Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, juuri näin. Sehän saattaa Suomen todella vaaralliseen asemaan ja kyseenalaiseen valoon, jos ryssä lykättäs estonian kans samaan syvänteeseen. Veli @fulcrum voi todistaa lisää tästä.Ahvenanmaan konsulaatti on myös syytä säilyttää, koska siitä on sovittu Neuvostoliiton kanssa ja asia vahvistettiin Pariisin rauhansopimuksessa.
Pariisin sopimuksen aserajoituksista toki irtisanouduttiin jo aikoja sitten, mutta tästä tulee pitää kiinni.
Joo ja ryssän Itämeren kaasuputket oli ihan vaan talous- ja energiapoliittisia hankkeita. Niillä ei ollut mitään tekemistä ryssän valtapolitiikan kanssa. Jos ette usko, niin kysykää vaikka Lipposeen Paavolta taikka Heinäluoman Eerolta.
Mitähän luulette, että Kiljunen sanoo? Pökälesuomettumista luvassa.
No tuotahan on jauhettu täällä mp.netissä jo kuukausitolkulla ja nyt jo lehdistö sai ”asiantuntijoilta” mielipiteenOliko Suomen Nato-jäsenyys oikeasti kiinni "Kiovan kaatumisesta"? Asiantuntijat arvioivat
Jos Venäjä olisi miehittänyt Ukrainan Kiovan, tilanne olisi ollut hyvin erilainen myös Suomessa, arvioivat asiantuntijat.www.iltalehti.fi
Sudenhetki?
Uusien suunnitelmien valossa liittolaiset olisivat läsnä Virossa ensimmäisestä tarpeellisesta sekunnista alkaen, Kallas sanoi. Tutkija Tony Lawrence Viron kansainvälisestä puolustus- ja turvallisuustutkimuksen keskuksesta ICDS:stä tulkitsee, että alueellisten suunnitelmien päivityksiin ollaankin Baltian maissa verraten tyytyväisiä. Hänen mukaansa tärkeää uusissa suunnitelmissa on se, että ne sitovat Naton operatiivisen suunnittelun Naton puolustussuunniteluun aiempaa vahvemmin siten, että tiettyjä sotilaallisia kykyjä nimetään operatiivisten suunnitelmien tueksi. ”Näin on paljon enemmän luottamusta siihen, että ne [suunnitelmat] voidaan toteuttaa”, Lawrence sanoo.
Madridissa julkistetussa uudessa Naton joukkorakenteessa jopa 300 000 sotilaan visioitiin olevan tulevaisuudessa nopean toiminnan valmiudessa aiemman noin 40 000:n sijaan. 800 000 sotilaan pitäisi olla hieman pidemmällä aikavälillä käytettävissä. Madridissa kerrotut luvut yllättivät monet suuruudellaan. Mallin realistisuutta epäiltiin. Tutkija Monaghan odottaa, että Vilnassa kuultaisiin, kuinka paljon joukkoja maat ovat jo osoittaneet rakenteisiin. Jollei Nato kerro 300 000:ta sotilaasta niin vaikkapa jonkinlaisesta alusta, kuten sadastatuhannesta sotilaasta. Myös Suomi ilmoittaa joukkoja uuteen rakenteeseen.
Vilnassa määrä siunata myös uusi puolustusmäärärahojen tavoite Nato-maille. Nykyinen tavoite on vuodelta 2014. Sen mukaan maiden olisi sijoitettava puolustukseensa kaksi prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2024 mennessä. Pitkin kevättä osassa jäsenmaista, erityisesti idässä, on ollut toiveita siitä, että tavoitetta nostettaisiin, vaikkapa 2,5 prosenttiin. Nykyiseenkin tavoitteeseen ylsi viime vuonna kuitenkin vain seitsemän maata. Tavoitteen nosto tuskin on siis realistista. Vilnan kokouksen alla odotuksena onkin ollut uusi muotoilu, jossa kaksi prosenttia ei olisi tavoitetaso vaan minimi ja lähtötaso.
Naton ydinasepelote on vahvasti Yhdysvalloista riippuvainen, ja ydinaseiden käyttöön
liittyvä organisaatio on rakennettu limittäiseksi Yhdysvaltojen ydinasepelotteen
kanssa. Myös Iso-Britannian muodollisesti itsenäinen ydinasepelote on kytketty tiivein
järjestelyin osaksi Naton ja tätä kautta Yhdysvaltojen ydinasepelotetta. Vaikka Ranska
on korostanut ydinasepelotteensa eurooppalaista ulottuvuutta, se ei ole antanut sito-
via takeita puolustaa liittolaisiaan juuri ydinaseilla. Ranskan ydinaseharjoitukset ovat
lisäksi luonteeltaan kansallisia, eikä niiden tukena ole Naton organisaatiota tai ydin-
asesuunnittelutyötä.
Naton ydinasepelote perustuu kudelmaan limittäisiä ja päällekkäisiä järjestelyjä, joi-
den tarkoituksena on vahvistaa pelotteen uskottavuutta kaikissa tilanteissa sekä osal-
listaa ja sitouttaa jäsenmaat yhteiseen pelotteeseen ja puolustukseen. Niinpä Yhdys-
valtojen kansallisessa päätösvallassa oleva ydinasepelote ja Naton konsensuspäätök-
siin perustuva ydinasejako-ohjelma eivät ole ristiriitaisia järjestelyjä. Ydinasepelotteen
perimmäinen tarkoitus on ehkäistä aggressiota vastustajien päätöksentekoon perustu-
viin laskelmiin vaikuttamalla. Nykyisten järjestelyjen vuoksi mahdollinen hyökkääjä
joutuu ottamaan huomioon sekä mahdollisuuden liittokunnan konsensuspäätökseen
perustuvasta ydinaseiden käytöstä että Yhdysvaltojen kansallisesta päätöksestä käyt-
tää ydinaseita tilanteissa, joissa Nato ei saavutakaan konsensusta.
Myös valtaosa Naton ydinasesuorituskyvyistä on suoraan Yhdysvaltojen komennossa.
Jako Eurooppaan sijoitettuihin niin sanottuihin taktisiin ja Yhdysvaltoihin sijoitettuihin
niin sanottuihin strategisiin ydinaseisiin ei ole ydinaseiden käyttöperiaatteiden ja käy-
tön vaikutuksen kannalta merkityksellinen. Monia Yhdysvaltojen strategisia ydinaseita
voidaan käyttää samassa roolissa Euroopan puolustamiseen kuin eteentyönnettyjä
taktisia ydinaseita. Näitä asejärjestelmiä ovat esimerkiksi matalatehoiset sukellusve-
nesijoitteiset ydinaseet ja strategiset pommikoneet, erityisesti 2020-luvun lopulta al-
kaen käyttöön otettava B-21 Raider -häivepommikone.
Vaikka eteentyönnettyjen ydinaseiden sotilaallinen merkitys kasvaa B61-ydinpommin
ja sen kantolaitteen modernisaatio-ohjelman myötä, ennen kaikkea niiden merkitys on
poliittinen. Eteentyönnetyt ydinaseet, ydinasejako-ohjelma ja ydinasesuunnitteluryhmä
sitovat eurooppalaiset Nato-maat ja Yhdysvallat yhteiseen pelotteeseen, ja antavat
ydinaseettomille maille sananvaltaa siitä, miten niitä lopulta puolustetaan. Koska Na-
ton ydinasesuunnitteluryhmän päätökset perustuvat konsensuspäätöksiin, nopeat ja
radikaalit muutokset ydinasevoimien kokoon ja koostumukseen ovat kuitenkin epäto-
dennäköisiä.
Suomi päätyy tavalla tai toisella ottamaan kantaa Naton ydinasepelotepolitiikkaan.
Nato mahdollistaa jäsenmaan osallistumisen ydinasepelotteen suunnitteluun ydinase-
suunnitteluryhmässä ja ydinaseoperaatioiden harjoitteluun SNOWCAT-ohjelman sota-
harjoituksissa, mutta velvollisuuksia jäsenmaiden osallistumiselle ei ole. Ainoa maa,
joka ei osallistu Naton ydinasesuunnitteluryhmään on Ranska, jonka pois jättäytymi-
sen syynä on maan oma ydinasepelote.