Suomi on puolustamisen arvoinen maa!

Kirjoituksessa on myös hyvä pointteja, mutta kuka uskoo joulupukkiin?

"Asiaan kuuluu, että maidemme puolustusvoimille taataan riittävät resurssit alueidemme koskemattomuuden takaamiseksi."

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1416547583533
Vieraskynä
Suomen ja Ruotsin on syytä pysyä nyt Naton ulkopuolella
Pääkirjoitus 22.11.2014 1:59
Mats Bergquist ja René Nyberg
Kuuntele
  • Turvallisuuspolitiikan perinteisestä linjasta poikkeaminen muuttaisi strategista asetelmaa Euroopassa ja haastaisi tarpeettomasti Venäjän.

No eihän....kun vasuri ja keskusta vastustaa niiku....eikös sen pitänyt olla niin?

Miltä tuntuu lukea nyt näitä ulostuloja siinä valossa, minkä lyttäsitte viime keväänä? Kun vonka, baikal ja kumppanit epäilivät, niin miltä se nyt näyttää? Oikein, emme osanneet epäillä edes tarpeeksi. :cool:

Kannattaa antaa valon tunkeutua ymmärryksen komeroon, ohi suomalaisen puoluepolitiikan ja erilaisten poliitikkojen kalkatusten. Nato-liitto-ratkaisu on suurempi kuin suomalaisten "me halutaan" tai "ei haluta". Nato ei ole karkki, jonka voi ostaa ameriikkalaisen valintamyymälän hyllyltä. Älkää uskoko, mitä kotimaiset politiikan lallattajat kulloinkin höpisevät. Kukin puhuu sitä, mitä potentiaali äänestäjäkunta tahtoo. Ja sitten on hyvä mies tai nainen....aijjai, puhupa hyvin ja on oikeassa.....

Miltä vaikuttaa nyt se baikalin teesi: rautaa lahkeeseen! Vieläkö se tuntuu naurettavalta höpinältä? Se voi olla sitä, mutta jestas, parempaakaan ei ole tarjolla.

Ruotsin peliliikkeitä kannattaa nyt seurata, jos asia kiinnostaa. Koska täysin selvää on, että Ruotsi tässä ratkaisee lopultakin myös Suomen osan. Niin katalalta ja pahalta kuin se voi tuntuakin, niin se vain on.
 
Suomen matkailumarkkinointi oli tehokkaampaa 1930-luvulla kuin 2000-luvulla. Nuo jutut, luonto ym. nimittäin ovat sitä, mitä oikeasti halutaan täältä. Ei mitään "moderni Internet ja design-Suomi" -juttua.

olet taivaallisen oikeassa vonka. Päättäjät rahoittavat mieluummin jotain "modernia Suomikuvaa", et saa rahoitusta hankkeelle, jossa tavoitellaan jotain vähemmän komeaa.

Miksi Lapin matkailu vetää? Siksi, että homman runkona on 50 vuotta ollut jotain, joka on pysynyt. Luonto ja sen ympärille kootut aktiviteetit ja runsas ravintolatarjonta, jonka kylkeen aina syntyy lihamarkkinat. Taattu konsepti.

Saa nähdä, mitä matkailualalla tapahtuu nyt, kun venäläisturistit ovat vähentyneet dramaattisesti. Jos rahoituskorot nousevat, niin tasan tarkkaan tiedän, mitä tapahtuu.
 
Tule joulukuun vesisateeseen urbaaniin Helsinkiin. Monessa kahvilassa WiFi! Epäilen todella, että pärjäisimme Lontoolle, Pariisille tai New Yorkille metropolihoukuttelevuudessa.

Saksalaiset ja japanilaiset vieraat haluavat erilaista Suomea, eivät Tokiota.
 
21) Global Peace Index

Institute of Economics and Peace julkaisi Global Peace Index -listauksensa eri maista. Kartta kertoo olennaisen, jos ei jaksa kahlata raporttia:
http://www.visionofhumanity.org/#/page/indexes/global-peace-index

Suomi: Sijoitus 6/162
Ukraina: sijoitus 141/162
Zimbabwe: sijoitus 148/162
Venäjä: sijoitus 152/162 (jee)

Pohjoismaat, Sveitsi, Itävalta ja Uusi-Seelanti pärjäsivät tässäkin raportissa. Jälleen tälläkin mittarilla Venäjä on lähimpänä perinteisiä kehitysmaita, mutta mm. Zimbabwen sijoitukseen on vielä työtä päästä. Miten voi olla mahdollista ryssiä yhteiskunnallinen kehitys joka ainoalla mittarilla... Varmaan lännen salaliitto tämäkin!
 
olet taivaallisen oikeassa vonka. Päättäjät rahoittavat mieluummin jotain "modernia Suomikuvaa", et saa rahoitusta hankkeelle, jossa tavoitellaan jotain vähemmän komeaa.

Miksi Lapin matkailu vetää? Siksi, että homman runkona on 50 vuotta ollut jotain, joka on pysynyt. Luonto ja sen ympärille kootut aktiviteetit ja runsas ravintolatarjonta, jonka kylkeen aina syntyy lihamarkkinat. Taattu konsepti.

Saa nähdä, mitä matkailualalla tapahtuu nyt, kun venäläisturistit ovat vähentyneet dramaattisesti. Jos rahoituskorot nousevat, niin tasan tarkkaan tiedän, mitä tapahtuu.
Aivan varmasti luonto on yksi Suomen merkittävimpiä houkuttimia, toinen tärkeä alue on juuri ne asiat, joita Matkailunedistämiskeskus tai Suomen brandityöryhmät eivät halua painottaa: pohjoisen kansan hullunpoikkeava kulttuuri, joka saa ihmiset jurottamaan vieraille, olemaan ystävällisiä tutuille ja keksimään kaikenlaisia outoja puuhia, joilla pystyy lusimaan kaamosajan ja ottamaan kaiken ilon irti kesän valoisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Maasta en tiedä,mutta kansa on ainakin puolustamisen arvoinen.. Juuri pöytäkeskustelussa jouduin taas sanomaan suomalaisista lauseen yhteydessä länsimaiset. Se tuli väkisin,rykäsemällä. Mukavuusalueen ulkopuolella kun joutuu suomesta puhumaan länsimaisena. Vielä enemmän jos itämaisena. Emme ole kumpaakaan. Olemme suomalaisia. Outo,pieni ja vittumainen kansa joka ei oikein sovi maailmanpolitiikan muotteihin. Toki yhteiskuntamme on länsimainen,mutta joku muu nimitys täytyisi keksiä. Pohjoismaiden pitäisi ottaa oma roolinsa vielä kun niitä on jäljellä.. Pohjoismaita on kaksi kappaletta.. Suomi ja Ruotsi. Joskus muinoin niitä oli enemmän, mutta ne alkoi pelkään.
 
Maasta en tiedä,mutta kansa on ainakin puolustamisen arvoinen.. Juuri pöytäkeskustelussa jouduin taas sanomaan suomalaisista lauseen yhteydessä länsimaiset. Se tuli väkisin,rykäsemällä. Mukavuusalueen ulkopuolella kun joutuu suomesta puhumaan länsimaisena. Vielä enemmän jos itämaisena. Emme ole kumpaakaan. Olemme suomalaisia. Outo,pieni ja vittumainen kansa joka ei oikein sovi maailmanpolitiikan muotteihin. Toki yhteiskuntamme on länsimainen,mutta joku muu nimitys täytyisi keksiä. Pohjoismaiden pitäisi ottaa oma roolinsa vielä kun niitä on jäljellä.. Pohjoismaita on kaksi kappaletta.. Suomi ja Ruotsi. Joskus muinoin niitä oli enemmän, mutta ne alkoi pelkään.

Islantilaiset ovat pohjoismaisin valtio, syrjäisyyden etuja, upea kansa.
 
Kohta ollaan Brysselin haisevassa kainalossa. En tiedä muuttuuko Suomen puolustaminen sillon aurinkoisempiin maisemiin tai separatismiin (ei Venäjän suuntaan).
 
Minä ainakin pysyn täällä Koillismaalla, jurotan vieraille ja olen ystävä ystäville. Vieköön kriisi mihin tahansa niin ainakin jurotan. Tänä vuonna itsenäisyyspäivän isoimmaksi teemaksi omalla kohdalla muodostuu ihan selkeästi jatkuvuus, kakaratkin haluaa viettää juhlaa pimeässä hankisessa metsässä hyvin syöden. Samalla hieman amkutaan kunnialaukauksia joita kukaannei kuule ja lopulta kotiinpalatessa viedään kynttilät ukkien haudoille. Siinäpä se on, mistä pitää kiinni.
 
Kohta ollaan Brysselin haisevassa kainalossa. En tiedä muuttuuko Suomen puolustaminen sillon aurinkoisempiin maisemiin tai separatismiin (ei Venäjän suuntaan).

Suomi-neidollahan on aivan selvästi kaksi kainaloa. Viimeksi yritti Ukraina istua kahdella jakkaralla, erilaisena yhteiskuntana mutta osittain samoista syistä: talous ja Venäjän toimet yläportaan edunvalvonnassa. Saa nähdä, meneekö meillä tämä kumartelu ja pyllistely paremmin.
 
Minä olen vedenjakajalla, koska taistelen juuri isänmaallisuuden ja edessäni loimottavan kansallisen tyhmyyden, globalistisen epäisänmaallisuuden ja ämmäilyn vastaisella rajalla. Mietin ihan tosissaan identitettiäni, koska olen alkanut häpeämään sitä, ettei ne perustotuuksia tajuavatkaan kuitenkaan mahdu eduskuntatalon rappusille kertomaan mielipteitään. Suomessa ei ole voimia, jotka tarkistaisivat moraalirappeumaa ja suoranaista idiotismia.
 
Social Progress Index julkisti 10.4.2015 vuoden 2015 maa-rankingin. Eri maat on arvioitu 52 eri kriteerillä ja näiden perusteella Suomi on maailman 7. paras maa.
http://www.socialprogressimperative.org/data/spi#performance/countries/spi/dim1,dim2,dim3

1. Norja
2. Ruotsi
3. Sveitsi
4. Islanti
5. Uusi Seelanti
6. Kanada
7. Suomi
8. Tanska
9. Alankomaat
10. Australia

62. Ukraina

70. Moldova
71. Venäjä
72. Venezuela

Meitä kaikkia kiinnostaa rakkaan naapurimaamme sijoitus ja tarkemmat speksit:
http://www.socialprogressimperative.org/en/data/spi/countries/RUS

"In the Basic Human Needs Dimension, Russia performs best on Nutrition and Basic Medical Care and has most opportunity to improve on the Personal Safety component. In the Foundations of Wellbeing Dimension, Russia scores highest on Access to Basic Knowledge but lags on the Health and Wellness component. In the Opportunity Dimension, Russia is strongest on Access to Advanced Education and has the most room to improve on Personal Rights."

Nyt onkin aika julistaa Social Progress Index Venäjällä ulkomaiseksi agentiksi...
 
Minulle ainut ja riittävä syy on se,että tämä on kotimaani ja kaikki mitä minulla on,on täällä.

Eipä tähän ole mulla muuta lisättävää.

Viime aikoina harjoituksissa muiden kanssa on ollut jonkin verran puhetta siitä, että jos täytyy sotia niin mieluummin nyt kuin siinä vaiheessa kun omat lapset ovat asevelvollisia. Samat asiat on pyöriny mulla mielessä myös viime aikoina, vaikkei tässä olla mitenkään foliohattu päässä ja poteroa kaivamassa kuitenkaan. Mut ehkä asioita jotka väistämättä tulee mieleen joskus.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Eipä tähän ole mulla muuta lisättävää.

Viime aikoina harjoituksissa muiden kanssa on ollut jonkin verran puhetta siitä, että jos täytyy sotia niin mieluummin nyt kuin siinä vaiheessa kun omat lapset ovat asevelvollisia. Samat asiat on pyöriny mulla mielessä myös viime aikoina, vaikkei tässä olla mitenkään foliohattu päässä ja poteroa kaivamassa kuitenkaan. Mut ehkä asioita jotka väistämättä tulee mieleen joskus.

Emme saa aikaan ikuista rauhaa, vaikka sotisimme silmät pullollaan päästä koko ikämme.
 
Tässä on kasvanut aikuisuuteen kokonainen sukupolvi, joka on kasvanut Pax Americanan aikana.

Heille sanat sota, Suomi ja minä eivät kuulu luontevasti samaan lauseeseen.
 
Eipä tähän ole mulla muuta lisättävää.

Viime aikoina harjoituksissa muiden kanssa on ollut jonkin verran puhetta siitä, että jos täytyy sotia niin mieluummin nyt kuin siinä vaiheessa kun omat lapset ovat asevelvollisia. Samat asiat on pyöriny mulla mielessä myös viime aikoina, vaikkei tässä olla mitenkään foliohattu päässä ja poteroa kaivamassa kuitenkaan. Mut ehkä asioita jotka väistämättä tulee mieleen joskus.
Minulta ainakin jäisi ne lapset kokonaan tekemättä jos nyt täytisi lähteä sotimaan. Käytetään mielummin kaikki konstit sen sodan välttämiseksi ensin ja katsotaan vasta sitten uudestaan...
 
Esimerkiksi isäni sukupolvi (omani lisäksi) ei ole kokenut sotaa. Isä on sitä sotienjälkeistä sukupolvea (s. -48). Joten periaatteessa sekin on mahdollista, ettei jokunen sukupolvi koe koskaan sotaa omassa maassaan. Oma poika on nyt 5,5 vuotta.
 
Eikö niitä sukupolvia muka ole useampikin jo ehtinyt tulla? Etkö itsekin kuulu sellaiseen?

Riippuu kuinka Pax Americana määritellään - itse määrittelisin sen alkaneen vasta kylmän sodan päätyttyä koska tällöin maailma muuttui (ainakin hetkellisesti) yksinapaiseksi - alkoi Pax Americana. Nyt se on hiljalleen muotoutumassa jälleen moninapaiseksi ja Yhdysvaltojen rooli tietyssä mielessä vähenee tai muuttuu sellaiseksi, että myös he joutuvat omissa operaatioissaan ottamaan huomioon tiettyjen valtioiden intressejä aivan toisella tapaa mitä 90-luvulla tai vuosituhannen alussa.

vlad.
 
Back
Top