Ratayhteyttä selvitetään ja se on hyvä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4248972d-dc33-47d6-b4ec-f30488ba21d1
Jättimäinen sotilashanke pohjoisessa nytkähtää liikkeelle – Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin
Hallitus on päättänyt aloittaa suunnittelun, jotta Rovaniemeltä ja Oulusta saadaan junayhteys Narvikiin Norjaan. Hankkeen takana on Nato-yhteistyö.
Nordic Response 24 Nato-harjoitus pidettiin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kuvassa suomalaisjoukkoja Norjassa. PUOLUSTUSVOIMAT
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Juha Ristamäki
Juha Ristamäki
Tänään klo 20:36
Tarkoituksena on rakentaa junayhteys Oulun ja Kemin satamista Tornioon ja rajajoen yli Haaparantaan Ruotsin puolelle ja sieltä edelleen Kiirunan kaivoskaupunkiin ja Norjaan Narvikin satamaan.
Liikenne- ja viestintäministeri
Lulu Ranne (ps) kertoi Iltalehden haastattelussa marraskuussa, että Lapissa pannaan Venäjän uhan takia alulle jättihanke. Nyt hanke nytkähtää liikkeelle.
– Tankit ja tykit pitää saada liikkumaan joka tilanteessa, Ranne painotti marraskuussa Iltalehden haastattelussa.
Lue myös
Lapissa pannaan alulle jättihanke Venäjän uhan takia
Tarkoituksena on siis ensin rakentaa junayhteys Oulun ja Kemin satamista Tornioon ja Haaparantaan Ruotsin puolelle ja sieltä edelleen Kiirunan kaivoskaupunkiin ja Norjanmeren rannalle Narvikin satamaan.
Hallituslähteistä kerrotaan, että nyt hallitus on puoliväliriihessä päättänyt antaa hankkeelle suunnitteluun rahaa, joten projekti saadaan liikkeelle. Koko hanke on miljardien eurojen hintainen.
Käytännössä hanke tarkoittaa, että ensi vaiheessa Haaparannasta Kemiin ja Ouluun tehdään raide leveydellä, joka on yhteensopiva Narvikista tulevan radan kanssa.
Toisessa vaiheessa uutta raideleveyttä jatketaan myös Rovaniemelle. Tämä jatkoyhteyskin on elintärkeä Suomeen tulevien Nato-joukkojen takia. Naton FLF-joukon toiminnan on määrä alkaa vuonna 2026.
Lue myös
Nato-lähteet: Suomen suojaksi 4 000–5 000 sotilaan arktinen Nato-prikaati – Häkkänen vahvisti sijoituspaikat
Naton puolustussuunnitelmissa lähdetään siitä, että tarvittaessa Suomeen toimitetaan raskasta aseistusta Narvikin satamasta.
– Huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus edellyttävät rautatieyhteyden toteuttamista Narvikista Kemiin. Kyllähän se on ensimmäinen pätkä, joka pitää toteuttaa, jotta saamme ajettua Suomeen eurooppalaisella raideleveydellä, Ranne sanoi Iltalehden haastattelussa marraskuussa.
Euroopan unionissa astuu ensi kesänä voimaan TEN-T-asetus. Se sisältää vaatimuksia 1 435 mm:n kiskoleveyteen siirtymisen selvittämisestä ja suunnittelusta niissä maissa, joissa on poikkeava raideleveys. Suomessa on käytössä 1 524 mm:n raideleveys, joka on peruja 1800-luvulta.
Ratayhteys tulee Suomen puolustuksen lisäksi hyödyttämään myös suomalaista vientiteollisuutta ja matkailua. Esimerkiksi suomalaisen metsä- tai terästeollisuuden valmistamia tuotteita pystytään tulevaisuudessa kuljettamaan rautateitse Narvikiin ja sieltä edelleen rahtilaivoissa esimerkiksi Britanniaan ja Pohjois-Amerikkaan.
Suomalaismatkailijat vastaavasti pääsevät junalla niin Pohjois-Norjaan kuin Ruotsin Abiskon alueelle vaeltamaan ja laskettelemaan.