Tarvittiin sellainen oikea presidentti ja sukupolvenvaihdos hallitustasolla. Ajattelen tosiaan jotenkin niin, että kun ihminen meloo jotain taikinakulhoa ikänsä ja ammentaa siitä oppinsa ja jopa preferenssinsä, niin sietämättömän vaikea siitä on irtautua. Etenkin, kun tuo taikinakulho on tarjonnut ns. hyvän elämän viettämisen mm. politiikassa. Ja kun ikää on se reilu puoli vuosisataa niin ajatteleppa siinä sitten ns. tuoreesti.
Ja onhan selvää, että prosessin askelmerkit olivat valmiina jo ties minkä aikaa. Ei tulos tyhjästä tullut, forumin nuorimmat saavat varmasti aikanaan nauttia historiakirjoista, joissa valotetaan kaikkea sitä, mitä on tehty ja valmisteltu meistä katsoen takavuosina.
Puolustusministeriö ja heidän alla Puolustusvoimat tekivät pitkäjänteistä työtä Nato-yhteensopivuudessa, Neukkulan kaatumisen jälkeen alkanut rauhanturvakumppanuus antoi hyvän pohjan. Krimin valtaus herätti: isäntämaasopimus, kehittyneet harjoitukset olivat hyvää jatkoa läntiselle tekniikalle rakennetun keihäänkärkikyvykkyyden päälle.
Mikä minua sylettää on poliitikkojen meneminen kansalaismielipiteen selän taakse. Kun katsoo vaikka jäsen
@Bumb postaamaa tilastoa viimeiseltä parilta vuosikymmeneltä, niin kyllä siellä on ollut fifty-sixty -vaiheita jossa olisi ollut tilaa poliitikkojen navigoida. Siis ihan tämän peruskysymyksen Kannatatko K/E osalta jo.
Sitten kun vielä muistaa sen jatkokysymyksen Kannataatko Natojäsenyyttä jos poliittinen johtomme suosittelee, niin silloin tuo kääntyy hyvin selkeästi Kyllä-äänten voitoksi.
Eli perusteita ei ole. Mutta silti ihan TP Niinistö on perustellut Nato-nihkeyttään, koska "suomalaiset eivät sitä halua ja minä olen suomalainen." No nyt opimme, että EU-turvalausekkeisiin ja niiden kehittymiseen oli toiveet ripustettu. Ne samat turvatakuut jotka itse vesitimme.
Mutta vielä tähän kansalaismielipiteeseen.
Sen lisäksi että kansan Natonihkeyteen vedottiin, niin saman aikaisesti yhä ja edellene kaikenlainen Venäjän sotilaspoliittisten toimien ääneen puhuminen ja lausuminen oli yhä Tabu. TP Niinistökin marssitti puoluepamput Mäntyniemeen aika ajoin, Natovaaleja ei haluttu. Think-tankiemme skenaariosta älähdettiin ihan viime päiviin asti.
See no evil, hear no evil, speak no evil.
Ja siitä huolimatta kansan syvät rivit olivat kyllä herkkinä asian suhteen ihan näissä kyselyissäkin. Ja kyselyt olisivat puoltaneet Johtajuutta.
Olen erinomaisen tyytyväinen miten tämä umpisolmu aukaistiin kuluneiden kuukausien aikana. Ei kahta sanaa. Tavara oli tuulettimessa, ei ollut epäselvää että naZi-Venäjältä voidaan odottaa ihan mitä vaan. Ja se Nato-jäsenhakemus saatiin aikaiseksi.
Ja koska ajat olivat mitä olivat, niin se ovikin oli auki, vaikka olisi ollut oletettua - ja oletettiinkin tietävissä piireissä kuten Jaakko Iloniemen haastattelu ja elämänkerta - että kriisin tullessa Nato-ovet salvataan kiinni.
Tarinalla on onnellinen loppu. Myrskyn noustua kome pientä porsasta pääsi tiilitalon suojiin.
Mutta historian uudelleen kirjoittamista miten "kansan mielipide esti aiemman Nato-jäsenyyden" en ihan sulattelematta niele