Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hallitus esittää aluevalvontalakiin muutoksia, jotka joustavoittaisivat Nato-yhteistyötä mahdollistaen joukkojen saapumisen aiempaa helpommin Puolustusvoimien harjoituksiin tai kansainvälisen avun tehtäviin. Muutokset helpottaisivat mm. valtion ilma-alusten luvituksia ja niiden uusimista ilman eri hakemusta.
 
Jäänmurtajayhteistyö USA:n ja Kanadan kanssa etenee ensi viikolla. Tavoitteena on, että ensimmäisistä konkreettista hankkeista voitaisiin sopia ensi vuoden puolella.
 
Iltalehti kysyy, kumpi on tärkeämpi poliitikoille, tunnin juna Turkuun vai Lapin tieinfran parantaminen jotta tositilanteessa liittolaiset pääsisivät auttamaan nopeammin ja tehokkaammin.

Raja Jooseppi-Inari-Muonio-Karesuvanto-Vittangi-Svappavaara-Narvik olisi lyhyempi ja vähemmän puolustettu jos Venäläiset lähtevät tekemään omaa Kauppapuutarhaa Norjalaisten pääpuolustuslinjan kiertämiseksi.
Tuossa Puuperän reitillähän olisi ihan linnoitettu lentotukikohtakin vallattavana puhumattakaan isommista kaupungeista ja joista.
 
Iltalehti kysyy, kumpi on tärkeämpi poliitikoille, tunnin juna Turkuun vai Lapin tieinfran parantaminen jotta tositilanteessa liittolaiset pääsisivät auttamaan nopeammin ja tehokkaammin.


Lapissa itä-länsisuuntainen tieverkko ei ole kovin hyvä ja takavuosina tätä on usein selitetty sillä, että maantieyhteydet tuossa suunnassa edesauttaisivat hyökkääjää.

Nykyään asiassa on alkanut tulla toisenlaista viestiä ja korostetaan itä-länsisuuntaisten liikenneyhteyksien merkitystä liittolaisten avun tulon kannalta. Puolustusvoimat on myös virallisesti ilmaissut kannattavansa esim. uuden maantien tekoa Inarin Kutturasta länteen josta muodostuisi läpiajettava tieyhteys Inarin eteläosiin.
 
Kuvitelkaapa Sale tähän kysymykseen vastaamassa.

Siellä olisi Boris vanhoina hyvinä aikoina vääntämässä Salen kättä suostumaan joukkojen työntöön Ukrainaan asti:

 
Iltalehti kysyy, kumpi on tärkeämpi poliitikoille, tunnin juna Turkuun vai Lapin tieinfran parantaminen jotta tositilanteessa liittolaiset pääsisivät auttamaan nopeammin ja tehokkaammin.

Yhtä lailla voisi kysyä että kumpi on tärkeämpää suurimpien väestökeskittymien suojaaminen vai erämaan puolustaminen? Samalla tavalla sitä tukea ja liikettä tarvitaan eteläisessä Suomessa.
 
Yhtä lailla voisi kysyä että kumpi on tärkeämpää suurimpien väestökeskittymien suojaaminen vai erämaan puolustaminen? Samalla tavalla sitä tukea ja liikettä tarvitaan eteläisessä Suomessa.
Tunnin juna on hyvätuloisten projekteja valtion kustannuksella joita rakennusyhtiöt komppaavat omien mahdollisuuksien myötä.
Ei löydy samanlaista hyötyä pohjoisen liikenne verkosta. No ehkä kaivoksien kuljetukset.

Mikäli naton tuki vaatii paremman tieverkon Lappiin niin se on halpa hinta tuesta. Muutenkin joukot ja kalusto on vähissä.
 
Tuohon juttuun voi lisätä seuraavan kuvan: Lähde https://www.lapinliitto.fi/pohjoisen-uuden-ratayhteyden-nimeksi-tunturirata/

Siitä näkee hyvin myös talouselämää hyödyntävät kaavailut.
Kiinnitin huomiota tuohon Jällivaara -> Kolari uudenradan suunnitelmaan, olisi hyvä kun junien ei tarvitsisi kiertää Haaparanta/Tornion kautta
Siihen jatkoksi 1 435/1 524 mm neliraiderata Kolari - Kittilä - Sodankylä - (Kemijärvi)

Saas nähdä miten ratkaisevat tuon Perämerenkaari rataosuuden, pitäs junilla päästä etelä - suomesta Rovaniemelle, tuleeko rinnalle toinen 1 435mm rata Oulusta -Tornioon

1731766756001.webp
 
Tuohon juttuun voi lisätä seuraavan kuvan: Lähde https://www.lapinliitto.fi/pohjoisen-uuden-ratayhteyden-nimeksi-tunturirata/

Siitä näkee hyvin myös talouselämää hyödyntävät kaavailut.
Kiinnitin huomiota tuohon Jällivaara -> Kolari uudenradan suunnitelmaan, olisi hyvä kun junien ei tarvitsisi kiertää Haaparanta/Tornion kautta
Siihen jatkoksi 1 435/1 524 mm neliraiderata Kolari - Kittilä - Sodankylä - (Kemijärvi)

Saas nähdä miten ratkaisevat tuon Perämerenkaari rataosuuden, pitäs junilla päästä etelä - suomesta Rovaniemelle, tuleeko rinnalle toinen 1 435mm rata Oulusta -Tornioon

Joo, mielenkiintoista nähdä miten kahden eri raideleveyden ratoja yhdistellään. Täällä foorumillakin on ollut paljon keskustelua tästä ja monenlaista haastetta siinä tuntuu olevan.
 
Antti saanut loistavan idean, mistä lie päähänsä pälkähtänyt :rolleyes:

Ei sempualee, hyvä että ovat keksineet miten rattikelkka toimii.

Jutussa kiteytyy suomalaisten poliitikkojen munattomuus: mitään ei uskalleta tehdä ilman isojen poikien lupaa. Tässäkin tapauksessa vaalikarjalle pitää uskotella, että ei me muuten aseita ostettaisi mutku-mutku NATO vaatii! Kun seuraavaksi vielä EU:lta saadaan samansisältöinen lausunto, niin sitten Anttikin taas uskaltaa nostaa puolustusbudjettia: ei me muuten mutku-mutku EU-vaatii! Meillä tuntuu olevan "päättäjinä" loputtomasti henkilöitä, joiden mielestä "kun ei tee mitään, niin ei voi tehdä virheitäkään"! Voi tietysti olla, että viesti on räätälöity Antin omille äänestäjille mutta aika seniili saa olla, että tällainen uppoaa.
 
Tajusinko nyt väärin, että rakennetaan junarata välille Oulu-Kemi-Tornio? Eikö sillä välillä nyt ole jo rata? Vai onko jutun pihvi, että nyt rakennetaan eurooppalaisella leveydellä rata? Loppupätkähän menee Ruotsin ja Norjan puolella.
 
Back
Top