing for a potential conflict with Russia, which shares a more than 800-mile border with the Nordic country.www.newsweek.com
edit: oho, se olikin jo noin vanha ja iltalehtikin käsitellyt. Mennyt itseltä ohi.
Pahoittelen epäselvyyttä.
Ajatukseni oli ja on, että sitä mukaa kun kolmevitoset ottavat operatiivista vastuuta, myydään Hornetteja markalla Viroon.
Viro ostaisi asevelihintaan koulutusta ja huoltopalveluja, ja virolaisten olisi määrä vain hoitaa koneilla rauhanajan rutiinitehtäviä, sekä kriisissä toimia taaempana aselavetteina kun kärki menee edessä.
Ukraina oli vain esimerkkinä siitä, että käytetyn kaluston stenausvimma ei aina ole ihan viisasta. Sillä hetkellä ehkä, kun ei itse aiota käyttää, mutta NATOn myötä voisi ajattelua laajentaa.
Suomi hyötyisi, kun ei kolmevitosen tunteja ja aikaa tarvitsisi käyttää Viron ja ehkä laajemminkin Baltian ilmavalvontaan, ainakaan samassa määrin. Jos tilanne kiristyy, niin jonkunhan sinne on tietenkin apuun mentävä.
Käsitykseni mukaan Hornetit ei poistu maailmasta Suomen myötä, saatan olla väärässäkin. Ja siinähän virolaiset oppisivat ropaamaan koneita, kun irrottelisivat varaosia niistä viidestäkymmenestä jotka eivät enää lennä. Olen tosin ymmärtänyt, että niitä tullaan kannibalisoimaan joka tapauksessa muille käyttäjille, vaikka sillä kuulemma taloudellista merkitystä olekaan.
Neljäsosa Suomen ilmavoimien kustannuksista oli vain heitto siihen, että touhu olisi jumalattoman kallista. Viidesosa koneista lentäisi ja huomattavasti kevennettyä koulutuksella ja tavoitteilla, varaosia olisi valmiina ja aseitakaan ei tarvitsi olla kuin malliksi, koska isoveli toimittaisi kyllä tarpeellista kamaa kun tarve ilmaantuu. Eiköhän sitä ole maailmalla aika tusinan koneen tarpeisiin.
Tuossa edellä tympäännyin siihen, kun ei asiallisia argumentteja enää löydetä, vaan vedetään kaiken maailman tutkijalautakunnat mukaan.
Mutta unohdetaan tämä, koska kuluneet kitkarenkaat.
the Marines’ eye a planned “sunset” of 2030 for the Hornet
Canada's CF-18s to fly until 2032 as new fighter jets expected to be slowly phased in
The McDonnel Douglas F/A-18 Hornet fighter jets of A and B variants have been officially retired from the Royal Australian Air Force (RAAF).
To mark the occasion, a ceremony was organized on November 29, 2021 at RAAF Base Williamtown.
Switzerland plans to spend $6.6 billion on new airplanes, acquiring the first in 2025 and enough to retire all of the Hornets by 2030.
The deal, which Airbus told Janes is expected to be signed in 2021, would be the first part of a wider plan to retire the service’s Hornets with the latest-standard Eurofighters between 2025 and 2030, dubbed Project ‘Halcon’ (Falcon).
Hypit vähän liikaa saman aiheen sisällä. On aika lailla eri keskustelu ehdotatko Suomen horneteja Ukrainaan vaiko Viroon. Eroa on todella paljon sekä suorituskyvyn tarpeessa, että mahdollisessa aikataulussa.
Tänään sunnuntaina 15. toukokuuta tasavallan presidentti ja hallituksen keskeiset ministerit hyväksyvät tp-utvan kokouksessa päätöksen, jonka mukaan Suomi ilmoittaa halustaan liittyä Naton jäseneksi.Vielä maaliskuun alussa Niinistö puhui Natosta varovaiseen sävyyn.
Maanantai 28. helmikuuta oli muutenkin historiallinen päivä. Muutamaa tuntia ennen hallituksen kello 18.30 alkanutta tiedotustilaisuutta Yle julkaisi mielipidekyselyn, jossa ensimmäistä kertaa suomalaisten enemmistö ilmoitti kannattavansa Suomen Nato-jäsenyyttä. Kannattajia oli 53 prosenttia, vastustajia 28 prosenttia.Mikä on se raja, jonka yli Venäjä ei menisi, pääministeri kysyi ja aloitti Sdp:n sisäisen Nato-keskustelun.