Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kolmas tie on sama tie mitä Iran ja Pohjois-Korea kulkee eli oma ydinase pelote kv-suhteiden hinnalla. Jos tuo ei meiltä onnistu niin se on joko Venäjä tai USA. Koska en näe suomalaisia ydinaseita mahdollisuutena niin tökkään kieleni syvälle jenkkien perseeseen ja lipasen oikeen kunnolla. En minä siitä pidä, en sitten alkuunkaan, mutta vielä vähemmän pidän venäläisten vaikutusvallasta täällä.
''Nato-päätökseen ei tarvita kansanäänestystä''
RKP:n puheenjohtaja, puolustusministeri Jan-Erik Enestam sanoo, ettei Suomessa tarvitse järjestää kansanäänestystä mahdollisesta Nato-jäsenyydestä.
Päättäjät järjestävät kansanäänestyksen mielellään, jos tietävät että se menee läpi (EU), ja jättävät järjestämättä jos tietävät ettei se mene läpi (EMU). Ei tässä mitään uutta ole.
Silloin kuin Suomi, Norja ja Ruotsi alkoivat puuhailla EU-jäsenyyttä, niin pidettiin tarkkaan huolta että EU-myönteisin maa (Ruotsi) piti äänestyksen ensin. Jos kansanäänestykset olisi pidetty päinvastaisessa järjestyksessä Norja-Suomi-Ruotsi, niin mahdollisesti mikään näistä maista ei olisi EU:n jäsen. Norjan varma 'Nej' olisi vetänyt myös Suomen mukanaan, ja sitten olisi voinut voittaa EU-kielteinen kanta Ruotsissakin.
Pääministeri Lipponen aikoinaan kun kysyttiin miksei EMUsta järjestetä kansanäänestystä, totesi että riittää kun EMUlla on "laajojen kansankerrosten tuki".
Selvennätkö ystävällisesti veli JOKO, missä kohtaa tuota haastattelua Katainen kertoo olevansa ajamassa alas osaa puolustuksesta, tai edes viittaa sellaiseen?
Sikäli kun minun luetun ymmärryskykyni toimii, Katainen siinä vain toteaa sen itsestäänselvyyden, että Suomen kokoisen maan rahat ei yksinään riitä kaikkeen.
"- Yksikään maa, ainakaan pieni maa, ei tulevaisuudessa pysty yksin tuottamaan ja ylläpitämään kaikkea tarvittavaa sotilaallista suorituskykyä. Tämä on huomioitava myös Suomen puolustusta pohdittaessa. Yhteistyö on välttämätöntä, Katainen korosti."
Minun korviini tuo kuulostaa varsin selkeältä aikeelta luopua jostain Puolustusvoimien osasta. .
Minun korviini ei kuulosta siltä että Katainen olisi tarkoituksella ajamassa jotain alas, vaan vain myöntämäsä tosiasian että jonkun osan vanhentuessa sen uusimiseen ei ole rahaa - mutta kuten baikal toteaa, aika näyttää. Turha meidän inttää etukäteen, muutaman vuoden päästä olemme kaikki viisaampia.
Minun korviini ei kuulosta siltä että Katainen olisi tarkoituksella ajamassa jotain alas, vaan vain myöntämäsä tosiasian että jonkun osan vanhentuessa sen uusimiseen ei ole rahaa - mutta kuten baikal toteaa, aika näyttää. Turha meidän inttää etukäteen, muutaman vuoden päästä olemme kaikki viisaampia.
Nojaa.. Miten sen nyt kukin haluaa ottaa. Uusittiinhan panssarikalustokin, vaikka Suomen käytössä olevat leopardit ovat lukumäärältään varsin olematon edelliseen T72-kalustoon nähden, eikä määrä riitä puolustamaan kuin jotain pientä aluetta Helsingin itäpuolella. Hankinnan tarkoitus lienee lähinnä psykologinen.
Saksan itäraja oli tuossa 90-luvun alulla about: 1,400 kilometriä pitkä ja se laski että rajaa tehokkaasti puolustaakseen, tarvittiin venäläisiä vastaan 2,125 kappaletta 2A4-vaunuja. Alankomaat operoi samanaikaisesti 445 kappaleen 2A4-vaunukalustolla.