Suunnittele panssariprikaati M/12 ja valmiusprikaati M/12

Nopeilla laskutoimituksilla panostamalla n. 150-200 miljoonaa kevyisiin jalkaväkipataljooniin niitä saa 40 kpl helposti, kalusto on pääosin olemassa varastoissa ja siviilissä.

Tämä pitäis tehdä heti, ne ovat valtava tehonlisä minimipanostuksella.
Ne ovat ehkä taistelunkestävin ja monipuolisin joukko mitä voidaan tuottaa parhaalla hinta-laatusuhteella juuri meidän olosuhteisiin.

Itseasiassa ne voi perustaa vaikka heti mutta vajaalla ilmatorjunnalla ja panssarintorjunnalla.

En nyt ala laskemaan joten heitä tosi syvällä mututuntumalla.

Itse tykkään tuosta taisteluosasto jaottelusta. Tosin sitten prikaatin/taisteluryhmän pitäisi sisältää ainakin 5-8 kpl. tuollaisia porukoita. Muutamat taistelee, muutama varmistaa ja loput reservinä. Sekä niiden takana sitten iskevä osasto joka voi runnoa läpi päässyttä porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt ala laskemaan joten heitä tosi syvällä mututuntumalla.

Itse tykkään tuosta taisteluosasto jaottelusta. Tosin sitten prikaatin/taisteluryhmän pitäisi sisältää ainakin 5-8 kpl. tuollaisia porukoita. Muutamat taistelee, muutama varmistaa ja loput reservinä. Sekä niiden takana sitten iskevä osasto joka voi runnoa läpi päässyttä porukkaa.


No periaatteessa kolmekin on jo prikaatia vastaava ja siinä on vielä kaikkea muutakin kivaa helposti mukana joten se on vahvennettu prikaati.

Yhtymässä on sitten jo useita prikaateja ja yhtymän herkut, noilla osastoilla saa päänäyttämölle kaksi vahvaa yhtymää ja yhden todella vahvan reserviin.

Pohjoiseen jää sitten pienempiä ja kevyempiä mutta niilläkin on tukena erillisiä raskaita yksiköitä.
 
No periaatteessa kolmekin on jo prikaatia vastaava ja siinä on vielä kaikkea muutakin kivaa helposti mukana joten se on vahvennettu prikaati.

Yhtymässä on sitten jo useita prikaateja ja yhtymän herkut, noilla osastoilla saa päänäyttämölle kaksi vahvaa yhtymää ja yhden todella vahvan reserviin.

Pohjoiseen jää sitten pienempiä ja kevyempiä mutta niilläkin on tukena erillisiä raskaita yksiköitä.

Ajattelin vain että eikös joissain lähteissä ole puhuttu että Suomi olisi jaettu 5 mahdolliseen taistelualueeseen.

Ja että yksi taisteluryhmä/ alueellinen prikaati vastaisi tuolla alueella taistelusta.

Silloin jollain alueella on varmasti enemmän kuin 1-2 uraa jota pitkin vihollinen kokeilisi edetä. Sen vuoksi tuollaisella prikaatilla pitäisi olla mun mielestäni kyky tukkia esim 3-4 uraa, varmistaa vähän noiden urien sivustoja ja raskaalla kalustolla tukea noiden urien alueella tapahtuvaa taistelua.

Siitä mietintää tuosta kuinka monta taisteluosastoa tuollaisessa prikaatissa tulisi olla.
 
Ajattelin vain että eikös joissain lähteissä ole puhuttu että Suomi olisi jaettu 5 mahdolliseen taistelualueeseen.

Ja että yksi taisteluryhmä/ alueellinen prikaati vastaisi tuolla alueella taistelusta.

Silloin jollain alueella on varmasti enemmän kuin 1-2 uraa jota pitkin vihollinen kokeilisi edetä. Sen vuoksi tuollaisella prikaatilla pitäisi olla mun mielestäni kyky tukkia esim 3-4 uraa, varmistaa vähän noiden urien sivustoja ja raskaalla kalustolla tukea noiden urien alueella tapahtuvaa taistelua.

Siitä mietintää tuosta kuinka monta taisteluosastoa tuollaisessa prikaatissa tulisi olla.

Myönnän kyllä että jako on omasta päästä, en näe todellista uhkaa laajasta maahanlaskusta tai maihinnoususta.

Itsellä painopiste on 6 ja 7 teiden välinen alue, siitä ylös kaikkki on pohjoista. :rolleyes:
 
Myönnän kyllä että jako on omasta päästä, en näe todellista uhkaa laajasta maahanlaskusta tai maihinnoususta.

Itsellä painopiste on 6 ja 7 teiden välinen alue, siitä ylös kaikkki on pohjoista. :rolleyes:

Joo ei mullakaan ole muuta kuin oman pään pohdintaa.

Mutta noiden osastojen taakse. Torjumaan läpimenoja, maahanlaskuja ja nousuja olisi sitten mun amatöörimielessä mekanisoituja taisteluosastoja jotka voisivat kurittaa edellä mainittuja tahoja.
 
Joo ei mullakaan ole muuta kuin oman pään pohdintaa.

Mutta noiden osastojen taakse. Torjumaan läpimenoja, maahanlaskuja ja nousuja olisi sitten mun amatöörimielessä mekanisoituja taisteluosastoja jotka voisivat kurittaa edellä mainittuja tahoja.

Omasta päästäme kaikki täällä pohdimme ja huudamme tuuleen. ;)

Omassa visiossani meidän mönkijöillä liikkuvat jääkäripataljoonat parveilevat ensimmäisenä kuin hyttyset ja raskaammat yksiköt valmistautuvat jossain Kotkan ja Kouvolan tasalla.
 
Omasta päästäme kaikki täällä pohdimme ja huudamme tuuleen. ;)

Omassa visiossani meidän mönkijöillä liikkuvat jääkäripataljoonat parveilevat ensimmäisenä kuin hyttyset ja raskaammat yksiköt valmistautuvat jossain Kotkan ja Kouvolan tasalla.

Vuonna 99 minulle sanottiin asepalveluksessa että mönkijät eivät tule sotilaskäyttöön.

Tällainen oli Kadettikoulun kouluttajan näkemys, kun pieni varusmies ihmetteli miksi mönkijöitä ei ole sotilaskäytössä.

Onneksi mielipide muuttui noin 10 vuodessa.

Edit. Kosketusnäytöllinen kännykkä heikentää ilmaisukykyä ja lisää kirotusvireitä
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 99 minulle sanottiin asepalveluksessa että mönkijät eivät tule sotilaskäyttöön. Kun ihmettelin miksi niitä ei varattu siihen käyttöön kuin niitä nyt on alettu varmaan.

Kovasti niitä valtio tukee ja oikein onkin.

Pian paukkuu 200.000, niistä jos 10% kelpaa sotaan se on kova juttu.

Ei niiitä tarpeeksi varata, potentiaalia on enempään.
 
Loppuun kysymys, kenelle nuo AMOS heittimet ovat tuttuja ja miten niitä kuuluu käyttää parhaan tehon saamiseksi?

Ryöppyammuntaan:

Suomalaisessa järjestelmässä neljän AMOS-ajoneuvon kahdeksan 120 millimetrin putkea korvaavat yhdeksän tavallista kranaatinheitinkomppanian 120 mm raskasta kranaatinheitintä. Tulenavaus voidaan suorittaa 30 sekunnissa, koska järjestelmä osaa laskea ampuma-arvot itse. Etuna on lisäksi se, että AMOS voidaan liikkuvuutensa vuoksi siirtää nopeasti uuteen asemaan ammunnan jälkeen, mikä vaikeuttaa toisen osapuolen vastatykistötoimintaa (engl. shoot-and-scoot). Tuliasemasta poistuminen onnistuu nopeimmillaan noin kymmenessä sekunnissa. Tulivoimaltaan AMOS-heitinjärjestelmä vastaa kahta perinteistä kranaatinheitinjoukkuetta, koska järjestelmä osaa itse laskea omat lentoradat kuudelle kranaatille yhdellä kertaa ja tarvittaessa suunnata putket uudelleen latausten välissä. Tulenavaus voidaan toteuttaa ryöppynä siten, että kuusi kranaattia ammutaan eri lentoradoille ja ne iskeytyvät maaliin samanaikaisesti, näin vihollinen ei ehdi suojautua ja vaikutus on tehokkaampi.” (Wikipedia)

Viisaammat vastatkoot yleisempään kysymykseen heittimien käytöstä panssariprikaatin osana tai uuden taistelutavan yhteydessä.
 
Ryöppyammuntaan:

Suomalaisessa järjestelmässä neljän AMOS-ajoneuvon kahdeksan 120 millimetrin putkea korvaavat yhdeksän tavallista kranaatinheitinkomppanian 120 mm raskasta kranaatinheitintä. Tulenavaus voidaan suorittaa 30 sekunnissa, koska järjestelmä osaa laskea ampuma-arvot itse. Etuna on lisäksi se, että AMOS voidaan liikkuvuutensa vuoksi siirtää nopeasti uuteen asemaan ammunnan jälkeen, mikä vaikeuttaa toisen osapuolen vastatykistötoimintaa (engl. shoot-and-scoot). Tuliasemasta poistuminen onnistuu nopeimmillaan noin kymmenessä sekunnissa. Tulivoimaltaan AMOS-heitinjärjestelmä vastaa kahta perinteistä kranaatinheitinjoukkuetta, koska järjestelmä osaa itse laskea omat lentoradat kuudelle kranaatille yhdellä kertaa ja tarvittaessa suunnata putket uudelleen latausten välissä. Tulenavaus voidaan toteuttaa ryöppynä siten, että kuusi kranaattia ammutaan eri lentoradoille ja ne iskeytyvät maaliin samanaikaisesti, näin vihollinen ei ehdi suojautua ja vaikutus on tehokkaampi.” (Wikipedia)

Viisaammat vastatkoot yleisempään kysymykseen heittimien käytöstä panssariprikaatin osana tai uuden taistelutavan yhteydessä.

Itse olen kaavaillut tuota tukemaan parveilua, se on siihen parhaiten soveltuva järjestelmämme.
 
Itse käyttäisin AMOS-vaunuja suunnilleen kuten nykyisinkin eli panssari(jääkäri)pataljoonan tukemiseen.
 
Omasta päästäme kaikki täällä pohdimme ja huudamme tuuleen. ;)

Omassa visiossani meidän mönkijöillä liikkuvat jääkäripataljoonat parveilevat ensimmäisenä kuin hyttyset ja raskaammat yksiköt valmistautuvat jossain Kotkan ja Kouvolan tasalla.


Menee ohitse nyt panssariprikaatista mutta minkäs pieni ihminen voi heikkoiksilleen.

Noille alueellisille prikaateille/taisteluryhmille olisi kyllä kiva saada Taisteluatukevaosasto M/15

Esimerkiksi

- 18 kpl 155mm tykkejä
- 30 kpl. Spike-laukaisulaite
- 50 kpl. Stinger

Sekä noiden plus huolto- esikunta- tiedustelu- ja pioneeriyksiköiden lisäksi olisi reservipataljoona M/15 jota voisi heitellä joustavasti taisteluosastojen tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
Saman tyyppsiä vähän laskenut nyt itse, mitä olen tähän mennessä saanut, hyvin paljon kopioitu Briteiltä.
Orgaanisesta tykistöstä, ilmatorjunnasta ja pioneereista luopuminen raskaimpien järjestelmien osalta on suurin muutos, näitä jaellaan sitten ylempää tehtävää varten, käytännössä ne ovat silti sitä edelleen.
Taisteluosasto rakentuu aina pataljoonan ympärille, kolme tai enemmän on käytännössä prikaati.


Panssaroidut taisteluosastot 3 kpl

2* PS TSTO

4* CV 90
42* Leo 2A6
14* CV90
14* CV90
14* CV90


9* RBS 70



Mekanisoidut taisteluosastot 6 kpl

6* MEK TSTO

4* BMP 2
14* Leo 2A4
14* BMP 2
14* MTLB
14* MTLB
14*MTLB

9* RBS 70

Moottoroidut taisteluosastot 16 kpl

8* MOT TSTO

4* AMV
14* PASI
14* PASI
14* PASI

3* RBS 70

8* MOT TSTO

4* TEKA
14* TEKA
14* TEKA
14* TEKA

3* RBS 70


Tykistön palikat ovat.

Panssarihaupitsi patteristo 6 kpl

6* 12 PSH 74

Kenttätykistö patteristo 36 kpl

3* 18 155 K98
6* 18 155 K83
27* 18 122 H67

IT palikat

3* 4 ASRAD-R Unimog
1* 4 ASRAD-R TEKA

5* 4 Crotale NG




Kalusto riittää ja jää ylikin, vaikka erillisiin komppanioihin, mikä kai on realismia.

Oma ehdotukseni on näiden lisäksi mahdollismman iso määrä kevyitä jalkaväki taisteluosastoja joille jaetaan vaikka sitten mönkijöitä nykyistä enemmän jolla niiden liike lisääntyy huomattavasti.
Esimerkiksi kaksikymmentä neljästä komppaniasta muodostuvaa taisteluosastoa tarvitsee noin 10.000 mönkijää.




Loppuun kysymys, kenelle nuo AMOS heittimet ovat tuttuja ja miten niitä kuuluu käyttää parhaan tehon saamiseksi?


Lisäsin potkua panssaroituihin ja mekanisoituihin osastoihin omien taktisten harjoitusten perusteella, ehkä joskus hyvä pitää munat samassa korissa.

Jo pelkästään huollolliset ja liikkeen tukemiseen liittyvät realiteetit iski vastaan,
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku haluaa pelata sotapelin näillä palikoilla niin voisi olla kiva, vaikka pari joukkuetta muodostetaan ja toiset tuomaroi?
 
Jos joku harrastaa ei aikojen militariaa voi ehkä yhtyä tunteeseeni että yhtäläisyyksiä löytyy tuolta 1700-1800-luvulta.

Perinteisiä osastojen nimiäkin tekisi tekisi mieli ottaa käyttöön, briteilläkin nuo ovat rykmenttejä ja pataljoonia, esitän että esimerkiksi rakuunat tekevät paluun mekanisoitujen joukkojen panssaroitujen osien yhteydessä.

Niinkin "vähäpätöiset" asiat kuin joukon historia ja sen oma lippu voivat lisätä sen voimaa.
 
Menee ohitse nyt panssariprikaatista mutta minkäs pieni ihminen voi heikkoiksilleen.

Noille alueellisille prikaateille/taisteluryhmille olisi kyllä kiva saada Taisteluatukevaosasto M/15

Esimerkiksi

- 18 kpl 155mm tykkejä
- 30 kpl. Spike-laukaisulaite
- 50 kpl. Stinger

Sekä noiden plus huolto- esikunta- tiedustelu- ja pioneeriyksiköiden lisäksi olisi reservipataljoona M/15 jota voisi heitellä joustavasti taisteluosastojen tueksi.

Siis kyllä Spike ja Stinger on ihan pataljoonan kalustoa, se vain että monelleko riittää niitä vielä nykyään, niistä on suurin tarve.

Tykit taas tulee tapeen mukaan yhtymältä komennettuna, heittimet ovat orgaanisia.
 
Siis kyllä Spike ja Stinger on ihan pataljoonan kalustoa, se vain että monelleko riittää niitä vielä nykyään, niistä on suurin tarve.

Tykit taas tulee tapeen mukaan yhtymältä komennettuna, heittimet ovat orgaanisia.

Tiedän että heittimet ovat orgaanisia.

Ajattelin että kun taisteluosastolla on ne 122mm tykit omasta takaa. Niin nuo 155mm olisivat taisteluryhmän alla annettavissa sitten tueksi kovempaan paikkaan. Siis jos kerran taistelualue voi kerran olla sen 100km*300km.

Noita määriä stingereitä ei ole, mutta taloudellisesti suhteellisen mahdollinen määrä. Noista saisi muodostettua 25 kpl. 2 laukaisulaitteen partioita. Jolloin niitä voitaisiin jakaa joko taisteluosastoille, tai taisteluryhmän It-johtaja voi kokeilla keskittää vapaana olevia resursseja mieleisiinsä painopisteisiin.
 
Tiedän että heittimet ovat orgaanisia.

Ajattelin että kun taisteluosastolla on ne 122mm tykit omasta takaa. Niin nuo 155mm olisivat taisteluryhmän alla annettavissa sitten tueksi kovempaan paikkaan. Siis jos kerran taistelualue voi kerran olla sen 100km*300km.

Noita määriä stingereitä ei ole, mutta taloudellisesti suhteellisen mahdollinen määrä. Noista saisi muodostettua 25 kpl. 2 laukaisulaitteen partioita. Jolloin niitä voitaisiin jakaa joko taisteluosastoille, tai taisteluryhmän It-johtaja voi kokeilla keskittää vapaana olevia resursseja mieleisiinsä painopisteisiin.

Jos kommentoit noita nykyisiä kaavailuja, itse inhoan niitä, sekä pasit että se tykistön raahaus ei tee toiminnasta joustavaa.
Taistelualuekin kuullostaa isolta, en tiedä kuinka syvälle suomen sydämeen meinataan päästää.

Tämä kun on ideointiketju niin pohdin omia kevyempiä yksiköitä tuohon rooliin kuin nuo, mietin juuri että onko tulitukijoukkue komppaniassa vai tulitukikomppania pataljoonassa parempi niille.
Koska toiminnan pitää olla helposti hajautettavissa se joukkue on vamaan parempi ja pataljoonassa sitten krhk ja muut, niihin joukkueisiin tarvisi saada spike koska muuten jää vain musti.

Stingereitä saisi toisen samanlaisen satsin tilata niin tilanne on jo ok niiden suhteen.
 
Back
Top