Suomi, Ruotsi ja USA allekirjoittavat kolmenvälisen aiejulistuksen puolustusyhteistyöstä

We have a strong opinion that we want to buy the best available defense material, wherever we want, because since 1992, when Finland decided to buy F-18 fighter planes, we have been practically married with United States defense technology, and we buy a lot of stuff, from Israel also. So for a country like Finland, which is militarily nonaligned and has territorial defense, [it] has to take care of defense on her own if needed. Of course we hope partners [will come to our aid], but alone if needed. It’s very important that PESCO is not excluding [non-EU industries].


Alkuperäinen haastattelu.


Tämä oli mielenkiintoisempi.

Finland is in the early process of buying a new fighter. How do you balance between quantity and quality when looking at the new fighter?
We have money for €7-10 billion (U.S. $8-12 billion), and we are going to buy 64 fighter planes. We have been always counting on quality: quality on planes and quality on training our pilots. Our pilots are the best in the world, let me say that, because they are trained so well. We have our own special program. We train them in Finland, and they get along very well in international [exercises]. I am thrilled to see what happens in the Red Flag exercise, what is the level of expertise of Finnish pilots now, because it has been very good during the recent years.


https://www.defensenews.com/intervi...talks-air-defense-eu-procurement-regulations/
 
Minä nostin Niinistön mielessäni ja unohdin alku-uran intoilut kun hän yksityishenkilönä ja ensimmäisenä valtiollisena edustajana vei Seppeleen Lauri Törnin haudalle. Poliittinen äänten kalastelu ei ainakaan ohjannut tuota tekoa.
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/41...-veteraanin-ja-ss-upseerin-haudalle-niiniston

Sitten on tälläisiä p€&$reikiä jotka eivät ymmärrä näiden miesten arvoa vaan ainoastaa omansa: http://jukkawallin.puheenvuoro.uusi...-niinisto-suomalaisen-sotarikollisen-haudalla

Monta muutakin puolustusvoimiamme arvostavaa tai kehittävää tekoa ja hanketta on sittemmin nähty. Lienee totta, että Niinistö on hieman viime sotien juoksuhaudoissa välillä turhan syvällä mutta onpahan varmempi pohja sitten ideoida myös jotakin uutta: älykkäitä miinoja, telatykkejä, kansaivälinen harjoitus jne.

Olen kylläkin häntä arvostellut kansainvälisen toimintamme alasajosta. Kriisinhallintajoukkoja tai rauhanturvaajia on aivan liian vähän leikkausten johdosta. Eri mieltä siitä siis sikäli, että näen sen yhtenä tehokkaimmista tavoista kehittää omaa puolustustamme.

Carl Haglund ja Jussi Niinistö olisivat yhdistettynä upea puolustusministeriö.
 
Viimeksi muokattu:
Okey. Eli vaikka puolustusministerin puolue olisi vaikkapa Suomen kommunistinen puolue, niin tällä ei olisi mitään merkitystä?
Se on sama kuin ehdottaisit Tuomiojaa Kokoomuksen listoille. Ei siis kannata sovittaa kehysryhmäksi jotakin jotka todennäköisesti eivät henkilöä joukkoonsa hyväksyisi. Niinistö on kyllä persuista ns kotoisin. Kun perussuomalaisten noste alkoi niin sinne ohjautui paljon hyviä tervepäisiä poliitikkoja monen muunlaisen lisäksi. Ei siis kannata leimata kaikkia tämän viiteryhmän mukaan. Niin kuin elämässä ja uskomuksissa yleensäkin, se ei ratkaise mitä saarnaat vaan miten toimit.
 
Etuoikeutettujen ryhmien mielestä tasa-arvo on täyttä syrjintää.

“When plunder becomes a way of life for a group of men in a society, over the course of time they create for themselves a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it.”
Frederik Bastiat

Itse kannatan vakaasti Viron kielipolitiikkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä meidän pitää aina muistaa, eikä ole paikallaan lietsoa enää kieliriitaa kaiken muun kähinän lisäksi.
Ei tässä ole kyse kieliriidan lietsomisesta ainakaan minun puolelta.
Luin hieman väsyneenä ehdotuksen niin ettei laissa mainita ruotsinkielisen yksikön paikkaa, ja että se voitaisiin heittää itärajan tuntumaan. Nyt olikin vain muunlaisesta vitsistä kyse.
 
Ei tässä ole kyse kieliriidan lietsomisesta ainakaan minun puolelta.
Luin hieman väsyneenä ehdotuksen niin ettei laissa mainita ruotsinkielisen yksikön paikkaa, ja että se voitaisiin heittää itärajan tuntumaan. Nyt olikin vain muunlaisesta vitsistä kyse

Joo ja mikäs minä olen estämään kenenkään kieliriitoja. Yhteiskunta pursuaa tarkoituksellisia vastakkainasetteluja, viimeisin taitaa olla tämä Susannakoski - pitkäaikaistyötön. Mitä muuta se on kuin ihan tarkoituksellista vastakkainasettelua a la metia?

Alkaa hiven kyrpiä tämä meno Suomessa: samat tahot, jotka kehottavat välttämään vastakkainasettelua tekevät itse sitä leipätöinään.

Miniatyyrikansalaisena yritän siis jo tässä kohtaa heiluttaa rauhan lippua tilanteissa, joissa se lienee tarpeen. Ja vilpittömästi kirjoitin sen minkä kirjoitin: kieliriitaa tähän maahan ei enää ole tarvis rakentaa, homma on paketoitu Suomen syntyvaiheissa ja en keksi yhtään syytä ryhtyä sitä avaamaan.
 
Pidätte näköjään Niinistöä hyvänä puolustusministerinä. Minä tunnen muutaman firman miehen ja jokaisen heidän mielestä Jussi on täysi pelle.

Minä tiedän monta entistä kapiukkoa jotka on täysiä pellejä. Laittaisitko "risumiehen" puolustusministeriksi?

Jusso saa olla pelle, kunhan tekee sen suomen parhaaksi. Saattaa olla joskus joissain "lillukanvarsissa" kiinni, mutta ajaa suomen maanpuolustuksen etua. Ei kumartele ryssää, ei suomettuneita kenraaleita, mediaa, stallareita tai edes äänestäjiä. Hän on suomen puolustusministeri. Loikkariutta en arvosta, mutta Jussin eduksi lasken silti edelleen perussuomalaisesti toimimisen.
 
Minä tiedän monta entistä kapiukkoa jotka on täysiä pellejä. Laittaisitko "risumiehen" puolustusministeriksi?

Jusso saa olla pelle, kunhan tekee sen suomen parhaaksi. Saattaa olla joskus joissain "lillukanvarsissa" kiinni, mutta ajaa suomen maanpuolustuksen etua. Ei kumartele ryssää, ei suomettuneita kenraaleita, mediaa, stallareita tai edes äänestäjiä. Hän on suomen puolustusministeri. Loikkariutta en arvosta, mutta Jussin eduksi lasken silti edelleen perussuomalaisesti toimimisen.


Tuosta "risumiehestä" vaan, että mielestäni ja saamieni tietojen perusteella, hän oli varmasti ammattinsa (eläkkeellä oleva kapiainen) ja asemansa erittäin hyvin suorittanut mies. Hän ei vaan ehkä osannut sopeutua täysin siviilielämään tai ei ymmärtänyt Some:n voimaa.
Rauha hänen sielulleen.
 
Drakasta lähetettiin kerran mies rauhanturvaajaksi.

Ei sitten paikallisessa basaarissa osattu auttaa, kun pyysi kupin teetä ruotsiksi.

Masentu ja hirtti itsensä munista juhannussalkoon.
Why-a-Laugh-a-Day-Keeps-the-Doctor-Away.jpg
 
Alkaa hiven kyrpiä tämä meno Suomessa: samat tahot, jotka kehottavat välttämään vastakkainasettelua tekevät itse sitä leipätöinään.

Nohnoh...

Tuu leipätyösi jälkeen hakemaan Oltermannia leipäsi päälle!
 
Joo ja mikäs minä olen estämään kenenkään kieliriitoja. Yhteiskunta pursuaa tarkoituksellisia vastakkainasetteluja, viimeisin taitaa olla tämä Susannakoski - pitkäaikaistyötön. Mitä muuta se on kuin ihan tarkoituksellista vastakkainasettelua a la metia?

Alkaa hiven kyrpiä tämä meno Suomessa: samat tahot, jotka kehottavat välttämään vastakkainasettelua tekevät itse sitä leipätöinään.

Miniatyyrikansalaisena yritän siis jo tässä kohtaa heiluttaa rauhan lippua tilanteissa, joissa se lienee tarpeen. Ja vilpittömästi kirjoitin sen minkä kirjoitin: kieliriitaa tähän maahan ei enää ole tarvis rakentaa, homma on paketoitu Suomen syntyvaiheissa ja en keksi yhtään syytä ryhtyä sitä avaamaan.

Kun kieliriidoista keskustelu näköjään jatkuu, niin heitetäänpä nyt pari senttiä tähän aiheeseen noin muutoinkin.

Aikaisempi kommenttini koski lähinnä @PSS :n ehdotuksen toteutuskelpoisuutta sen kannalta, että maassa on ruotsinkielinen joukko-osasto. Tuohan ei millään muotoa edellytä, että henkilöstö olisi itse syntyperäisiä ruotsinkielisiä. Onhan Ranskan muukalaislegioonassakin luoja ties mitä kieliä ja kansallisuuksia, lähinnä päällystö puhuu ranskaa äidinkielenään.

Äskeinen ei tarkoita, etteikö asiaan liittyisi ongelmia. Mm. kansalaisten yhdenvertaisuus on koetuksella, jos ruotsinkielinen joukko-osasto, Norra Karelens Brigad, on mahdollisimman kaukana ruotsinkielisten asuttamilta rannikkoseuduilta. Toki Dragsvikiin on matkaa Pohjanmaaltakin, että sikäli pitkät etäisyydet eivät ole uusia asia. Tasapuolisuuden nimissä arvioisin kuitenkin, että suomenkielisetkin varusmiehet pitäisi lähettää palvelemaan mahdollisimman kauas kotiseudultaan, ja onko siinä sitten mitään järkeä, että Kaartissa koulutetaan sodankyläläisistä kaupunkijääkäreitä ja stadilaisista leivotaan arktisen sodankäynnin erikoisasiantuntijoita...


Suurempi kysymys kuitenkin on, miksei ruotsin asemaa Suomessa saa kyseenalaistaa? Heti vedetään tässäkin nationalismin kehdossa esiin natsikortit, vaikka aniharva lienee sitä mieltä, että kaikki vähintään virkamiesruotsin verran kieltä osaavat pitäisi kyydittää Tornioon...

En pidä hyvänä perusteluna keskustelun vaientamiselle, että näin on aina ollut. Perustuslain yli kävellään kerta toisensa jälkeen, ajanmukaistaminen kielikysymyksen osalta ei ole sen kummallisempaa kuin ajanmukaistaminen vaikkapa presidentin valtaoikeuksien tai yksityisyyden suojan osalta.

Voi myös kysyä, missä on vastavuoroisuus? Ruotsissa asuu n. 220 000 äidinkielen tasoisesti suomea puhuvaa ruotsinsuomalaista, manner-Suomessa taas n. 260 000 suomenruotsalaista. Tokikaan en odota, että suomesta tulisi Ruotsissa "toinen kotimainen". Se asema kun pitäisi siinä tapauksessa myöntää pian arabiallekin...

Sen sijaan kysyn, pitääkö Kirvessyrjän terveyskeskuksen palvella myös ruotsiksi? Paikkakunnalla ei ole vakinaista ruotsinkielistä asutusta ja kesäasukkaista kolme on ruotsinkielisiä. Entä onko mitään järkeä, että Kirvessyrjän peruskoulussa opetetaan pakkoruotsia lapsille, joista 90 prosentilla ei ole siihen minkäänlaista motivaatiota ja lopuillekin se tarjoaa lähinnä mahdollisuuden poimia helppoja kymppejä kokeista?

Kyse ei ole mistään ääriajattelusta, sillä enemmistö (97) selväsanaisesti vaalikoneessa vastanneista vastuullisista poliitikoista kannatti pakkoruotsista luopumista. Ei kukaan täyspäinen ole pakkosuomalaistamassa Hankoa tai Kristiinankaupunkia, harva edes Helsinkiä.

Muutokset eivät toki ole helppoja ja vauriot ulkosuhteille tulee pitää mahdollisimman vähäisinä. Tarjolla on kuitenkin melkoinen taloudellinen potentiaali, jos täällä aletaan opetella ruotsin sijaan jotakin vientikelpoisempaa kieltä.
 
Jos olen ymmärtänyt RKP;n argumentaation pakko-ruotsin opetuksen lopettamista vastaan niin se menee suunnilleen näin: Koska ruotsinkielisille pitää taata äidinkielen palvelua viranomaisilta niin vaaditaan että tarpeeksi monta osaa kieltä jotta on mistä rekrytoida ruotsintaitoista työvoimaa. Jos pakkoruotsi poistuu niin moni ei enää opiskele sitä eikä lopulta sitten riitä ruotsin kielen taitoisia täyttämän virkapaikkoja. Jolloin ei enää pystytä tarjoamaan viranomaispalvelua ruotsiksi.
 
Back
Top