Ja sitten olisi vielä se Oolannin putiikki... Älkääs nyt jättäkö hyvää linjausta puolitiehen.Venäjän ulkoministeriön tiedotteen mukaan Venäjä sulkee konsulaatit, koska niiden olemassaolo ei vastaa maiden kahdenvälisten suhteiden nykytasoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja sitten olisi vielä se Oolannin putiikki... Älkääs nyt jättäkö hyvää linjausta puolitiehen.Venäjän ulkoministeriön tiedotteen mukaan Venäjä sulkee konsulaatit, koska niiden olemassaolo ei vastaa maiden kahdenvälisten suhteiden nykytasoa.
No niin, nyt olisi sitten aika vastavuoroisesti sulkea ne Maarianhaminan ja Turun konsulaatit.Suomen suurlähettiläs puhutteluun, Venäjä sulkee Suomen edustustot Murmanskissa ja Petroskoissa pysyvästi
Venäjän ulkoministeriön mukaan päätös sulkemisesta johtuu Suomen vastakkainasettelua lisänneestä käytöksestä maiden kahdenvälisissä suhteissa. Tiedotteessa Venäjä myös syyttää Suomea "sotilaallisen liittoutumattomuuden politiikan hylkäämisestä" liittymisellään sotilasliitto Naton jäseneksi.
Venäjän ulkoministeriön tiedotteen mukaan Venäjä sulkee konsulaatit, koska niiden olemassaolo ei vastaa maiden kahdenvälisten suhteiden nykytasoa
Kyseessä ei ole ainoa Suomen ja Venäjän välisten ulkosuhteiden heikennys lähiaikoina. Aiemmin toukokuussa HS uutisoi, että Venäjä on jäädyttänyt Suomen edustustojen tilit Venäjällä.
Venäjä | Suomen suurlähettiläs puhutteluun, Venäjä sulkee Suomen edustustot Murmanskissa ja Petroskoissa pysyvästi
Venäjän ulkoministeriö kertoo kutsuneensa Suomen Moskovan-suurlähettilään Antti Helanterän puhutteluun.www.hs.fi
As far I know, we had a war with them, and they gave us a good rebuff. We told them that "Alright, we won't touch you", we'll just stay at home
Maarianhaminahan on "allekirjoita tai ammun ja allekirjoitat sitten" -sopimuksella. Katsomme onko Saulilla munaa lakkauttaa tuo. Uskon että on. Puheet kuiten julkisuudessa vahvistuvat, eli reagoitava on.No niin, nyt olisi sitten aika vastavuoroisesti sulkea ne Maarianhaminan ja Turun konsulaatit.
Maarianhaminahan on "allekirjoita tai ammun ja allekirjoitat sitten" -sopimuksella. Katsomme onko Saulilla munaa lakkauttaa tuo. Uskon että on. Puheet kuiten julkisuudessa vahvistuvat, eli reagoitava on.
Tää onkin jonkun toimittajan ulostulon ansiosta lähtenyt sillä kärjellä että Suomi pakotettiin tuo sopimus allekirjoittamaan. Eli ei ole kyse eduista tai muista vaan siitä että "meidät pakotettiin".Vaikka itsekkin suvereniteetin nimissä sulkisin sen ja poistaisin Ahvenanmaan demilitarisointi statuksen niin uskon, että näin ei tule käymään. Enkä edes usko että Sauli on sille tielle lähtenyt.
Suomesta löytyy edelleen niitä jotka katsoo Maarianhaminan konsulaatin ja Ahvenanmaan demilitarisoinnin "diplomaattisena etuna", tietynlaisena paikkana jossa tavata vastapuoli. Jos koitan asettua niiden kenkiin, niin ne varmaan katsovat että Ryssä tullaan tuomaan takaisin Euroopan yhteisöön pitemmällä aikavälillä, eikä ne usko että Ahvenanmaa olisi jotenkin vaarassa erityisesti nyt kun ollaan Natossa. He voivat osoittaa Norjan huippuvuoriin esimerkkinä, enkä usko että senkään status olisi muuttumassa.
Vaihteeksi ihan uskottava arvaus Nurtsilta:Lauri "Nurtsi" Nurmen arvailut, että mikä Anthonyn tänne toi
Analyysi: Blinkenillä on salainen tehtävä Suomessa – Ja siksi hän ei vastaa kysymyksiin
Pekka Haavisto tekee keikkoja tiskijukkana, mutta rockmuusikko Antony Blinken pistää paremmaksi: Rolling Stone -lehti on kirjoittanut hänestä artistihaastattelun, Iltalehden Lauri Nurmi kirjoittaa.www.iltalehti.fi
Syy tähän on selvä: Blinkenillä on Suomessa salainen tehtävä, minkä vuoksi hän myös yöpyy Helsingissä. Kyse ei ole pikavisiitistä. Blinken pohjustaa maailman vaikutusvaltaisimman demokraattisesti valitun johtajan vierailua. Valkoisen talon isäntää Bidenia odotetaan Helsinkiin vierailulle heinäkuun alussa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteet ovat vahvistaneet asian IL:lle.
Helsinkiin valmistellaan huippukokousta, johon osallistuisivat Biden, tasavallan presidentti Sauli Niinistö, Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson, Tanskan pääministeri Mette Frederiksen, Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre ja Islannin pääministeri Katrín Jakobsdóttir. Huippukokousta isännöisi tasavallan presidentti Niinistö, ja se olisi jatkoa kuusikon aiemmille huippukokouksille. Vuonna 2013 Obama ja Pohjoismaiden valtionjohtajat tapasivat Tukholmassa. Vuonna 2016 vastaava kokous järjestettiin Washingtonissa.
Bidenin Suomen-vierailu ajoittuisi Naton Vilnan huippukokouksen aluspäiville. Nato-maiden valtionjohtajat kokoontuvat Liettuassa 11. ja 12. heinäkuuta. Vierailun mahdollinen ajankohta voisi olla edeltävä viikonloppu eli 8.–9. heinäkuuta.
Blinken ei vastaa kysymyksiin, koska häneltä kysyttäisiin Bidenin vierailusta, eikä Yhdysvallat halua vielä tiedottaa asiasta virallisesti. Ulkoministerit sopivat järjestelyistä kasvotusten. Vieraalle olisi kiusallista joutua sanomaan, että hän ei halua kommentoida asiaa.
Ainoa tilanne, jossa voisin nähdä Suomen pienentävän tilausmääräänsä, olisi jos Norja ja/tai Tanska sopisi ko. koneiden siirrosta omaan tilaukseensa. Eli pohjoismaiden F-35 -kaluston määrä pysyisi vakiona.Nyt Naton jäsenenä, Suomen pitää mielestäni erikoistua maasotaan merivoimien kustannuksella, ja ehkä ilmavoimiakin voidaan seuraavassa päivityksessä pienentää. Tai voidaanhan me vielä nyttenkin myydä F-35:sia täyteen hintaan, kun ei olla vielä niitä edes saatu. Molemmat ovat meille toki hyödyllisiä, mutta rahaa ei ole loputtomasti ja etenkin merivoimat ovat Venäjän heikkous, joten Ruotsi, Tanska, Saksa, Puola ja Balttian maat riittävät siihen ihan hyvin meidän minimaalisella panostuksella. Ilmavoimat ovat hyödyllisemmät, ja pystyvät taistelemaan erittäin hyvin merivoimiakin vastaan, mutta niin monella Nato maalla on niin vahvat ilmavoimat että me lähinnä tarvittaisiin omia vain sodan alussa. Ilmavoimia on myös vielä helpompaa siirrellä ympäri maailmaa tarpeen mukaan. Pelkästään Euroopassa on Natolla jo niin vahvat ilmavoimat että niillä lyödään Venäjä, mutta tosi paikan tullen ei Yhdysvallat nyt ainakaan jäisi taisteluiden ulkopuolelle.
Joten budjettisyistä en näe miksi meillä pitäisi olla niin vahvat ilma- ja merivoimat kun maavoimillakin on vaikka mitä ostamisen tarpeita. Miettikää jos Suomi jättää merivoimille ostamatta uutta kalustoa ja käyttää ne rahat tykistöön
Natolla ei välttämättä ole paljon sellaista laivastokalustoa joka soveltuu hyvin esim. Ahvenanmaan saaristossa toimimiseen, joten tällaista kalustoa kannattaa olla omasta takaa jatkossakin. Toki ylimääräisiä päällekkäisyyksiä kannattaa välttää ja turvallisuuspoliittisen ympäristön muutoksia pitää tunnustella ja muuttaa painotuksia sen mukaisesti.Nyt Naton jäsenenä, Suomen pitää mielestäni erikoistua maasotaan merivoimien kustannuksella, ja ehkä ilmavoimiakin voidaan seuraavassa päivityksessä pienentää. Tai voidaanhan me vielä nyttenkin myydä F-35:sia täyteen hintaan, kun ei olla vielä niitä edes saatu. Molemmat ovat meille toki hyödyllisiä, mutta rahaa ei ole loputtomasti ja etenkin merivoimat ovat Venäjän heikkous, joten Ruotsi, Tanska, Saksa, Puola ja Balttian maat riittävät siihen ihan hyvin meidän minimaalisella panostuksella. Ilmavoimat ovat hyödyllisemmät, ja pystyvät taistelemaan erittäin hyvin merivoimiakin vastaan, mutta niin monella Nato maalla on niin vahvat ilmavoimat että me lähinnä tarvittaisiin omia vain sodan alussa. Ilmavoimia on myös vielä helpompaa siirrellä ympäri maailmaa tarpeen mukaan. Pelkästään Euroopassa on Natolla jo niin vahvat ilmavoimat että niillä lyödään Venäjä, mutta tosi paikan tullen ei Yhdysvallat nyt ainakaan jäisi taisteluiden ulkopuolelle.
Joten budjettisyistä en näe miksi meillä pitäisi olla niin vahvat ilma- ja merivoimat kun maavoimillakin on vaikka mitä ostamisen tarpeita. Miettikää jos Suomi jättää merivoimille ostamatta uutta kalustoa ja käyttää ne rahat tykistöön
Joo en siis puolustusta ole heikentämässä, vaan siirtämässä merivoimien ja ilmavoimien vastuuta muille. Sama (meidän) budjetti, mutta isompi osuus siitä maavoimiin.Natolla ei välttämättä ole paljon sellaista laivastokalustoa joka soveltuu hyvin esim. Ahvenanmaan saaristossa toimimiseen, joten tällaista kalustoa kannattaa olla omasta takaa jatkossakin. Toki ylimääräisiä päällekkäisyyksiä kannattaa välttää ja turvallisuuspoliittisen ympäristön muutoksia pitää tunnustella ja muuttaa painotuksia sen mukaisesti.
Ilmavoimat - varsinkin hävittäjät - ovat kalliita hankkia ja ylläpitää, joten sitä pitää tarkastella, mihin kannattaa sijoittaa se 2% BKT:sta, mutta aika varovainen olisin minkään karsimisen suhteen. Esim tunnistuslentoja tehdään koko ajan; tiedä sitten, vaikuttaako niiden uskottavuuteen se, minkälaisella kalustolla näitä tehdään.
Sitten luonnollisesti pitää koko ajan ottaa oppia Ukrainan sodasta ja muualta; ainakin ohjusten ja dronejen torjuntakykyä pitää olla
Ainakin toistaiseksi Venäjä härkkii koko ajan joten ei pidä rentoutua. Katsotaan sitten mihin homma muuttuu kun Putinin tilalle tulee uusi ukko; joko sen takia että Putin putoaa parvekkeelta, tai jää eläkkeelle 85-vuotiaana
No ei omin päin tietenkään! Mutta juuri muiden kanssa yhdessä.Sellaista toimintamallia ei voida omin päin omaksua, jossa itse päätetään, mitä suorituskykyjä aletaan karsia siinä toivossa, että jäävät pahan paikan tullen liittolaisten kannettavaksi. Naton kanssa yhteistyössä ja jopa osin Naton ohjauksessa tulevaisuuden Puolustusvoimia ja sen painopisteitä tullaan kehittämään yhteisen puolustussuunnittelun rakentuessa ja eri maiden vastuiden täsmentyessä. Jos merivoimiin rahan käyttäminen on kokonaisuuden kannalta turhaa, kyllä se meille kerrotaan. Niin kerrottiin aikoinaan tanskalaisillekin, että jättäkää sukellusveneisiin rahan tuhlaaminen jo sikseen.