Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tajusinko nyt väärin, että rakennetaan junarata välille Oulu-Kemi-Tornio? Eikö sillä välillä nyt ole jo rata? Vai onko jutun pihvi, että nyt rakennetaan eurooppalaisella leveydellä rata? Loppupätkähän menee Ruotsin ja Norjan puolella.
Niinhän siinä lukee. Länsimaista leveyttä oulu-narvik.
Eikös Oulun satamaan tehty viime vuonna uutta pätkää. Helppo tehdä taas uudestaan kun pohjat on hyvässä kunnossa. 😃
 
Tajusinko nyt väärin, että rakennetaan junarata välille Oulu-Kemi-Tornio? Eikö sillä välillä nyt ole jo rata? Vai onko jutun pihvi, että nyt rakennetaan eurooppalaisella leveydellä rata? Loppupätkähän menee Ruotsin ja Norjan puolella.

"Selvitämme ensisijaisesti, miten toteutamme raideleveyden muutoksen Tornion, Kemin ja Oulun välillä eli Perämeren kaaressa ja sen jälkeen Rovaniemelle. Selvitys valmistuu toukokuussa."

Tuleeko nykyradan viereen uuden raideleveyden kiskot vai onko Oulusta pohjoiseen (Rovaniemen suuntaan ja Torniosta Kolariin) jatkossa vain uuden raideleveyden yhteys? Jälkimmäisessä tapauksessa Helsingin ja Rovaniemen välillä matkustavat joutuisivat ilmeisesti vaihtamaan toiseen junaan Oulussa.
 
"Selvitämme ensisijaisesti, miten toteutamme raideleveyden muutoksen Tornion, Kemin ja Oulun välillä eli Perämeren kaaressa ja sen jälkeen Rovaniemelle. Selvitys valmistuu toukokuussa."

Tuleeko nykyradan viereen uuden raideleveyden kiskot vai onko Oulusta pohjoiseen (Rovaniemen suuntaan ja Torniosta Kolariin) jatkossa vain uuden raideleveyden yhteys? Jälkimmäisessä tapauksessa Helsingin ja Rovaniemen välillä matkustavat joutuisivat ilmeisesti vaihtamaan toiseen junaan Oulussa.
Matkustajat ja matkustajien autot nyt vielä siirtää junasta toiseen mutta mites tuo rahti liikenne.
Eiköhän se ole pakko tehdä kahdella raiteella aluksi.
 
"Selvitämme ensisijaisesti, miten toteutamme raideleveyden muutoksen Tornion, Kemin ja Oulun välillä eli Perämeren kaaressa ja sen jälkeen Rovaniemelle. Selvitys valmistuu toukokuussa."

Tuleeko nykyradan viereen uuden raideleveyden kiskot vai onko Oulusta pohjoiseen (Rovaniemen suuntaan ja Torniosta Kolariin) jatkossa vain uuden raideleveyden yhteys? Jälkimmäisessä tapauksessa Helsingin ja Rovaniemen välillä matkustavat joutuisivat ilmeisesti vaihtamaan toiseen junaan Oulussa.

Tuo taitaa olla vasta selvitteillä, että millä ratkaisulla se kannattaisi toteuttaa. Erilaisia vaihtoehtojahan on lähtökohtaisesti kolme eli 1) kaikki radat Oulun pohjoispuolella normaaliraideleveydelle (tämä käytännössä pitäisi tehdä kerralla valmiiksi), 2) kaksoisraideleveydellä varustettu raide Tornio–Oulu (nelikiskoraide) tai 3) ihan uusi raide normaaliraideleveydellä Ouluun joka tulisi nykyisen raiteen rinnalle.
 
Niinhän siinä lukee. Länsimaista leveyttä oulu-narvik.
Eikös Oulun satamaan tehty viime vuonna uutta pätkää. Helppo tehdä taas uudestaan kun pohjat on hyvässä kunnossa. 😃
Mietin vaan, miksi pitää Ouluun asti tehä? Eikö Tornio - Kemi riitä, onko Oulussa teollisuutta jonka tuotteet pitää saada Narviikkiin?
Ajatellaanko, että Kainuun korpeen pitää NATO kamaa saada Oulusta?

Kyllä junien pitää päästä Rovanielle ja Kolariin suoraan ilman vaihtoja etelä-suomesta.
 
Mietin vaan, miksi pitää Ouluun asti tehä? Eikö Tornio - Kemi riitä, onko Oulussa teollisuutta jonka tuotteet pitää saada Narviikkiin?
Ajatellaanko, että Kainuun korpeen pitää NATO kamaa saada Oulusta?

Kyllä junien pitää päästä Rovanielle ja Kolariin suoraan ilman vaihtoja etelä-suomesta.
Kajaanissa on ainakin Kainuun prikaati ja sinne menee rautatie Oulusta jo nyt.
 
Kajaanissa on ainakin Kainuun prikaati ja sinne menee rautatie Oulusta jo nyt.
Tiedän, itekin varusmiehenä Niinisalosta Oulun kautta kiersin Kajaaniin, kun muuta kautta olis vienyt vieläkin pitempään.
Oulussa joutus kuitenkin rahdin siirtää toisiin vaunuihin, tai vaihtaa telit, miksi ei tehä sitä Kemissä. Säästetään nekin miljoonat (Kemi-Oulun väli) muualle Lapin alueelle.
 
Mietin vaan, miksi pitää Ouluun asti tehä? Eikö Tornio - Kemi riitä, onko Oulussa teollisuutta jonka tuotteet pitää saada Narviikkiin?
Ajatellaanko, että Kainuun korpeen pitää NATO kamaa saada Oulusta?

Kyllä junien pitää päästä Rovanielle ja Kolariin suoraan ilman vaihtoja etelä-suomesta.
Useamman isomman tien solmukohta ja isompi lentokenttä?
Edit: NATO raidehan voidaan rakentaa perinteisen rinnalle.
 
Pakko on kyllä ihmetellä näin maallikkona, jotta olisiko voinut aikoinaan betonipölkkykilpailutus olla vähän fiksumpi ja oltaisko voitu tehdä varaumat valmiiksi...?

Olisko riittäny kiinnitysreikien pistämisen leveämmälle ja kiinnitysrautojen teko "toispuoleisena", jolloin rautojen puolet vaihtamalla leveyskin olisi saatu muuttumaan

1731926163476.webp
 
Viimeksi muokattu:
Mietin vaan, miksi pitää Ouluun asti tehä? Eikö Tornio - Kemi riitä, onko Oulussa teollisuutta jonka tuotteet pitää saada Narviikkiin?
Ajatellaanko, että Kainuun korpeen pitää NATO kamaa saada Oulusta?

Kyllä junien pitää päästä Rovanielle ja Kolariin suoraan ilman vaihtoja etelä-suomesta.
-Oulun satama on osa Ten-t verkkoa.
-Ketjun artikkelissa lukee vaatimus länsimaisesta ratamitasta.


Nippelitietona myös että Oulusta löytyy naton testikeskus. Luultavasti ei kuitenkaan ole yhteydessä junarata hankkeisiin. Noista mitään ymmärrä.


-Joka tapauksessa parempi olla useampi satama yhteys muutenkin jos vaikka apulantalaiva jumittaa toisessa. Eikös NATO nyt ole jo käyttänyt Oulun satamaa joten kohteliasta se on pitää resurssissa mukana edelleen.

Loppupeleissä
-Oulun strateginen sijainti samalla tod näk koko Suomen tärkein sijainti ns vyötäröllä yhdistettynä esimerkiksi naton FlF joukkojen toimintaan. Kemi-Oulu on 100kilsaa ja se voi ollakin pitkä matka jos on tilanne päällä.Tuonne Oulun seudulle voisi kyllä rakentaa normaalia runsaammaan tie ja rautatieverkon pohjoinen -etelä suunnassa.
Sen verran altista aluetta tulee olemaan jos mylly pyörii.

Edit. Satakilsaa on siis Kemi- Oulu eikä Kemi -Tornio
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko rata tulla Ouluun ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että Oulun kohdalta voi ryssä yrittää leikata Suomen kahtia, joten voi olla tarve tuoda Ouluun NATO-joukkoja mahdollisimman nopeasti ja suurella kapasiteetilla torjumaan hyökkäystä ja ajamaan ryssä takaisin omalle puolelleen?
 
Voisiko rata tulla Ouluun ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että Oulun kohdalta voi ryssä yrittää leikata Suomen kahtia, joten voi olla tarve tuoda Ouluun NATO-joukkoja mahdollisimman nopeasti ja suurella kapasiteetilla torjumaan hyökkäystä ja ajamaan ryssä takaisin omalle puolelleen?
Eikä ne kaikki mahdu Kemin satamaan.
 
Ei, usko vaikka huviksesi rautateiden ten-t:n jatkuvan Tornioon asti ja nythän suomalainen sähkörata ulottuu jo Haaparannan asemalle asti.

Katso liite: 108861

file:///C:/Users/Simo/Downloads/Euroopan%20laajuinen%20liikenneverkko%20Suomessa.PDF
Niin ten-t on aika kattava jos katsotaan suomea kokonaisuudessa.

Jos narvikista tullaan NATO junalla Suomea kohti niin mainitsemasi Tornio on ennen Oulua.

"Ratojen osalta laajennetulle ydinverkolle lisättiin Lentorata, Länsirata-yhteys Helsingistä Turkuun sekä Itärata-yhteys. Oulun satama on jatkossa ydinverkolla. Lisäksi kattavalle verkolle nousivat uusina Tornion, Inkoon, Joensuun ja Lappeenrannan satamat. Pietarsaaren satama ei ole jatkossa enää TEN-T-verkolla."

 
Back
Top