Kyllä on kylmä hiki selässä, kun ajattelee että tuollaisilla asenteilla ja osaamisella Suomen ulkopolitiikkaa on paljolti ennen ohjattu. Valtiotieteiden tohtori siinä pauhaa täyttä Kremlin syöttämää propagandaa 38 minuuttia, eikä itse edes sitä tajua.
Pääseekö noita juttuja jostain kuuntelemaan kirjautumatta HS:n tiedostoihin?
Eipä noissa varmaan mitään yllätyksiä minulle ole. Olen saanut lapsena jo "rokotteen" suomettumista vastaan. Suvussani on vielä hengissä ja tolkuissaan henkilö, jonka oikeistopoliitikkona ja -aktivistina toiminut isä on syntynyt 1850-luvulla. Kyllä. Vielä 4 vuotta sitten oli suoraan ylenevässä ketjussakin, tällainen henkilö elossa. Täti muistaa vielä oman lapsuutensa ajalta isänsä kertomuksia ja seikkailuja. Kasvoin lapsuuteni IKL:n, Suojeluskunnan, Lapuan liikkeen, Lottien yms. jäsenten ympäröimänä. Oppivelvollisuuteni aikana suurin osa opettajista oli oikeistolaisaktivistejä upseereita ja vähintään suojeluskuntapoikien jäseniä.
Sain sellaisen immuniteetin ryssämieliseen propagandaan, ettei minun ole ollut vaikea nähdä suomettuneisuutta. Toisaalta elämä on ollut raskasta, kun on nähnyt/tajunnut sen kaiken sisä- ja ulkopoliittisen paskan mitä meillä on ollut. Joskus on ollut aikoja, että en ole oman mielenterveyden menettämisen riskin vuoksi pystynyt seuraamaan politiikkaa. Halosen ja Tuomiojan kausikin oli erittäin raskas.