Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Iltalehden mukaan Suomi haluaa Norfolkin alle myös siksi, että Trump voi hyvinkin olla seuraava POTUS.



Kun Suomesta oli tullut huhtikuussa 2023 Naton jäsen, valtionjohto asetti tavoitteeksi, että Suomi pääsisi Naton uudessa komentorakenteessa Yhdysvaltain Norfolkissa sijaitsevan päämajan alaisuuteen.

Yksi peruste tavoitteelle oli, että suora sotilaallinen komentoside Yhdysvalloista Suomeen turvaisi suomalaisten aseman suhteessa Venäjään, vaikka Trump palaisi Valkoiseen taloon ja kyseenalaistaisi Naton merkityksen.

Tätä motiivia Suomen valtionjohto ei ole paljastanut julkisuudessa.
 
Tämä voi olla oikeansuuntainen arvio, kun oli jo aiempi Hautalan pyrky Trumpin pakeille 2023.
Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Mikko Hautala on yksi eurooppalaisista diplomaateista, joka on pyrkinyt Donald Trumpin puheille.

Asiasta kertovan New York Timesin mukaan Hautala on halunnut vakuuttaa Trumpin siitä, että Suomi on arvokas jäsen puolustusliitto Natolle. NYT:n tiedot perustuvat kahteen lähteeseen.

Hautalan halukkuus päästä Trumpin pakeille liittyy lisääntyviin huoliin siitä, että Trump saattaa voittaa Yhdysvaltain seuraavat presidentinvaalit. Yhdysvalloissa äänestetään presidentistä marraskuussa 2024.

Moni on huolissaan Trumpin voiton seurauksista, kuten Naton komentajana vuosina 2009–2013 toiminut amiraali James Stavridis huomauttaa NYT:lle.

– Euroopassa on suuri pelko, että Trumpin toinen virkakausi johtaisi Yhdysvaltain vetäytymiseen Natosta, hän kommentoi.
Onhan se jonkinlainen lisävakuutus Suomelle jos Norfolk-kokonaisuus nähdään GIUK-gapin ja ehkä SSBN-pelotteen lukkona, jolloin ajatuksena Natonkin karistamisen jälkeen jäisi vanhempi koeteltu tarve jatkaa toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä Nato-esikunnasta...

Pitäisikö sen sijoittamisessa pohtia myös riskejä ympäristölle? Vähän kuin SHAPE, joka sijoitettiin Belgian syrjänurkille toivotun Brysselin sijaan, koska se olisi (ollut) liian merkittävä kohde ja pommi-imuri sotatilanteessa.

Hämeenlinna tai Mikkeli olisi tässä suhteessa edullinen valinta suhteessa Helsinkiin tai Tampereeseen. Hämeenlinna etenkin, koska sinne voi pendelöidä sekä Tampereen että Helsingin suunnasta.
 
Siitä Nato-esikunnasta...

Pitäisikö sen sijoittamisessa pohtia myös riskejä ympäristölle? Vähän kuin SHAPE, joka sijoitettiin Belgian syrjänurkille toivotun Brysselin sijaan, koska se olisi (ollut) liian merkittävä kohde ja pommi-imuri sotatilanteessa.

Hämeenlinna tai Mikkeli olisi tässä suhteessa edullinen valinta suhteessa Helsinkiin tai Tampereeseen. Hämeenlinna etenkin, koska sinne voi pendelöidä sekä Tampereen että Helsingin suunnasta.
Mie ottasin huomioon myös ilmatorjunnan järjestämisen. Samalla vaivalla suojata useampi kohde, sitä ajattelin Jyväskylän kohdalla, tuleva uusi ammustehdas ja esikunta saataisiin saman ilmatorjunnan piiriin.
Onhan niitä samanlaisia paikkoja kyllä muuallakin.
 
Tiedä sitten. Jyväskylässä on varuskunta ja jos normaalilennoilla tulisi joskus muualta väkeä niin olisi paremmin saavutettavissa kuin Mikkeli. Ja onko synergiaa kun olisi Suomen ilmavoimien esikunta siellä. Vai halutaanko juuri että esikunnat olisi jostain syystä eripaikoissa. Hämeenlinnakin voisi kuulostaa hyvältä. Ja toki jos se nyt Tampereelle tulisi niin oisko kuitenkin sivummalla jossain Satakunnan lennoston liepeillä tai Aitovuoressa..
 
Maksumuurin takana. Onkohan tässä mitään uutta? Muuta, kuin että nyt tämä aletaan uskaltaa sanoa avoimesti ääneen: Naton ulkopuolella olemisessa ei ollut mitään järkeä eikä tolkkua.

 
Oma veikkaus on Turku, missä jo nyt Merivoimien esikunta. Löytyy lentokenttä ja satama, juna- ja tieyhteydet. Lähellä Ruotsia, kaukana itärajasta. Vieressä Rannikkolaivasto ja suht lähellä pääkaupunkiseutu, Satakunnan lennosto, Rannikkoprikaati, Panssariprikaati ja Porin prikaati. Yliopistotason koulutusta ja riittävän iso kaupunki muuhunkin perhe-elämään.
 
Viimeksi muokattu:
Maksumuurin takana. Onkohan tässä mitään uutta? Muuta, kuin että nyt tämä aletaan uskaltaa sanoa avoimesti ääneen: Naton ulkopuolella olemisessa ei ollut mitään järkeä eikä tolkkua.

839306dd35d45deffa8ada2879a62f7f9411e4c08d9f6ef7ba7d7b4a7fd69087.jpg



UUTISET

Muuttunut Venäjä-linja​

Julkisesti on puhuttu vain vähän siitä, että nykyisin ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa johtavat Alexander Stubb, Elina Valtonen ja Antti Häkkänen pitivät Sauli Niinistön politiikkaa vaarallisena uhkapelinä, kirjoittaa Iltalehden politiikan toimittaja Lauri Nurmi analyysissä.
Tekijän kuva

Lauri Nurmi
perjantai 28.6.2024 klo 6:00
Suomi julkisti ennen juhannusta uuden ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon.
Valtionjohto varoittaa suomalaisia Venäjän iskuista ja Venäjän suoran sotilaallisen hyökkäyksen mahdollisuudesta.
Uhka-arviot löytyvät tekstin kappaleesta, jossa nimenomaan arvioidaan Venäjää.
– Sotilaalliseen voimankäyttöön tai sillä uhkaamiseen Suomea vastaan on varauduttava, selonteossa arvioidaan.
On korkea riski, että venäläiset tekevät erilaisia sabotaaseja ja tuhotöitä Suomea vastaan.
– Venäjän vihamieliset hybridi- ja sabotaasitoimet ovat ulottuneet laajasti Eurooppaan. Suomeen kohdistuva hybridivaikuttaminen erityisesti Venäjän toimesta on kasvanut merkittävästi. Suomen itärajalla alkanut välineellistetyn maahantulon tilanne on esimerkki hybridihyökkäyksestä, valtionjohto painottaa selonteossa.
LUE MYÖS
Valtionjohto varoittaa Venäjän iskuista

Välitöntä sotilaallista uhkaa ei ole, mutta sen ei pidä antaa tuudittaa suomalaisia Ruususen uneen.
Jos valtionjohto antaisi asevoimilleen välittömän valmiusvaatimuksen, sotilaallisen suorituskyvyn pitäisi olla käytettävissä samana päivänä – tai jos se ei sitä olisi, se rakennettaisiin sellaiseksi.
Selonteossa näkyvät vahvoina uuden tasavallan presidentin Alexander Stubbin ulko- ja turvallisuuspoliittiset painotukset, vaikka virallisesti kyse on hallituksen linjapaperista.
Vertailu edelliseen selontekoon paljastaa, kuinka hurjasti Suomen Venäjä-linja on muuttunut.
Kun edellinen ulkopolitiikan linja määriteltiin selonteossa lokakuussa 2020, Suomea johtivat pääministerinä Sanna Marin (sd) ja tasavallan presidenttinä Sauli Niinistö.
Silloin ulkopolitiikan oppina oli kunniassa vakauspolitiikka, johon ei sopinut ajatus Nato-jäsenyyden hakemisesta.

7a072bf68cdefa0c13bebbec35f68b2cbc2c52b3c2469694cf19fde87a3060f3.jpg
7a072bf68cdefa0c13bebbec35f68b2cbc2c52b3c2469694cf19fde87a3060f3.jpg

Tasavallan presidentti Alexander Stubb vieraili Lapissa Kevon tutkimusasemalla ja seurasi samalla presidentti Urho Kekkosen jälkiä. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Stubb on viitoittanut Suomelle uutta suuntaa. LAURI NURMI
Valtionjohdon ajattelu kulki siten, että Suomen Nato-jäsenyys ärsyttäisi Venäjää ja horjuttaisi siten Itämeren alueen kuviteltua vakautta.
– Toimiva naapuruussuhde Venäjän kanssa on Suomelle tärkeä, selonteossa painotettiin syksyllä 2020.
Selonteossa tähdennettiin, että Suomen valtionjohdon, poliitikkojen, virkakunnan ja yritysten piti turvata tiiviit suhteet Venäjään ja edistää maiden välistä kaupankäyntiä.
– Suomi pitää yllä toimivia ja tiiviitä suhteita Venäjän kanssa aloilla, jotka ovat Suomen ja EU:n kannalta keskeisiä. Suomi tekee yhteistyötä ja käy vuoropuhelua Venäjän kanssa kahdenvälisistä asioista, kansainvälisestä tilanteesta ja turvallisuudesta, ilmasto- ja ympäristökysymysten kaltaisista globaaleista haasteista ja Itämeren ja arktisen alueen kysymyksistä sekä edistää maiden välisiä taloussuhteita, Suomen linjaksi määriteltiin.
Kahdenvälinen Venäjä-suhde muodosti yhden pilarin rakennelmassa, jota kutsuttiin aktiiviseksi vakauspolitiikaksi.
– Suomi harjoittaa aktiivista vakauspolitiikkaa sotilaallisten uhkien ehkäisemiseksi ja jännitteiden vähentämiseksi, selonteossa korostettiin.

Vähemmän tiedettyä on, että nykyisin ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa johtavat Stubb, ulkoministeri Elina Valtonen (kok) ja puolustusministeri Antti Häkkänen (kok) pitivät vakauspolitiikkaa vaarallisena uhkapelinä, jossa panoksena oli Suomen kansallinen turvallisuus.
Stubb, Valtonen ja Häkkänen ajattelivat, että Venäjä oli jo todistanut sotaisuutensa ja diktaattori Vladimir Putin vaarallisuutensa. Se olisi heidän mielestään puoltanut Suomen Nato-jäsenyyttä jo kauan sitten.
Etenkin Stubb ja Valtonen ärsyttivät säännöllisesti tasavallan presidentti Sauli Niinistöä Nato-myönteisillä lausunnoillaan ja kirjoituksillaan, mutta avointa linjariitaa yritettiin silotella julkisuudessa puhumalla kansallisen yhtenäisyyden tärkeydestä.
Väittelyt jäivät julkisuudelta piiloon, osapuolten välisiin keskusteluihin.
17b493ae9fea04b7e043b3718c2e95c41c46ad39aecae2773b61f5a08b40d6ea.jpg
17b493ae9fea04b7e043b3718c2e95c41c46ad39aecae2773b61f5a08b40d6ea.jpg

Puolustusministeri Antti Häkkänen keskusteli toukokuussa Lapissa amerikkalaisen eliittiprikaatin komentajan Ryan Barnettin kanssa. Yhdysvaltain asevoimat harjoittelee säännöllisesti Suomen itärajan puolustamista Naton uusien puolustussuunnitelmien mukaisesti.


Niinistön kunniaksi on sanottava se, että hän ei Nato-toppuuttelussaan mennyt yhtä pitkälle kuin Marinin hallituksessa vaikuttaneet sosialidemokraatit ja vasemmistoliittolaiset. Näiden vaatimuksesta edelliseen selontekoon kirjattiin seuraava lause: ”Suomi ei salli alueensa käyttämistä vihamielisiin tarkoituksiin muita valtioita vastaan.”
Demareille ja vasemmistoliittolaisille – ja myös joillekin keskustalaisille – lause tarkoitti sitä, että Suomi ei sallisi Nato-maiden käyttää Suomen ilmatilaa tai aluevesiä Baltian puolustuksessa.
Lause herätti kummastusta, ja se ärsytti myös Niinistöä, joka oli aiempaa voimakkaammin alkanut syventää Suomen kahdenvälistä suhdetta Yhdysvaltojen kanssa.
Jos Suomi olisi tarvinnut ja saanut apua Venäjän sotilaallisia operaatioita vastaan, tehokkaassa puolustautumisessa vaadittavat vastaiskut olisivat kohdistuneet maalla, merellä ja ilmassa väistämättä myös hyökkääjän omalle valtioalueelle.
Kreml olisi voinut väittää, että amerikkalaisten hävittäjien ja ilmatankkauskoneiden lentäminen Suomen ilmatilaan olisi ollut alueen antamista vihamielisiin tarkoituksiin.

Niinistö halusi antaa Iltalehdelle haastattelun, jossa hän yksiselitteisesti kumosi lauseen merkityksen.
– Lause on huono, enkä alun alkaenkaan ole ymmärtänyt sitä. Se ei tarkoita mitään, Niinistö sanoi 8. joulukuuta 2020, kun varsinaista haastattelua pohjustettiin.
Niinistö halusi vaalia Suomen mahdollisuutta hakea Natoon, eikä pitänyt Nato-option uskottavuutta heikentäneistä ilmaisuista.
Vuonna 2024 selonteko alkaa otsikolla ”Uuden ajan ulko- ja turvallisuuspolitiikka”.
Siinä Suomen linjaksi paalutetaan arvopohjainen realismi.
Vakauspolitiikka-sanaa ei edes mainita selonteossa. Se on Stubbilta, Valtoselta, Häkkäseltä ja pääministeri Petteri Orpolta (kok) tietoinen valinta.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan johtonelikko haluaa, että opillinen linjanmuutos pannaan laajasti merkille.

Arvopohjainen realismi määritellään seuraavasti: ”Pidämme kiinni meille tärkeistä ja keskeisistä arvoista, kuten demokratiasta, oikeusvaltioperiaatteesta, kansainvälisestä oikeudesta ja ihmisoikeuksista, rauhasta, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Samalla olemme valmiita vuoropuheluun myös sellaisten maiden kanssa, jotka eivät jaa näkemyksiämme ja arvojamme.”
Vanhaa perintöä ja jatkuvuutta edustaa valmius yhteistyöhön diktatuuri Kiinan ja autoritääristen arabimaiden kanssa.
Ajatuksena on estää näiden maiden sotilaallinen liittoutuminen Venäjän kanssa.
Venäjän suhteen Suomen valtionjohto noudattaa yksinomaan realismia, eikä jousta arvoista tuumaakaan.
2aeef31d95fb284d3c140317ebce9defbdd386f525a03c1b293bae6a10cdc098.jpg
2aeef31d95fb284d3c140317ebce9defbdd386f525a03c1b293bae6a10cdc098.jpg

Kuvassa Petteri Orpo, Elina Valtonen ja Alexander Stubb kesällä 2017 kokoomuksen puoluekokouksessa. Nyt heillä on uudet roolit Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan johdossa. PETTERI PAALASMAA

Valtionjohto korostaa selonteossa, että Venäjä-suhteen parantaminen on nyt yksin Venäjästä kiinni.
– Se, miten Suomi arvioi Venäjä-suhdetta ja yhteistyömahdollisuuksia, riippuu Venäjän toiminnasta.
– Suomi pidättäytyy poliittisten suhteiden rakentamisesta Venäjän kanssa niin kauan kuin se jatkaa hyökkäyssotaansa ja kansainvälisen oikeuden loukkaamista. Venäjän kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä tuetaan mahdollisuuksien mukaan, uusi johto linjaa.
Sanavalinnoista paistaa kauas, että Suomi on sotilaallisesti liittoutunut Nato-maa.
Kiinnostavaa on ollut havaita, että uutta ulkopolitiikkaa pikemminkin kiitellään avoimuudesta kuin kritisoidaan yltiöpäisyydestä.
Eduskunnan konkari ja 1970-luvun ahdistavan idänsuhteen aikalaiskokija Ben Zyskowicz kiteytti eduskunnan kahvilassa sen, mistä muutoksessa pohjimmiltaan on kyse.
– Nyt sanotaan suoraan se, mitä aiemmin on hymistelty.
 
Häkkänen kommentoi.



SUOMI aikoo lähettää Naton Norfolkin yhteisoperaatiojohtoportaaseen lähivuosina 20–30 upseeria. Henkilöstöä lähtee matkaan jo tämän vuoden puolella, kertoo puolustusministeri Antti Häkkänen (kok).

Häkkänen sanoo, että suomalaisia upseereita lähtee matkaan heti, kun esikunnan toimintakyky on saatu sille asteelle, että väkeä voidaan ottaa lisää vastaan.
 
Suomen Kuvalehden näkemystä.



Suomen valinta Nato-jäsenyyden ja sen torjunnan välillä oli totinen paikka. Se kuitenkin on ilmeistä, että jäsenyyden torjuminen olisi ollut dramaattinen täyskäännös. Se olisi merkinnyt luopumista täydestä suvereniteetista. Sillä ratkaisulla Suomi olisi asettunut vapaaehtoisesti Venäjän etupiiriin ja palannut yya-tilannetta muistuttavaan asemaan ilman muodollisen sopimuksen pakkopaitaa. Oman liikkumatilan rajaaminen ei ole missään oloissa järkevää politiikkaa. Sillä tiellä on odotettavissa aina vain nöyryyttävämpiä vaatimuksia.

Ennen Suomen Nato-jäsenyyttä turvallisuusdebatin ytimenä oli arvuuttelu siitä, miten Venäjä hinnoittelisi Suomen Natoon liittymisen. Varovaisimmat olettivat sotilaallisen reaktion niin rajuksi, että olisi ollut viisainta luopua liittoutumisen mahdollisuudesta. Sitä suositteli myös Ulkopoliittisen instituutin suojiin kokoontuneen asiantuntijaryhmän Nato-raportti vuonna 2016.
 
Mielenkiintoinen kuunneltava, fiksu miäs. "Total defencen" kannattaja. Kertoo omasta roolistaan, hyppäsi puikkoihin keväällä 2021, vähän ennen Afgoista irtautumista.


A Position of Influence: Adm. Rob Bauer, Chair of NATO's Military Committee

Ryan met with Adm. Rob Bauer of the Royal Netherlands Navy for a conversation in Washington, DC. As chair of the NATO Military Committee, he is the senior-most military officer in the alliance. They discussed many things from Ukraine to why military industrial capacity has become such a defining issue for his tenure. On the eve of the NATO summit in Washington, this is a must-listen episode.
Spotify linkki jaksoon mikäli media widgetti ei toimi
 
Back
Top