Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
kauppojen keskusvarastot. Kriisin iskiessä voi olla tarpeellinen tieto...
Voi olla että niiden suojaustakin parannetaan siinä vaiheessa. Tuskin jäävät sormi suussa sosialisoimistaan vartoomaan..Hehe, kauppojen keskusvarastot, apteekit, ase-ja eräliikkeet, takuuvarmasti väkeä kerääviä paikkoja kriisin aikana.
Saattaa olla Goldsteigilla kohta tuottajat vähissä tällä valitulla strategialla.
Idän tuotantopaine alkaa näkyä ja lapsikin tajuaa, mitä se tulee tarkoittamaan.
Esim. Kokkolassa on Halpa-Halliketjun keskusvarasto.
https://www.google.fi/maps/@63.837151,23.0790762,3a,75y,112.78h,89.18t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAqfsIfTTmA1ei_dSJdW_eQ!2e0!6s//geo2.ggpht.com/cbk?panoid=AqfsIfTTmA1ei_dSJdW_eQ&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=142.87718&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
Tutkimus: Lentävä vegaani kuormittaa ympäristöä yhtä paljon kuin Suomessa kahdeksan vuotta pysyvä lihansyöjä
Ympäristö15:10Matti Tuominen
Julkisessa keskustelussa annetaan tutkijan mukaan naudanlihan syönnin lopettamiselle suhteettoman suuri rooli.
Luonnonvarakeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan Thaimaan pääkaupunkiin Bangkokiin lentävä vegaani kuormittaa ympäristöä yhtä paljon kuin kahdeksan vuotta Suomessa pysyvä lihansyöjä.
puolalaisten nationalismi koetaan todelliseksi uhaksi. Laajentuminen idän ihmispaljouteen, peltomaille ja raaka-ainevarantoihin keskeytyi aika kylmästi vuonna 2014, kun törmättiin kilpailevaan suurvaltaan
Kaupan osuus kuluttajan ruokaeurosta on kasvanut – tuonti ja omat tuotemerkit siirtävät rahaa teollisuudelta kaupalle
Talous06:00Tuure Kiviranta
PTT:n tutkimusta rahan jakaantumisesta ruokaketjussa on hidastanut keskittyneen vähittäiskaupan haluttomuus kertoa hintatietojaan.
Previous
JUKKA PASONEN
Myllytuotteiden marginaalit.
JUKKA PASONEN
Maidon hintamarginaalit.
JUKKA PASONEN
Jauhelihan marginaalit.
JUKKA PASONEN
Kauppa on onnistunut kasvattamaan osuuttaan elintarvikealan rahavirrasta teollisuutta ja maataloutta voimakkaammin.
Kauppa on pystynyt hyödyntämään elintarviketeollisuuden sekä kotimaassa että lähimarkkinoilla kohtaamaa kilpailua sekä tasaisesti kasvanutta tuontia, kertoi tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori Pellervon taloustutkimuksesta (PTT) Maataloustieteen päivillä Helsingissä torstaina.
PTT:n tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaupan ja ravintoloiden osuus reaalisista euromääräisistä rahavirroista on kasvanut. Myös tuonnin osuus on kasvanut tasaisesti.
Kotimaisen maatalouden ja elintarviketeollisuuden reaaliset rahavirrat ovat puolestaan pienentyneet. Verojen osalta kehityksessä näkyvät arvonlisäveroon tehdyt muutokset
Entistä suurempi osa elintarvikesektorilla syntyvästä lisäarvosta syntyy kaupan toiminnasta. Kaupan omien merkkien määrän kasvu on siirtänyt rahavirtoja teollisuudelta kaupalle.
Kauppa on muuttanut viime vuosina toimintatapojaan siten, että se on ottanut hoitaakseen etenkin tuotteiden jakelua ja muuta logistiikkaa. Tämän seurauksena myös aikaisempaa suurempi osa ketjun kustannuksia on siirtynyt kaupalle.
Kehityksessä on eroja tuotannonalojen välillä.
Lihasektorilla kauppa on pitkällä aikavälillä kasvattanut rahavirtojaan etenkin suhteessa teollisuuteen. Arovuoren mukaan lihan tarjonta kotimaassa ja tuonnin kautta on runsasta ja teollisuuden kyky tuottaa lisäarvoa on heikko.
Maitoalalla näkyy vuoden 2014 pakotepolitiikan seuraukset. Viennin romahtamisen myötä teollisuuden asema kotimarkkinoilla on heikentynyt ja kaupan asema maitomarkkinoilla on vahvistunut. Meijerit pärjäsivät verrattain hyvin vuoteen 2014 saakka.
Viljasektorilla teollisuus on kyennyt tuomaan markkinoille lisäarvotuotteita, joiden avulla se on jossain määrin onnistunut kasvattamaan rahavirtaansa. Alalle on tuonut rakenteellista muutosta viime vuosina kaupan omat paistopisteet ja raakapakasteiden tuonti.
Arovuoren mukaan vuosina 2014–2016 ruokakaupan markkinatilanne on tasaantunut. 2000-luvulla ruokaketju on kuitenkin mennyt uuteen asentoon päivittäistavarakaupan keskittymisen, tuonnin kasvun, elintarviketeollisuuden kansainvälistymisen sekä maatalousmarkkinoiden nopeiden hintamuutosten puristuksessa.
Tutkimuksen aineiston saatavuudessa on ollut haasteita, kertoi maatalousekonomisti Heini Lehtosalo PTT:stä.
Ennen Kuluttajatutkimuskeskuksella oli lakisääteinen oikeus saada yrityksiltä niiden hintatietoja tutkimuskäyttöön. Lakioikeus on nyt poistunut, kun Kuluttajatutkimuskeskus on yhdistetty Helsingin yliopistoon.
Keskittynyt vähittäiskauppa ei vapaaehtoisesti mielellään avaa hintatietojaan. Lehtosalo mainitsee kaupan pelkäävän joutumista Kilpailu- ja kuluttajaviraston hampaisiin, jos tietoja avataan.
Tiedonsaantivaikeuksien takia laskelmissa kaupan ja teollisuuden osuus vuonna 2016 on nyt esitetty könttänä. Tutkimuksen jatkuessa ne on tarkoitus eritellä ja laskea myös eri osapuolten kustannuksia ja katteita.
Tutkimuksen tarkastelujakso kattaa aikavälin 2000–2016. S-ryhmä aloitti halpuutus-nimellä kulkevan mainoskampanjansa vuonna 2015. Hintojen lasku nipisti kaupan mukaan sen omia katteita.
Arovuori sanoo, että hintamarginaalien perusteella ei voida ottaa kantaa markkinoiden toimivuuteen eikä siihen, mikä ketjun kunkin osapuolen osuus hinnasta pitäisi olla.
Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta
Ympäristö11:20Jarmo Palokallio
Oman lentomatkailun haitat voi tarkistaa internetistä löytyvillä laskureilla.
Previous
JARMO PALOKALLIO
JARMO PALOKALLIO
Lentäminen tuottaa runsaasti hiilidioksidipäästöjä.
JARMO PALOKALLIO
JARMO PALOKALLIO
Lentäminen tuottaa runsaasti hiilidioksidipäästöjä.
JARMO PALOKALLIO
Suomalainen kaipaa talvella aurinkoa ja lämpöä. Sitä, ja eksotiikkaa löytyy Thaimaan Phuketista. Nautinnolla on kuitenkin hintansa.
Nelihenkisen perheen lentomatka Thaimaahan tuottaa kohteesta ja jatkolennoista riippuen 15 000-20 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Ilmastotaakkaa kasvattavat lyhyiden jatkolentojen nousut ja laskut, jos sellaisia matkaan sisältyy.
Kovista päästöistä huolimatta lentomatkailu ei ole ollut ympäristöjärjestöjen hampaissa. Enemmän paukkuja on kohdistettu autoilijoiden syyllistämiseen.
Lentomatkailuun verrattuna autoilu on kuitenkin varsin ympäristöystävällistä. Viime vuonna uusien autojen keskimääräiset päästöt jäivät alle 120 grammaan kilometrille.
Perheen Thaimaan reissun päästöillä autoilee siten jopa 170 000 kilometriä. Keskimääräisillä vuosittaisilla ajomäärillä tuohon kuluu yli 10 vuotta.
Matkailua kannattaa siten miettiä myös ilmaston kannalta. Jossain määrin ympäristötietoinen lentomatkailija valitsee Thaimaan sijaan Kanarian saaret. Sinne lentäminen tärvelee ilmastoa lähes puolet vähemmän kuin Thaimaahan matkustaminen.
Minun harrastuksiin kuuluu auton tyhjäkäyttäminen talvella. Yleensä se on noin varttitunti ennen liikkeellelähtöä. Nautintoa saa lämpimän kyydin lisäksi lakipykälän rikkomisesta. Postin tuomat mainokset työnnän sekajätteisiin Riikinvoiman iloksi.
Vielä kun työntekijät halpuutetaan, niin kohta asiakaskin tuntee itsensä halvaksi.
Norja hallitus aikoo kieltää turkistarhauksen. Turkistarhojen toiminta aiotaan lopettaa vuoteen 2025 mennessä
Tunnen yhden alueen S-meininkiä ja voin luvata, että myös prole on jo halpuutettu huolella. Ns. epätyypillisten työsuhteiden tuottama taloudellinen vaikutus on jo saatu hyvin taseisiin asti. Siivoustyön halpuuttaminen näkyy jo ja parhaiden kansallisten tapojen mukaisesti seuraavaksi halpuutetaan rakennusten huolto- ja ylläpito. Yleensä tämä johtaa noin 5-10 vuodessa tunnettuihin ongelmiin.
Esillepano on hyvää vauhtia muuttumassa Lidlistä tuttuun lootahyllyynpunnitaankassalla-metodiin. Leipää tulee tuoreena hyllyyn, jahka ensin vanhat on markkinoitu jne.