Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä pohtinut erilaisia ulostuloja natomaista joissa kenraalit ja asiantuntija varoittavat ja käskevät varautumaan Naton ja Venäjän väliseen kriisiin lähitulevaisuudessa. Suomessa tuollaista ei ole juurikaan kuullut, ei ainakaan sotilailta. Onko tilanne tieto tosiaan näin eri "rajalla" kuin "sisämaassa"? Toki Baltian maat varoittelevat myös kokoajan. Monessa mielessä kyse lienee sisäpolitiikasta ja puolustusmäärärahoista mutta pitäisikö Suomessakin aidosti puhua Venäjä riskistä ja puolustusmäärärahojen "pysyvästä" nostosta?

Nyt on ollut puhetta, että tavoiteltaisiin ja täytettäisiin Naton minimi eli tuo 2% mutta onko se pienelle rajamaalle oikeasti riittävä taso? Varsinkin kun täälläkin "tiedetään" puolustusvoimien todellinen materiaalinen sekä koulutuksellinen tilanne. Eli puutteita ja tarpeita olisi ja Ukraina lienee tuonut esiin, että puutteita on aika paljon vaikka lisärahoitusta onkin tullut. Perinteinen sodankäynti voi ja elää hyvin. Venäjä ei ole menettänyt kykyään käyttää massamaista tulta tai ihmisaaltoja. Tappionsietokyky on siellä kova eikä näköpiirisissä ole että tuo muuttuisi myöskään tulevaisuudessa.
 
^ Selvää näyttäisi olevan, että PV ainakin suhtautuu tilanteeseen kuoleman vakavasti, kuten heidän tietysti täytyykin. Tyhjillä varastoilla ei sotia käydä, eikä edes pelotteita ja pidäkkeitä rakenneta. Meidän kaksi prosenttia sisältää verrokkimaita enemmän kalustohankintoja, koska palkkakulut asevelvollisuusarmeijassamme pienemmät.

Pysyvä korotus mielestäni paikallaan, nyt kun ilma- ja merivoimat ollaan saamassa pykälään, niin nyt vihdoin se oikea "maavoimien vuosikymmen" käyntiin. Kalliita hankkeita riittää.
 
Tässä pohtinut erilaisia ulostuloja natomaista joissa kenraalit ja asiantuntija varoittavat ja käskevät varautumaan Naton ja Venäjän väliseen kriisiin lähitulevaisuudessa. Suomessa tuollaista ei ole juurikaan kuullut, ei ainakaan sotilailta. Onko tilanne tieto tosiaan näin eri "rajalla" kuin "sisämaassa"? Toki Baltian maat varoittelevat myös kokoajan. Monessa mielessä kyse lienee sisäpolitiikasta ja puolustusmäärärahoista mutta pitäisikö Suomessakin aidosti puhua Venäjä riskistä ja puolustusmäärärahojen "pysyvästä" nostosta?

Nyt on ollut puhetta, että tavoiteltaisiin ja täytettäisiin Naton minimi eli tuo 2% mutta onko se pienelle rajamaalle oikeasti riittävä taso? Varsinkin kun täälläkin "tiedetään" puolustusvoimien todellinen materiaalinen sekä koulutuksellinen tilanne. Eli puutteita ja tarpeita olisi ja Ukraina lienee tuonut esiin, että puutteita on aika paljon vaikka lisärahoitusta onkin tullut. Perinteinen sodankäynti voi ja elää hyvin. Venäjä ei ole menettänyt kykyään käyttää massamaista tulta tai ihmisaaltoja. Tappionsietokyky on siellä kova eikä näköpiirisissä ole että tuo muuttuisi myöskään tulevaisuudessa.
Täällä vain toimitaan eri tavalla. Meillä ei PV hae resursseja julkisuuden kautta mutta on niitä kuitenkin ( suhteessa vakikntuneeseen tasoon ) hyvin saanut. Strategiset hankkeet on aikanaan viritetty taustalla kuten myös Marinin hallituksen varastojen täydennyksiin antamat miljardit.

Julkinen huutelu luo myös mielikuvan siitä että homma ei ole hanskassa. Meiltä on lähtenyt erilaista viestiä. Erittäin hyvä niin.
 
Täällä vain toimitaan eri tavalla. Meillä ei PV hae resursseja julkisuuden kautta mutta on niitä kuitenkin ( suhteessa vakikntuneeseen tasoon ) hyvin saanut. Strategiset hankkeet on aikanaan viritetty taustalla kuten myös Marinin hallituksen varastojen täydennyksiin antamat miljardit.

Julkinen huutelu luo myös mielikuvan siitä että homma ei ole hanskassa. Meiltä on lähtenyt erilaista viestiä. Erittäin hyvä niin.
Jos tavoitteet täyttyy niillä keinoilla mitä on niin ei siinä mitään mutta nyt ollaan puhuttu kuitenkin näkyvistä hankinnoista ammuksista, ilma- ja panssaritorjunta järjestelmistä. Jonkin verran logistiikasta ja viestinnästä. Vähemmän siitä taistelijan henkilökohtaisesta varustuksesta jossa niitä puutteita on myöskin aivan varmasti koska niitä on ollut myös aikoinaan. Ukrainassakin sotivat niin kirjavassa varustuksessa, että jotta omat tunnistaa vihollisesta on pakko käyttää näkyviä teippejä. Suomen maasto on vielä peitteisempää suurimmalta osin.
 
PV:n valitsema"vähemmän on enemmän"- viestintästrategia on hyvä. Välillä tosin on hyvä muistuttaa rivikansalaisia hereillä ollaan- viesteillä kuten Heiskanen teki. PV ei kalastele tykkäyksiä tuuttaamalla viestialustoilla tapahtumista ja tapahtumatta jäämisistä useista eri syistä. Erillisoperaation alkamisen jälkeen on tapahtunut paljon asioita joista uutisointi olisi voinut/ voisi tuoda lisää rahaa ja näkyvyyttä PV:lle mutta samalla luoda epävakautta yhteiskuntaamme. Antaa valveutuneitten kansalaisten ja poliitikkojen piestä suutansa, PV hoitaa hommansa uhoamatta.
 
PV:n valitsema"vähemmän on enemmän"- viestintästrategia on hyvä. Välillä tosin on hyvä muistuttaa rivikansalaisia hereillä ollaan- viesteillä kuten Heiskanen teki. PV ei kalastele tykkäyksiä tuuttaamalla viestialustoilla tapahtumista ja tapahtumatta jäämisistä useista eri syistä. Erillisoperaation alkamisen jälkeen on tapahtunut paljon asioita joista uutisointi olisi voinut/ voisi tuoda lisää rahaa ja näkyvyyttä PV:lle mutta samalla luoda epävakautta yhteiskuntaamme. Antaa valveutuneitten kansalaisten ja poliitikkojen piestä suutansa, PV hoitaa hommansa uhoamatta.
On se näinkin, mutta toisaalta se poliitikkojen mainostama Uskottava Itsenäinen Puolustus oli koko ajan leikkausten kohteena, ja kuten nyt opimme, varastot puolityhjinä. Avoimuus heikkeni nyt siinäkin, että ETYJ:in alaista Vienna-dokumenttia ei nyt julkaistu, toisin kuin aiemmin. Siitähän veronmaksaja pystyi seuraamaan kalustokehitystä omin silmin,
 
Jos tavoitteet täyttyy niillä keinoilla mitä on niin ei siinä mitään mutta nyt ollaan puhuttu kuitenkin näkyvistä hankinnoista ammuksista, ilma- ja panssaritorjunta järjestelmistä. Jonkin verran logistiikasta ja viestinnästä. Vähemmän siitä taistelijan henkilökohtaisesta varustuksesta jossa niitä puutteita on myöskin aivan varmasti koska niitä on ollut myös aikoinaan. Ukrainassakin sotivat niin kirjavassa varustuksessa, että jotta omat tunnistaa vihollisesta on pakko käyttää näkyviä teippejä. Suomen maasto on vielä peitteisempää suurimmalta osin.
Nythän on tilattu iso kasa komposiittikypäriä ja suojaliivejä jotka ovat kai juuri sitä taistelijan henkilökohtaista varustusta joka on vuosien varrella jäänyt hankkimatta? On myös käynnistelty Rk:n korvaamista. Jos katsotaan reservin rivivahvuutta ja sen päälle tarvittaessa perustettavia joukkoja niin sellaista tilannetta ei varmasti ikinä tule että kaikilla olisi sama varustus.

Maastokuvioita ei kai kuitenkaan ole jatkossakaan käytössä kuin kolme erilaista joten ei porukka sekalaisista kamoista huolimatta kovin kirjavaa ole. Huonosti tunnistettavia kyllä ja silloin se teippi voi olla hyvä idea jotta tulee ammuttua ainakin enimmäkseen vihulaisia.
 
On se näinkin, mutta toisaalta se poliitikkojen mainostama Uskottava Itsenäinen Puolustus oli koko ajan leikkausten kohteena, ja kuten nyt opimme, varastot puolityhjinä. Avoimuus heikkeni nyt siinäkin, että ETYJ:in alaista Vienna-dokumenttia ei nyt julkaistu, toisin kuin aiemmin. Siitähän veronmaksaja pystyi seuraamaan kalustokehitystä omin silmin,
Meni se kuitenkin tarvitseville eli mm. Venäjälle. Laskujen maksajalle nuo jutut eivät kuulu.

Toivottavasti lipetit edes laadittiin pikkujouluissa niin eivät ole liian informatiivisia.
 
Ei tässä kukaan uhoamista ole kaivannut vaan realistista tilannekuvaa sen suhteen millainen riski naapuri maallemme on ja mitä siihen uhkaan reagoimisen tulee tarkoittaa. Tämä asiantuntija organisaationa PV:n tehtävä tuoda ulos eikä sen pidä olla sen enempää poliitikkojen kuin kansalaisten arvailujen varassa. Salailun kulttuuri on lisääntynyt ja se tulee lisääntymään ja meillä ei ole kuin PV:n oma näkemys tällä hetkellä siitä, että varautumisen taso on hyvä tai riittävät. Onko näin todellisuudessa? Heiskasen ulostulo oli hyvä ja kertoi ehkä enemmän kuin mikään muu ulostulo pitkään aikaan. Se ei poista kuitenkaan sitä, että meillä on tiettyjä järjestelmiä liian vähän, meillä on vähän turhan ohut rauhanajan organisaatio siihen nähden, että meillä agressiivinen naapuri. Liikekannallepanojärjestelmää ei ole mm. koeponnistettu ja se pitäisi jossain mittakaavassa ehdottomasti tehdä. Meillä on varautuminen ollut hyvää monessa mielessä mutta kyllä tässä vuosien saatossa on niitä puutteita aika paljon ja monessa paikassa tullut vastaan.

Nato on hyvä apuri mutta kyllä meidän pitää oma tonttimme hoitaa. Edelleenkin peräänkuulutan tuota tilannearviota joka tuntuu suomessa olevan erilainen ainakin ulostulojen perusteella kautta viranomaiskentä suhteessa siihen mitä se on muissa pohjoismaissa ja JEF maissa esimerkiksi.
 
Ei tässä kukaan uhoamista ole kaivannut vaan realistista tilannekuvaa sen suhteen millainen riski naapuri maallemme on ja mitä siihen uhkaan reagoimisen tulee tarkoittaa. Tämä asiantuntija organisaationa PV:n tehtävä tuoda ulos eikä sen pidä olla sen enempää poliitikkojen kuin kansalaisten arvailujen varassa. Salailun kulttuuri on lisääntynyt ja se tulee lisääntymään ja meillä ei ole kuin PV:n oma näkemys tällä hetkellä siitä, että varautumisen taso on hyvä tai riittävät. Onko näin todellisuudessa? Heiskasen ulostulo oli hyvä ja kertoi ehkä enemmän kuin mikään muu ulostulo pitkään aikaan. Se ei poista kuitenkaan sitä, että meillä on tiettyjä järjestelmiä liian vähän, meillä on vähän turhan ohut rauhanajan organisaatio siihen nähden, että meillä agressiivinen naapuri. Liikekannallepanojärjestelmää ei ole mm. koeponnistettu ja se pitäisi jossain mittakaavassa ehdottomasti tehdä. Meillä on varautuminen ollut hyvää monessa mielessä mutta kyllä tässä vuosien saatossa on niitä puutteita aika paljon ja monessa paikassa tullut vastaan.

Nato on hyvä apuri mutta kyllä meidän pitää oma tonttimme hoitaa. Edelleenkin peräänkuulutan tuota tilannearviota joka tuntuu suomessa olevan erilainen ainakin ulostulojen perusteella kautta viranomaiskentä suhteessa siihen mitä se on muissa pohjoismaissa ja JEF maissa esimerkiksi.
Ei esimerkiksi HX-hanke olisi edennyt niin jouheasti jos tilannearvio olisi meillä kovin erilainen. Eikä varastojen ja varustuksen täydentäminen isolla rahalla. Eikä etenkään NATO-jäsenyys olisi saanut laajaa kannatusta aina Vasemmistoliittoa myöten. Ei mieli ole muuttunut muuten vaan. Riskit on tunnistettu ja niihin on asianmukaisesti reagoitu. Samaa jatkumoa on myös maavoimien valmiuden parantaminen kymmenen vuotta sitten.
 
Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa maanpuolustus hyvällä tolalla verrattuna muuhun Eurooppaan. Keski-Euroopan maissa maanpuolustustahto on pohjamudissa ja on tuudittauduttu siihen, ettei sotia tule koskaan eikä aseita tarvita. Ihmiset siellä tarvitsevat herätyksen, eli 'Hei, nyt voi oikeasti tulla rähinä ja meidän täytyis tehdä jotain'. Ei voida laskea pelkästään USAn varaan kaikessa.

Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja isolla osalla kansasta on sotilaskoulutus ja meillä löytyy vahvuutta aseistaa nykyinen sodanajan joukko. Ei ole kyse mistään salailun kulttuurista tai mistään muustakaan, vaan siitä ettei loppueurooppa ole tilanteen tasalla samalla tavalla kuin suomalaiset ovat. Riittävä sotilaallinen vahvuus kyllä pitää ryssän loitolla.
 
Nyt on ollut puhetta, että tavoiteltaisiin ja täytettäisiin Naton minimi eli tuo 2% mutta onko se pienelle rajamaalle oikeasti riittävä taso?
On jos tulevaisuudessakin saadaan erilisrahoitusta suuriin hankintoihin kuten suuri määrä panssariajoneuvoja tai niitä 122mm tukkien korvaajia yms kallista raskasta kalustoa tst panssareita ja telatykistöä.
2% riittää toimintaan ja pieniin sekä täydennys hankintoihin
 
Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa maanpuolustus hyvällä tolalla verrattuna muuhun Eurooppaan. Keski-Euroopan maissa maanpuolustustahto on pohjamudissa ja on tuudittauduttu siihen, ettei sotia tule koskaan eikä aseita tarvita. Ihmiset siellä tarvitsevat herätyksen, eli 'Hei, nyt voi oikeasti tulla rähinä ja meidän täytyis tehdä jotain'. Ei voida laskea pelkästään USAn varaan kaikessa.

Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja isolla osalla kansasta on sotilaskoulutus ja meillä löytyy vahvuutta aseistaa nykyinen sodanajan joukko. Ei ole kyse mistään salailun kulttuurista tai mistään muustakaan, vaan siitä ettei loppueurooppa ole tilanteen tasalla samalla tavalla kuin suomalaiset ovat. Riittävä sotilaallinen vahvuus kyllä pitää ryssän loitolla.
Maissa joissa puolustus on ajettu alas eikä esiinny edes kummoista maanpuolustustahtoa on sotilailla kyinen kaski kynnettävänä ennen kuin rahoitus on saatu ja ihmiset värvätty sekä kalusto hankittu. Koko kööri pitäisi vielä kouliakin. Vuosikymmen vilahtaa hetkessä tuossa hommassa.
 
Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa maanpuolustus hyvällä tolalla verrattuna muuhun Eurooppaan. Keski-Euroopan maissa maanpuolustustahto on pohjamudissa ja on tuudittauduttu siihen, ettei sotia tule koskaan eikä aseita tarvita. Ihmiset siellä tarvitsevat herätyksen, eli 'Hei, nyt voi oikeasti tulla rähinä ja meidän täytyis tehdä jotain'. Ei voida laskea pelkästään USAn varaan kaikessa.

Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja isolla osalla kansasta on sotilaskoulutus ja meillä löytyy vahvuutta aseistaa nykyinen sodanajan joukko. Ei ole kyse mistään salailun kulttuurista tai mistään muustakaan, vaan siitä ettei loppueurooppa ole tilanteen tasalla samalla tavalla kuin suomalaiset ovat. Riittävä sotilaallinen vahvuus kyllä pitää ryssän loitolla.
Tämä.

Se on ihan eri lähtökohta viestinnän tarpeille jossakin Saksassa, jossa esim. ilmavoimien melkein 150 Typhoonista lentoon on ollut saatavilla joku tusinan verran, millä ehkä kattaa just ja just tunnistuslentojen tarpeen vs. Suomi, jonka yli 60:sta Hornetista on tietyissä tilanteissa saatu jopa yli 80 prosenttia pidetty harjoitustilanteissa käytettävissä olevaan kuntoon. Ja muistaakseni sama alennustila ollut Saksassa maavoimilla panssarikaluston suhteen.

Meillä on tilanne sen verta parempi, ettei PV:llä ole nyt mitään yht'äkkistä tarvetta herätellä kansaa (ja vaikuttaa sisäpoliittisesti fiskaaliseen politiikkaan puolustusmenojen suhteen) kuin näissä useissa maissa (pl. Baltia, jossa vaikka kuinka tikissä puolustus olisi, niiden maiden väkiluvulla ja pienellä taloudella lopputulos on kuitenkin rajattu) kuten Saksa, Keski-Euroopan maat jne... , joissa puolustusasiat on ollut pitkään rahanjaossa jo n. 30 v EVVK-tasolla.
 
Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa maanpuolustus hyvällä tolalla verrattuna muuhun Eurooppaan. Keski-Euroopan maissa maanpuolustustahto on pohjamudissa ja on tuudittauduttu siihen, ettei sotia tule koskaan eikä aseita tarvita. Ihmiset siellä tarvitsevat herätyksen, eli 'Hei, nyt voi oikeasti tulla rähinä ja meidän täytyis tehdä jotain'. Ei voida laskea pelkästään USAn varaan kaikessa.

Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja isolla osalla kansasta on sotilaskoulutus ja meillä löytyy vahvuutta aseistaa nykyinen sodanajan joukko. Ei ole kyse mistään salailun kulttuurista tai mistään muustakaan, vaan siitä ettei loppueurooppa ole tilanteen tasalla samalla tavalla kuin suomalaiset ovat. Riittävä sotilaallinen vahvuus kyllä pitää ryssän loitolla.
Meillä on paremmin asiat kuin monella muulla mutta ei täälläkään voida sanoa, että asiat olisi niin hyvin kuin ne pitäisi olla. On täälläkin puolustuksesta leikattu jostain käsittämättömästä syystä. Ihmiset edelleenkin laittavat puolustusta ja sote palveluita vastaan vaikka nämä ovat tyystin eri portaalla. Puolustus on se perusta jonka päälle nämä sotet rakennetaan. Ei kilpailija. Ilman perustuksia ei olisi sitä sotekaan. Meillä ei ole sitä onnea naapureiden kanssa etteikö tuo tuolta lähtisi koettamaan jos heikkoutta näkee. Jollain ruotsilla yms. on helppo pistää sotet 1. prioriteetiksi kun istuvat vahvan selän takana. Itse asiassa Suomi on hyvin pitkällä EU:n sotilaallinen perusta siinä samalla, samalla tavalla mitä Puola joka investoi puolustukseensa huomattavasti enemmän.
 
Tämä.

Se on ihan eri lähtökohta viestinnän tarpeille jossakin Saksassa, jossa esim. ilmavoimien melkein 150 Typhoonista lentoon on ollut saatavilla joku tusinan verran, millä ehkä kattaa just ja just tunnistuslentojen tarpeen vs. Suomi, jonka yli 60:sta Hornetista on tietyissä tilanteissa saatu jopa yli 80 prosenttia pidetty harjoitustilanteissa käytettävissä olevaan kuntoon. Ja muistaakseni sama alennustila ollut Saksassa maavoimilla panssarikaluston suhteen.

Meillä on tilanne sen verta parempi, ettei PV:llä ole nyt mitään yht'äkkistä tarvetta herätellä kansaa (ja vaikuttaa sisäpoliittisesti fiskaaliseen politiikkaan puolustusmenojen suhteen) kuin näissä useissa maissa (pl. Baltia, jossa vaikka kuinka tikissä puolustus olisi, niiden maiden väkiluvulla ja pienellä taloudella lopputulos on kuitenkin rajattu) kuten Saksa, Keski-Euroopan maat jne... , joissa puolustusasiat on ollut pitkään rahanjaossa jo n. 30 v EVVK-tasolla.
Tätä juuri myös kirjoitin, että varmasti myös sisäpoliittisilla seikoilla on vaikutusta tuohon julkituloon ja tilannearvioon.
 
realistista tilannekuvaa sen suhteen millainen riski naapuri maallemme on ja mitä siihen uhkaan reagoimisen tulee tarkoittaa. PV:n oma näkemys tällä hetkellä siitä, että varautumisen taso on hyvä tai riittävät. Onko näin todellisuudessa?

Tässä pitää ottaa huomioon myös se, että Suomessa maanpuolustus hyvällä tolalla verrattuna muuhun Eurooppaan.
Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja isolla osalla kansasta on sotilaskoulutus ja meillä löytyy vahvuutta aseistaa nykyinen sodanajan joukko.


Lisäksi on huomioitava, että kansalaisten varautuminen reserviläisinäkin on oikein hyvällä tasolla.
Kaikki aseistus ei ole PV:n inventaariossa vaan sitä on kansalaisten asekaapeissa.
Buchan tapaisten kyläteurastusten mahdollisuus on arvioni mukaan pienempi, koska kansalaiset voivat itsekin suojata kotikyläänsä niillä voimilla jotka eivät ole armeijassa.

Itselleni on tärkeää se, että poliisi on suhtaunut kansalaisten asehankintoihin positiivisesti näinä aikoina.
Tälle asialle jossain kohdin hieman hymähdeltiin täälläkin. Mutta kyllä asiaa vaan kannattaa katsoa siltä kannalta että suomalainen kylän mies ei ilman taistelua antaudu.

.
 
Noista jakovarusteista ja teippilöistä sen verran että kyllähän täällä teippailemaan joudutaan jos ja jahka paska iskee tuulettimeen. Mutta nyt uskoisin että on mitä teipata, Naton myötä. Todellisessa kriisitilanteessa ulkomaalaisten joukkojen saapuminen olisi vitun hidasta mutta vastaavasti materiaalia alkaisi tulla kohtuullisen nopeasti. Alun käskytyserillä lienisi ns. kantasuomalaiset maastopuvut ja tykötarpeet mutta tietyn pisteen jälkeen saattaisi alkaa PERK:in majurin silmät punoittamaan pelkästä värikirjosta kun "kuuskekkonen" kohtaa Hollannin väriläiskät ja ties mitkä. Täytyykin ottaa selvää onko värilliset teipit jo jakolistoilla...
 
On se näinkin, mutta toisaalta se poliitikkojen mainostama Uskottava Itsenäinen Puolustus oli koko ajan leikkausten kohteena, ja kuten nyt opimme, varastot puolityhjinä. Avoimuus heikkeni nyt siinäkin, että ETYJ:in alaista Vienna-dokumenttia ei nyt julkaistu, toisin kuin aiemmin. Siitähän veronmaksaja pystyi seuraamaan kalustokehitystä omin silmin,

Käsittääkseni läpi kylmän sodan vuosien yksi akilleenkantapää itse kaluston määrän lisäksi oli vähäiset tarvikevarastot. Hämärä muistikuva, että ainakin Lauri Sutela ja Jaakko Valtanen tästä poliitikkoja valistivat.
 
Noista jakovarusteista ja teippilöistä sen verran että kyllähän täällä teippailemaan joudutaan jos ja jahka paska iskee tuulettimeen. Mutta nyt uskoisin että on mitä teipata, Naton myötä. Todellisessa kriisitilanteessa ulkomaalaisten joukkojen saapuminen olisi vitun hidasta mutta vastaavasti materiaalia alkaisi tulla kohtuullisen nopeasti. Alun käskytyserillä lienisi ns. kantasuomalaiset maastopuvut ja tykötarpeet mutta tietyn pisteen jälkeen saattaisi alkaa PERK:in majurin silmät punoittamaan pelkästä värikirjosta kun "kuuskekkonen" kohtaa Hollannin väriläiskät ja ties mitkä. Täytyykin ottaa selvää onko värilliset teipit jo jakolistoilla...
Myös albanialainen maastopuku voisi olla mukava väriläiskä:
1706711553173.png
 
Back
Top